Autisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lidewijke

Re: Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 20:35

Mijn broertje begint soms te vertellen over zijn computerspelletjes, dan zeg ik tegen hem "het interesseert me niet, ik wil het niet horen." en dan zegt ie, "ja, maar ik wil het wel vertellen." en dan ratelt ie verder Tong uitsteken
Ook heeft hij problemen met inleven. Ik kan niet meteen op een voorbeeldje komen maar ik bedenk het dikwijls in mezelf, "begrijpt die nu niet dat ik me daar zo of zo bij voel?"

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 20:51

lidewijke, kan je geen afspraak maken met je broertje? Dat hij 5 minuten mag vertellen en dat jij dan luistert en daarna niet meer. Met mijn broertje kan ik dat soort afspraken meestal wel maken. voor ons allebei prettiger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 23:39

tsja zal best kunne toch

enidan23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 09:10

idd,, 5 minuten vertellen is een hele goede afspraak,als hij kan klok kijken tenminste Lachen.
ellepel: heb je nooit een test ondergaan dan? als je zus het heeft is er een kans aan wezig dat jij ook het syndroom van asperger hebt.

Kartouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 10:34

enidan23 schreef:
wat heeft je zoon precies als ik vragen mag? is hij echt autistisch of heeft hij iets wat in het autistische spectrum ligt? en is hij ook verstandelijk gehandicapt of is hij normaal begaafd?

Ik heb het hier al eens geschreven: mijn zoon is 12 en heeft NLD en PDD NOS op zijn NLD verklaring staat rec 4.
Hij is niet verstandelijk gehandicapt en normaal begaafd

De kinderpsygoloog zegt dat het een spectrumkind is met gerelateerde PDD NOS verschijnselen.
Maar ik heb geen exstra test laten doen omdat ik 1 stikertje voldoende vindt
Laatst bijgewerkt door Kartouche op 30-08-06 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Eddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 10:38

Mijn broer is mentaal gehandicapt ( redelijk zwaar ) en heeft een waardeloze motoriek, hij is ook nog ies blind aan een oog en zwaar slechtziend aan het andere

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 12:36

Citaat:
als je zus het heeft is er een kans aan wezig dat jij ook het syndroom van asperger hebt.

nee, mijn zus heeft het dus niet, maar haar oudste zoon wel, die gaat ook naar speciaal onderwijs, ik heb in de familie ook nog 2 kinderen zitten met asperger, van mijn moeders kant is dat.

mijn broer heeft het denk ik ook, die heeft precies dezelfde dingen,maar dus iets erger, en volgens mij heeft hij dat dus niet in de gaten. Knipoog
ik heb wel een vermoeden dat ik ( hoe noem je dat?) in dat spectrum zit?
maar ik weet nu mijn tekortkomingen en probeer er wat aan te doen..
en dat lukt best redelijk vind ik zelf

eddie:
lijkt me heel zwaar als je een broer hebt die zo zwaar gehandicapt is, woont hij nog thuis?

enidan23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 13:24

sorry ellepel dacht te lezen dat je oudste zus het had,,maar stond dus de oudste van mn zus..

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 20:52

Leuk dit topic leeft weer Haha!

Dan kan ik jullie leuk mededelen dat ik morgen mijn eerste schooldag heb!!
Ik ben al 4 jaar niet meer naar school geweest en morgen moet ik er aan geloven... :S
Het zal wel lekker stressen zijn maargoed,we zullen zien of ik het er naar me zin ga krijgen.
Ik ga 1 dag in de week naar school en de rest stage lopen bij de stichting waar ik nu ook al kom.
Daarbij ga ik ook nog rond het nieuwe jaar op mezelf wonen Haha!
Allemaal veranderingen ,word er niet goed van..maargoed hopen dat alles positief uitpakt.
Nu ben ik een beetje ziekjes ,waarschijnlijk heb ik bloedarmoede ofzoiets,ik ben al maandenlang niet echt fit meer,hoofdpijn en duizelig...dus dinsdag maar naar de dokter.
Ik kan niet meer paardrijden van de pijn in m'n rug,en mijn paard staat ook met een pijnlijke rug vakantie te vieren in het weiland...wachten totdat de kraker komt... :S

Ik ga dit topic weer gezellig volgen,dus zal morgen alle reactie's boven mij ff uitgebreid lezen Haha!
Groetjess

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 20:07

sweetrebecca schreef:
ik heb ook een vaste structuur nodig,ik ben ook een tijd uit huis geweest

Welke vorm heb je dan?

