Niet fulltime werken ‘zonder reden’?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 20:16

Fly_high schreef:
BrankaZ schreef:
Ik verbaas mij wel over het oordeel dat mensen hebben over rechten die je niet hoort te krijgen als je niet fulltime werkt. En dan vooral door mensen die minimaal fulltime werken en blijkbaar het gevoel hebben dat zij betalen voor de toeslagen, kortingen, etc. die mensen daardoor kunnen aanvragen. Weet niet wat ik er precies van vind, maar het verbaast mij wel.

Waarom zou men wel hulp van de overheid moeten krijgen vanwege de eigen keuze om minder te werken? :o?

Dat is gewoon je eigen geld. Als je iets minder werkt betaal je ook gewoon belasting.
Is net als dokters die gaan janken over zorgkosten die je maakt voor jezelf nadat je eigen risico op is. Ik kan daar zo kwaad om worden. Naast mijn eigen risico betaal ik ook gewoon 150 euro in de maand. Pas als dat, x12 maanden, op is, mag de dokter gaan janken. Voor die tijd niet.

Qimm

Re: Niet fulltime werken ‘zonder reden’?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 20:39

Huh, waarom zou dokters dat iets kunnen schelen?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 01:07

Qimm schreef:

Dat vraag ik me dus ook af. Die van mij hangt graag de moraalridder uit blijkbaar

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:45

Dorine92 schreef:
Qimm schreef:

Dat vraag ik me dus ook af. Die van mij hangt graag de moraalridder uit blijkbaar

Het kan niet zo zijn dat je betaalde eigen risico en premie van invloed is op je zorgconsumptie.
Ik vermoed dat je je dokter verkeerd begrepen hebt.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:12

Neehoor dat heb ik zeker niet verkeerd begrepen, ze was heel duidelijk

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:25

Ik heb daar nog nooit een dokter over gehoord, tenzij het niet-zinnige zorg is natuurlijk.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:32

nevica schreef:
Josien_ schreef:
Ik heb dus ook om de week een dag vrij en vind dat heerlijk!
Zou daar eerder voor gaan dan elke week een halve dag vrij.

Maar ik doe het wel echt omdat ik het simpelweg niet meer trek qua energie. Zou het dan nog steeds een goede keuze zijn? Ik merk dat die 5 dagen me echt beginnen op te breken.

Ik werk 4 om 5 en vind die week van 5 dagen echt voelen als een straf.
Zodra het financieel uit kan zak ik naar 32.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:52

Ik denk dat het bij mij prima financieel uitkan om minder te gaan werken.(van 40 naar 32 uur)
Kan dan nog net zo fijn leven als nu en net zo goed sparen.
Misschien wel iets meer nadenken over bepaalde (impuls)aankopen doen enzo, maar dat zou het mij wel waard zijn.
Wat ik zo lastig vind, is de onzekerheid dat alles maar duurder wordt. (Zit in vrije sector huur)
En het feit dat mijn man afgekeurd is en dus niet kan groeien in inkomen.
En wat als ik langdurig ziek wordt en het inkomen dan nog eens zakt naar 70%?
Ik ben daarvoor wel verzekerd, maar de kwalen die ik al heb zijn uitgesloten.

Ik vind het een lastige keuze, en ga nu eerst maar eens een half jaar tot een jaar leven naar het inkomen wat ik zou hebben bij een 32 uurse werkweek, kijken hoe dat bevalt.
Laatst bijgewerkt door veneri op Gisteren, 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:54

Dorine92 schreef:

Huh?

Ik heb daar werkelijk nog nooit een arts over gehoord. En met de rui €60.000 zorgkosten die ik afgelopen 1,5 jaar gemaakt heb heb ik die grens toch meer dan ruim overschreden.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:24

veneri schreef:
Ik denk dat het bij mij prima financieel uitkan om minder te gaan werken.(van 40 naar 32 uur)
Kan dan nog net zo fijn leven als nu en net zo goed sparen.
Misschien wel iets meer nadenken over bepaalde (impuls)aankopen doen enzo, maar dat zou het mij wel waard zijn.
Wat ik zo lastig vind, is de onzekerheid dat alles maar duurder wordt. (Zit in vrije sector huur)
En het feit dat mijn man afgekeurd is en dus niet kan groeien in inkomen.
En wat als ik langdurig ziek wordt en het inkomen dan nog eens zakt naar 70%?
Ik ben daarvoor wel verzekerd, maar de kwalen die ik al heb zijn uitgesloten.

