40+; hoe gezond en fit blijven?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Re: 40+; hoe gezond en fit blijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:03

Muppet ik zweet ook enorm snel, echt heel irritant. Met hardlopen ben ik altijd doorweekt. En ook met wandelen heb ik het heel snel warm.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:41

hier ook hard zweten, iets wat ik vroeger nooit zo erg had.
met deze, zelfs iets frissere, temperaturen naar buiten met een trui is niet meer ok. In t-shirt en dan nog zweten als ik aan het wandelen ben, blegh :\

ik heb de eerdere hint over spierafbraak in mijn hoofd gepropt en ga ermee aan de slag.
Beetje bij beetje meer doen wat kracht vereist zodat ik terug wat spieren opbouw...
Het metabolisme moet echt op gang getrokken worden want ik wil die extra kilo's gewoon kwijt voor zover mogelijk. (ik zou al blij zijn met 5 kg eraf, gaat al een flink verschil geven)

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:08

C_arola schreef:
Inderdaad zo houden, opvliegers zijn irritant :j

Ik merk sinds kort dat ik ineens momenten heb waarbij mijn wangen heel erg heet en rood wordt. Herkennen jullie dit? Het zijn ook puur mijn wangen en verder niks en ik heb dan geen gebruikelijke opvlieger op dat moment.

Ik heb dat ook sinds januari dit jaar. Ik dacht dat het door de stress en vermoeidheid kwam vanwege starten met een nieuwe baan. Maar wellicht is dit toch een voorbode van de overgang? Zou het slechte slapen wat ineens helemaal terug is misschien ook verklaren bij mij.

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:37

Ondanks dat ik nog wat jonger ben ( bijna 37) herken ik veel in jullie berichten. Ik herken het flink zijn aangekomen in de laatste jaren en ook de overprikkeling en emotionele schommelingen.
Ik rijd 1x per week paard.Daarnaast zou ik nog meer moeten bewegen. Ik probeer de kinderen af en toe lopend naar school te brengen. Ik werk onregelmatig in de zorg en heb ook slaapdiensten, dit is voor. In slaap niet geweldig.ik slaap dus altijd 1x per week te weinig. Vaak 4-5 uur maar. Ik hoop dat ik mee mag lezen en eventueel kletsen.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:01

ben wel benieuwd of er hier mensen zijn die vrouwenmantelthee gebruiken voor de opvliegers en humeur schommelingen.
zelf gebruik ik het tegen de buikpijn als ik ongesteld ben en het helpt wel wat (3 grote koppen thee per dag) en versterkt ook mijn pijnstilling. Ik vraag me dus af of ik de opvliegers niet heb vanwege het gebruik van de thee of dat dat gewoon toeval is.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:22

Ik hanteer momenteel het anti na het avondeten snaai beleid. Ik ergerde me er al een tijdje aan dat ik gewoon gedachteloos van alles bleef eten na het avondeten. Koekjes, chocola, snoepjes, enz.
Daar doe ik nu niet meer aan en ben in vijf weken nu anderhalve kilo kwijt. Ik had een prima gezond gewicht en een goede bmi (nog nooit overgewicht gehad ook), maar toch wat kilo's aangekomen de laatste vijf jaar.
Ik wil er nog twee kilo af en dan ga ik kijken wat ik kan eten (gezond) 's avonds zodat ik op gewicht blijf.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:28

Supervixen schreef:
Ik hanteer momenteel het anti na het avondeten snaai beleid. Ik ergerde me er al een tijdje aan dat ik gewoon gedachteloos van alles bleef eten na het avondeten. Koekjes, chocola, snoepjes, enz.
Daar doe ik nu niet meer aan en ben in vijf weken nu anderhalve kilo kwijt. Ik had een prima gezond gewicht en een goede bmi (nog nooit overgewicht gehad ook), maar toch wat kilo's aangekomen de laatste vijf jaar.
Ik wil er nog twee kilo af en dan ga ik kijken wat ik kan eten (gezond) 's avonds zodat ik op gewicht blijf.

