Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MandyR

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 14:17

Maar het is toch niet alleen mijn onderbeen? Neem tenminste aan dat mijn bovenbeen ook bij de linkerkant hoort, anders zit ik wel erg vreemd in elkaar Haha! En een knie, hoort dat dan bij onderbeen of bovenbeen? Ik dacht altijd dat dat los van elkaar stond.
Ik denk dat het het beste is om er van uit te gaan dat het gewoon interne codes zijn. Zou handig kunnen zijn voor de boekhouding, bij operatie code die en die worden de volgende spullen gebruikt.......

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 15:21

MandyR schreef:
@marg, bij mij is de hamstring gebruikt maar er werd mij ook verteld dat ik na 2 weken weer kon lopen en dat de hele herstel periode 3 maanden zou duren. Dus wel een andere techniek maar de revalidatie is toch ongeveer hetzelfde.

Dit is niet het verhaal dat wij in Nederland gehoord hebben. Volledige belasting (lees op enkele uren op je knieen zitten als hovenier) zou zeker niet binnen 6 maanden mogelijk zijn, ook niet bij een voorspoedig herstel. Met een eigen bedrijf is het helaas een te groot risico. Maar doorlopen was een nog groter risico ;-(
aargoed, ik ben blij dat ik ook andere verhalen hoor van de operaties in NL. Voor ons was het een makkelijke keuze omdat wij familie in Belgie hebben wonen en deze arts via/via kennen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 15:53

Marg schreef:
MandyR schreef:
@marg, bij mij is de hamstring gebruikt maar er werd mij ook verteld dat ik na 2 weken weer kon lopen en dat de hele herstel periode 3 maanden zou duren. Dus wel een andere techniek maar de revalidatie is toch ongeveer hetzelfde.

Dit is niet het verhaal dat wij in Nederland gehoord hebben. Volledige belasting (lees op enkele uren op je knieen zitten als hovenier) zou zeker niet binnen 6 maanden mogelijk zijn, ook niet bij een voorspoedig herstel. Met een eigen bedrijf is het helaas een te groot risico. Maar doorlopen was een nog groter risico ;-(
aargoed, ik ben blij dat ik ook andere verhalen hoor van de operaties in NL. Voor ons was het een makkelijke keuze omdat wij familie in Belgie hebben wonen en deze arts via/via kennen.

Ik hoor dus ook meestal (hier eigenlijk voor het eerst het tegenovergestelde) dat je 6 weken rust moet houden en dat het totale traject 6 mnd tot een jaar duurt.

@mandy: het zullen idd wel interne codes zijn. Je knie is zowel onder als bovenbeen, dat is het gewricht ertussen.

Net controle gehad, ook controlefoto's en alles ziet er goed uit! De pijn verwachtte hij dat wel weg zou trekken, waarschijnlijk het kapsel wat gewoon vreselijk zit te klieren rondom de boortunnels. Ben weer helemaal blij nu Haha!

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 17:22

he hallo,
Wat een berichten opeens zeg!!

Fijn dat het er goed uit ziet Zwerte! Hopelijk trekt dat kapsel ook weer wat bij.....boortunnels...bah wat klinkt dat naar!

Oke, Marg, dus jullie zijn puur naar Belgie gegaan voor de techniek, ik vroeg het me al af.....hopelijk komt dat zijn werk als hovenier dan ook echt ten goede!!

Ik weet niet hoe het zit eigenlijk met die 6 weken rust. Wat ik tot nu toe begrepen heb is dat je wel zoveel mogelijk met je krukken moet lopen. Vorige keer wilde mijn kniekapsel niet dicht trekken en toen moest ik 11 weken van mn enkel tot mn lies in de tape en heb ik alleen maar op bed mogen liggen....bah dat was naar en ik hield geen spieren meer over!! Eigenlijk hoopte ik dat ik de 9e alweer vrolijk rond kan krukken Knipoog

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 18:01

ik moest ook gelijk lopen op krukken, dat klopt. Wel met een spalk om zodat je niet kan buigen. Maar belasten mocht wel gelijk.
Boortunnels klinken erg naar, als het goed is krijg jij die veel minder (maar alsnog wel 2 in je bovenbeen geloof ik, om ze vast te zetten)

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 18:35

Ik heb 1 lange boortunnel die in mijn scheenbeen begint en dan via de knie naar het dijbeen gaat. En dan wordt bij het begin, in je scheenbeen dus, een schroef gezet, die op moet lossen als het goed is.
Zwerte, die pijn die jij hebt rond dat boorkanaal, kan dat niet van een schroef komen? Dat je hetzelfde probleem als mij hebt zeg maar?

