[Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 16:44

Gabbertje schreef:
De huisarts zei tegen mij wel dat hij me te jong vindt voor een spiraaltje (23 jaar)

Wat een rare huisarts heb jij dan zeg
Het enige wat invloed kan hebben is of je ooit al eens bevallen bent van een kind, maar leeftijd echt niet hoor

Eliane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 16:46

Mijn gynaecoloog zei wel dat ze een mirenaspiraaltje meestal niet aanraden voordat je kinderen hebt gehad (en dat betekent meestal dat je wel al iets ouder bent).

Een koperspiraaltje raadde hij mij (en andere jonge meiden) juist wél aan, en ik ben 19. Ik vind het iig ook een beetje een rare redenatie dat je te jong zou zijn?

Gabbertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 17:14

Eliane schreef:
Mijn gynaecoloog zei wel dat ze een mirenaspiraaltje meestal niet aanraden voordat je kinderen hebt gehad (en dat betekent meestal dat je wel al iets ouder bent).

Een koperspiraaltje raadde hij mij (en andere jonge meiden) juist wél aan, en ik ben 19. Ik vind het iig ook een beetje een rare redenatie dat je te jong zou zijn?

Tja het is wat hij mij vertelde:

HA: Kijk en zo ziet het spiraaltje eruit (liet een spiraaltje zien)
ik: maar die ring zie ik meer zitten (had hij ook een van laten zien)
HA: Ja, medici komen er toch wat op terug om bij vrouwen van jouw leeftijd al een spiraaltje te plaatsen.
ik: nou dan is de keus niet zo moeilijk
HA: Je bent nog maar 23 dus ik geef je liever de nuvaring

Zo verliep ongeveer het gesprek over het spiraaltje

Hier maak ik toch echt uit op dat hij me te jong vindt voor een spiraal

Eliane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 17:22

Mij werd dus verteld dat er juist steeds méér word aangeraden bij jonge vrouwen juist wél een spiraaltje te laten plaatsen omdat er men in medische wereld een beetje terughoudend wil zijn met hormonen op jonge leeftijd

gek dus...

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 17:27

Heel vreemd.

Gabbertje

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 17:30

Volgens mij zijn de medici er dus niet echt over uit wat nou het beste is

Het is inderdaad wel een beetje vreemd.

Guess001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 17:33

Interessant artikel in dat kader:
http://europe.obgyn.net/nederland/ac/iud-hamerl.htm
Volgens dit artikel blijven veel artsen dus (onterecht) vasthouden aan de vermeende nadelen van een spiraaltje.

Ik hou zelf ook niet zo van het gebruik van hormonen, omdat in mijn familie hart- en vaatziekten voorkomen.

Eliane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 18:02

Dat artikel zegt *precies* wat mijn gynaecoloog ook vertelde

Tessebes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 18:11

Heb je met die Nuvaring ook extra kans op trombose, net als met de pil?

Eliane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 18:15

Ja. Ik weet alleen niet meer of de kans nou groter of kleiner was vergeleken met de pil, maar het is sowieso wel meer dan als je geen hormonale anticonceptie gebruikt.

Tessebes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 18:23

Ok bedankt, het klinkt verder wel ok, ik zal het eens aankaarten bij de HA. De pil was ik helemaal zat, dus daar ben ik mee gestopt, maar met alleen condoom voel ik me toch niet optimaal beschermd.

lautjuh85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 18:56

haha wat grappig dat het hier over de anticonceptie gaat.
Ik leer voor doktersassistente en we hebben van de week net een les gehad over de anticonceptie. Heel interessant.
Ik heb geleerd dat 1 op de 33 vrouwen ongewenst zwanger worden per jaar. Best veel.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 18:58

lautjuh85 schreef:
Ik heb geleerd dat 1 op de 33 vrouwen ongewenst zwanger worden per jaar. Best veel.

Maar ik neem aan dat daar ook de vrouwen bij horen die geen anticonceptie hebben gebruikt of het niet op de juiste manier hebben gebruikt?

lautjuh85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 19:01

Die wel anticonceptie gebruiken maar op de verkeerde manier.
Veel vrouwen weten niet eens hoe de pil werkt. Wat het doet en hoe het werkt.

visje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 19:49

Maar zijn de spiraaltjes van tegenwoordig niet allemaal hormonaal van werking??

poes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 19:59

neen koperspiraaltje is zonder hormonen.

