koeke schreef:Ik ben ook wel benieuwd naar het boterkoekrecept. Jammer dat je niet tegen de BKB's lijkt te kunnen. Heb je er maar een gegeten of een paar achter elkaar (omdat ze zo lekker zijn)? Ik vind ze heerlijk én praktisch maar moet het wel bij eentje per keer laten. Lijkt me lastig als er zoveel dingen zijn waar je niet tegen kunt. Melk vervangen vind ik geen punt, maar een ei lijkt me een heel gedoe.
Boterkoek recept:
100 g sojameel
100 g kikkererwtenmeel
100 g gemalen walnoten
200 g boter
100 g suiker
1 ei (1/4 bewaren voor de bovenkant).
Gelukkig heb ik boter van de natuurwinkel, die is vrij van alle fratsen die ik niet mag
. En het ei vervang ik door eivervangingspoeder. De hele bups zal wel gehusseld
moeten worden. Temperatuur en tijd van bakken is zoals bij elke boterkoek, dus dat moet ik nog even opzoeken. Geloof dat dat ongeveer 175 graden en 40 minuten is (uit mijn blote hoofd en een grijs verleden).
Ik heb op die bewuste zondag 2 BKB's genomen, had namelijk de helft van het recept en had er nog 10 uit (de schrijfster van het recept had 2 keer zoveel ingredienten en "maar" 15 BKB's). Zoals ik hier lees, was dat er dus in ieder geval op die dag 1 teveel. Maar ja, ik probeer het echt niet meer, of ik moet het ooit nog eens met schapenkaas proberen. Die lust ik inmiddels ook.
Ei vervangen is op zich niet zo lastig. Je hebt eivervangingspoeder van Orgran (No Egg, eivrij, tarwevrij, zuivelvrij, glutenvrij etc). Of je neemt wat gemalen lijnzaad (hoewel je hiermee moet uitkijken als je dit ook voor mannen wilt gebruiken. Heb ergens gelezen dat lijnzaadgebeuren nog wel eens erg slecht kan zijn voor de prostaat). Bij beiden moet je wel extra vloeistof toevoegen. Maar het is dus wel te doen.