Wat goed van je! Heb je tips dat vol te houden? Ik neem het me dagelijks voor maar er komt niks van namelijk.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:52

Eik schreef:
C_arola schreef:
Inderdaad zo houden, opvliegers zijn irritant :j

Ik merk sinds kort dat ik ineens momenten heb waarbij mijn wangen heel erg heet en rood wordt. Herkennen jullie dit? Het zijn ook puur mijn wangen en verder niks en ik heb dan geen gebruikelijke opvlieger op dat moment.

Ik heb dat ook sinds januari dit jaar. Ik dacht dat het door de stress en vermoeidheid kwam vanwege starten met een nieuwe baan. Maar wellicht is dit toch een voorbode van de overgang? Zou het slechte slapen wat ineens helemaal terug is misschien ook verklaren bij mij.

Het slecht slapen herken ik ook sinds een aantal dagen. ‘s Morgens ineens 1,5 uur eerder wakker en niet meer kunnen slapen.

Ik ga met deze en andere klachten maandag naar de huisarts. Vooral mijn cyclus is al ruim een jaar een puinhoop en zuigt veel energie. Even samen kijken of daar wat mee gedaan kan worden naast de spiraal.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:54

mystery1980 schreef:
Supervixen schreef:

Wat goed van je! Heb je tips dat vol te houden? Ik neem het me dagelijks voor maar er komt niks van namelijk.

Heb ik vroeger ook gehad. Bij mij helpt het om het te doseren in een kommetje en de rest op te bergen en ook uit het zicht houden. En afleiden. Vaak gebeurt het wanneer je wat verveeld of juist stress hebt. Wellicht heb je hier wat aan.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:03

Ik heb geleerd om alleen te eten wanneer ik (echt!) honger heb. Dat heb ik dus niet na het avondeten. Gewoon jezelf afvragen: voel ik echt honger of lijkt het me alleen maar lekker. Dat laatste is het geval, dus ik eet niks op zo'n moment :). Het helpt echt om naar je lijf te leren luisteren :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:05

mystery1980 schreef:
Supervixen schreef:

Ik ben overgestapt op intermittent fasting om die reden. Eten is tussen 12:00 en 20:00, daar buiten enkel thee (zonder zoet of melk) en water. Hoewel het niet meteen helpt qua afvallen (lekkers komt toch nog wel) blijft het wel stabiel. En het zou ook helpen met overgang, etc. Al wordt er wel soms aangegeven dat je moet opletten met genoeg eiwitten binnenkrijgen (hier geen probleem). Verder is lunch meer de koolhydraten (brood & fruit (vers en gedroogd) en avondeten zoveel mogelijk vlees + groente (dus zonder de grote koolhydraat bronnen als rijst, aardappelen en graan/pasta).

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:41

Veel honger of trek is ook gewoon dorst. Eigenlijk zou je zeker 2 liter water per dag moeten drinken. Dan zit je ook voller.

De opvliegers herken ik heel erg. Vooral bij mn hoofd pff haha. Miniventilator van hema is wel een gouden uitvinding.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:48

Dat is onzin over dat dorst hebben, maar goed, dat is een andere discussie.

Mystery ik heb geen tips, ik heb gewoon de knop omgezet in mijn hoofd.
Als ik trek heb 's avonds neem ik een appel in stukjes en dip die in kwark of ik neem 1 stukje chocola en daar hou ik het bij. En inderdaad goed nadenken: heb ik nou trek of is het gewoon de gedachte aan lekker snaaien?

Verder eet ik helemaal normaal de rest van de dag en ook neem ik dan gewoon een traktatie op het werk of een koekje tijdens een vergadering. Alleen niet meer dat gedachteloos door eten 's avonds wat ik deed.

Ik sport veel, dus moet ook verder goed eten.
Laatst bijgewerkt door Supervixen op Gisteren, 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:49

Dat is helemaal geen onzin. De meeste mensen drinken veel te weinig.

