Wie geeft er ook thuis les?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Wie geeft er ook thuis les?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:20

In Nederland hoeft dat op zich niet. Scholen hebben vrij veel vrijheid om het beleid zelf in te vullen.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:44

Zover ik het hier zie en ook van anderen hoor valt die vrijheid toch behoorlijk tegen... Of wellicht de durf om die vrijheid te nemen.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:26

Het is geen eenheidsworst meer hoor, ze zitten samen in een klas maar werken ook op eigen niveau. Sommigen rekenen klas lager, anderen doen spelling klas hoger. Kinderen die extra aandacht nodig hebben of juist veel kunnen worden apart genomen. Er zijn plusklassen, het is niet meer zoals vroeger.

Onze kinderen zitten op een normale dorpsschool maar er is echt veel aandacht voor de behoeften van ieder kind. Dat was 25 jaar geleden echt nog niet zo.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:54

Onze kinderen zitten op een school met en hb klas vanaf groep 6. Eens dat er veel meer persoonlijke aandacht is. Maar qua toetsen is het alsnog erg lastig om van het beleid af te wijken. En dat hoor ik ook van bv de coach van mijn zoon dat dat wel een algemeen iets is en ook van andere ouders, zowel in deze regio als in andere.

Bij onze oudste heeft een leerkracht weleens letterlijk gezegd dat ze eens hele andere werkvormen zou willen proberen maar dat ze dat niet durfde omdat dat niet binnen het beleid paste. Wij hebben haar volledige vrijheid gegeven. IBer die erbij zat reageerde niet, hb deskundige zei dat ze bij haar voor materialen en advies kon komen en uiteindelijk is het nooit van de grond gekomen.
Andere docenten spreken dit niet letterlijk zo uit maar heb ik dat gevoel ook weleens door bepaalde uitspraken.

Dus er is wel persoonlijke aandacht maar wel met de zelfde lesmethode, de zelfde manier van lesgeven en binnen dezelfde kaders. Iedereen maakt dezelfde Cito op het zelfde moment. Al zijn ze nu voor het eerst met die van ons eerder begonnen omdat het niet lukt het binnen de gestelde tijd af te maken.... In het verleden waren ze dan nog weken erna met hem bezig wat altijd heel chaotisch ging...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:07

Pinacolada schreef:
Het is geen eenheidsworst meer hoor, ze zitten samen in een klas maar werken ook op eigen niveau. Sommigen rekenen klas lager, anderen doen spelling klas hoger. Kinderen die extra aandacht nodig hebben of juist veel kunnen worden apart genomen. Er zijn plusklassen, het is niet meer zoals vroeger.

Onze kinderen zitten op een normale dorpsschool maar er is echt veel aandacht voor de behoeften van ieder kind. Dat was 25 jaar geleden echt nog niet zo.

Dat is is onze ervaring dus ook :j

Ook bvb toen onze jongen van de Dalton school naar de dorpsschool ging omdat dat op dat moment de betere keuze was, was hij niet alleen maar ging samen met een paar klasgenootjes. Het hele groepje had op de Dalton vast leren schrijven. (wat die van ons sowieso echt super stom vond := ) die werden dan een paar keer uit de klas gehaald om extra aandacht te krijgen voor het schrijven enzo.

En zo worden er steeds allerlei groepjes of losse kinderen even meegenomen naar een andere ruimte om wat extra aandacht te krijgen, wat andere werkjes te doen. En natuurlijk ook dat ze in allerlei programma's werken waar ze op hun eigen niveau verder geholpen worden. Ook een plusklas vanuit het VO.

Er zijn allerlei uitstapjes, slootjesles, schaatsen, theatervoorstellingen, open dagen speciaal voor de basisscholieren, ergens kijken, Lego League competitie, voorleeswedstrijden, presentaties / spreekbeurten, kerststukjes maken enzo, sportdagen, bezoekjes van grappige professoren en muziekmakers. Muzieklessen op school, waarna je je in kan schrijven in het muziekgebouw als je er mee verder wil.

Rekenlessen op het schoolplein, met stoepkrijt en bvb. naar het antwoord toe moeten rennen.
Allerlei activiteiten waarbij de klassen mengen en elk groepje bestaat uit kinderen van elke klas. De grote kinderen lezen de kleintjes voor her en der op school en buiten. Rommelen in de binnentuin met eetbare planten, moestuinbakken en leuke zitplekken.

Werken met Scratch, dingen zoals aanplakbiljetten voor een zelf bedacht bedrijfje ontwerpen. Een stop-motion filmpje maken. Type-diploma halen. De ruimte krijgen van de meester / juffen om zelf bedachte dansjes, toneelstukjes, projectjes te laten zien voor de klas +:)+

Liedjes zingen en oefenen. Hier krijgen ze Engels toetsen op basis van songteksten van modere liedjes :)

Speurtochten door school / door de schooltuinen, over het plein. Ze hebben hier nog een hele gave ouderwetse tuin achter de school, met een groot stuk gras, diverse bomen, een mega kastanjeboom :+: Diverse speeltoestellen en een grote nestschommel. Bij lekker weer halen ze allerlei zooi uit het schuurtje waar de kinderen hutten mee kunnen bouwen enzo. Of bij erg warm weer badjes met water en mogen ze met water spelen en waterpistolen meenemen. Dolle pret natuurlijk met de zandbak er ook bij :=

Dan gaan ze buiten eten aan de picknicktafels, lekker in de schaduw van de kastanjeboom :+:

Helpen in de schooltuin. Koekjes en kruidnoten bakken. Fietsexamen, verkeerslessen en fietsparcoursjes bij de verkeerslessen. Een dode hoek les waarbij er een vrachtwagen naar school komt. Schoolreisjes. Er komen allerlei mensen voor allerlei praatjes en dingen om mee kennis te maken.

