ben jij DONOR of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Idioteque

Re: ben jij DONOR of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 16:50

Ik ben nog geen 18, maar mijn ouders weten dat ik donor wil zijn Ja
Ik heb er zelf toch niks meer aan als ik dood ben... En als ik ziek zou zijn en donororganen nodig heb, wil ik dat ook graag krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 18:27

Nee, ik ben geen donor.

Overigens wil ik binnenkort wel bloed ''doneren''.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-05-07 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 18:28

ik ook niet, waarom.. naja ik vind het eng, en raar.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 18:48

je merkt er niets meer van dan hoor Knipoog

Liesje_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 19:41

Ik heb heel dit topic doorgelezen.. Dit al een flinke lange reactie worden denk ik Knipoog.

Als eerste zal ik vertellen; ik ben donor. Helaas zullen mensen niet veel van mij kunnen gebruiken, maar mijn huid, hoornvliezen en organen die eventueel nog wel in tact zijn mogen ze allemaal hebben. Mijn ouders weten dit, respecteren dit, en zorgen er ook voor dat dit zal gebeuren (ben nog niet geregistreerd, ga dit zeker laten doen want ik wordt over maandje 18). Helaas heb ik Cystic Fibrosis, een ziekte die bijna al mijn organen aangestast heeft, dus denk ik niet dat van mijn organen veel gebruikt zal kunnen worden.

Ik weet dat ik ooit, kan nog 1 jaar duren maar ook 10 jaar, zelf ook een donor nodig heb. Door mijn ziekte worden mijn longen en lever steeds slechter. Ooit zal ik nieuwe longen en eventueel ook een nieuwe lever nodig hebben. Ik weet nu al dat ik dit wil, maar de kans groot zal zijn dat er nooit op tijd longen/lever zal zijn.

Omdat ik zelf graag een donorlong/lever wil ontvangen, vind ik het niet meer dan normaal dat ik zelf ook donor ben! Ben het helemaal eens met de stelling die een paar pagina's terug genoemd is; mensen die zelf geen donor zijn mogen geen donororganen ontvangen.

Ik heb gelezen dat er echt een hoop misverstanden enzovoorst omtrent het donor zijn zijn. Kijken of ik die misverstanden uit de weg kan ruimen en heel misschien mensen over de streep kan trekken Knipoog (Al is het maar 1 iemand, iig 1 iemand meer die levens kan redden!).

Hersendood; Iemand typte dat die bang was dat je nog iets voelde als je hersendood zal zijn.
Je hersenen zijn dood, je zenuwen werken dus niet meer, er wordt niks meer rondgestuurd, enkel je hart pompt nog. Dus je voelt niks meer, ik durf je ervan te verzekeren!

Artsen stoppen eerder; Een arts is ooit arts geworden omdat hij/zij mensen wil helpen, hij/zij wil mensen redden en het is echt idioot om te denken dat ze eerder de stekker eruit zullen trekken. Een arts weet voordat iemand dood is ook helemaal niet of de patiënt donor is of niet.

Toonbaar zijn; Avanart typte dat ze meegemaakt had dat iemand niet meer toonbaar was omdat die was 'leeggerooft'? Wat een onzin! Ze halen iets uit je buik, maken je buik dicht, en je hebt kleren aan, natuurlijk zie je er nog toonbaar uit!

Ogen; Mensen die hun ogen niet willen afstaan; ze gebruiken je ogen niet. Enkel je hoornvlies wordt gebruikt..

Huid; Mensen die hun huid niet willen afstaan; ze gaan echt niet heel je huid eraf halen! Er wordt enkel een stukje bij je dijen, bovenbenen weggehaald. Hier zien je nabestaanden echt niks van.

Nabestaanden; Als je de keus aan je nabestaanden achterlaat, onthoud dat wel dat die mensen het op dat moment al kei zwaar hebben. Ze hebben verdriet en kunnen waarschijnlijk niet meer realistisch nadenken... laat je keuze gewoon zwart op wit vastleggen.