Mijn dokter zegt ook altijd dat het beter is om een maandelijkse stopweek in te lassen, terwijl er artsen zijn die zeggen dat dat helemaal niet nodig is...

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 20:01

Nee, het koperspiraal bestaat nog steeds, maar ik geloof dat hormoonspiraaltjes wel populairder zijn

skipperfan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 20:14

Ik heb ook een vraagje :

Ik slik nu bijna 2,5 jaar de Diane pil, omdat ik toen nogal last van acne had, na een jaar de pil geslikt te hebben was mn acne helemaal over, maar ben ik gewoon de pil door blijven slikken, heb ook een vriend enzo, dus is altijd wel handig
Maar die pil is nogal zwaar en mn moeder zegt dat ik er later misschien wel bijwerkingen van kan krijgen. (op dit moment heb ik geen bijwerkingen).
Is het misschien verstandig om over te stappen op een andere pil? En heeft dat nog consequensies zoals zwaarder worden o.i.d.?

Ik hoor het nog wel

Caritas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 21:37

Ik denk dat wanneer je nu geen last hebt van bijwerkingen, je die later ook niet krijgt hoor.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 21:40

Roosmarijn schreef:
Ik denk dat wanneer je nu geen last hebt van bijwerkingen, je die later ook niet krijgt hoor.

Dat ben ik niet met je eens. Ik heb ook pas na jaren doorgekregen dat ik wel degelijk bijwerkingen had van de Diane 35, het sluipt er alleen zo geniepig in dat je het gewoon niet door hebt in het begin.

Het enige is dat je wel kans hebt dat je acne terugkomt als je stopt.

Cuddie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 21:52

ik heb mercilon .. is hier nog iemand die dat slikt ? schijnt een lichte pil te zijn.. tot nu toe nergens last van .. alleen wel wat minders dat er hormonen inzitten .. maarja beter wat hormoontjes dan een baby

Caritas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 21:54

wendytjeG schreef:
Roosmarijn schreef:

Dat ben ik niet met je eens. Ik heb ook pas na jaren doorgekregen dat ik wel degelijk bijwerkingen had van de Diane 35, het sluipt er alleen zo geniepig in dat je het gewoon niet door hebt in het begin.

Het enige is dat je wel kans hebt dat je acne terugkomt als je stopt.

't Is niet waar???? Zouden daar die enorme builen op mijn kin vandaan komen?

Hoe lang duurt het trouwens voordat alle hormonen uit je lichaam vandaan zijn? Ik ben nu sinds juni of juli gestopt met de Diane 35.

Eliane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 00:57

Ze zeggen dat je over het algemeen na 3 maanden wel weer helemaal 'clean' bent, maar het kan langer duren

Na de prikpil duurt het wel sowieso langer.

poes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 11:29

Alchemy_Goth schreef:
ik heb mercilon .. is hier nog iemand die dat slikt ? schijnt een lichte pil te zijn.. tot nu toe nergens last van .. alleen wel wat minders dat er hormonen inzitten .. maarja beter wat hormoontjes dan een baby

Ik pak die, ondertussen al 4 jaar, maar na mijn laatste doos ga ik eens zo'n ring proberen. (en ik heb nu nog wel net een nieuw, onervaren, vriendje, dat wordt leuk uitleggen weer ).

Ik heb zondag trouwens een reportage op canvas gezien waarin men zei dat het concept voor de mannenpil klaar is, maar men vindt er blijkbaar geen geld voor om het te lanceren. Tijd om eens zachte dwang op te leggen aan de mannen? "Hoezo, jij wil de pil niet nemen? Awel ik ook niet. Met condoom dan maar. Heb ik toch geen last van "

Eliane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 18:47

Men is bang dat de mannenpil een flop wordt. Dat is ook wel een terechte angst denk ik, aangezien vrouwen al jarenlang anticonceptie zelf regelen en er veel zijn die liever zelf de controle bewaren. Ik bedoel; als hij vergeet te slikken ben *jij*wel degene die met een dikke buik zit...
En ten tweede zijn mannen over het algemeen erg terughoudend met alles wat invloed heeft op hun 'mannelijkheid'. Die pil heeft wel invloed op het testosteron-niveau, dus worden ze allemaal bang dat er iets mis gaat down-under

Dat betekent niet dat er überhaupt geen mannen zijn die het zouden gebruiken, maar ik verwacht niet dat een enorm succes zou worden.