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 18:54

Hallo Allemaal.

Ik krijg 29 januari een nieuwe kruisband.
Ik heb 2,5 jaar geleden een longeerongeluk gehad waarbij er een scheurtje in de kruisband werdt ontdekt. Vorig jaar weer een MRI gehad na aanhoudende pijn en instabiliteit en weer alleen een scheurtje volgens de ortopeet.
Een 3 weken geleden ben ik weer door mn knie gegaan en toen was ik het zat.
Ik heb gebeld naar de privékliniek Zestienhoven. Daar is geconstateerd dat mn kruisband niet gescheurd was maar afgescheurd.
Ik mag alleen nog lopen met twee krukken en moet heel fanatiek fietsen op een hometrainer. De instabiliteit in mijn knie is vrij extreem en kan niet eens meer traplopen.
Gelukkig kan ik met spoed geopereerd worden.
Mij is verteld dat k eerst 2 weken niet bij de paarden in de buurt mag komen wegens infectie mogelijkheid.
Na 2 weken mag ik weer stappen op het paard (nu nog aan mn paarden uitleggen wat dat is Tong uitsteken )
Na 6 weken mag ik weer beginnen met dressuurrijden.
En ze verwachten dat ik na 4 maanden weer het springparcours in kan en evt. de cross. Dit alles wel onder zware begeleiding van de fysio en heel veel krachttraining.
Pas na een jaar zou de knie volledig hersteld zijn.

Wij zijn naar Zestienhoven gegaan omdat zij hele goede resultaten hebben en vooral veel topsporters doen. Ze begeleiden heel goed en het doel is om sporters weer zo snel mogelijk aan het sporten te krijgen.

Bij mij gaan ze trouwens de hamstring gebruiken.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:03

peanutbutter, dat klinkt wel als erg snel herstel!! Vraag ik me wederom af waarom je niet de 6 weken rust moet houden voor de hamstring. Hoe kan je je hamstring gebruiken als er een stuk pees uit is?? dat moet eerst herstellen, vandaar die 6 weken. Dat begrijp ik nog steeds niet...

Mandy, ik heb een boortunnel door mn scheenbeen en 2 tunnels door mn bovenbeen. Ik heb een soort schroef in mn scheenbeen zitten die soms wat gevoelig is maar dat is totaal anders dan de pijn aan de binnenzijde van mn knie. Daar zit ook geen schroef, het is echt oppervlakkige pijn, meest logische is het kapsel.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:24

Die 6 weken moet ik ook met krukken lopen, maar ik mag wel stappen, niet draven, niet galopperen, alleen rustig aandoen.
Voor mij is zo snel mogelijk weer kunnen rijden en in Zestienhoven achten ze dat mogelijk.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:39

Zwerte, het begint er op te lijken dat jij de enigste bent die 6 weken plat moest.
Peanutbutter, je moet wel uitkijken met rijden hoor. Natuurlijk kan je op een paard zitten en een beetje rond stappen, maar als er iets gebeurd heb jij niet de kracht in je been om te kunnen blijven zitten. En als je zo kort na zo'n operatie valt is de kans groot dat er weer wat kapot gaat.
Ik vraag me trouwens af of je 2 weken na een reconstructie wel lekker kan zitten, je hebt vocht in je knie en iedere beweging en aanraking doet pijn.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:44

nou ik hoefde niet plat, maar mocht gewoon niet zelf (actief) buigen. En dat vind ik wel in elk ziekenhuisprotocol online. Vandaar dat ik het apart vind Haha! Maar ik zal dr eens over ophouden, wel jammer dat niemand er een verklaring voor heeft.

