Hoe demente ouder helpen die geen hulp wil?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: Hoe demente ouder helpen die geen hulp wil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 15:39

en wat gebeurt er als je nu eens even flink boos op ze wordt Imre? Tegelijkertijd aanspreken natuurlijk

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 16:34

Wat een zorg Imre.. Wat kunnen ze ook eigenwijs zijn. Je doet wat je kunt. Sterkte

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 17:13

Wat een ellende weer Imre! Helaas is dit een geval van het moet eerst goed mis gaan. En zelf weet ik hoe dat gaat helaas. Schoonouders zitten nu in verpleeghuis samen en vragen nog regelmatig of ze niet terug kunnen naar oude woning, NEE!!
Vandaag is schoonvader 94 geworden en de verpleging had zijn deur versierd, vlag op gehangen, speciale placemat bij eten en "Indisch" voor hem gekookt.

gonniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 17:45

Heel veel sterkte weer met deze fase. Het idee van een verpleeghuis is voor veel mensen een dusdanig spookbeeld dat ze zich met hun leven verzetten. Dat is als naaste erg verdrietig en meer om te moeten zien, en je bent machteloos.
Van wat ik lees, komt het op mij over dat je een liefdevolle balans hebt tussen zorgen maken, doorpakken en respecteren van de keuzes die ze maken.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 11:18

hoe gaat het nu? mag thuiszorg blijven komen en is er inmiddels een rollator en rolstoel aangeschaft?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-26 19:50

juval schreef:
hoe gaat het nu? mag thuiszorg blijven komen en is er inmiddels een rollator en rolstoel aangeschaft?

Nee, de thuiszorg is na de eerste dag zoals verwacht weer afgezegd. Hij zegt: ze staan er alleen maar bij om haar te vertellen wat ze moet doen en te voorkomen dat ze valt, dat kan ik zelf ook wel, dan kunnen ze in die tijd iemand anders helpen die het harder nodig heeft.

De rollator is er wel. Mijn moeder kan er niks mee, ze zijn natuurlijk veel te laat hiermee, maar ze oefent volgens hem elke dag. Op ons advies en dat van de CM om een keer een fysiotherapeut te laten komen om daarmee te helpen zegt hij dat hij dat zelf ook wel kan uitleggen.

Verder was mijn moeder afgelopen zaterdag jarig. Mijn broertje heeft zijn hele gezin meegenomen, dat vond partner de afgelopen twee jaar te druk voor mijn moeder, dus de kinderen hadden haar (op eentje na) al twee jaar niet gezien. Kan maar zo de laatste keer zijn ook. Mijn moeder vond het heel gezellig, de kinderen (8, 10 en bijna 12 jaar) waren geïnstrueerd om vooral rustig te doen en daar hebben ze zich keurig aan gehouden en hadden tekeningen voor haar gemaakt. Ze wonen ruim 2 uur rijden bij mijn moeder vandaan, dus even op de koffie is wat ingewikkeld en zij gaat daar natuurlijk ook niet meer naartoe.

Lopen gaat weer slechter. Ze kan niet meer zelf overeind komen vanaf de bank en haar partner loopt altijd met haar mee, waar ze ook naartoe gaat. Ze wil zelf nog wel graag dingen doen, zoals een kopje naar de keuken brengen of iets weggooien, maar dat durft hij niet meer aan en neemt het haar dan uit handen, waar zij gefrustreerd van raakt, dus hij laat het haar doen, maar loopt met haar mee voor het geval ze weer haar balans verliest. Het kost haar 2 minuten om van de keuken naar de bank te lopen, dat is een stukje van ongeveer 6 meter.

Ik heb hem vanmorgen nog gesproken en heel pittig toegesproken. Ik wil dat ze verhuizen naar een lagere verdieping zodat ze die ellendige trap niet af hoeven en mijn moeder de deur weer uit kan. Ik weet zeker dat ik die verhuizing zo kan regelen dat zij er niets voor hoeven te doen. Iedereen staat klaar om te helpen. Ik wil nog wel meer ook, maar wat ik ook aanbied en hoe streng ik hem ook toespreek (of mijn broer/tante/casemanager) het helpt niks. Maar niets doen is ook geen optie en dan heb ik in ieder geval het gevoel dat ik een poging heb gedaan.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 23:34

Heb je geen verborgen camera in het huis van je moeder, dan weet je wat er gebeurt en zou je dus bewijs hebben.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 09:00

En enkel je moeder uit huis halen en naar een tehuis brengen? Ik denk dat je wel richting die stap gaat, als het juridisch mogelijk is althans...

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 09:32

Juridisch uit huis plaatsen kan.
Maar daar is wel de menselijke kant.
Wordt de moeder van TS gelukkiger in een tehuis dan dat ze nu is?

