rug gebroken, van paard gevallen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ravellie

Re: rug gebroken, van paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 11:53

Wat vervelend Fnenn, hoop dat je gauw van die pijn af bent

Ik ben net terug van de fysio en ik mag gaan afbouwen
Het gaat goed en ben zelf ook super gemotiveerd ( wat wil je met zon super good looking fysio stagair erbij, haha).

En een brace heb ik overigens nooit gehad, maar dat zal er wel aanliggen waar de breuk precies zit.

Ik zit nu vreselijk over mijn toekomst na te denken.
Ik weet het even niet meer.
Ik wilde namelijk het verkorte traject in het ziekenhuis in voor verpleegkundige
Maar zwaar werk in de zorg is nog maar de vraag of het slim is Verdrietig

Fnenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 11:56

Ja, die pijn ligt ook aan mezelf hoor, ik neem gewoon mijn rust te laat en wacht af tot ik echt heel erg pijn heb Bloos!

Super dat je af mag bouwen Ravellie!! Dat is goed nieuws!
Tja, wat betreft je toekomst..ik weet niet hoe zwaar het werk gaat worden wat je dan wilt doen?

Ik heb overigens ook nooit een brace oid gehad.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 12:12

Ik heb van mijn fysio en oefentherapeuten altijd gehoord dat pijn stoppen is... ook op je werk.. vond het toen erg moeilijk, maar het is niet anders. Ik ben regelmatig (zit nog op school) weggelopen uit college halverwege omdat ik het niet vol hield.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 12:19

Ik ook, voor de pijn moet je eigenlijk al gaan zitten Knipoog

Maar ik begrijp dat dat moeilijk is hoor, ik ging in het begin ook eindeloos door.
Maar daar heb je alleen maar jezelf mee.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 12:22

Ik had dit topic al eens langs zien komen en dacht toen "jeetje het zal je maar gebeuren zeg..."
En nu kan ik me hier dus een soort van aanmelden Clown

Vorige week mocht ik weer een beetje gaan stappen na een blessure van mijn paard (breukje in griffelbeentje). Dus onder de sedalin voorzichtig aan weer wat stappen. Er maar op gegaan op advies van de dierenarts, want als ze dan raar deed dan kon ik haar tenminste rechtuit corrigeren i.p.v. kort om me heen te laten draaien. Dat ging ook best wel heel erg goed, de eerste dag. De tweede dag wilde ze weer eens even raar doen. Dus ik hou haar bij me en probeer haar weer te laten ontspannnen, waarop ze finaal ontploft en ik dus in het zand lig (en madam vrolijk door de bak liep te bokken en te springen terwijl ze dat nog niet mocht Nagelbijten / Gniffelen )

Opgestaan met behoorlijke pijn. paard op stal en naar huis. Volgende dag toch even bij de huisarts langs, die me met een air van "stel je niet aan" weer naar huis stuurde met de opmerking: Dat zal wel een fijne blauwe plek worden.
Twee dagen later verging ik van de pijn, huisarts gebeld en gezegd dat ik sterkere pijnstillers wilde en een foto wilde laten maken. Uren later terug gebeld dat ik foto's mocht laten maken. En toen bleek dus dat er een "chipje" uit mijn vierde lendewervel is gebroken.

Ik heb verder helemaal geen behandeling of wat dan ook. Ik mag op geleide van de pijn, in principe alles doen. Ook geen brace of fysio. Over vier weken terug op controle. Lijkt dus allemaal toch wel erg mee te vallen, en in ieder geval minder erg dan de meeste verhalen die ik hier verder lees. Bij mij doet het nu nog wel aardig pijn (week na de val) dus ik werk een beetje 50% vanuit thuis en doe rustig aan.
Hoop eigenlijk wel weer over vier weken op mijn paard te zitten Clown Want die is afgelopen maandag gelukkig weer genezen verklaard en mag dus weer aan het werk! Nu het baasje nog Vork

Fnenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 12:27

Zo Sprintje! Dat gaat lekker Haha! Het lijkt wel of het bij iedereen eerst wordt onderschat Nagelbijten / Gniffelen

Bij mij werd overigens ook geen fysio aangeboden daar heb ik zelf om gevraagd! Mede na een pm-sessie Knipoog met Ravellie die dezelfde breuk heeft als mij, zij was al wel in de weer met fysio en oefeningen dus dat wilde ik ook!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 12:48

Jeetje Sprintje sterkte!

Ik heb net de arbo arts gebeld, mag vrijdag langskomen voor een gesprek.

vronytopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 12:55

Ik ben gelijk naar het ziekenhuis gegaan, mijn moeder wou eerst gewoon langs de huisarts.. ik zei die zet toch gaat wel weer over.. en wat pijn stillers.. nou ik ben blij dat we gelijk doorgereden zijn naar het ziekenhuis.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 13:27

Samantha_ schreef:
Jeetje Sprintje sterkte!

Ik heb net de arbo arts gebeld, mag vrijdag langskomen voor een gesprek.