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 20:09

Voor de autisten onder ons of mensen die er direct mee te maken hebben. www.autsider.net heeft ook een forum. Een drukbezocht forum waar je enorm veel kennis op kan doen. Ook een plek om je 'thuis' te voelen omdat het vaak veel herkenning is.

Voor partners is er nog het forum voor partners van ass. Ook op autsider.

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 20:11

mijn vriend heeft pdd nos en borderline! ik vind het wel moeilijk af en toe om met hem samen te leven. Hij kan je het leven soms heel onzeker maken door bepaalde dingen!

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 22:53

Manou schreef:
lidewijke, kan je geen afspraak maken met je broertje? Dat hij 5 minuten mag vertellen en dat jij dan luistert en daarna niet meer. Met mijn broertje kan ik dat soort afspraken meestal wel maken. voor ons allebei prettiger.

Heb ik al geprobeerd, maar wanneer die tijd afgelopen is wordt hij alleen maar kwaad omdat hij niet meer verder mag vertellen.. Tong uitsteken

Quente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 12:21

www.ambelt.nl is een school speciaal gericht op kinderen met PDD-nos / ADHD etc.
Dat is voor basisschoolleerlingen en voortgezet onderwijs.. (SO en VSO)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 20:48

pffffff..nou
toch even mijn gal spuwen zeg Boos!
oudste van mijn zus heeft dus asperger he?
maar jeeeee die word verwend!!!!

ik heb me vandaag echt zitten opvreten tijdens visite.
normaal zeg je tegen een kind toch van "goh wil je even je rommel opruimen?"
maar wat doet mijn zus?

die zegt"denk je ,dat als je het aankunt je misschien je speelgoed in de doos kunt doen?"
echt alles werd supervriendelijk gevraagd of hij asltjeblieft iets wilde doen, en meneer antwoordde dus overal keurig "nee"op.
nee heb ik geen zin in, nee doe het zelf, nee ik ben aan het lezen..

nou jaaaaaa..asperger??
ammehoela dit was echt gewoon puur onbeschoft vond ik, en als hij nee zei?
dan zij mijn zus "nou,dan niet"
ik zie dat echt niet goedkomen hoor, echt zo verschrikkelijk jammer, ja zegt ze dat hoort erbij he,dat kan hij niet aan?

wat nou niet aankunnen, als je iets gevraagd word kun je dat best even doen en luisteren...
ik vind dat niks met asperger te maken hebben.....

wat zeggen de anderen hier nou van??
klopt toch niet????

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 21:04

@ Ellepel,

Pffffffff ik kan me je frustratie enorm voorstellen. Eerste wat in me opkomt is dat deze manier van "opvoeden" voor een normaal kind al niet gaat werken, laat staan voor een asperger kind.

Asperger kinderen hebben juist duidelijkheid nodig. Dus niet "wil je je speelgoed opruimen?" maar "ik wil (graag) dat je nu je speelgoed opruimt".

Als moeders dit zo doet vanwege de diagnose van kindlief is ze in mijn ogen totaal verkeerd bezig

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 21:11

Dit komt uit mijn werkstuk over autisme. Ik heb geprobeert om alles zo simpel mogelijk uit te leggen, dus misschien dat dit begrijpelijker is (zie post enidan23).

Autisme
Autisme komt van het Griekse woord 'autos', dat 'zelf' betekent. Autos verwijst naar de in zichzelf gekeerde indruk die mensen met autisme soms maken. Autisme is een verzamelnaam voor stoornissen die vallen onder de psychiatrische stoornissen die worden geclassificeerd volgens de zogenaamde DSM-IV criteria (Diagnostic and Statistical Manual of Mind disorders, 4e versie).

