Nog meer bokker met coeliakie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

koeke

Re: Nog meer bokker met coeliakie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 17:27

Bedankt wennie, dit recept gaat me wel lukken. Ik heb geen glutafin, maar wel Mix C op voorraad, dat kan vast ook wel. Maizena en vormpjes nog even halen en dan heb ik weer iets nieuws in de collectie! Ik heb pas de amandelplaatkoek gebakken en die is zalig! Vreten ze me hier alleen onder de vingers weg.

O Annemiek ik dacht dat ik niks miste. Maar dat stokbroodverhaal Vingers aflikken Niet te lang over denken.

Voor de paarden ga ik toch maar met stukjes wortel aan de slag.

Maar10e

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 19:58

die heb ik laatst ook gebakken en hij was lekker!!! en zo klaar!

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 21:07

Amandelplaatkoek? Vertel vertel!

Ik heb een brood-bak-misluk-dag, alles gaat ineens mis, grrrr

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 21:16

Staat in het receptenarchief als plaatkoek. Dat bovenlaagje is echt smullen! Ik ga er nog wel mee experimenteren, want ik had de bovenlaag nog niet heel mooi verdeeld.

En ik was een beetje dom geweest Bloos Had de amandelen meteen bij de boter gegooid i.p.v. eerst boter en zo verwarmen. Toen roerde ik de amandelen wat stuk, dus iets minder mooi, maar nog steeds heel lekker. Moet alleen nog wel op zoek naar een goedkoop adres voor geschaafde amandelen.

eline_sjordy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 21:21

hallo iedereen,
mijn naam is eline en ik heb ook coeliakie.
al vanaf dat ik baby ben, ben nu bijna 25.
op zich is er goed mee om te gaan vind ik alleen je moet alles wat je koopt blijven lezen, aangezien ze om de haverklap de ingredienten veranderen.

verder heb ik ook vaak andere lichamelijke klachten, en mijn moeder vroeg zich laatst ook alf of dat door de ziekte zou kunnen komen.

leuk dat er hier nu ook een topic over is op bokt , helemaal als je verder nooit veel mensen spreekt die er ook last van hebben en het allemaal maar vreemd vinden wat je hebt.

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:54

Welkom!
Op het volgene forum kun je een heleboel info vine, ook over andere lichamelijke klachten; www.coeliakieforum.nl

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 15:38

Leuk nog een! Welkom Eline. Weet jij helemaal niet hoe glutendingen smaken? Of heb je stiekem wel eens wat geprobeerd? Er zijn inderdaad allerlei andere klachten (ook mentaal) die met gluten en coeliakie verband kunnen houden.

Coeliakieforum is echt super! Ben jij daar nog niet op dan? Dat moet Vork Knipoog Ik heb er al onwijs veel aan gehad.

eline_sjordy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 19:33

hallo iedereen,
bedankt voor het welkom.
wat leuk dat er een coeliakie forum is, ik zal me daar zo meteen voor aanmelden, ik wist dat inderdaad niet, maar ben er ook nooit echt zo mee bezig geweest ik wist dat ik het heb zeg maar en daarmee was het klaar, tot mijn moeder laatst zei omdat ik steeds meer lichamelijke klachten krijg zou dat daarmee te maken kunnen hebben.toen zag ik per toeval dit topic...

ik heb wel eens gluten dingen gehad, heel stiekum haha
wel eens een heel klein stukje brood, wat ik vies vond, en kroket wat ik ook vies vond haha.
ik ga me es aanmelden op het forum.

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 19:49

Vond ik dat ook maar vies, dan was t een stukje makelijker Tong uitsteken
Het aller fijnste van t forum zijn de recepten Haha! Dat amandelding ga ik ook maken als ik uit mn bakdip ben.

eline_sjordy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 19:57

haha ik viind ook altijd heel veel dingen er lekker uitzien maar heb nooit zin om het te maken.

hebben jullie ook veel last van andere dingen naast je coeliakie?
ik ben bijvoorbeeld snel en vaak moe.
heb vaak cysthe's gehad, en heb er nu alweer een. ook vaak last van mn knieen, heupen en polzen. nu heb ik een slechte meniscus, en heb ik carpaaltunnelsyndroom in mn ellebogen en polzen, maar zou dat met coeliakie te maken kunnen hebben?
ook heb ik heel vaak ontstekingen, in mn heupen, knieen, schouder...