Ik heb nu ook een brief van de arbo binnen gekregen. Jeetje nu voel ik me echt gehandicapt. Zolang ben ik nog nooit weggebleven van mn werk Clown

En inderdaad wordt dit in eerste instantie aardig onderschat door de meeste huisartsen. Maar goed volgens mij zijn de meeste huisartsen ook overspoeld door mensen die om iedere nies naar binnen hollen. dan is het wellicht ook wat lastig is om de gevallen waar echt iets aan de hand is er uit te vissen.

Fnenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 13:36

Ja dat is ook wel waar!

mag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 15:44

Ben ook meteen naar het ziekenhuis gereden naar de eerste hulp. Ben ik ook blij mee want de breuk was alleen op de foto's te zien. De arts voelde ook niks speciaals bij mij. Sterkte Sprintje!

Fnenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 17:51

Ik ben ook meteen naar de eerste hulp geweest, waar ze me in eerste instantie niet wilden helpen omdat ik niet bij de huisarts was geweest. Na lang aandringen van mijn moeder zijn er foto's gemaakt. Ik werd naar huis gestuurd want het zou een zware kneuzing zijn die met veel bewegen vanzelf over zou gaan Nagelbijten / Gniffelen Twee dagen later werd ik gebeld door een andere arts dat ze een fout hadden gemaakt Boos! Er zat wel degelijk een breuk en ik moest meteen komen en werd opgenomen.

Na twee dagen in het ziekenhuis mocht ik gelukkig weer naar huis.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 18:36

Hoor je echt vaak zeg, dat mensen gewoon met een breuk naar huis gestuurd worden
Terwijl de eerste weken juist cruciaal zijn.

Bij mij ging het anders, ik kon echt niet meer opstaan.
Dus ging per ambu ( geplankt op brancard) naar de eerste hulp.
Daar met rijlaarzen en al de CT scan en rontgen in.
Overal lag stro, zo genant Bloos Bloos Bloos Bloos
Maar dat ik een breuk had was wel meteen duidelijk

mag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 19:15

haha ik lag ook met me paardrijkleren in het ziekenhuis bed. Ze hebben daar met veel pijn en moeite me laarzen uitgetrokken (zitten nogal strak). En werd om half 3 's nachts pas opgenomen. Me moeder heeft 's ochtends pas pyjama's gebracht! (ik had ook het idee dat de hele kamer mij naar paard vond stinken Bloos )

vronytopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 19:56

ik werd 6 uur opgenomen duis mijn moeder kon nog mooi mijn slaapkleren brengen.. maar lag erst ook in mijn rijkleding..

Bij mij hebben ze een echo foto's en mri scan gemaakt..
3 dagen later weer..

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 21:56

Ik had hetzelfde als ravelli. Geplankt op een brancard, hoofd en al gestut.
Had gelukkig niet mijn rijlaarsen aan maar chaps (heb laarsen van nog geen half jaar oud) want ik had er dus uitgeknipt moeten worden!
Heb de 1e nacht in mijn rijkloffie in het zand gelegen omdat ik uit de bak geschept ben. Mijn bed was echt een zandbak.

vallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 09:38

Ik ben ook per brancard gegaan en alles gestut.Had gelukkig toevallig chaps aan. Welk ziekenhuis ga je heen Novuce?

vallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 09:38

sorry, Novice bedoel ik....

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 09:40

Ja, bij mij wilden ze ook mijn mooie trui kapot knippen.
Nou, toen brulde ik dus: neeeeeeeeeeeeeeeeee Bloos Bloos Bloos
Met veel moeite hebben ze hem toch uitgekregen Knipoog

Fnenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 10:21

Ik ben voordat we naar de eerste hulp gingen langs huis gegaan en heb andere kleren aangetrokken Bloos

mag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 13:06

Ben net naar de Fysio therapeut geweest die heeft mij wat uitleg gegeven:

Het duurt ongeveer 6 weken voor het bot weer aan elkaar gegroeid is. (daarom 6 weken bedrust) Na die 6 weken moet het bot stevigheid krijgen. Stevigheid krijg je alleen maar door te bewegen en als het ware druk op de botten te zetten.

hierbij mag je pijn hebben, alleen als het te erg word moet ik weer even rusten.

Paardrijden e.d. ga ik pas doen als de botten ook echt weer goed stevig zijn. Dat gaat nog ongeveer 6 weken duren.

vallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 13:26

Kijk alweer meer duidelijkheid Mag!
Ben jij de laatste paar weken wel meer gaan lopen enzo of alleen maar plat?

mag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 13:34

Ben de laatste weken idd meer gaan lopen. Dat ging vrij goed. (wel met brace)
Als ik pijn kreeg ging ik weer liggen. In het begin was dit een half uur op het eind 2 uur. En ja nu mag ik dus gewoon door gaan.
Moet wel zeggen dat de pijn nooit heel erg geweest is. Beetje pijn was voor mij een teken; liggen.

Tinuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 13:37

Jeetje Sprintje en TS wat een verhaal zeg

Sterkte met alles Ach gut Ach gut

vallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 15:41

Sterkte Sprintje, rustig aan hoor!
Ik ben lekker net naar mijn paardje geweest en heb hem even een beetje gepoetst!
Nu weer gauw liggen hoor, maar wel ff lekker!!!!!