Met het volgende verhaaltje wil ik niemand manipuleren ofzo, ik wil wel dat mensen (vooral mensen die geen donor willen zijn) diep nadenken over de keuze die ze maken. Het is een keuze van levensbelang en je kan meerdere levens redden.
Meerdere vrienden van mij staan op de wachtlijst voor longen. Meerdere vrienden van mij zijn al overleden omdat de longen te laat waren.
Een vriendin van mij, 18 jaar, is 2 jaar geleden overleden. Ze lag al zeker 6 maanden in het ziekenhuis, was al 2 jaar aan het wachten op longen. Had al zeker 2 oproepen achter de rug, maar de longen bleken steeds niet goed genoeg. Uiteindelijk was het daar; de oproep, de longen waren goed en ze mocht op de operatietafel. Helaas was haar lijf te ver afgezwakt in die 2 jaar wachten, haar nieuwe longen werkten geweldig, maar haar lijf kon niet meer en ze overleed. Als er meer mensen donor waren geweest had ze waarschijnlijk eerder nieuwe longen gehad en nu nog vrolijk rondgehuppeld.

Een andere vriendin van mij die heel hoog op de wachtlijststaat heeft dit betoog geschreven, ik heb hem ingekort anders werd het wel een heel lang verhaal en werden er een hoop dingen dubbel genoemd...
Citaat:
Je bent een meisje van 12 jaar, je hebt zieke longen en staat op de wachtlijst voor een longtransplantatie.
Dan krijg je een griepje erbij en is het voorbij. De longen zijn te laat.

Een meisje van 16 jaar.
Staat nog geen jaar op de lijst, ook voor nieuwe longen.
Ze wordt zo ziek dat het urgent word, 6 maanden non-stop in het ziekenhuis en nog blijkt het te lang te duren.

Stel je voor dat dit 2 van jou vrienden zijn.
Ze zijn ziek en door het tekort aan donoren moeten ze het vechten opgeven, ze overlijden.
Om te voorkomen dat dit vrienden van jou overkomt, kun je beginnen met donor te worden!

Vanaf je 12 jaar kun je op elk moment een registratie formulier aanvragen en donor worden.
Ook juist de leeftijd tussen 12 en 18 is een belangrijke doelgroep om te informeren.
om een paar redenen: Er zijn helaas ook organen nodig voor kinderen.
Hun leven mag toch niet ophouden omdat ze net de pech hebben dat ze ziek zijn.
Andere kinderen die spijtig genoeg al overleden zijn kunnen zo een ander kind helpen.
Het zal nog verbazingwekkend zijn hoeveel kinderen het erg vinden dat andere kinderen ziek zijn en willen zo hun leeftijdsgenootjes toch helpen.
Voor zo’n eventueel besluit moet er natuurlijk thuis over gesproken worden.
Zo worden ook de ouders er mee geconfronteerd en hopelijk ook aangezet tot het nadenken over het donor zijn.
Heb het er met andere over, laat weten wat je wilt dan is het voor je nabestaanden ook geen verassing als het zover is.

Dit is allemaal echt nodig.
Er staan TE veel mensen op de lijst en er zijn TE weinig donoren.
In Nederland zijn er ruim 8 miljoen volwassenen die zich niet hebben geregistreerd.
Er is dus maar 1/3 van de volwassen Nederlanders die hebben laten weten of ze donor willen zijn of niet.
Nou is er een onderzoek geweest naar de mening van die overige 8 miljoen en een groot deel van die mensen is bereid om wel organen af te staan.
Maar door het niet registreren gaan er zo veel organen verloren.

Eind 2006 stonden er 1440 mensen op de lijst hiervan zullen er ongeveer 250 dood gaan.
Er zijn dat jaar ongeveer 200 mensen geweest die donor waren en waarvan hun organen ook daadwerkelijk gebruikt konden worden.
Hier zijn 567 postmortale orgaantransplantaties mee uitgevoerd.
Het is dus zo dat 1 donor meerdere levens kan redden.