Wat is momenteel de visie van de casemanager, TS?
Vind zij dat "het nog wel kan" of spreekt zij zich uit richting harde ingrepen?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 09:36

Nja gelukkiger? Het is vooral veiliger en gezonder denk ik?

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 10:17

Veiliger en gezonder, in theorie, sowieso.

Maar gelukkiger is anders.
Je gaat dan een echtpaar scheiden, mevrouw komt in een andere woonomgeving met best wel veel mentale gevolgen.

Onderschat een rechterlijke machtiging ook niet.
Heb het recent in mijn omgeving gezien.
Het was rechtszaak, auto in en hoppa verhuizen.
Dat doet wat met de betrokkene zelf maar ook met de familie daaromheen.

Van achter mijn beeldscherm denk ik dat de moeder van TS het gelukkigst zou zijn met goed geregelde persoonlijke verzorging thuis + bijvoorbeeld 2x per week dagopvang.
Maar dit kan TS uiteraard zelf veel beter inschatten.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 10:51

Is de moeder van ts nu echt gelukkig?
En tot hoe ver kan ze dit zelf goed inschatten?

Ik vraag me af hoe vaak ze de zorg mogen weigeren tot de organisatie zelf zegt we komen niet meer. Al geloof ik dat ze liever dan die ene keer wel komen dat nooit meer.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 10:56

Vergeet niet dat uit huis plaatsen ook de achteruit gang versnelt...

En heel lastig, maar uiteindelijk moet je ook maar zo denken, de meeste mensen met dementie overlijden uiteindelijk toch door dat ze een keer vallen en iets breken en bedliggerig worden.

Of ze dan nu thuis valt en een paar maanden/ jaren eerder gaat, of ze moet de hele ziekte uitzitten.... Beide is om het even denk ik.

Mijn schoonmoeder zit nu in een tehuis ivm dementie (geen partner, en nog vrij jong) en eerlijk? Ik heb tegen mijn vriend gezegd dat ik dat nooit wil.

Hoe lief de mensen daar ook zijn.... Je zit gewoon 24/7 opgesloten in een ruimte die ook nog eens niet de jouwe is...

Ik ga mijn euthanasie verklaring heel goed regelen heb ik al wel besloten. Want eigenlijk is het echt onmenselijk....

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-26 11:17

Van uit huis plaatsing is op dit moment geen sprake. Het vallen is ook in een verzorgingstehuis niet te voorkomen en daar gaan ze niet zoals haar partner elke seconde van de dag naast haar staan om haar op te vangen. Zou maar zo kunnen dat ze thuis veiliger is wat dat betreft. Neemt niet weg dat er zoveel meer kan dan dat ze nu willen en accepteren en dat dat heel moeilijk is.

Het zou ook echt een boel voordelen hebben om haar wel ergens anders te laten wonen, maar zoals Petpa aangeeft, wat doet dat mentaal met haar? En wil je dat dan? Ik zou ook echt graag zien dat er elke dag thuiszorg (en dus ook een oogje in het zeil) komt en ze verhuizen zodat ze mobieler is. Dagbesteding krijgen we er al twee jaar niet in, dat hebben wel losgelaten inmiddels.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 08:06

Ik krijg het er al benauwd van als ik het lees......hoe overheersend die partner is -O-
Er is letterlijk geen ontsnappen aan voor je moeder....

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 16:56

pmarena schreef:
Ik krijg het er al benauwd van als ik het lees......hoe overheersend die partner is -O-

Ja,dat!
Het is niet makkelijk.

Zelf heb ik ook dingen meegemaakt met mijn eigen moeder die helaas ook aan dementie lijdt.

Nu zit ze in een verzorgingshuis waar er uitstekend voor wordt gezorgd en ik kom er 3 a 4 x per week langs. De CM was super met zijn hulp aan mijn moeder en mij.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-26 19:36

pmarena schreef:

Dit is ook een van mijn grootste zorgen. Ze is zichzelf al zo kwijt door de dementie, maar dat laatste stukje wordt haar door hem afgenomen. En echt wel met de beste bedoelingen hoor, maar wat hij het beste denkt te vinden is dat absoluut niet en dat kan niemand hem aan het verstand brengen. Ze is als een vogeltje in een kooi en ik vind dat vreselijk.

