Roken tijdens de zwangerschap, wat vind je daarvan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Exit13

Re: Roken tijdens de zwangerschap, wat vind je daarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 15:50

katiavl schreef:
eefangel schreef:
*bord voor je kop*

Heeft het eigenlijk nog wel zin om tegen je in te gaan? (retorische vraag..)

Ik zwijg.... Echt ongeloofelijk nog nooit zo iemand tegengekomen.

Als je het voor jezelf maar goed kunt praten toch .

Edit: en stel dat het overdreven angst van de maatschappij is, dan nog zou ik het risico niet nemen...
Laatst bijgewerkt door Exit13 op 26-01-07 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 15:51

Citaat:
Het lijkt inmiddels net of ik een moordenaar ben

En theorie zijn rokers dat (maar dat mag je natuurlijk nooi tegen hun hardop zeggen want daar kunnen ze absoluut niet tegen Lips are sealed )

Of wist je misschien niet alleen in Europa jaarlijks zo'n 80.000 mensen stervan een de gevolgen van PASSIEF (!!!) roken? Mensen die er dus zelf niet eens voor gekozen hebben..

Citaat:
Volgend jaar wordt de problematiek luchtvervuiling aangepakt, het jaar daarop het voedsel, en zo gaan we steeds verder met elkaar een bepaalde levensovertuiging aan te praten, en het is je eigen keus om daar in mee te gaan, laten we elkaar ajb in de waarde.

En godzijdank doen we dat. Nooit afgevraagd waarom je vandaag gemiddeld zo'n 50 jaar langer leeft dan 1000 jaar terug? Zou toch de ideale wereld zijn als we geen luchtvervuiling meer hadden, als er geen duizenden hectaren bos meer stierven van de zure regen?

Citaat:
Ik ken genoeg mensen die dus doorgerookt hebben (Stevig) en allemaal een kern gezond kind hebben

Hier gaan we weer.
"ja maar ik ken iemand die heeft het toch gedaan en die heeft niets"(ik ken iemand die heeft spookgereden en die heeft niks)
Omdat zij toevallig niets hadden, wil dat plots zeggen dat het allemaal flauwekul en onzin is?
Ik kan je al direct een tegenvoorbeeld geven: Mijn ex heeft astma. Beide ouders roken. Hier in de straat nog geen half jaar geleden iemand zijn long moeten wegnemen, longkanker van roken.

Nee, dat is geen onzin. De effecten van roken zijn bekend, en die zijn vernietigend. En daar kan je gewoon niet omheen, het zijn gewoon echte feiten. Dat je een paar voorbeelden kunt opnoemen van mensen die er niets aan over hebben gehouden, kan best zijn want er zullen een heel deel zijn die veel geluk hebben.
Maar nogmaals: zou jij het jezelf ooit kunnen vergeven als je kind iets overhoudt omdat jij te koppig was om te stoppen met roken (en nee je moet niet zeggen dat dat onzin is, want het kan dus wel.)

Daarnaast vindt ik dat je een kinderwens nog maar even opzij moet zetten, als je het niet eens over hebt voor je kind om jezelf op te offeren voor zijn gezondheid. Als jij je eigen longen wil kapotmaken, doe je maar. Dat is jouw risico. Je kind kiest niet voor dat risico (en ja, ik weet ook dat er 100den dingen zijn waar ook risico's aanzitten. Je kan niet alles uitsluiten. Maar roken is een van die grote risico's en daarbij kan je het wel, dus waarom niet doen?)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 15:52

Ik ben benieuwd naar het antwoord Ja

Ik kan tegen veel zelfs haar gedachtengang, maar niet tegen een mening die ondersteund zijn door waardeloze feiten...
Daar ben ik niks mee, niemand in een dicussie. Dus ik wacht met veel geduld op een mooi antwoord. Ze hoeft niet eens te zoeken op google naar afwijkingen. Heb het haar dus makkelijk gemaakt.