Dan is het als laatste natuurlijk ook nog zo dat een klein deel van de mensen maar echt kan donoren.
Iemand kan donor zijn, maar misschien zijn de organen niet goed genoeg voor transplantatie.
Ik denk dat ik na dinsdag wel kan zeggen dat ik het levende bewijs ben.
Daarom is het belangrijk dat zo veel mogelijk mensen donor zijn.
Dan duurt het wachten op de volgende kans weer minder lang.

Wat ik dus eigenlijk wil zeggen is denk goed na over het donor worden
En besef goed…Het draait hier om mensen levens!
Want wat als je nu zelf ziek word en een transplantatie kan jou leven redden.
Dan wil je toch ook dat jou leven niet hoeft te stoppen omdat er niet genoeg organen zijn.
Wordt dus donor en redt misschien indirect je eigen leven of die van je vriend of vriendin.

Als laatste kreet;

Don’t take your organs to heaven, heaven knows we need them here!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 19:49

het is absoluut vreselijk als iemand in je directe omgeving een donororgaan nodig heeft, ik vind het ook heel erg voor jou, je verhaal wat je typt...

maar ik merk toch dat het bij mij direct begint te kriebelen als ik dit soort dingen lees..... waarom moeten mensen die geen donor willen zijn zich toch altijd zo vreselijk verdedigen, is het nu echt zo moeilijk om te zeggen: 'oke, jij wilt het niet prima' net zoals iemand die geen donor is kan zeggen: 'oke, jij wilt het wel, prima'
waarom dan net weer zo'n stukje overhalen....mensen duidelijk maken dat ze donor moeten zijn..

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 20:05

ik ben bijna 18, maar ik word geen donor.

Liesje_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 20:18

En waarom precies niet fjordjes?

Rosina, ik respecteer jou keuze, echt waar.. ik vind het alleen heel jammer, en ik zal het ook nooit snappen.

Ik denk dat mensen die geen donor willen zijn zich moeten verdedigen omdat het voor heel veel mensen gewoon niet te begrijpen is, dat iemand niet meerder levens wil redden als hij/zij zelf dood is.
Bij iemand die donor wil zijn is de reden vaak duidelijk. Ik ben altijd wel nieuwsgierig waarom iemand nou niet donor wil zijn enzo, ook omdat ik die mensen wil proberen te begrijpen, maar dat lukt me vaak niet Bloos

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 20:30

omdat ik vanuit mijn geloofsovertuiging heel de grond in ga

horse_adorer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 20:38

ik ben al een tijdje 18 maar heb nog nooit een formulier gekregen. Helaas zou ik ook geen donor worden, daar heb ik een persoonlijke reden voor. Vanwege deze reden zou ik ook geen orgaan hoeven te hebben als ik het ooit nodig zou moeten hebben (zou anders ook hypocriet zijn).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 20:49

_rosita_ schreef:
is het nu echt zo moeilijk om te zeggen: 'oke, jij wilt het niet prima'

"Ok jij wilt het niet, laat mijn vrienden (of mij) rustig doodgaan"? Ja, dat lijkt me HEEL moeilijk om te zeggen.
Ik vind het niet-donorzijn wel echt een beslissing die je alleen bewust en onderbouwd mag nemen. En die je moet verantwoorden. Het kan wel hoor - ik heb hier in het topic reacties gelezen waarvan ik denk: ja, daarvoor heb ik respect.

Maar voor de beslissing om geen donor te zijn maar dat niet eens uit te kunnen leggen, daar kan ik maar moeilijk respect voor opbrengen. En als je wel donororganen wilt ontvangen maar niet afstaan, moet je met een nog betere reden komen voor ik daar begrip voor op kan brengen. (Maar het kan. Ik heb de reactie gelezen van iemand die MS(?) had en bang was dit door te geven via haar organen. Dat is een argument waar ik respect voor heb Ja )

Citaat:
waarom dan net weer zo'n stukje overhalen....mensen duidelijk maken dat ze donor moeten zijn..

Omdat je mensen hun enige kans op leven ontneemt. Is heel vreemd maar ik vind het volkomen logisch dat je probeert om mensenlevens te redden! Of is dat iets vreemds van mij?

