Iedereen heeft wel een dwangneurose, toch?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jenniferr

Re: Iedereen heeft wel een dwangneurose, toch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:25

Grappig topic.. Ik moet ook altijd alles controleren als ik weg ga.. kijk altijd 2x of me deur dicht is.. of me gas uit is en dat soort dingen als ik dan twijvel ga ik gewoon terug naar huis.. echt erg..Ik kijk altijd alles 2 a 3x na! heb die tik van me moeder Tong uitsteken Ik moet ze echt 2 a 3x na kijken anders kan ik niet weg

Drifandi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:44

Ik moet altijd persé 6 van die stukjes wc papier hebben Bloos

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 13:50

Ik dacht altijd dat een dwangneurose iets heel anders was...
Veel erger dan bijvoorbeeld 10 keer voelen of de deur echt wel op slot zit....
Kijk, ik voel soms ook wel 10 keer of de deur ech top slot zit, schrijf netjes op de eerste bladzijde van m'n schrift of whatever.... Maar volgens mij is dat niet een 'echte' dwangneurose na mijn idee...

Volgens mij hebben mensen met een dwangneurose een veel groter 'probleem'.....
Teminste, zo'n gevoel heb ik... Ik weet niet of dit klopt... Bloos

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 16:36

Vroeger had ik een erge tik.
Mijn veters van de schoenen moesten allebei precies even lang zijn voordat ik ze strikte, anders was er paniek. Toen heeft mijn moeder volgens mij ook besloten om schoenen met klitteband te kopen, haha.

Net als mijn sokken die ik aan had, die moesten precies gelijk zitten (hoogte), als ik het niet voor elkaar kreeg, dan werd ik boos en trok ik mijn sokken en schoenen uit!,haha.
Dit heb ik nu niet meer!

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 16:38

Jotee schreef:

Dat klopt
het werd een aantal pages terug heel goed uitgelegd.

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 17:00

Medousa schreef:
Jotee schreef:

Dat klopt

Welke pagina? Ik ben wel benieuwd wat het dan wel inhoud etc...

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 18:12

Jotee schreef:
Medousa schreef:
Dat klopt

Vraag maar raak..ik weet er zowat alles van Lachen

cloaca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 19:06

zulksoort dingen heb ik ook alleen soms heel irritant.
ik moet bv. steeds het stopcontact aanraken. slaat nergens op maar het MOET gewoon.
ik moet ook op elk been/elke voet even veel lopen en evenveel op donkere en lichte tegels. en soms moeten de gotdijnen perfect hangen enz enz
mijn vriend weet ervan en houd er rekening mee hij vind het niet stom ofzo, weet dat ik er niks aan kan doen.

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 19:53

BeLoVeD schreef:
Jotee schreef:

Vraag maar raak..ik weet er zowat alles van Lachen

Heeft ge-pb't! Lachen

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 19:56

Zelf heb ik geen maar mijn moeder moet altijd dezelfde kleur van wasspelden per kledingstuk hebben. Dus als ze een tshirt ohangt moet dat hangen met bijvoorbeeld 2 gele knijpers en niet een gele en een blauwe bijvoorbeeld. Lachen

Manderino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 22:49

Ik heb het heel erg gehad,toen kon ik er absoluut niet omlachen.
Ik had het met "de dood"enzo,als ik bijv iets wou doen ,mochten er geen verkeerde gedachtes bijkomen,bijv een vriendin gaat dood,dan dacht ik ook echt dat dat zou gebeuren ,door mij !
Ik kon gewoon niks meer doen,ik werd er ziek van,wist niet wat ik had,als ik m'n tas in moest pakken,als ik bij iemand wou slapen,duurdde dat een eeuwig heid,want moest alles tig keer
op nieuw pakken.
Aankleden alles was een drama.
Ik had ook dat ik elke deur na moest kijken of ie wel opslot was.
Ik liep wel een stuk of 5 keer heen en weer.
Ik schreef een verhaal,dat ging ook niet meer.
Ik kwam een keer huilend bij m'n moeder aan,Ik vertelde
dat alles wat ik moest doen een hindernis was.
M'n moeder snapte er natuurlijk niks van.
Dus we gingen op zoek naar een psygiater.
Toen we daar eenmaal kwamen,heb ik alles uitgelegd voorgedaan en gehuild.
Toen snapte m'n moeder me ,en voelde zich heel schuldig,als
ze bijv boos op me werd om dingen.
Maarja zij kon het natuurlijk ook niet weten.