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 15:54

katiavl schreef:
kekaro schreef:
tot nu toe zijn die kindjes gezond, wie weet wat voor zwakheden ze mee hebben gekregen, of ze hebben mazzel gehad.

Uitwerkingen kunnne ook op latere leeftijd pas te zien zijn he, idem voor sommige cases met toxoplasma. Dan denk je dat je save bent.....

daar was die voor bedoeld.

het is gewoon echt ongelooflijk dat ze nog steeds tegenargumenten aan het verzinnen is....
hoeveel mensen moeten er dood gaan....omdat het dan toevallig niet iemand is die je kent is het niet op jou van toepassing ??

*zucht*

Leonie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 16:01

Het verbaast me dat mensen denken dat ze zelf zo slim zijn! Denk je nou serieus dat als niemand in je omgeving het heeft het niet zo erg is? Dit zijn de mensen die zeggen van, ja maar die en die's opa/oma heeft hele leven gerookt en is toch 80 geworden. Nou er zijn veel meer opa's en oma's die de 80 niet hebben gehaald door het roken hoor. En er zijn ook meer kindjes die wel last hebben van rookgedrag van de moeder dan die het niet hebben. Serieus, denk je echt dat jou eigen kleine steekproef bij jou in de omgeving bewijs is dat alles overtrokken is?

Dat roken slecht is voor de zwangerschap is wetenschappelijk bewezen, je hebt wel een erg hoge dunk van jezelf om het tegendeel te zeggen, door die paar gevallen in je omgeving!

Toppunt van naïviteit is dit! Bah

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 16:04

Maak jullie niet zo druk, ze heeft niet eens een kinderwens Knipoog

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 16:05

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 16:05

Ik vind het gewoon onnozel om zulke argumentatie te gebruiken (ja, maar mijn moeder.....etc.)

getuigd van weinig inzicht en besef. Als je zo kortzichtig door het leven moet gaan, wat zal je dan je neus nog eens stoten.

Je hele waarheid laten afhangen van de gevallen die jij kent, klein wereldje hoor

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 16:06

faye schreef:

Ze zegt nog niet, maar daar gaat het eigelijk niet om zoals ik eerder vermeld had.

Ik blijf afwachten in volle spanning Ja

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 16:08

faye schreef:

Nee, maar ik hoop niet dat ze een zwangere vriendin van haar ooit een pak sigaretten cadeau doet : "Hier, daar kikker je lekker van op. Dat is beter dan stress hebben." Bloos . En mocht die kinderwens ooit komen, dan heb ik tenminste mijn eigen geweten gesust en moet ik later gewoon zeggen 'Told you so' Lachen .

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 16:09

Mijn moeder heeft ook tijdens mijn zwangerschap gerookt en ik heb er niks aan overgehouden. Maar of kindje er nu wel of niet iets aan overhoudt, ik vind dat je als aanstaande moeder alles moet doen om je kindje gezond ter wereld te kunnen brengen. Het kan natuurlijk altijd fout gaan, maar ik vind dat je zelf de risico's zoveel mogelijk moet beperken. Dus stoppen met roken, drinken, opletten met eten enz.

barkruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 16:15

Hoe kun je nu weten of je er niks aan over hebt gehouden? Je hebt toch geen identieke tweelingzus die in een rookvrije omgeving is opgegroeid waaraan jij je kan staven?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 16:16

Je hebt een grotere kans op een longaandoening als je moeder rookte tijdens je zwangerschap (en daarna). Astma en veel allergien zijn zeker niet ongewoon in gezinnen waar tijdens en na de zwangerschap flink gerookt is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 16:20

Nou ja na de zwangerschap maakt natuurlijk niet zoveel uit zolang er buiten gerookt wordt Knipoog

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 16:21

Ik doel natuurlijk wel op: in bijzijn van kind. Maar ik dacht dat dat wel vanzelfsprekend was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 16:26

faye schreef:

Eindelijk iemand die leest Haha!
Ik heb totaal geen kinderwens, maar speel alleen met de gedachte wat als...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 16:26

Heb je al een antwoord voor me?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 16:28

katiavl schreef:
Heb je al een antwoord voor me?