Liesje_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 21:02

De reden zoals van fjordjes vind ik nog een eventuele acceptabele reden.. stukje wat ik uit het betoog van mijn vriendin heb weggelaten zegt echter dit;
Citaat:
Het excuus van ‘het geloof’ hoor je natuurlijk ook regelmatig.
Maar nou blijkt dat er bij heel weinig geloven ook echt verbod is op het donoren van organen.
Bij het rooms-katholieke en het protestantse geloof kijken ze positief tegen orgaandonatie aan, maar ze vinden dat het ieders eigen keus is.
Bij de Islam hebben verschillende geloofsrichtingen ook een andere mening.
Maar het betekent dus niet gelijk dat als je Islam bent geen donor mag zijn.
Dan heb je ook het Hindoeïsme nog.
Hun gedachte erover is over het algemeen wel negatief. Ze denken dat voor reïncarnatie hun lichaam intact moet zijn, maar er is nergens een religieuze wet dat het lichaam ook werkelijk intact moet zijn en dus zouden ze wel organen mogen doneren.
Zo zou je dus denken dat Jehova’s getuigen geen organen mogen doneren laat staan ontvangen.
Ook dit klopt dus niet.
De bijbel doet geen uitlatingen over het doneren van organen.
Een Jehova getuige mag dus orgaandonor zijn er organen ontvangen.
Wel op 1 voorwaarde: dat er bij de operatie geen bloed van een ander persoon gebruikt wordt.
Zoals je ziet is het bij bepaalde geloven dus meer het idee dat er is ontwikkeld, want eigenlijk is er nergens een officieel religieus verbod op orgaandonatie.

horse_adorer, wat is jou reden om geen donor te worden? Ik vind het iig goed dat je dan zelf ook geen donororgaan wilt ontvangen, dat zou idd heel hypocriet zijn!

horse_adorer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 21:10

Nou mijn reden zou voor meeste mensen niet te begrijpen zijn denk ik. Daarom zeg ik het ook vaak niet, maar voor mij is de reden wel geldig, waardoor niemand me kan overtuigen om anders te denken. Oke hier is de reden: Ik ben heel erg streng tegen de bio-industrie. Nu is de kans groot dat mijn organen wel naar iemand zouden gaan die geen problemen heeft met de bio-industrie. Dat zou ik niet willen (ik zeg niet dat dat altijd het geval zou zijn, maar kans is groot). Nu begrijp ik dat mensen dit een rare reden is, maar ja voor mij is het dus heel belangrijk. Maar daardoor zou het inderdaad hypocriet zijn, en wil daarom ook perse geen orgaan hebben (dit meen ik ook echt). Ook moet je veel medicijnen gebruiken (heb ik begrepen) die uit dieren bestaan, waardoor ik ook geen orgaandonatie zou willen krijgen. Nou ja dat is mijn (rare voor vele) reden

Liesje_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 21:13

horse_adorer; misschien gek maar raar, ik begrijp jou reden. Je hebt er zo te lezen goed over nagedacht en als dat jou standpunt is, oké.
Vind het heel goed van je dat je ook geen orgaan wil krijgen dan Bloos.

horse_adorer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 21:15

Bedankt voor het begrijpen. Ik heb er inderdaad lang over na gedacht want vroeger wou ik altijd wel donor worden, maar ja toch van mening veranderd. Maar ik ben het gewoon eens met het standpunt dat als je andere mensen geen organen gunt, dat je zelf gewoon ook geen moet accepteren.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 21:16