Ik vind het een lastige keuze, en ga nu eerst maar eens een half jaar tot een jaar leven naar het inkomen wat ik zou hebben bij een 32 uurse werkweek, kijken hoe dat bevalt.

Dat klinkt als een goed plan Veneri, dan weet je hoe dat bevalt + bouw je ook een buffer op. Want voor de dingen die je noemt kan het hebben van een buffer natuurlijk ook zorgen wegnemen. En verder heb je vaak ook wel een idee of er jaarlijks wat groei in je salaris zit (bij mij komt er bijvoorbeeld elk jaar een periodiek bij en ik zit nog lang niet bovenaan mijn schaal, daarnaast zit ik in een goeie CAO dus ga ook wel uit van met regelmaat daarvanuit verhoging over de jaren heen). Dat kan het stijgen van prijzen ook weer deels of in zijn geheel opvangen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:41

SansaS schreef:
Dorine92 schreef:

Huh?

Ik heb daar werkelijk nog nooit een arts over gehoord. En met de rui €60.000 zorgkosten die ik afgelopen 1,5 jaar gemaakt heb heb ik die grens toch meer dan ruim overschreden.

Dat jij er nooit over hebt gehoord betekent niet dat ik er nooit over hebt gehoord

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:56

Dorine92 schreef:
Dat jij er nooit over hebt gehoord betekent niet dat ik er nooit over hebt gehoord

Indien een dokter geld daadwerkelijk van invloed zou laten zijn voor mijn noodzakelijke behandeling, dan zou ik een andere dokter zoeken!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:23

Het lijkt me dat artsen helemaal geen zicht hebben op hoeveel van je eigen risico gebruikt is, dus ik vind dat een vreemde uitspraak.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:26

Petpa schreef:
Dorine92 schreef:

Indien een dokter geld daadwerkelijk van invloed zou laten zijn voor mijn noodzakelijke behandeling, dan zou ik een andere dokter zoeken!

Je zegt het goed; noodzakelijke behandeling. Ik vermoed dat het in dat speciale geval niet om zinnige zorg ging, en dát is wel waar artsen (en all zorgverleners) naar moeten kijken. Is wat wij doen zinnig?

En dokter heeft ook geen inzicht in waar jouw eigen risico aan op is gegaan en of het überhaupt al op is.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:33

Ja dat kan maar zo want inderdaad een arts heeft geen enkele zicht op wat jij verbruikt hebt en noodzakelijke zorg wordt altijd verricht. Als mensen compleet niet noodzakelijke zorg eisen is het inderdaad wat anders. De zorg is al druk en duur genoeg met de mensen met noodzakelijke zorg.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:38

Tuurlijk weet een arts dat wel. Die ziet toch als je langskomt en waarvoor. Die weet heus wel dat je eigen risico op is na een bepaalde behandeling

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:44

Dorine92 schreef:
Tuurlijk weet een arts dat wel. Die ziet toch als je langskomt en waarvoor. Die weet heus wel dat je eigen risico op is na een bepaalde behandeling

Nee joh, artsen zijn daar helemaal niet mee bezig. Daar heb je de administratieve kant voor. Artsen weten hooguit of een behandeling wel/niet vergoed wordt. Verder zijn ze voornamelijk bezig met zorg leveren.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:52

Dorine92 schreef:

Je zou het kunnen vermoeden, maar misschien heeft die patient wel het maximale eigen risico genomen. Vanuit iemand die jaren in een medische praktijk heeft gewerkt; wij hielden ons totaal niet bezig met dat soort zaken. Het kon ons werkelijk niet boeien of de kosten uit het eigen risico werd betaald of direct door de zorgverzekeraar.
Ik probeer me ook voor te stellen waarom iemand (behandelaar) dat iets zou kunnen schelen? Eigen risico geld is niets meer of minder waard dan wanneer het rechtstreeks van de zorgverzekeraar kwam.
In ziekenhuizen zit alles ook nog eens opgesloten in een DBC, waardoor het niet bepaald een uurtje factuurtje constructie is.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:00

Qimm schreef:
Dorine92 schreef:

Je zou het kunnen vermoeden, maar misschien heeft die patient wel het maximale eigen risico genomen. Vanuit iemand die jaren in een medische praktijk heeft gewerkt; wij hielden ons totaal niet bezig met dat soort zaken. Het kon ons werkelijk niet boeien of de kosten uit het eigen risico werd betaald of direct door de zorgverzekeraar.
Ik probeer me ook voor te stellen waarom iemand (behandelaar) dat iets zou kunnen schelen? Eigen risico geld is niets meer of minder waard dan wanneer het rechtstreeks van de zorgverzekeraar kwam.
In ziekenhuizen zit alles ook nog eens opgesloten in een DBC, waardoor het niet bepaald een uurtje factuurtje constructie is.

Klopt ik werk ook in de medische wereld en krijgen ook wel eens telefoontjes over eigen risico. Verbinden we direct door met de medische administratie. Laat staan dat een arts dat weet.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:06

Qimm schreef:
Dorine92 schreef:

Ja wat ik zeg, de moraalridder uithangen. Je hebt toch op het werk ook wel eens van die collega's die graag dingen melden waar ze vervolgens zelf niet op vooruit gaan maar anderen wel op achteruit gaan? Of dat mensen iemand met een koophuis geen hypotheekrentreaftrek gunnen, dat ze gelukkiger zijn wanneer, als zij het zelf niet krijgen, een ander het dan ook niet krijgt?
Het betreft in mijn geval overigens wel een huisarts. Dus dat is niet in het ziekenhuis.
En bij bepaalde behandelingen waarvoor je doorgestuurd wordt, weet je zeker dat je patiënt door het eigen risico heen is daarna, ongeacht of die op hoog of laag staat.
Een behandeling die trouwens nooit uitgevoerd zou zijn als ik niet heel erg boos zou zijn geworden omdat ik vond dat mijn klachten niet normaal waren, terwijl de huisarts vond van wel en dat het daarmee klaar was. Waarna er na mijn woede uitbarsting toch een doorverwijzing heeft plaatsgevonden en de oorzaak gewoon gevonden is.
En dit is 3 keer gebeurd. Ben bijv ook een keer voor een ander probleem zo boos geworden dat ik zelf een testformulier heb gemanipuleerd (zelf kruisje gezet bij wat ik vermoedde dat getest moest worden, en dat bleek het dus ook te zijn nadat het lab gewoon braaf heeft getest wat er aangekruist stond, wat dus van de arts niet getest mocht worden vanwege de zorgkosten).
En nog een derde keer, ook weer de opmerking dat mijn probleem volkomen normaal was (dat was het echt niet) en door de onwil van de arts heb ik nu 7 littekens.
Ja ik zou graag een andere arts willen, maar de praktijken zitten overvol en je kunt niet zomaar zelf verzinnen waar je patiënt wil zijn

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:19

Als het kon, zou ik ook 4 dagen in de week willen werken, helaas financieel niet nodig.

Bij mijn werk werken er maar een aantal 5 dagen in de week rest 3 of 4.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:27

Dorine92 schreef:

Maar het eigen risico is toch peanuts vergeleken met de kosten van veel behandelingen? Dan zou zo'n arts zich druk maken om 350 euro, terwijl een operatie minstens 10 keer zo veel kost.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:35

Lieser schreef:
Dorine92 schreef:

Maar het eigen risico is toch peanuts vergeleken met de kosten van veel behandelingen? Dan zou zo'n arts zich druk maken om 350 euro, terwijl een operatie minstens 10 keer zo veel kost.

Nee de arts maakte zich in mijn geval zorgen over alles wat ik datzelfde jaar nog wilde nadat ik door mijn eigen risico heen was. Arts wilde dat ik het "zelf betaal". Terwijl je dat feitelijk, nadat je door je eigen risico heen bent, nog steeds tot 12x€150=€1800 (in mijn geval) doet
Laatst bijgewerkt door Dorine92 op Gisteren, 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:36

Je hebt waarschijnlijk gewoon een heel rare arts getroffen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:37

Tiggs schreef:
Je hebt waarschijnlijk gewoon een heel rare arts getroffen.

Dat sowieso. Maargoed dat is toch wel wat mensen vaak doen. Een ander iets niet gunnen, terwijl het niet echt direct impact heeft op hun leven