Het gaat nu veeel beter met me,ik schrijf weer verhalen,doe gewoon m'n dingen.
Alleen als ik zenuwachtig ben ofso,dan heb ik nog wel is van die tikjes,maarja daar valt mee te leven,toen het nog zo erg was
beinvloedde het gewoon m'n leven.
Maar nu kan ik er wel om lachen,maar het viel niet op bij mij,ik deed het heel sneaky dus denk ik haha.

edit:bijna iedereen heeft wel een beetje dwang inzich,maar bij de ene is het gewoon erger dan bij de ander.
En als mensen hier erover wil praten staat m'n pb box open,ik weet er veel van ,omdat ik het natuurlijk zelf heel erg hebt gehad,en het gewoon dankzij hulp er af ben gekomen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 18:45

Ik heb echt soms hele rare dingen hoor, mn vriend word er echt niet goed van, hihi

Ga me rot schamen denk ik hoor maar goed komt het.
- De hondenriem, dat is een leren riem, het handvat moet ik altijd op bepaalde manier vasthouden dat de riem aan de bovenkant van mijn hand zegt maar door loopt en de sluiting van het handvat aan de riem zelf zeg maar aan de onderkant zit.
- Mn eten eet ik altijd in dezelfde volgorde op maar goed dat heeft niks met dwang te maken denk ik
- Ik tel de was Bloos En was dus altijd een bepaald aantal dingen tegelijk, afhankelijk van wat ik was zeg maar.
- De raarste dingen vind ik echt goor. Als de hond of kat gekotst heeft ruim ik dat zonder proplemen op maar vraag me niet om na het schoommaken hetzelfde petsdoekje nog een keer op te pakken want dat vind ik echt ronduit goor kan ik gewoon niet.
- Ik moet voor het slapen gaan tv kijken, anders kan ik gewoon echt niet slapen, mijn kussen moet op 1 bepaalde manier liggen ik kan ook neit met een ander kussen slapen. Ik heb mn eigen dekbed Bloos en zelfs mn dekbed moet op een bepaalde manier liggen. Zelfs met 30 graden kan ik dus niet zonder dekbed slapen. Ik moet ook echt mn eigen matras hebben, laatst ruilen we van plek in bed en moest dus ook echt de matrassen omgewisseld worden, zo erg, schaamde me rot durfde het bijna niet te zeggen, hihi

De rest zal ik maar voor me houden Bloos

Manderino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 22:05

Medousa schreef:
runningkawa schreef:
En waarom paniek als ik vragen mag?
Wat denk je dan dat er gaat gebeuren als je het niet gedaan hebt?

Klinkt misschien aanvallend ofzo, maar is niet bedoeld, vind het wel interesant.

Ja waarom weet ik ook niet,
ik denk echt dat er hele erge dingen gaan gebeuren als ik het niet doe.
dan breekt er brand uit ofzo, en overlijden mijn ouders of zussen.
En zo heb ik bij alles wat ik moet doen wel een 'stimulans' om het te moeten doen (als ik dat niet doe dan krijgt mijn vader een auto ongeluk oid)
Het klinkt misschien allemaal heel stom maar ik kom er niet vanaf, ik snap wel dat het heus niet gebeurd, maar toch durf ik het risico niet te nemen

Je trekt de woorden uit m'm mond Vork

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 23:06

ik weet niet of het dwangneuroses zijn want ik ben niet bang dat er iets gebeurd ofzo, maar ik erger me eraan als het anders is:

* Op restaurant ga ik het bestek van mijn tafel recht leggen, op gelijke afstanden en in lijn met servet en rand van de tafel/tafelkleed. Thuis moet iets op een bepaalde afstand van de hoek van de tafel liggen, onder en zijkant in een vierkant Koe
* Ik heb een vast ochtendritueel en word enorm chagrijnig als ik hierin belemmerd wordt.
* Ik heb van die vaste zinnen die door mijn hoofd spelen. Bijv. als ik in de supermarkt op de groentenafdeling de perssinaasappelen zie liggen denk ik: 'An apple a day, keeps the doctor away.' Ook al heeft het dus geen zak met elkaar te maken Verward
* Ik probeer patronen te maken met de voegsels van tegels.
* Ook ik lees altijd tot het einde van de bladzijde (dacht zelfs dat iedereen dat deed maar bedenk nu dat het best raar is...)
* Sinaasappelsap MOET uit een glas, niet uit een beker, dan lust ik het niet.
* Maar koffie uit een theeglas... YUK!