horse_adorer schreef:
Nou mijn reden zou voor meeste mensen niet te begrijpen zijn denk ik. Daarom zeg ik het ook vaak niet, maar voor mij is de reden wel geldig, waardoor niemand me kan overtuigen om anders te denken. Oke hier is de reden: Ik ben heel erg streng tegen de bio-industrie. Nu is de kans groot dat mijn organen wel naar iemand zouden gaan die geen problemen heeft met de bio-industrie. Dat zou ik niet willen (ik zeg niet dat dat altijd het geval zou zijn, maar kans is groot). Nu begrijp ik dat mensen dit een rare reden is, maar ja voor mij is het dus heel belangrijk. Maar daardoor zou het inderdaad hypocriet zijn, en wil daarom ook perse geen orgaan hebben (dit meen ik ook echt). Ook moet je veel medicijnen gebruiken (heb ik begrepen) die uit dieren bestaan, waardoor ik ook geen orgaandonatie zou willen krijgen. Nou ja dat is mijn (rare voor vele) reden

en dat is jouw goed recht Ja
ik ben wel donor ,maar ik ben niet op deze wereld om andere te redden Knipoog
dus vind het best kwetsend voor sommige onder ons, om erop aangekeken te worden omdat ze geen donor zijn.
ik vind dat iedereen dat zelf moet uitmaken Ja

en om dan te zeggen dat je iemand dood laat gaan omdat jij geen donor bent! dat gaat mij echt te ver Sigaar
dan moeten ze de wet veranderen,maar gelukkig ben je baas over je eigen lichaam en mag je het zelf bepalen!

Annelou

Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 21:29

Ja, ik ben donor. En met het risico dat mijn schone longen naar iemand zouden kunnen worden afgestaan die zijn/haar leven lang ongezond zijn/haar longen zwart heeft gerookt. Toch vind ik dat ieder recht heeft op een gedoneerd orgaan, wat daar de reden toe voor is ook. Daar kom je als het tijd wordt om een orgaan te doneren toch niet achter, want je bent tenslotte dood. Dus niks meer om druk over te maken dat je jouw gezonde nier hebt gedoneerd aan een alcholverslaafde.
Ik heb bij het invullen van het donorformulier alleen niet gekozen voor het afstaan van de huid. Ik begrijp dat ze echt niet alle huid van je lichaam zullen gebruiken. Maar op de een of andere manier heb ik als ik dood ga dat toch helemaal volledig intact, voor familie en vrienden.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 08:13

Liesje_lover: wat een prachtig en overtuigend betoog!
Ik snap je helemaal, en ik denk dat heel veel mensen geen idee hebben hoe erg het is om op organen te moeten wachten.
Ik ben door verschillende bokkers ook 'aangevallen' omdat ik geholpen ben door een varkensaorta ( ligt iets ingewikkelder, maar dat is hier een te lang verhaal ). Er is dus een varken overleden om mij te redden ( en dat ligt ook wat anders, maar zo zagen ze dat ). Dat zou niet kunnen, onethisch zijn. Dan zeg ik altijd: wacht maar tot jij in zo'n situatie komt, en kijk welke beslissing je dan maakt. Gelukkig hoeven de meeste mensen dit niet mee te maken, maar als jezelf weet dat je straks afhankelijk bent van donororganen ( in jouw geval longen, in mijn geval misschien een hart ), dan denk ik dat je er wel heel anders over nadenkt!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 09:06

@ shadow
gelukkig is er de keuze wel of geen donor te worden, nogmaals begrijp ik dus niet waarom iemand die geen donor wilt worden zich zo moet verantwoorden.
tenslotte laat ik mijn eigen vrienden ook doodgaan alsje het zo wilt stellen.
ik kies ervoor, daar heb ik MIJN redenen voor, dat dat jou niet aanstaat prima, maar ik vind het idioot dat ik mij daarvoor moet verdedigen en iemand die wel donor wordt zich niet hoeft te verdedigen.

jij vind het een beslissing die je alleen goed doordacht en goed onderbouwd mag nemen?! en tegenover wie zou ik dan onderbouwde tekst moeten uitten?
blegh.... de toon op deze manier. het lijkt verdikkeme wel of je een flinke overhoring krijgt omdat je toevallig géén donor wilt worden

@Liesje_lover: ik kan me voorstellen dat je inderdaad nieuwsgierig bent naar de beweegredenen van iemand die geen donor wilt worden( mijn redenen staan eerder in het topic al), net zoals ik nieuwsgierig ben naar de redenen om het wel te worden... behalve iemand leven te kunnen redden, moeten er vast meer redenen zijn...ik kan me bv. voorstellen dat het je zelf een fijn gevoel geeft te weten dat je iemand kan helpen.
fijn dat jij er in ieder geval respect voor kan opbrengen dat mensen ook de keuze maken het niet te willen. OK dan!

