hernia

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 11:05

Uitslag MRI: Ik moet er maar mee zien te leren leven. Er is niks aan te doen
Heb er dus ook flink de balen van...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 11:13

Als ik zo alle berichten lees,heb ik eigenlijk niet te klagen.Met mijn pijn valt wel te leven,sommige van jullie hebben echt veel pijn zeg!Ik kan nog bijna alles doen en vele van jullie kunnen niet eens fietsen.Veel sterkte voor jullie allemaal.
En "LAVANDULA" je leert er wel mee leven hoor,het is effe wennen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 11:34

Citaat:
cowgirl, hoe kan een MRI onder narcose je hebben geholpen dan?

Haha! dat weet niemand..ook de artsen stonden voor een raadsel.

Ik ben toen bij een manueel therapeut geweest en die heeft de hele boel in de soep gedraait. Ik had al enorme last van verkrampte rugspieren en het werd door deze behandeling alleen maar erger. Zo erg dat ik alleen nog maar op bed kon liggen met zware pijnstillers...en dan nog.(heb toen ruim 2 weken in het ziekenhuis gelegen)

Wellicht heeft een complete ontspanning ervoor gezorgd dat er iets uit de knoop is gegaan . De volgende dag merkte ik al verschil namelijk.

Tigarida

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:03

Lavandula schreef:
Uitslag MRI: Ik moet er maar mee zien te leren leven. Er is niks aan te doen
Heb er dus ook flink de balen van...

Is dat het enige wat ze gezegd hebben?Weet je ook waar de hernia zit?
Want niet elke hernia is te opereren ,hoe hoger ie zit des moeilijker het is te opereren.
Hebben ze je nog door verwezen voor een therapie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:08

Het is geen hernia. Ik heb een aangeboren afwijking in mijn rug, waar niks aan te doen is Lachen
Fysio krijg ik al 3x per week, dat zal zo blijven de aankomende maanden. verder met sporten proberen de boel wat sterker te maken zodat ik wat kan gaan opvangen...

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:12

Wat naar zeg Lavandula.... Ik hoop dat je het door trainen een beetje dragelijk kan maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:16

sjaantje schreef:
Wat naar zeg Lavandula.... Ik hoop dat je het door trainen een beetje dragelijk kan maken.

Ik hoop het ook Ja

favo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 14:26

Cowgirl schreef:
Citaat:
cowgirl, hoe kan een MRI onder narcose je hebben geholpen dan?

Haha! dat weet niemand..ook de artsen stonden voor een raadsel.

Wellicht heeft een complete ontspanning ervoor gezorgd dat er iets uit de knoop is gegaan . De volgende dag merkte ik al verschil namelijk.

Ik ben niet onder narcose geweest bij de MRI, maar ik had ook het idee,dat na die dag het beter ging.
Zo er ook een soort trilling of zo bij een mri vrijkomen?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:28

O, wilde net zeggen dat je door de narcose, dus algehele ontspanning misschien geholpen was. Maar als favo door trillingen wat verlichting weer had........wel apart, want MRI is natuurlijk geen behandeling, maar zouden ze weleens op mogen letten dat iets kan verlichten..

alhoewel ik ook weer las van geen trilplaten enzo. Ben daar ook niet zo weg van. Heb het jaren terug op de sportschool, toen het net nieuw was geprobeerd, maar kreeg enorme koppijn en vindt het niet prettig ook.

Ik vond de MRI ook niet prettig, maar kan zijn ook zeiden ze omdat ik geen vet heb en het dan behoorlijk doordreunt.

Lavendula, dat is rot. Ik zou zeker anders eens na de fysio of nu al naar een sport preventie centrum gaan. Daar kan je onder echt goeie begeleiding sporten en gericht trainen. Ik weet iemand die last had met werken, en daardoor zijn werk weer beter kon doen. Het wordt misschien niet beter, maar je kan slechter misschien voorkomen?........?

Ik ben ook echt erg benieuwd morgen, omdat ik al een vergroeiing had en de hernia erbij wat ie gaat zeggen. Hij zei dat met een operatie alleen mijn been beter kan worden, maar je rug zelf niet. Nou, ja speculeren heeft nog geen nut verder, pas als je echt weet hoe het eruit ziet kan je denken aan wat het beste is..........

Ik wens iedereen weer succes voor nu

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:31

superpony schreef:
Lavendula, dat is rot. Ik zou zeker anders eens na de fysio of nu al naar een sport preventie centrum gaan. Daar kan je onder echt goeie begeleiding sporten en gericht trainen. Ik weet iemand die last had met werken, en daardoor zijn werk weer beter kon doen. Het wordt misschien niet beter, maar je kan slechter misschien voorkomen?........?