Als ik minder dan 2 liter drink snaai ik ook veel sneller.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:52

Onzin:

Afbeelding

Bron: nu.nl

Bij ouderen is het dorstgevoel minder, zij drinken nog wel eens te weinig.

Maar goed agree to disagree.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:02

mystery1980 schreef:
Supervixen schreef:

Heel simpel, maar haal het gewoon niet in huis, dan kan je het niet pakken.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:10

Supervixen schreef:
Onzin:

[ Afbeelding ]

Bron: nu.nl

Bij ouderen is het dorstgevoel minder, zij drinken nog wel eens te weinig.

Maar goed agree to disagree.

Ja want nu.nl is zo'n betrouwbare bron :=

Mijn bron zijn mijn artsen. Er zijn echt weinig mensen die vanzelf 2 liter drinken. Maar inderdaad agree to diasagree.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:05

Ik probeer idd ook niet meer te eten/snaaien/snacken na 20.00. Ik drink dan alleen 1 cappuccino.
Ik heb 1 reep chocola en daar moet ik de hele week mee doen, dat komt neer op 2 kleine stukjes per dag. Voorheen kocht ik gewoon een nieuwe reep als ie op was. :+ Die 2 stukjes eet ik bij mijn koffie. Daarna dus niets meer tot 05.30 de volgende ochtend, dan eet ik 2 boterhammen met vleeswaren. Ik drink ongeveer 1.5 liter water per dag plus nog 2 glazen melk en een glas sap.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:14

Ik herken wel wat Sansa zegt. Meer water drinken zorgt ook voor minder trek. Soms kan een dorstgevoel zich ook anders uiten. Dan denk je dat je honger hebt maar eigenlijk ben je licht uitgedroogd.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:23

mystery1980 schreef:
ben wel benieuwd of er hier mensen zijn die vrouwenmantelthee gebruiken voor de opvliegers en humeur schommelingen.
zelf gebruik ik het tegen de buikpijn als ik ongesteld ben en het helpt wel wat (3 grote koppen thee per dag) en versterkt ook mijn pijnstilling. Ik vraag me dus af of ik de opvliegers niet heb vanwege het gebruik van de thee of dat dat gewoon toeval is.

Ik drink het wel, gewoon omdat ik het lekker vind. Ter afwisseling van allerlei andere thee.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:49

Ik kom ook maar even onder mijn meeleessteen vandaan :')
Ik heb wel de juiste leeftijd voor hier, maar gezond en fit is een gepasseerd station :=

Dus mijn doel is om zo fit mogelijk te zijn en er fit uit te zien, al ben ik dat niet _O-. Ik heb MS en na 2 jaar hebben ze me opgegeven in het revalidatiecentrum en gezegd dat ik iedere dag maar een wasje in de wasmachine moest doen en eruit halen en dat was mijn leven dan _/-\o_
Na dat 3 jaar volgehouden te hebben, een soort van want no way dat ik iedere dag de was ga doen, ben ik weer begonnen met rijden en heb ik een paard gekocht. Dus ik rij paard en lig op bed en ga eens in de zoveel tijd een keer uit eten :')

Maar, ik eet dus helemaal niets meer tussendoor. 6 vd 7 dagen is het onbijt/lunch en avondeten. Op dag 7 eet ik alles wat los en vast zit zodat mijn lichaam niet in spaarstand gaat.
Nu is het bij mij een mindset ding en vrij makkelijk, bij vriendinnen is dat het tegenovergestelde. Als zij nu in de avond willen snacken dan moeten ze van mij een glas water drinken of tanden poetsen, lijkt vrij goed te werken :j. Werkt dat niet dan bellen ze mij en krijgen ze een uitbrander, zo heb ik toch nog een heel klein beetje nut :+

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:42

Ik ben 37, maar kom hier toch al stiekem meelezen, hier ook de ervaring dat als ik voldoende drink ik minder snaaidrang heb.