hoog sensitief (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

e_horse

Re: hoog sensitief (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:15

Hier nog iemand met dit stempeltje. Bevestigd door de psycholoog enige tijd geleden. Haha!

Het is de kunst het te leren zien als je kwaliteit heb ik daar geleerd.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:16

Met autorijden krijg ik altijd kramp,... ik rijd best auto,... zolang ik maar niet teveel verkeerslichten tegenkom, daar word ik echt nerveus van Nagelbijten / Gniffelen

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:17

In het verkeer heb ik absoluut geen problemen. Lijkt me ook erg lastig! Ik ben ook echt niet op te fokken als ik op de scooter zit. Lachen

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:17

Nooit echt een beroepskeuzetest gedaan. Wel heb ik mijn hele leven al dat ik het fijnst werk als ik aan iets concreets werk, iets wat 'boem' zegt als je het laat vallen (= term van mijn stagebegeleider) - een artikel, een boek - en/of iets waar je een datum aan kunt hangen (organisatie van een sportdag ofzo). Dan weet ik waar ik het voor doe, waar ik naartoe werk. En dan moet die oplevering of activiteit ook nog zo in de toekomst gepland zijn dat ik het kan overzien. Niet over drie of vier jaar ofzo (een van de redenen waarom ik niet aan een promotie-onderzoek wilde beginnen na mijn studie), een jaar is zo'n beetje het maximum.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 19:19

Nadya schreef:
Maar ook met autorijden, ik kan dat niet lang. Lukt gewoon niet, dat is gevaarlijk.

wat lukt er dan precies niet bij je?
ikzelf heb nog geen rijbewijs, maar ken mezelf goed genoeg om te weten dat er dagen of momenten zijn dat ik echt de weg niet op moet gaan,
dan ben ik er met de gedachten echt niet bij, en kan dat gewoon echt niet veranderen dan.
op de fiets heb je nog je gehoor, en gaat het niet zo snel allemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:20

Half uur auto rijden is max...
Onbekende weg 20 min... dan ben ik zelf total loss en moet ik opletten dat de auto het ook niet gaat worden Lachen

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:21

Ik merk dat ik in rechte overzichtelijke stukken de muziek wel aanheb in de auto, maar als ik alleen ben liever niet.
Rijd ik het dorp in dan draai ik direct de radio uit Nagelbijten / Gniffelen

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:22

@ Karin: dat vind ik heel herkenbaar wat je daar omschrijft haha

Roane

Ik dwaal altijd af in de auto Huilen van het lachen lekker dagdromen. Gelukkig heb ik mijn rijbewijs nog niet. *LOL*

Trouwens, alcohol. Reageren jullie daar ook zo sterk op? Mij kun je één flesje bacardi breezer voeren en ik stuiter de rest van de avond door de kamer. Lachen

Karin

Ik moet juist de radio aan hebben in de auto (of een cd op), anders verslapt mijn concentratie. Of ik moet een gesprekspartner hebben. Haha!

In het verkeer komen er overigens heel veel prikkels op je af, zeker in een vreemde omgeving. Het is niet zo raar dat je daar in sommige situaties moeite mee kunt hebben als je toch al gevoelig bent voor prikkels uit je omgeving.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:23

Ik heb vandaag op weg van noord holland naar leeuwarden alleen de muziek aangehad.. toen ik stilstond omdat de brug open was... Knipoog

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:23

Roane schreef:
Ik dwaal altijd af in de auto Huilen van het lachen lekker dagdromen. Gelukkig heb ik mijn rijbewijs nog niet. *LOL*

Trouwens, alcohol. Reageren jullie daar ook zo sterk op? Mij kun je één flesje bacardi breezer voeren en ik stuiter de rest van de avond door de kamer. Lachen

Na 1 slok alcohol voel ik het al in mijn benen,... maar ik ben niet snel lam te leggen maar ik drink ook heel zelden.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:24