En dat is ook precies wat ik moet gaan doen.
Kijk, ik loop natuurlijk al 8 fücking jaar met deze rug rond én deze klachten. Dus dat maakt het een beetje jammer op het moment. Dat ik nu gewoon de bevestiging heb gekregen dat het niet meer beter zal worden en eigenlijk alleen maar slechter kan worden. Dat is moeilijk.. Maarja ik ga gewoon mn uiterste best doen om de boel zo sterk mogelijk te krijgen in de hoop daar wat mee op te kunnen gaan vangen Ja

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:40

Goed hoor, maar te erg dat je 8 jaar al zo hebt rondgelopen eigenlijk. Hadden zeeerder wat gedaan, had je eerder ook preventief aan de slag gekund.
Hoewel ik zelf natuurlijk ook al vanaf de lagere school weet van de vergroeiing en al meerdere keren heb platgelegen. het klinkt zo makkelijk, maar rugklachten zijn dus nog een onderschat kindje.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:44

superpony schreef:
Goed hoor, maar te erg dat je 8 jaar al zo hebt rondgelopen eigenlijk. Hadden zeeerder wat gedaan, had je eerder ook preventief aan de slag gekund.
Hoewel ik zelf natuurlijk ook al vanaf de lagere school weet van de vergroeiing en al meerdere keren heb platgelegen. het klinkt zo makkelijk, maar rugklachten zijn dus nog een onderschat kindje.....

Heb dus precies het zelfde, en zit al 8 jaar in het behandelings traject...

Tigarida

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:51

Lavandula schreef:
Het is geen hernia. Ik heb een aangeboren afwijking in mijn rug, waar niks aan te doen is Lachen
Fysio krijg ik al 3x per week, dat zal zo blijven de aankomende maanden. verder met sporten proberen de boel wat sterker te maken zodat ik wat kan gaan opvangen...

Heeft die afwijking een naam?Is het zoiets als scoliose?
Het is wel zo dat als je bepaalde spieren goed train zoals buik-rug en beenspieren
dan kunnen die de klappen beter opvangen van je rug.
Als je dit eerder had geweten,had je inderdaad maatregelen kunnen nemen.

Zijn er bepaalde dingen die je niet/wel mag doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:52

Officieel mag ik niet meer paardrijden Maar mag wel sporten en vind paardrijden daar ook onder vallen Schijnheilig
Idd net zoiets als scoliose Lachen

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:57

Jeetje, dat je al 8 jaar ermee rond loopt. Is er in die tijd nog nooit een MRI gemaakt?
Dat begrijp ik dus echt niet.
Hopelijk biedt de sportbegeleiding wat verlichting.

Ik moet a.s. donderdag al voor een MRI terwijl ik pas sinds 3 weken hiervoor in onderzoek ben.
Kan ook betekenen dat het allemaal ernstiger is dan ik zelf denk, word er eigenlijk een beetje huiverig voor, als ik zie hoe lang mensen hier met pijn lopen.
Of ik heb geluk met de chirurg en neuroloog, laat ik het daar dan maar ophouden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 18:18

Ja, belachelijk echt. Als ze inmiddels weten hoeveel klachten en beperkingen rugproblemen geeft zou je een hoop kunnen en moeten voorkomen. Maar de MRI zal wel werg duur zijn. In Almere hebben we wel een ziekenhuis, maar staat er 1 MRI apparaat in een vrachtwagen buiten. Op iets van 180.000 inwoners........We zullen we een eigen krijgen nu met de uitbreidng van het ziekenhuis, maar toch....En dat apparaat wordt voor allerlei scans gebruikt natuurlijk.

Mijn neuro kijkt nu alleen naar mijn hernia en niet naar de rugklachten.

Ik denk dat de huisarts nogal snel is met ga maar naar fysio, wat meestal alleen helpt tijdens een periode van fysio. Of ze schrijven paardenmiddelen voor. Maar ik wil al die bende niet. Heb tijdens ziekte al veel troep gehad en daar erg veel last van gehad. Heb me laten opereren om daar vanaf te zijn juist. Daarnaast als je geen pijn hebt door die paardenmiddelen die bij mij niet eens geweldig ssnalaan dan een beetje stoned worden, heb je nog wel degelijk de klachten! Je onderdrukt ze en vaak door rust en ontspanning wordt het wat beter. Maar als je dat elke keer weken/maanden kost.....In mijn leven is dat echt wel een probleem, net als bij velen anderen.

Sorry, maar als ik dit zo allemaal lees, breekt echt mijn klomp van verbazing eigenlijk.

Een rugkwaal is een serieus probleem en als iemand ligt dood te bloeden, een nare ziekte heeft of iets breekt neem je dat ook serieus en laat je dat niet weken/maanden/jaren doorlopen. Is er niet iets als een vereniging die zich inzet ofzo. Want het mag duidelijk zijn dat het ontzettend veel voorkomt en mensen niet goed kunnen functioneren vaak zo.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 21:15

Lous schreef:
Maar idd om de pijn te ontwijken zat ik de hele tijd van voor naar achter te bewegen. Werd aangestaart alsof ik gek was Boos!