Mensen met autisme hebben problemen met het verwerken van informatie die via hun zintuigen (horen, zien, voelen, ruiken en proeven) op hen afkomt. Deze prikkels kunnen te sterk, te zwak of op een andere manier vervormd worden waargenomen. Hierdoor bestaan hun waarnemingen uit losse fragmenten die voor de autist vaak niet de verbanden hebben, die voor anderen vanzelfsprekend zijn (tekort aan Centrale Coherentie (CC), de samenhang zien).

De autistische stoornis is een prikkelverwerkingsstoornis die vooral tot uiting komt:
· In het sociale contact,
· In communicatie en taalgebruik,
· In het voorstellingsvermogen
· Op het gebied van belangstelling en activiteiten.

Gebruikte namen voor een autistische stoornis:
· Pervasive Development(al) Disorders (PDD)
· Pervasieve ontwikkelingsstoornissen (POS)
· Een spectrum van autistische stoornissen
· Autistische stoornissen
· Autisme en aanverwante contactstoornissen
· Stoornis in het autistisch spectrum
· Autistische Spectrumstoornissen (ASS)

Subgroepen van autisme
Klassiek autisme en aan autisme verwante stoornissen worden samengevoegd onder de term PDD. PDD is dus een verzamelterm voor het hele spectrum aan autistische stoornissen, die onderscheiden kunnen worden in 5 hoofdgroepen:
· Klassiek autisme
andere benamingen zijn: het kernautisme, de autistische stoornis of Autistic Disorder (AD)
· PDD-NOS (Pervasive Development disorder – Not otherwise Specified)
andere benamingen zijn: A-typische vorm van autisme, een aanverwante contactstoornis of pervasieve ontwikkelingsstoornis niet anders omschreven (POS-NAO).
Binnen de PDD-NOS wordt al onderscheiden;
- Multipex (Complex) Developmental Disorder (M(C)DD)
- Multiplex ontwikkelingsstoornis (MOS)
· Het Asperger syndroom (AS)
· RETT-syndroom
· CDD (Childhood Disintegrative Disorder)
andere benamingen zijn: Desintegratiestoornis van de kinderleeftijd of Heller Syndroom

De aan autisme verwante stoornissen
"Aan Autisme verwante stoornissen" blijkt een verwarrende naamgeving te zijn. Het suggereert dat het niet een autistische stoornis betreft. Het gaat in feite om een minder zuivere vorm van autisme dan klassiek autisme. Het is zo dat deze aanverwante stoornissen minder scherp en niet op alle ontwikkelingsgebieden zijn doorgedrongen. Tot de groep aan autisme verwante stoornissen behoren daarom dus: PDD-NOS, het Asperger syndroom, RETT-syndroom en CDD.

Deze site over autisme is ècht een aanrader: http://home.hetnet.nl/~jfbweber
Laatst bijgewerkt door Vonnie84 op 17-09-06 21:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 21:14

Met een autistisch kind zal je een hoop dingen anders moeten doen. Maar dat het resulteert dat een kind niks hoeft te doen, vind ik geen goede zaak.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 21:28

ellepel schreef:
wat nou niet aankunnen, als je iets gevraagd word kun je dat best even doen en luisteren...
ik vind dat niks met asperger te maken hebben.....

wat zeggen de anderen hier nou van??
klopt toch niet????

Ik kan daar vanaf hier weinig over zeggen. Ik weet niet wat er allemaal nog meer speelt en wat de beweegredenen van je zus zijn.
Wel weet ik dat de dingen vaak anders kunnen zijn dan ze lijken. Dus ik probeer niet te snel te zijn met mijn oordeel.

(Er zijn in elk geval heel veel situaties waarin dat "best even ... kunnen doen en gewoon luisteren" nog helemaal niet zo makkelijk is, of aan het eind van de dag resulteert in volkomen overspannenheid van het kind. Dat zie je niet als buitenstaander, maar als moeder heb je daar wel mee te maken.)