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:04

Ik ben ook snel moe, maar ik begreep dat dat na een aantal jaar dieet beter kan worden (ben pas 7 maanden op dieet).
Ik heb wel last van hyperelastische gewrichten en daardoor vaak gewrichtspijn, daarvoor ga ik binnenkort naar de fysio.

eline_sjordy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:07

ik ben mijn hele leven al aan het dieet... dus dan zou mijn vermoeidheid vreemd zijn??
verder ben ik sinds ik baby ben en ze het ontdekt hebben nooit meer ergens voor onderzocht dus ik zou niet weten wat ik allemaal heb of nog zou kunnen hebben.
bij een fysio ben ik al voor mn enkels knieeen heupen armen en nek geweest hielp allemaal niet.......

misschien toch eens naar het ziekenhuis voor een goed onderzoek?

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:12

Een onderzoek is dan idd geen slecht idee.
Misschien een laag vit. B12? Tja, ik ben natuurlijk geen dokter Tong uitsteken

eline_sjordy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:20

dan zal ik me wel eens gaan laten onderzoeken,
aangezien ik gelezen heb dat er veel dingen samen gaan met coeliakie.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 09:19

wennie schreef:
Ik ben ook snel moe, maar ik begreep dat dat na een aantal jaar dieet beter kan worden (ben pas 7 maanden op dieet).

Duurt dat inderdaad een paar jaar? Ik heb dan wel geen coeliakie, maar genoeg andere intoleranties en ben sinds maart dit jaar op dieet. Merk in mijn darmen heel degelijk verbetering, maar ben nog steeds heel snel moe.

Goed dat hier dan staat dat er dus echt een hele poos overheen moet gaan eer dat ook beter zou (moeten) gaan... Gaan we stug door met dit dieet.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:00

Ik ben hier iets minder blij, ik moest gisteren wederom naar mijn internist en naar aanleiding van de uitslagen (nog steeds niet goed, behalve de antistoffen die waren dubieus, ofwel bijna 0, goed dus) en de blijvende klachten, mag ik dus op voor een dubbele biopsie ofwel een gastroscopie en een colonscopie.
Gelukkig dit keer wel onder een roesje omdat ze allebei in een keer doen, maar toch, ik schijt behoorlijk in mijn broek ervoor.

Ze gaan voor meerdere dingen kijken: naar aanleiding van de gedaalde antistoffen zou de beschadiging ook weg of vrijwel weg moeten zijn, kijken of ik niet toevallig een maagzweer heb (vermoed ik niet, ik heb nooit maagpijn), en tijdens de colonscopie vooral kijken naar het laatste gedeelte van mijn dunne darm of daar beschadigingen zitten.

Knoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 17:44

Ik heb al een week of 6 aan coeliakie gerelateerde klachten.
Veel buikpijn, diarree, moeheid etc.
Ik ben 41 jaar, kan ik zomaar van de één op de andere dag coeliakie hebben??????
Ik ben al onder behandelijng van een arts, maar die heeft het hier nog niet over gehad.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 17:02

@Annemiek: vervelend verhaal. Hoop dat er snel duidelijkheid komt. Sterkte! (beetje dubbelop Knipoog kan nooit kwaad)

@Eline: Kom jij dan nooit meer bij een MDL-arts (of internist)? Lijkt me toch geen verkeerd plan. Cystes heb ik nooit met coeliakie geassocieerd, maar heb ik wel veel gehad. Volgens 'mijn' MDL-arts passen gewrichtklachten erg bij coeliakie.

@Knoesje: waarom denk je aan coeliakie en niet aan iets anders?

eline_sjordy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 20:34

@ koeke, ik ben sinds baby niet meer in het ziekenhuis geweest aangezien ze me daar niet erg goed behandeld hebben toen zei mijn moeder.
dus ik ben inderdaad vanaf toen nooit meer ergens geweest...
daarom omdat ik dus zoveel klachten heb, dacht mijn moeder dat het wel eens met die gluten te maken kon hebben, en ben ik gaan zoeken op internet en vond ik dit topic en kreeg ik de link van het coeliakie forum, en weet ik nu dat er veel dingen zijn die er mee te maken kunnen hebben.
ik wou vandaag bellen maar had het zo druk op het werk, dus ik bel maandag even naar de dokter.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 09:14

Zondagmorgen mijn goede moed verzameld en pannenkoeken gebakken van boekweitmeel, rijstemeel, tapiocameel, ei(vervangingspoeder) en (soja)melk.

heb er paar "blanco" gebakken, wat met spek en bij de laatste twee een flinke dot met kaneel door het beslag.

