Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Anoniemmn schreef:Ik kom hier ook een berichtje doen. Ik vind het lastig om in te schatten hoe slecht het nou precies gaat; ik heb momenten waarvan ik duidelijk denk ja, en momenten waar ik denk dat het nog wel prima gaat. Ik kan dieper zinken, dat weet ik. Het kan ook een stuk beter gaan, dat weet ik ook… Dat maakt het zo lastig inschatten wat nou wel kan en niet. Merk dat het vertrouwen in mezelf wat dat betreft ook ontbreekt; te vaak heb ik even rust genomen om dan weer hetzelfde verder te gaan.
Ik kan nog wel dingen, ik kan nog wel genieten, maar ik kan mezelf ook de paniek in piekeren, nauwelijks slapen en het gevoel hebben tot op het bot te zijn uitgeput, niets meer te geven te hebben en een schim van mezelf te zijn.
Hoe hebben jullie (zelf) leren inschatten wat je belastbaarheid is? Ik vind het zó lastig. Ben bang om te weinig te doen, maar ook om te veel te doen…
Anoniemmn schreef:Ik kom hier ook een berichtje doen. Ik vind het lastig om in te schatten hoe slecht het nou precies gaat; ik heb momenten waarvan ik duidelijk denk ja, en momenten waar ik denk dat het nog wel prima gaat. Ik kan dieper zinken, dat weet ik. Het kan ook een stuk beter gaan, dat weet ik ook… Dat maakt het zo lastig inschatten wat nou wel kan en niet. Merk dat het vertrouwen in mezelf wat dat betreft ook ontbreekt; te vaak heb ik even rust genomen om dan weer hetzelfde verder te gaan.
Ik kan nog wel dingen, ik kan nog wel genieten, maar ik kan mezelf ook de paniek in piekeren, nauwelijks slapen en het gevoel hebben tot op het bot te zijn uitgeput, niets meer te geven te hebben en een schim van mezelf te zijn.
Hoe hebben jullie (zelf) leren inschatten wat je belastbaarheid is? Ik vind het zó lastig. Ben bang om te weinig te doen, maar ook om te veel te doen…
veneri schreef:Ik weet niet goed wat de weerstand is.
Ja, het idee dat alles vanzelf wel weer overgaat. Dat ik weet waardoor mijn vermoeidheid en volle hoofd is ontstaan, en dat het wel gaat verbeteren als alles weer rustiger is en mijn medische beperking minder wordt.
Ik heb zo geen zin om daar jankend mn verhaal te moeten gaan doen (want als er gevraagd wordt hoe het met me gaat, dan kan ik alleen maar janken,net als bij de huisarts en bedrijfsarts) want wat kan de praktijkondersteuner tenslotte veranderen aan mijn klachten? Het is oorzaak en gevolg. Oorzaak weg, dan gaat gevolg (vol hoofd, vermoeidheid, energiegebrek) ook vanzelf weer is mijn idee.
Ik wil het ook allemaal niet zwaarder maken dan het is. Ben bang mezelf de put in te gaan praten als ik er te diep op in ga.
Is dat gek?
Freya6 schreef:Ja vaste tijden per dag 20 minuten plat. En dan ook echt niks, geen muziek, telefoon of iets anders. Liefst ook ogen afdekken.
Ik zet een wekker in mijn telefoon ervoor.
Het is ook meteen een mooi moment om even in te checken met jezelf waar je zit.
Zo denk ik vaak nog wel even door te kunnen maar als ik dan ga liggen merk ik hoe moe ik eigenlijk alweer ben.
Op een gegeven moment wist mijn lichaam zelf deze cues te geven, en kan ik steeds beter voelen ik het moment.
Het is de ‘ OR ‘ methode, wat gebruikt wordt bij herstel van chronische ziektes en long COVID etc.
Ik ben al 15 jaar chronisch vermoeidheidssyndroom en heb nu eindelijk de juiste tools te pakken en heb veel meer kwaliteit van leven nu én vooruitgang.
Ik herken bijna alles van wat je schrijft zebra streep, dus misschien werkt het voor jou ook.
Ook de zgn ‘ polyvagaal theorie’ ( Google eens op afbeeldingen) hielp mij enorm. https://www.google.nl/search?q=polybaga ... ACGAIgAigC
En de oefeningen van ‘ the workout witch’ voor het resetten van het zenuwstelsel. https://m.youtube.com/watch?v=IO-5abKQao8
Deze helpen mij met paniek.
Ook kijk ik veel naar Sam Miller op YouTube doe veel weet over heling van langdurige vermoeidheid etc. In haar video’s over ‘ the twelve gates’ verteld ze over de verschillende fases van herstel, dat gaf me veel info. Bijvoorbeeld dat je een crash hebt, dan vaak een fase met veel paniek, dan meer inzicht, meer tot rust komen, veel oud zeer wat loskomt, blijven voelen en verwerken en uiteindelijk herstellen. https://m.youtube.com/watch?v=mEMy7CZL0 ... p=2AElkAIB
Maar als die 4x 20 minuten je een week zouden lukken kun je al vooruitgang voelen en dat is heel motiverend om het vol te houden.
Ik doe 10:30, 12:30, 14,30 en 16,30 savonds niet meer want je wil wel ‘ moe ‘ naar bed.
.