Het kan allebei. Misschien zijn er goede redenen voor, misschien is het inderdaad gewoon verwennerij. Het kan allebei en dat is toch iets wat de ouders in eerste plaats moeten beslissen. (Maar, je kunt natuurlijk wel eens heel terloops en vooral vriendelijk vragen waarom je zus het zo doet en niet anders?)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 05:52

ik heb er zelf ook niks van gezegd hoor, maar hij gaat wel net naar speciaal onderwijs toe, en dat is allemaal nieuw en spannend natuurlijk,dus hij zal heus wel wat uit zijn doen zijn geweest.
m'n zus vertelde nog wel dat hij niet mee wilde,( we waren ergens anders met hele familie) en omdat hij "zo is" dan anders reageerd.. Knipoog

maar t viel me gewoon op, hij was eerder niet zo, t was best een vrolijk jochie dat wel luisterde.
hij trok zich wel es terug,maar t was nu echt overal nee op, en doe het zelf en ik wil niet..
kwam me over als behoorlijk puberen....ik merkte duidelijk dat m'n zus het moeilijk vond om grenzen te stellen...haar zoon is 11 jaar nu....

maar ja, ik ben idd buitenstaander,ik ben geen moeder en kijk er natuurlijk anders tegenaan.... Knipoog

LieveLotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 14:36

Ik weet niet of je een topic omhoog mag 'schoppen', maar volgens mij is dit het enige topic waar Autisme echt centraal in staat..

En het zou toch jammer zijn als er geen algemeen topic hierover meer zou zijn, niet? Lachen

Brand maar weer los. Haha!

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:09

@Shanna, wat fijn dat je er niet meer zo last van hebt! Ik heb eigenlijk hetzelfde als jij en ook zeer licht, niemand merkt het van mij. Wat van een kant natuurlijk heel mooi is, maar van de andere kant voel je je ook "anders". Ik weet niet of jij hetzelfde hebt.

't Lijkt me trouwens wel leuk om ervaringen uit te wisselen met elkaar! Een soort van "lotgenoten", als jullie begrijpen wat ik bedoel?

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 21:15

Mijn zus werkt op het reitven(ORO) in Deurne met Autisten. Ook met autisten die automutileren. (Als ik het goed schrijf). Ik heb er zelf niet veel ervaring mee. Ken 4 mensen die Autist zijn. Waarvan 2 met Asperger. Maar zijn hele normale mensen hoor! Ze hebben voor mij echt geen stempel. Kon het ook heel goed met ze vinden.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 21:19

Mijn broer heeft een vorm van autisme, soms word ik er stapel gek van. Hij is op zijn 14de (in de 2) opgenomen en daarna niet meer naar school gegaan (toen hij weer thuis kwam). Nu gaat hij wel soms weer naar school in Rotterdam best ver vanaf hier dus hij kan niet altijd.

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 21:40

Arabelle schreef:
Ik heb een vorm van autisme PDD-NOS. Dat is een lichte vorm van autisme. Ik ervaar de meeste moeilijkheden in de communicatie met mensen, relaties, en toch dat je anders bent dan anderen. Ik heb veel meer uitleg en tijd nodig voordat ik iets snap en voordat er iets gebeurd, ik deel het leven eigenlijk in stukjes en zie de dingen niet als een geheel. Het is een lastige handicap, maar met goede begeleiding is er wel mee te leven, je zal er alleen de rest van je leven last van blijven houden. Maar de kunst is om er mee om te gaan, dat je dingen ook gewoon kan zoals heel veel andere mensen. Zolang er maar een wilskracht is, kom je heel ver.

Dit heb ik ook.
En ik heb er ook nog stemmingswisselingen bij. Het ene moment ben ik super vrolijk, na 1 verkeerd woordje wordt ik echt woedend ( de bom ontploft) en na 2 minuten ben ik weer vrolijk en ben ik alles weer vergeten