Ik zie het ook niet gebeuren dat je met 2 weken op het paard zit met al dat vocht en pijn. Maar natuurlijk zou het wel ontzettend fijn zijn! Hopen dat ook alles gaat volgens de richtlijnen die je hebt gekregen. Hou alleen wel in je hoofd dat het richtlijnen zijn en het dus altijd af kan wijken. Uitkijken dat je dus niet teleurgesteld word dus! Dat zou jammer zijn.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:51

Mn ouders hebben ook al aangegeven dat ze ver bij de paarden uit de buurt gaan houden na die 2 weken Tong uitsteken
Maar inprincipe zou het mogen. Maar ik ken mijn paarden en ik weet ook dat niet verstandig is om 2 weken na de operatie al te gaan zitten.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:57

Inderdaad, ik ging er ook vanuit dat ik na 3 maanden klaar was met revalideren. Dat bleek dus al snel niet haalbaar en dus een teleurstelling. Uiteindelijk zat ik pas met 3 maanden voor het eerst in de auto (als bestuurder) en een week later voor het eerst op een paard. En de totale revalidatie duurt nu al 11 maanden en ben nog niet helemaal klaar. Het is flink balen maar, ik weet dat het niet mijn schuld was en kan er dus ook niets aan veranderen, oliebol happens.
Dus altijd in je achterhoofd houden dat het ook anders kan lopen.

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 23:36

OlimpicDiaz schreef:
Hai Madeira! Welkom bij de "kruisbanden-kneusjes-club"

Hoe lang weet jij al dat je kruisband gescheurd is dan? Het lijkt me niet echt prettig om er al een hele tijd mee rond te lopen! Zelf "loop" ik er nu al bijna 3 jaar mee rond en het blijkt inderdaad niet goed te werken en paardrijden e.d is ook nog steeds een ramp, dus nu toch eindelijk ook maar een operatie voor mij....
Maar konden ze dan niet de 1e operatie alles weer repareren bij jou? Want ze hebben er toch al flink wat in geklust toch?

En Alies, heb je inmiddels alweer meer gereden? En lukt het wijken alweer?

Mandy, "huppel" jij alweer redelijk rond?

Groetjes!!!

Dank jullie wel voor de vriendelijke welkoms Haha!

Ik heb mijn kruisband gescheurd met skieën, bijna 3 jaar geleden (ergens in maart).
Ze hebben niet gelijk mijn kruisband vervangen. Ze zeiden dat het herstel nog langer deed dan en mijn kruisband lag scheef, en de andere was bijna helemaal door, net niet helemaal. Dus hij dacht dat ik er geen last van zou hebben.

Maar ik heb het gevoel dat het steeds verder doorbreekt na elke keer dat ik door mijn knie ga.. Doet soms zo pijn..

__Kirsten__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 17:44

hoi
ik word eind april geopereerd aan me knie dan worden al me banden om gelegt(in me knienen)
ik moet 3dagen in het ziekenhuis blijven,6weken in het gist en bloed verdunners spuiten.
mijn herstel piriode bestaat uit totaal 3 maanden

en dan heb ik een jaar rust en dan word de andere knie gedaan

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 19:48

hey kisjuh, dat klinkt heftig!! Wat heb je precies, waardoor deze operaties nodig zijn?

__Kirsten__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 20:14

@zwerte
ik mis het holletje achter me knieschijf waardoor mijn knieschijf alle kanten op kan
en dat holltje maken is een hele zware operatie
dus willen ze me banden om leggen om er voor te zorgen dat mij knieschrijf op zijn plek blijft
en als dat niet werkt dan gaan ze toch dan holletje aan maken

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 20:27

maar dat zijn de banden aan de buitenkant denk ik? En niet je kruisbanden? Want dan verpesten ze de hele functie van de knie...

__Kirsten__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 20:29

ik weet niet welke banden de chirugen presies gaan omleggen dat is me allemaal nog een beetje ondelijk maar we krijgen nog een gesprek en weten we presies welke banden
groetjes kirsten

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 01:26

En voor alle kneusjes in dit topic:
Een gelukkig en gezond 2009 toegewenst en dat we allemaal maar goed mogen herstellen van onze (aankomende) operaties.

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 13:27

Inderdaad! Allemaal een heel erg gelukkig nieuwjaar en dat we allemaal weer helemaal rad mogen lopen Knipoog...

Nog 1 weekje :s, het wordt aftellen nu....brrrr...ik word echt steeds zenuwachtiger...gek he? Nu opeens denk ik dat mijn knie het ook wel zonder operatie kan....maar mn moeder zegt dat iedereen opeens een opleving krijgt voordat ze geopereerd moeten worden....

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 13:32

MandyR schreef:
En voor alle kneusjes in dit topic:
Een gelukkig en gezond 2009 toegewenst en dat we allemaal maar goed mogen herstellen van onze (aankomende) operaties.

Ik wens jullie hetzelfde als MandyR zegt Lachen

Ik hoop dat als ik afgevallen ben geen pijn meer in mijn knie heb en niet meer zovaak erdoorheen zak.