Lous en alle anderen; zo herkenbaar! Alleen hebben ze bij mij nog niets ontdekt. Hoe zijn ze er bij jullie achter gekomen? Ik hoorde iemand over de St Maartenskliniek?

Tigarida

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 22:02

Lavandula schreef:
Officieel mag ik niet meer paardrijden Maar mag wel sporten en vind paardrijden daar ook onder vallen Schijnheilig
Idd net zoiets als scoliose Lachen

Mijn collega heeft nl. scoliose en rijd wel paard.

Valt er nou niet iets met een bepaalde therapie wat verlichting te brengen
zodat het bewegen voor jou wat aangenamer wordt
Je kan ook een second opinion laten doen,je heb reden genoeg.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 23:28

ach ik word ook niet goed van alle neurologen die de ene keer zeggen dat je niet mag paardrijden en de andere keer van wel. die zeggen ook maar wat. gelukkig zei mijn neuroloog dat ik maar zelf moest uitzoeken waar ik last van kreeg en waarvan niet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 00:48

Ze weten niet wat paardrijden inhoudt volgens mij. Het eerste waar ze over zeuren vaak. Ik heb ooit mijn knie gebroken en moest lang revalideren. Kon niet eens over paardrijden beginnen. Ja, dan ga je proberen he....Moest er wel opgetild worden en kon niet veel.
Zwangerschap hoor je het ook vaak. Ik had veel risico's, maar mijn gynaecoloog zei, als jij je paard vertrouwd, kan je wel rustig blijven rijden. Als het kind goed zit, heb jij eerder wat.

En vorig jaar heb ik 2 zware buikoperaties gehad. Ik vroeg of ik weer kon rijden en dat vonden ze nogal vreemd. Na 3 weken dus al gereden. Dan ben je goed gek, maar ging prima.
Na de 2e operatie vroeg ik wanneer ik weer kon rijden. Zei hij dat dat het minst belangrijk was en ik daar over na een maand of 3 maar een over na moest denken. Nou, weer na 3 weken gaan rijden. Tuurlijk ben je dan ook hartstikke gek, maar het is van hun wel heel makkelijk en onwetendheid of angst van paarden hoor.

je moet het niet verknallen en de laatste paar keer ging het nu met mijn rug gewoon niet meer, maar normaal reed ik ook door.

Tijdens mijn zwangerschap ben ik toch in de 5e maand gestopt, maar meer vanwege de paarden die we toen hadden. Met dit paardje zou ik het heel lang aandurven. Hoewel hij ook kan uitglijden of wat dan ook...Mijn angst was trouwens pas erg toen ik eenmaal moeder was. veel bangedr dat me toen iets zou overkomen, dus heeft wel even geduurd toen...

Maar goed, morgen uitslag...Zit tijd vol te tikken denk ik.......

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 09:50

Mijn ervaring met de medische sector is wat dat betreft toch anders. Ondanks mijn ernstige ongeval spoorden zowel de chirurg als de fysiotherapeut mij aan om vooral toch weer te gaan paardrijden Haha!
Ook de neuroloog zei er niets van afgelopen keer.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 10:24

Spannend superpony..

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 13:03

Citaat:
alhoewel ik ook weer las van geen trilplaten enzo. Ben daar ook niet zo weg van. Heb het jaren terug op de sportschool, toen het net nieuw was geprobeerd, maar kreeg enorme koppijn en vindt het niet prettig ook.

heb vandaag gesport ( Bloos ) en tijdens mijn introductie vorige week heb ik wel trilplaat oefeningen gekregen (gewoon voor erbij). maar nu stond er inderdaad op een aanplak biljet dat het niet zo goed is als je hernia's hebt gehad.
Ik ga er niet meer op.

Ik kan merken dat ik lang niks gedaan heb...ik tril nog na van al die apparaten Haha!

Ach ja paardrijden. Mijn neurochirurg vond het ook niet zo goed.
Paardrijden is voor goed voor de psychische kant. Nu ik weer rijd ben ik wel wat vrolijker Haha!

Tip: probeer eens een gangenpaard.

Tigarida

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 14:05

@cowgirl,ik mag straks naar de operatie gewoon weer rijden,hij maakte er niets van,
hij verwacht met een maand of drie dat ik weer kan rijden.
De neuroloog waar ik drie jaar geleden ben geweest,zei toen,
"je merkt zelf wel hoever je kan gaan en wanneer je een stap terug moet doen".

@superpony,ik hoop dat het meevalt,afwachten maar.....

nienke1208

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 14:31

Ik werk op neurologie en zie elke dinsdag de hernia-patiënten binnenkomen voor een operatie en elke donderdag zie ik ze weer vertrekken Knipoog
Dus vragen over wat je in het ziekenhuis mag, kunnen evt aan mij gesteld worden Knipoog