Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
serena1978 schreef:ADD valt in het autistische spectrum en dat betekent niet dat je autist bent, maar wel in die groep valt.
Shadow0 schreef:serena1978 schreef:ADD valt in het autistische spectrum en dat betekent niet dat je autist bent, maar wel in die groep valt.
Volgens welke definitie? Namelijk NIET volgens de DSM-IV, die op dit moment toch het uitgangspunt is van de diagnostiek in de GGZ.
serena1978 schreef:Klopt maar nu is DSM ook een wetenschapelijk onderzoek die verdeeld is in groepen daar zou inderdaad het GGZ de regeltjes naar hanteren. En daar zijn dus meningen over verschillend.
Aladinnetje schreef:Pelryo schreef:Pff nou ik heb het ook. Elke dag word je wel er mee geconfronteerd moet ik zeggen. Ik heb autisme, geen idee wat voor vorm oid. Boeit me niet en ik wil het niet weten. Ik vertel het ook nauwelijks aan iemand, ik heb het maar wil er niet mee geconfronteerd worden. Behandel mij maar als een gewoon iemand ( moeilijk om een benaming aan te geven) . Gelukkig is mijn vriend enorm sociaal en leer ik daar ook van. bv Kan ik met hem op straat lopen en hij groet iedereen omdat hij er zin in heeft. Ik zou dat nooit doen maar leer wel om me er nit voor te schamen etc.
Tis een deel van mij maar ik weiger er een beperking van te maken,
als je niet weer wat voor vorm autisme je hebt hoe weet je dan dat je autisme hebt?
hoe ben je er achter gekomen? denk je dat je het hebt of is het vastgesteld door een arts?
serena1978 schreef:Een diagnose mag een huisarts niet eens vast stellen.
Ten tweede heb je een verwante autistische stoornis als een instelling zoals GZZ of NVA of ATN het vast stelt. En dat gaat niet alleen voor 1 gesprekje, maar zal je paar keer terug moeten komen ook om testen af te leggen.
ADD valt in het autistische spectrum en dat betekent niet dat je autist bent, maar wel in die groep valt. Het kan om 1 onderdeel gaan wat een autist doet of nog iets meer wat in het gedrag niet helemaal normaal is. Het is heel breed gezien en met 1 woord word benadrukt.
@IceBaby, volgens mij heb je het ook dan niet echt makkelijk thuis als je moeder niet echt op jou kan aanpassen. Ik heb immers leren moeten omgaan met mijn dochter om naar haar te luisteren en op haar aan te passen in het kunnen. En vooral boos worden werkt helemaal afrechts, zelf een stem verheffing valt bij mijn dochter niet in het goede straatje. Moet wel zeggen er zijn wel hele duidelijke regels en daar bedoel ik mee te zeggen dat ik niet altijd op haar aanpas als ik vind dat het niet terecht is. Misschien met je moeder er over praten of toch hulp te zoeken die jou verder kan begeleiden.
LittleAnn schreef:Cayenne: oh echt? dat wist ik niet....ik heb er nog heel veel over te leren....
Ik hbe een aantal karaktereigenschappen waar ik van vermoed dat ze gerelateerd zijn....Kunnen jullie me advies geven:
Bijvoorbeeld:
* Ik kan echt in paniek raken tot huilens aan toe als plannen veranderen, zeker als er liefde bij betrokken is.
* sowieso reageer ik super snel op dingen zonder na te denken en ik heb heel vaak dat ik dingen op een manier zeg die ik niet zo bedoel.
* Ik dagdroom het liefste de hele dag, ik zorg dat ik echt bezig blijf maar ik kan op een manier wegglijden dat ik letterlijk niks meer merk van wat anderen zeggen die vlakbij zitten.
* ik reageer slecht op situaties die stressvol zijn, ik hou van rust....Kan wel met drukke muziek en veel mensen, maar niet altijd en niet altijd evengoed. En als de stoppen doorslaan dan slaan ze dus ook echt door!

IceBabY schreef:Ik zit nou ook met het volgende probleem. Ik ben ruim een jaar geleden genezen verklaard van mijn angststoornis. Maar ik merk dat het weer terugkomt maar dan echt veel heftiger. Ik vind het erg lastig om uit te leggen maar om een lang verhaal kort te maken: Ik pieker/maak me zorgen over alles wat ik doe, nog moet doen en al gedaan heb en dat neemt veel tijd in beslag. Zoals dat ik nu alweer ruim 15 min bezig ben met dit bericht. Ik heb zoveel meer te zeggen hier en wil ook graag antwoorden op de berichtjes hier maar het neemt voor mij zo ontzettend veel tijd in beslag.
Ik vraag me af of hier meerdere zijn die hier last van hebben. Zal het zo zijn dat als je PDD-NOS hebt dat je makkelijker een angststoornis kan opbouwen?

Dat moet ik mezelf soms echt voorhouden, anders zou dit denk ik makkelijk in echte 'belfobie' of hoe je het ook noemt, over kunnen slaan 
))
serena1978 schreef:Stop momenten ook erg moeilijk. Daar moet ik haar wel goed op voorbereiden, doe ik dat niet...dan word ze heel boos. Vooral bij hele mooie dingen waar ze voor intresseert.

Vaak als je dan kijkt naar een situatie en erover nadenkt wat er nou mis ging is dat best te bedenken en kan je er volgende keer anders mee omgaan en gaat het wel goed
Al is het soms nog best lastig om in te schatten wanneer opstandig gedrag voortkomt uit iets wat het kind ziet/denkt of niet begrijpt waar je zelf geen erg in hebt en wanneer het gewoon lekker stronteigenwijs is omdat het nou eenmaal een kind is
Dela schreef:Sterkte ermee IceBaby,
Risperdal is een sterk middel, kijk er mee uit.
Wel knap van je en daarom ook een groot compliment dat je het toch hebt verteld, ondanks de stress die daarbij is gekomen.
Ik hoop voor je dat die angststoornis minder wordt..
Tinkelbell schreef:Pff, ik heb een broertje met PDD-nos, ik begrijp hem écht niet, heb meerdere boeken over PDD-nos gelezen, ik kan gewoon niet met deze jongen omgaan, kan niet tot hem door dringen en ik heb gewoon geen 'broer' gevoel of hoe je dat noemt? Het voelt echt slecht..
Tinkelbell schreef:Ik kan het gewoon niet zo goed uit staan dat hij mn ouders zo veel kwetst zonder dat ie daar zelf erg in heeft en dus er gewoon lekker mee doorgaat..

Tinkelbell schreef:Ik kan het gewoon niet zo goed uit staan dat hij mn ouders zo veel kwetst zonder dat ie daar zelf erg in heeft en dus er gewoon lekker mee doorgaat..