ík help op mijn eigen manier, bij een ernstige brand ( bv. volendam) mogen ze van mij zeker weten huid gebruiken, net zoals bloed, maar dan leef ik nog en maak ik die keuze op dat moment. net zoals wanneer mijn ouders bv een nier nodig zouden hebben en ik de juiste heb, aarzel ik geen moment, haal er maar uit!

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 11:01

Ik ben ook donor, voor alles behalve mijn hoornvliezen. Ze mogen me helemaal hebben, maar van mijn hoornvlies blijven ze af Haha!
De reden daarvan is dat ik van mening ben dat je blind prima kan leven, met wat aanpassingen. Daarnaast heb ik een heel aantal mensen gezien met een hoornvliestransplantatie in het ziekenhuis, tuurlijk verbeterd het, maar ik heb nog niemand gezien die weer echt goed zag (duurt ook 2 jaar voordat je weer wat ziet met zo'n oog).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 12:21

_rosita_ schreef:
@ shadow
gelukkig is er de keuze wel of geen donor te worden, nogmaals begrijp ik dus niet waarom iemand die geen donor wilt worden zich zo moet verantwoorden.

Je keuze is niet openbaar - je kiest er zelf voor je mening uit te dragen. En ik kies ervoor om daar op te reageren. Keuzevrijheid betekent niet dat iedereen het met je keuze of mening eens moet zijn! En ik vind dat keuzevrijheid ook inhoudt dat je je moet kunnen verantwoorden voor je keuze. Dat je daar ook voor durft te staan. VOORAL als het een keuze is die negatieve gevolgen voor anderen heeft.

Het punt is: ik lees hier veel mensen die op basis van spookverhalen, slechte kennis van zaken of gewoon een vaag 'gevoel' ervoor kiezen een ander deze kans te ontzeggen. Ik vind dat kwalijk, en dat zal ik nog wel vaker zeggen ook.

Citaat:
jij vind het een beslissing die je alleen goed doordacht en goed onderbouwd mag nemen?! en tegenover wie zou ik dan onderbouwde tekst moeten uitten?

Vrijheid komt met verantwoordelijkheden. Ik vind dat je daar over na moet denken, kritisch en open. Of je die gedachten ook uit maakt mij niet eens zo heel veel uit, als je maar naar eer en geweten kunt zeggen dat je er echt over na hebt gedacht, en ervan overtuigd bent dat je het goede doet.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:11

Ik ben nu 19 en heb onlangs ook dat formulier ingevuld. Ze mogen alles van mijn lichaam gebruiken na overlijden, behalve mijn hoornvliezen. Simpelweg omdat ik niet wil dat mensen mijn oogbollen eruit halen.
-edit- Ik geef overigens geen toestemming om met mijn organen wetenschappelijke testjes te doen die niets te maken hebben met doneren.
Laatst bijgewerkt door laliz op 10-05-07 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:15

Nee, bij het idee dat er in je gesneden wordt begin ik al te griezelen. En ja ik weet dat het noodzakelijk is om mensen er mee te redden alleen vanwege dat ik er al bij griezel

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:16

Lisa_Melody schreef:
Ik ben nog geen 18, maar mijn ouders weten dat ik donor wil zijn Ja
Ik heb er zelf toch niks meer aan als ik dood ben... En als ik ziek zou zijn en donororganen nodig heb, wil ik dat ook graag krijgen.

Mee eens, maar bepaalde organen wil ik persoonlijk, misschien toch houden..

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 14:05

Ik heb nu de keuze aan mijn nabestaande overgelaten, maar ik vind deze keuze ook niet echt fijn voor de nabestaanden. Ik weet niet goed welke keuze ik moet maken, ben er nog hard an het over denken om het te veranderen.