Weet je waar ik eigenlijk heel bang voor ben? Weet niet of jullie het herkennen, maar ik ben bang dat als ik van mijn paard
afval ik nog verder van huis ben.. Maar ben nog nooit van een paard afgevallen (ik rij vanaf mijn 8e, ben nu 19) en ja.. moet vast toch een keertje gebeuren, maar om daarvoor nou mijn hobby/sport op te geven.. Nee. Maar als je van je paard valt, val je dan snel op / door je knie?

OlimpicDiaz, jeetje, brrr spannend!

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 13:38

Ik moet wel toegeven dat sinds ik met die gescheurde kruisband rond loop dat ik veel minder zeker op het paard ben geworden en als ik ze aan de hand heb al helemaal.....dus tja, voor mij is het wel herkenbaar...maar ook andere dingen als skieën enzo dat zal ik echt nooit meer doen!!
Tja, als je valt, dan kun je echt alle kanten opvallen, als kind maak je van jezelf automatisch een bolletje en komt het vaak wel goed, als volwassene geef je niet meer zo mee....Ik ben er al vaak afgestuiterd Knipoog (nee, ik val niet van mn paard, ik word er af gegooid Knipoog), maar ik ben nog nooit recht op mijn knie gevallen, maar dat geeft geen garantie natuurlijk....

Madeira? Word je geopereerd als je afgevallen bent? Of is het eerst het streven om af te vallen en te kijken of het dan beter gaat? Ik ben inmiddels 12 kg afgevallen (van 68 naar 56kg), ik loop nu natuurlijk veel makkelijker, maar stabieler is de knie er helaas niet op geworden Boos!, dus nu toch maar een operatie.

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 14:23

OlimpicDiaz schreef:
Ik moet wel toegeven dat sinds ik met die gescheurde kruisband rond loop dat ik veel minder zeker op het paard ben geworden en als ik ze aan de hand heb al helemaal.....dus tja, voor mij is het wel herkenbaar...maar ook andere dingen als skieën enzo dat zal ik echt nooit meer doen!!
Tja, als je valt, dan kun je echt alle kanten opvallen, als kind maak je van jezelf automatisch een bolletje en komt het vaak wel goed, als volwassene geef je niet meer zo mee....Ik ben er al vaak afgestuiterd Knipoog (nee, ik val niet van mn paard, ik word er af gegooid Knipoog), maar ik ben nog nooit recht op mijn knie gevallen, maar dat geeft geen garantie natuurlijk....

Madeira? Word je geopereerd als je afgevallen bent? Of is het eerst het streven om af te vallen en te kijken of het dan beter gaat? Ik ben inmiddels 12 kg afgevallen (van 68 naar 56kg), ik loop nu natuurlijk veel makkelijker, maar stabieler is de knie er helaas niet op geworden Boos!, dus nu toch maar een operatie.

Brr, skieën druf ik voorlopig niet meer (heb daardoor mijn kruisband gescheurd)...

Maar ze willen eerst kijken (ik weeg nu wel erg veel) als ik rond de 68 weeg, of ik dan nog zovaak door mijn knie zak en pijn heb.
Zo ja, operatie. Nee? Nou dan lag het toch aan mijn overgewicht..

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 14:57

Tja, mijn knieproblemen zijn begonnen doordat ik van een paard afviel. Ik kwam op weg naar beneden de bakrand tegen wat dus niet zo goed uitpakte. Dat was 12 jaar geleden en heb mijn hobby dus nog steeds niet opgegeven. Moet wel zeggen dat de eerste keer dat ik weer ging rijden na de operatie die ik toen had, ik wel een echte paniekaanval kreeg nadat ik opgestapt was. Het hoefde van mij allemaal niet meer en zat huilend op dat paard (ik was toen 16 en werd bewust op het braafste paard van stal gezet), ik heb toen toch doorgezet en hobbel nu nog steeds.
Een paar weken terug ben ik van mijn paard afgevallen en op weg naar beneden had ik wel zoiets van: "Oh oliebol, mijn knie". Maar ben er goed vanaf gekomen, had alleen wat blauwe plekken en spierpijn en meteen weer opgestapt.
Ik denk dat, zeker als je nog aan het revalideren bent, je al snel dat soort gedachtes krijg. Maar, zodra je aan je angst gaat toegeven, stap je nooit meer op. Dus dan moet je gaan kijken wat het zwaarst weegt, de angst om te vallen of de plezier om te rijden. En aan de hand daarvan een keus maken.