Wat voor antwoord?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 16:31

katiavl schreef:
Anna-Jelly schreef:
Chiqa, ieder kan toch gewoon voor zichzelf uitmaken wat hij/zij goed vind. Ik vind dat als het wetenschappelijk aangetoont is dat het slecht is, ik zelf geen risico zou willen nemen.
Dat jij het meteen angst in de maatschappij noemt is jouw eigen mening.

En die aangeboren afwijkingen, welke heb je het over?

Ik heb de lijst gegeven... Nu kan ze er één uitkiezen en verklaren waarom die nu meer voorkomen. Omdat mensen niet meer roken..

Ik ben benieuwd, verbaas me met je wetenschappelijke kennis

Dit antwoord...

Leonie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 16:32

Wat maakt het nou uit of je een kinderwens hebt?

Dat je uberhaubt zo denkt is toch al erg genoeg? En hier zijn er ook nog eens mensen met je eens, of misschien mensen die je mening overnemen die wel een kinderwens hebben.

Chiqa, denk je nou serieus dat jou kleine steekproef allemaal wetenschappelijk onderzoek onderuit kan halen?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 16:32

We hebben het nu met biologie over zulk soort dingen.
Roken/alcohol/// tast de chromosonen aan. (Chromosoon is een eigenschap bijv scheve tanden of blond haar). Je hebt er een aantal van in je celkernen zitten door je hele lichaam in elke cel.

Iedere cel kopiëert zich precies hetzeflde. Wanneer het kind zich nog aan het ontwikkelen is in de buik en je rookt, kan dat je kind aantasten doordat het in het bloed komt en ook in die chromosonen en genen, die dan een eigenschap krijgt, (bijv) een longkanker. Die cellen kopiëeren zich weer en zo wordt die eigenschap dominant en heeft je kind kans op longkanker.

Viud ik nou niet zo'n prettig idee. zelf rook ik niet.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 16:34

suus_ schreef:
We hebben het nu met biologie over zulk soort dingen.
Roken/alcohol/// tast de chromosonen aan. (Chromosoon is een eigenschap bijv scheve tanden of blond haar). Je hebt er een aantal van in je celkernen zitten door je hele lichaam in elke cel.

Iedere cel kopiëert zich precies hetzeflde. Wanneer het kind zich nog aan het ontwikkelen is in de buik en je rookt, kan dat je kind aantasten doordat het in het bloed komt en ook in die chromosonen en genen, die dan een eigenschap krijgt, (bijv) een longkanker. Die cellen kopiëeren zich weer en zo wordt die eigenschap dominant en heeft je kind kans op longkanker.

Viud ik nou niet zo'n prettig idee. zelf rook ik niet.

Jep, dat is bij mij het geval. Ik rook zelf niet en toch ben ik gepredisposeert voor longkanker.
Mijn lot ligt in het passief mee roken. Ja

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 16:37

Andersom kan ook:
Mijn ouders hebben nooit gerookt tijdens de zwangerschappen en ook nooit erna (daarvoor wel, stopten toen moeder zwanger was). Ik heb zelf astma en 101 allergien Clown Maar doordat mijn moeder nooit rookte tijdens de zwangerschap is het daarbij gebleven.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 16:51

Chiqa schreef:
Ik ken genoeg mensen die dus doorgerookt hebben (Stevig) en allemaal een kern gezond kind hebben, dus ik voel daarom ook geen spoortje angst mijn moeder heeft ook gerookt (Zoals iedereen in die tijd) en heb drie kern gezonde kids op aarde gezet.
Klopt, het kan ook recesief zijn. Dan heb je best geluk gehad vind ik, omdat er vaak kans is op een afwijking ofzo.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 18:07

Ik rook niet, maar roken tijdens zwangerschap vind ik beetje onverantwoord. Als je straks een kind krijgt met problemen (achterstand groei, allergiën) dan vergeef je hetzelf niet... Dit zou niet perse door roken kunnen komen, maar je moet t iig wel uitsluiten....