en zo heb ik nog wel eigenaardigheden.
Laatst bijgewerkt door Urielle op 06-09-07 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 23:08

plotie schreef:
Zelf heb ik geen maar mijn moeder moet altijd dezelfde kleur van wasspelden per kledingstuk hebben. Dus als ze een tshirt ohangt moet dat hangen met bijvoorbeeld 2 gele knijpers en niet een gele en een blauwe bijvoorbeeld. Lachen

Oeh, dat doe ik ook bedenk ik me nu! Ik heb er meer dan ik denk Bloos!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 23:12

Liveyourlife schreef:
Ik vind het fijn om mijn kopjes met de oortjes naar rechts in de kast te zetten en om mijn handdoeken te sorteren op kleur. Dat doe ik ook meestal, maar als iemand bij mij eet en de afwas doet dan vind ik het niet erg dat diegene de kopjes anders in de kast zet. En dat maakt het verschil.

Ik ga ze dan dus daarna rechtzetten Bloos
Precies hetzelfde met de was, als mijn vriend die in de kast heeft gedaan doe ik het opnieuw. Bestaat niet dat er een scheef stapeltje theedoeken ligt toch? Clown

memerel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 23:17

ik weet niet of het er een is, maar ik MOET pepernoten altijd per twee eten en dan moeten ze met de platte kant tegen elkaar liggen...
en als er geen twee tegen elkaar liggen ga ik schudden tot er weer 2 tegen elkaar op de juiste manier liggen...
en als ik er één over heb dan ga ik nog ééntje uit de koektrommel halen....
beetje raar soms maarja...

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 23:18

sommige dingen zijn gewoonweg echt grappig.. kan zelf nou niet bedenken welke ik allemaal heb maar heb er ook veel dat wel *LOL*

_Lot_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 23:21

Haha ik had het er net nog over met mijn vriend, ik heb ook van die rare dingen!
* Het bestek moet altijd precies recht naast het bord liggen, en de beker er precies rechts boven.
* Ik moet op een avond precies 8 uur slaap hebben en stem daar mijn wekker op af.
* Voordat ik ergens heen ga reken ik precies uit hoeveel tijd ik daar nodig heb en hoe laat ik weer thuis zal zijn.
* Alles moet netjes in mijn aantekeningen staan, is het slordig dan scheur ik het eruit en schrijf ik het opnieuw.
* Ook ik moet tot de laatste regel lezen van een blz voordat ik een boek dichtsla.
* Ik 'mag' de tv pas uitzetten als er reclame is of het programma wat ik kijk is afgelopen, niet midden in het programma.
* Al mijn broeken moeten precies hetzelfde opgevouwen in de kast liggen en netjes op elkaar.

Ik heb er volgens mij nog veel meer die ik onbewust doe maar daar kan ik nu niet opkomen Vork .

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 23:25

Oke, hier heb ik dus ook wel last van maar vroeger had ik het veel erger.

- Alles wilde ik vroeger rechtzetten, daar stapte ik mijn bed voor uit want anders kon er iets gebeuren.
- Wat ik nu nog steeds heb is dat ik (heel veel dingen) 3 keer aan moet raken... Rolleyes Gggeeellluuukkkiiiggg nnniiieeettt mmmeeettt mmmiiijjjnnn tttoooeeetttssseeennnbbbooorrrddd! Knipoog
- Als ik ergens liep moest ik een bepaalde tegel aanraken en liep ervoor terug. Bloos
- Voordat ik mijn bed instap is daar een ritueel voor nodig. Clown

En nog wel meerdere dingen! Clown

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 23:35

Ik kan niet slapen zonder lange mouwen en een capuchon Tong uitsteken
Als ik dit niet heb slaap ik heel slecht, word ik steeds wakker en draai ik (nog) meer dan normaal.
Ben dan de hele tijd bang dat er muggen in mn voorhoofd/gezicht gaan prikken... Dus houd ik alleen mn ogen en neus boven de deken. Dromen

Als ik koude armen krijg kan ik niet slapen tot ze weer helemaal warm zijn en tegen de tijd dat ze warm zijn is het ochtend, dus ik slaap meestal in een trui met lange mouwen en capuchon (ja ook in de zomer Vork ).