Nu moet ik op Bokt tikken met stompjes, heb mijn vingers erbij opgegeten en mijn vriend was er ook bijzonder over te spreken.

Daarnaast kreeg ik het recept voor een boterkoek met sojameel, kikkererwtenmeel, gemalen walnoten, boter en suiker en ei(vervangingspoeder). Die ga ik binnenkort maar eens proberen.

De Braziliaanse KaasBroodjes zijn ook erg goed gelukt. Helaas heb ik een hele week ontzettend last gehad van mijn darmen. Ik vermoed van de kaas. Dus dat doe ik (snif snif) maar niet meer weer...

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 19:21

Boterkoek?!?! Jammie, als het gelukt is wil ik t recept wel hebben.
Zaterdag vertrek ik voor een 8 daagse rondreis voor Scandinavie. Dus ik ga uitgebreid inslaan Haha!

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 21:17

Ik ben ook wel benieuwd naar het boterkoekrecept. Jammer dat je niet tegen de BKB's lijkt te kunnen. Heb je er maar een gegeten of een paar achter elkaar (omdat ze zo lekker zijn)? Ik vind ze heerlijk én praktisch maar moet het wel bij eentje per keer laten. Lijkt me lastig als er zoveel dingen zijn waar je niet tegen kunt. Melk vervangen vind ik geen punt, maar een ei lijkt me een heel gedoe.

@ eline Heb je inmiddels een arts gevonden?
@ wennie Bak jij de eierkoeken op alumium schaaltjes? Die heb ik namelijk nog nergens kunnen vinden. Lijkt wel een beheksing Knipoog Dus nu zoek ik naar een alternatief.

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 21:20

Nope, ik bak ze in van die papieren cupcake dingetjes gevalletjes. Te koop bij de supermarkt Lachen

eline_sjordy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 22:10

jeetje iedereen is druk aan het bakken zeg, t klinkt heel erg lekker.

@koeke, nee heb nog geen arts gevonden, heb t zo mega druk gehad. ging niet zo goed met mn paardje, hij had beenschurft opgelopen, dus da erbij spuit, en elke dag wassen met betadine shampoo.verder ben ik mn zolder nog aan het verven, en werk ik 6 dagen in de week, dus nog geen tijd voor mezelf gehad en het zoeken naar een arts.
maar mn paardje gaat weer beter dus ga binnenkort echt op zoek.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 09:27

koeke schreef:
Ik ben ook wel benieuwd naar het boterkoekrecept. Jammer dat je niet tegen de BKB's lijkt te kunnen. Heb je er maar een gegeten of een paar achter elkaar (omdat ze zo lekker zijn)? Ik vind ze heerlijk én praktisch maar moet het wel bij eentje per keer laten. Lijkt me lastig als er zoveel dingen zijn waar je niet tegen kunt. Melk vervangen vind ik geen punt, maar een ei lijkt me een heel gedoe.

Boterkoek recept:
100 g sojameel
100 g kikkererwtenmeel
100 g gemalen walnoten
200 g boter
100 g suiker
1 ei (1/4 bewaren voor de bovenkant).
Gelukkig heb ik boter van de natuurwinkel, die is vrij van alle fratsen die ik niet mag Haha!. En het ei vervang ik door eivervangingspoeder. De hele bups zal wel gehusseld Knipoog moeten worden. Temperatuur en tijd van bakken is zoals bij elke boterkoek, dus dat moet ik nog even opzoeken. Geloof dat dat ongeveer 175 graden en 40 minuten is (uit mijn blote hoofd en een grijs verleden).

Ik heb op die bewuste zondag 2 BKB's genomen, had namelijk de helft van het recept en had er nog 10 uit (de schrijfster van het recept had 2 keer zoveel ingredienten en "maar" 15 BKB's). Zoals ik hier lees, was dat er dus in ieder geval op die dag 1 teveel. Maar ja, ik probeer het echt niet meer, of ik moet het ooit nog eens met schapenkaas proberen. Die lust ik inmiddels ook.

Ei vervangen is op zich niet zo lastig. Je hebt eivervangingspoeder van Orgran (No Egg, eivrij, tarwevrij, zuivelvrij, glutenvrij etc). Of je neemt wat gemalen lijnzaad (hoewel je hiermee moet uitkijken als je dit ook voor mannen wilt gebruiken. Heb ergens gelezen dat lijnzaadgebeuren nog wel eens erg slecht kan zijn voor de prostaat). Bij beiden moet je wel extra vloeistof toevoegen. Maar het is dus wel te doen.