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 19:44

Ze zien het gewoon niet meer! Heel langzaam is het erin geslopen en het ging toch altijd goed?! Herken dit zo. Schoonouders nu 1,5 maand in verpleeghuis. Schoonvader heeft het er prima naar zijn zin, is ook verder in proces. Hij taakt ook biet naar oude huis, maar schoonmoeder naait hem op door te zeggen dat hij naar huis wil. Al meerdere keren grote discussies iver gehad. e ziet het gewoon niet. Gisteren zo erg dat ze tegen mijn man zei:"dus je wilt onze zoon niet meer zijn!" Gewoon omdat ze haar zin niet krijgt. Ze is altijd wel aan het manipuleren geweest maar wordt nu steeds erger. En ze stookt ook mensen op. Zegt gewoon dat verpleging zegt dat ze naar huis kan. En tegen kennissen dat wij ze niet naar oude huis willen brengen en ook nooit komen. Zijn er minstens 2/3 x per week. En ze hoeft maar te bellen als tv, telefoon of verdrietig is en we zijn er 20 minuten later. Oude huis was een uur rijden. Dus allemaal niet makkelijk.

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 00:37

Imre schreef:
pmarena schreef:

Dit is ook een van mijn grootste zorgen. Ze is zichzelf al zo kwijt door de dementie, maar dat laatste stukje wordt haar door hem afgenomen. En echt wel met de beste bedoelingen hoor, maar wat hij het beste denkt te vinden is dat absoluut niet en dat kan niemand hem aan het verstand brengen. Ze is als een vogeltje in een kooi en ik vind dat vreselijk.

En een melding maken bij Veilig Thuis? Ik vind wat partner doet (onbewust) neigen naar ouderenmishandeling.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 09:54

Ja Dyphusion, dat ging ook al door mijn hoofd. Camera plaatsen…dat geeft iig ook een beeld van wat er gebeurd als er niemand bij is. Heiligt dat doel de middelen (privacy) en wat kan je ermee doen als je ziet dat het mis gaat?

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 10:16

Camera plaatsen zou ik niet durven, indien dat tegenzit wordt het tegen je gebruikt.

Veilig Thuis draagt over aan ketenpartners en er is al een casemanager dementie bij betrokken.
Daarom vraag ik mij af wat zij aanvullend kunnen toevoegen.

Maar dat het (onbewust) neigt naar ouderenmishandeling daar ben ik het mee eens.

Hoe was je moeder vroeger, TS?
Was het ook al zo dat ze alles door haar partner liet bepalen zodat ze dit patroon nog steeds vervolgd of wordt ze "onderdrukt" sinds ze geconfronteerd is met de dementie?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-26 13:35

Petpa schreef:
Hoe was je moeder vroeger, TS?
Was het ook al zo dat ze alles door haar partner liet bepalen zodat ze dit patroon nog steeds vervolgd of wordt ze "onderdrukt" sinds ze geconfronteerd is met de dementie?

Nee absoluut niet. Mijn moeder is een vrijgevochten rebel die altijd haar eigen plan trok. Hij ging daar in mee. En dat doet hij nog steeds, hij doet alles om haar gelukkig te maken, maar ze zien allebei niet in dat ze dat niet meer kunnen. Maar omdat ze altijd zo zelfstandig was is het extra moeilijk dat ze nu totaal afhankelijk is.

Een camera ophangen gaat partner nooit mee akkoord. Zou ik ook niet doen. En een verborgen camera is een totale schending van hun privacy.

Veilig thuis is contact mee geweest.

Partner is een moeilijke man, maar geen nare man. Hij doet echt vanuit zijn hart wat hij denkt dat goed is.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 15:20

Enige tip die ik je kan geven: blijf in gesprek en hoor ook werkelijk wat ze vertellen.
Een wellus nietus discussie brengt niemand verder. Dat mensen zich gehoord voelen is zo belangrijk om verder te komen. Geef ruimte voor wat wel kan en benoem dat.
Het vraagt veel geduld, maar in mijn ervaring is dat het enige wat werkt.
Mijn schoonmoeder wil ook heel graag zo zelfstandig mogelijk blijven. Met kleine stapjes komt er inmiddels toch meer hulp in huis, ook van 'vreemden' (Lees thuiszorg)
Sterkte.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 15:39

Ze zitten dus vast in het patroon.
Hij deed alles om haar gelukkig te maken en doet alles om haar gelukkig te maken.
En dan is dat gelukkig relatief en vanuit hun perspectief.

Misschien is het voor jou troostend dat ze beter van hem afhankelijk kan zijn dan afhankelijk in een instelling.
Nu heeft ze 24 uur per dag "zorg".
In een instelling is dat toch anders.
En wellicht betere zorg in de zin van douchen en een dagactiviteit.
Maar nu zit ze in een vastgeroest patroon dat ook houvast biedt.
Ik kan me zo voorstellen dat op het moment dat je dat verandert dat ze mentaal snel achteruit gaat.

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 15:47

Imre schreef:
Partner is een moeilijke man, maar geen nare man. Hij doet echt vanuit zijn hart wat hij denkt dat goed is.

Het spijt me dat ik dit zeg, maar met dit soort gedachtes doe je je moeder tekort. Hij kan het wel goed bedoelen, maar voor je moeder is het absoluut niet veilig meer, al langere tijd niet.