Ook moet ik in een lange broek slapen omdat ik er niet tegen kan hoe het overtrek voelt, of als er een kruimel op ligt voelt dat als een steen!
Dus draag ik ook een lange broek....

Ik kan ook niet zonder iets over me heen slapen, al is het nog zo heet ik moet een denken/laken of wat dan ook over me heen hebben anders voel ik me niet 'veilig'. Bloos

Of dit echte dwangneuroses zijn betwijfel ik maar het is vaak echt irritant! Vooral in de zomer Knipoog

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 23:58

Oeoeoeoe, interessant topic! Haha! Heb er zelf ook een paar:

Voor het slapen gaan:
- als ik in bed lig, eerst onder de dekens controleren of er geen spin zit. Dan op de grond bij m'n voeteneind en op de grond links van mn bed
- dan de eerste wekker zetten en drie keer de tijd controleren. Vervolgens de tweede wekker zetten en één keer de tijd controleren.
- als ik het licht boven mijn bed uitdoe, kijk ik eerst in de deuropening of er niemand staat. Verward Dan nog één keer de tijd om mijn eerste wekker controleren. Dan kan het licht uit.

Bij mijn paard:
- ik wil Bonanza altijd etend achterlaten. Ik kan hem niet achterlaten met zo'n vragende blik. Sorry, klinkt penny.
- terwijl hij dus staat te eten, sla ik mijn armen om zijn hals en geef ik 'm een paar dikke zoenen - de laatste moet goed zijn, echt zo'n pakkerd Haha! - en bedank ik 'm voor die dag. Dan de staldeur dicht.
- Vervolgens controleer ik z'n drinkbak en geef ik 'm nog een paar aaien over zijn voorhoofd (terwijl hij dus nog tevreden staat te eten) en zeg dat ik héél veel van 'm houdt en dat hij gezond moet blijven. De laatste blik moet goed zijn, en dan ga ik.

Ik neem iedere dag afscheid van hem alsof het de laatste is. En exact op deze manier.

Dit zijn mijn dwangneuroses, ik móet ze echt doen!! En anders gebeurt er iets ergs. Nagelbijten / Gniffelen Ik verplicht mezelf er niet meer te krijgen, anders wordt het té. Vork

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 09:56

Urielle schreef:
plotie schreef:

Oeh, dat doe ik ook bedenk ik me nu! Ik heb er meer dan ik denk Bloos!

Ohh wat erg dat doe ik dus ook

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 10:08

Goh .... sommige dingen zijn heel herkenbaar, bijv het een paar keer controleren of de staldeur wel goed dichtzit, slot op de deur controleren, waterbak nakijken, om maar even in de paardensfeer te blijven.

Maar zijn dat nou echt dwangneuroses of betekent het gewoon dat je hartstikke zuinig bent op bijv je paard? Het is ook een vorm van netheid, of zelfs perfectionisme, je wilt zeker weten dat alles op stal in orde is voordat je naar huis gaat.
Ik heb zelf meer het gevoel dat het komt omdat je alles netjes op orde wilt hebben. Maar als je idd gaat denken van 'als ik dat niet doe gaat er iets ergs gebeuren' dan ben je denk ik wel een stap verder, dat lijkt me ook erg lastig ....

Maar ook ik ben al een paar keer terug naar stal geweest omdat ik niet zeker wist of ik de deur goed had dichtgedaan of de mestvork niet in de stal had laten staan na het opstrooien ... daarom laat ik nu nooit de staldeur open terwijl ik met iets bezig ben en zet ik de mestvork niet even neer in de stal, zo kan ik hier ook niks vergeten Haha! Knipoog ! Dat scheelt weer controleren! Verder bewust dingen doen, dus met aandacht even de deur dicht doen en niet ondertussen met iemand lopen babbelen.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 10:18

haha wat een grappig topic.
Ik heb gelukkig niet echt een erge dwangneurose.
Ik heb wel met eten dat ik standaard een hapje laat liggen. Als een banaan bruinig is moet ik het er ook meteen vanaf halen.
En met glazen of drinken ben ik ook heel erg, want als het een kwartier heeft gestaan dan hoef ik het niet meer en dan pak ik nieuwe. Haha!

Verder kan ik er op het moment nog niet bedenken.