Neuh, ik kan gewoon niet zo heel goed (meer) tegen alcohol omdat ik het niet zoveel meer drink. Vroegah toen ik nog studeerde kon ik er heel goed tegen, maar ik word ook een dagje ouder. *LOL*

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:25

op wegen waar ik de weg goed ken heb ik de radio wel aan in de auto maar als ik ergens heen ga waar ik op de weg moet letten dan wil ik alles uit en ook geen mensen die tegen me gaan lopen kletsen, ik kan me ook te pletter schrikken van ambulances en sirenes, zou haast de vangrail ingaan

Roane

Ik heb me nooit lam gezopen, ben na een glaasje mede al... tipsy. Vind mezelf ook niet te genieten als ik ook maar enigszins aangeschoten ben (lees; irritant, te vrolijk) en ben ook veel te snel overemotioneel.
Geen goeie combi. Clown

Anoniem

Muziek op een rechte weg zonder veel poes pas aan, maar idd in de kom direct heel zacht, anders leid me dat te veel af.

Iddd alcohol heel leuk...ik wordt heel goedkoop teut Haha!
Met wangen zo rood als kersen Haha!

Ilzjuh

Roane schreef:

Ik reageer niet op die manier op alcohol. Ben wel héél snel dronken.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:26

sjorsie schreef:
op wegen waar ik de weg goed ken heb ik de radio wel aan in de auto maar als ik ergens heen ga waar ik op de weg moet letten dan wil ik alles uit en ook geen mensen die tegen me gaan lopen kletsen, ik kan me ook te pletter schrikken van ambulances en sirenes, zou haast de vangrail ingaan

Daar word ik ook onwijs nerveus van Scheve mond

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:28

Cafeïne daarentegen is fataal, zeker als ik al druk in mijn hoofd ben. Koffie drink ik nauwelijks (of met heel veel melk) maar ik ben nogal gek op cola light. In drukke tijden kan ik na een halve liter cola zo nachten met 4-5 uur slaap toe. Maar dat is dan net weer iets te weinig dus dat breekt me op een gegeven moment op. Ik reageer er iig heel heftig op. Net als op chocola en bananen: waar anderen vrolijk worden van dat ene stofje krijg ik er knallende hoofdpijn van (tenzij ik een goede bodem in mijn maag heb). Maar ik gok dat dat laatste iets is wat met mijn stofwisseling te maken heeft.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:30

Ik kan ook echt geen energydrink hebben, dan stuiter ik de hele kamer door, na één slokje al.

Vroeger heb ik er zo'n beetje op geleefd, toen merkte ik niets meer van het effect. Was er gewoon zo aan gewend geraakt.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:31

Het effect neemt idd af naarmate je lichaam er meer aan gewend raakt. Drink je het een tijdje niet en dan ineens wel, dan kan het tien keer zo hard aankomen. Soms is het wel handig trouwens, als je echt zoveel te doen hebt (of wilt doen) dat 24 uur in een dag nog niet genoeg is. *LOL*

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:33

Ik mág eigenlijk niet eens energydrink hebben, haha. *LOL* Maar dat wil niet zeggen dat ik het niet drink, voornamelijk op school nog weleens. Maar geen hele blikjes, want voor die tijd houdt iemand me wel even tegen.

Het kan inderdaad best handig zijn. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:33

ik leef met tijden op redbull....
Heb zo echt een hele poos gewerkt...wilde het perse volhouden
1 redbull bij het ontbijt...samen met 2 aleves
En dan nog een redbull in de pauze met een aleve.... en dan hield ik tot half 1 vol....
Mar dat doe en wil ik niet meer Lachen

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:34

Ik doe Sonja Bakker,... dus chocola, energie drank en koffie komt hier sowieso niet in Nagelbijten / Gniffelen
al kan ik van koffie vaak ziek worden Misselijk

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:34

Ilzjuh schreef:
Het kan inderdaad best handig zijn. Clown

Vooral voor mensen wiens hoofd zó vol zit van alle dingen die ze nog moeten en willen doen. *LOL*