En soms (bij voorkeur op de dag dat je net nieuwe schoenen aan doet...) gaan ze ineens spontaan naar het bos / natuurspeeltuin als beloning omdat ze zo hard gewerkt hebben... :=

Ook een paar keer 'modderdag' gehad... ja dat is hoe het klinkt :')

En wij hadden nog een hele leuke persoonlijke strijd met de meester, op de ene ochtend in de week dat de schooldag begon met gym, en de kinderen dus naar de gymzaal gebracht moesten worden. De meester liep dan vanaf school naar de gymzaal. En ik bracht die van ons met de bakfiets. Dan maakten we er een strijd van dat we wilden winnen van de meester :') Inclusief die kleine die dan heel gespannen zat te speuren of hij de meester al zag in de verte :)) En dan als Ben Hur op een strijdwagen dat armpje zo naar voren 'AANVALLEN!!' brullen....dat was echt hilarisch := Nog heel spannend soms want de piepjonge meester wilde ook echt wel winnen :') _O-

En op een dag was de meester ziek ofzo, en zagen we de juf lopen -O-
Dat was wel erg jammer natuurlijk....geen strijd -O-

Haha begon die juf toch ineens te rennen of haar leven er vanaf hing joh, toen ze ons zag :oo :+
Je hoorde nog iets vallen maar daar ging ze niet voor stoppen :+

Echt lachen gieren brullen....ze had de meester moeten beloven dat ze zou winnen _O-

Zulke dingen zijn toch ook wel goud waard vind ik hoor :j

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:10

Klinkt als een hele fijne school Pmarena. En herkenbaar. Maar we zijn ook wel op scholen gaan kijken waar het heel veel saaier was, waar maatwerk lastig was etc.
Het was voor ons echt de moeite waard om even verder te kijken. En omdat wij er dus verder weg voor moesten vraagt het ook wel wat, het gaat heeel lang duren voordat ze zelf naar school kunnen (ik denk groep 7/8) het is een stuk . En ze is nog niet zo lang geleden gestart maar afspreken met vriendjes/ vriendinnetjes zal ook wel meer gedoe worden met brengen halen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:24

Ja dat hadden wij ook met de Daltonschool, die was 10 km verderop.
Het boerderijschooltje was sowieso alleen met de auto te doen, nog veel verder.

Daar moet dan wel heel wat tegenover staan wil je daar voor kiezen, vind ik.
Want met enige zelfstandigheid in je eigen omgeving relaties op kunnen bouwen vind ik ook iets dat je heel zwaar mee zou moeten wegen in het geheel :j

Al die dingen die ik opnoem zijn natuurlijk niet dagelijks.
Onze jongen heeft ook vaak geen zin om naar school te gaan. Maar voor zo'n kneuterig dorpsschooltje doen ze het gewoon hartstikke leuk en doen ze echt hun best, ik ben heel dankbaar dat hij dit toch zo mee mag maken.

En ben ook echt onder de indruk van het VO waar we nu een paar keer zijn gaan kijken, dat lijkt ook echt heel veel beter in elkaar te zitten dan vroeger :j

Ik zeg nog steeds dat ik er helemaal niet van overtuigd ben dat onze jongen geen schooluitvaller zal gaan worden, de verhalen van andere ouders, met thuiszitters, zijn veel te herkenbaar... maar het gaat nu eigenlijk super goed en ik krijg er steeds meer vertrouwen in dat het gaat lukken om het vast te houden omdat er genoeg ruimte lijkt te zijn om gehoord en gezien te worden, om de druk of juist verveling niet te hoog op te laten lopen. Er is veel veiligheid en aanpassingsvermogen ingebouwd tegenwoordig :j

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:48

Ja dat vond ik ook lastige afweging, zeker wonende in het buitengebied en ook geen leeftijdsgenootjes in de straat. Maar nu zit ze dus verder weg op school en zit er een kindje in de klas uit de dorp waarvan de ouders zijn oudere zus van de dorpsschool gehaald hebben vanwege maar 2 andere meisjes in de klas waarmee ze geen aansluiting had (en die twee andere meisjes met elkaar). Dus precies de reden waarom ik toch die school overwoog, daarvoor hebben zij juist hun kind van school afgehaald.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:07

Hoe was de eigen basisschooltijd van je dochter en schoonzoon?
Op wat baseren ze hun ervaringen/ mening nu?
Zijn ze al eens gaan kijken naar het schoolaanbod in hun woonplaats en waar de visie van de school is?

Ik zie veel onwaarheden in je bericht op de eerste pagina wat betreft hun overwegingen/overtuigingen namelijk :o

Ik heb alleen de eerste pagina gelezen dus sorry als ik vragen stel die al aan bod gekomen zijn.