Ziekenhuis mag behandeling meisje stoppen na toestemming rechter

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 16:16

secricible schreef:
Bovendien, hoe is geld een argument? Als iets, dan levert dit meisje het ziekenhuis geld op dus dan zou dat motief eerder het tegenovergestelde opleveren.
Als ze overlijdt levert ze het zkh juist geen geld meer op.

:j ook dat. Dan zou de zorgverzekering juist moeten zeggen stoppen nu.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 16:25

c_alsemgeest schreef:
Wat een voedingsslangetje is, want de beademing gaat via de groen witte trachea

weet ik, maar blijkbaar heeft Anjali niet door wat er precies aan de hand is

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 16:58

MyWishMax schreef:
secricible schreef:
Bovendien, hoe is geld een argument? Als iets, dan levert dit meisje het ziekenhuis geld op dus dan zou dat motief eerder het tegenovergestelde opleveren.
Als ze overlijdt levert ze het zkh juist geen geld meer op.

:j ook dat. Dan zou de zorgverzekering juist moeten zeggen stoppen nu.

Ik ga er vanuit dat het het ziekenhuis niet om het geld gaat, maar dat het verzorgend personeel het gewoon niet meer aan kan zien :(:)

Maar los van dat onderwerp zou het mij eigenlijk niet verbazen als ze met dat bed meer geld kunnen verdienen aan steeds weer een nieuwe patiënt die na een dure operatie in dat bed komt te liggen, dan iemand die het gewoon gevuld houdt zeg maar? Maargoed dat doet verder niet ter zake.

Voor de zekerheid nogmaals: ik ga er absoluut niet vanuit dat dat een drijfveer van het ZH is hè.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 17:01

In 2010 begon mijn dochter toen nog 15 te kwakkelen, kon haar haren bijna niet meer wassen omdat ze last kreeg van haar handen, gleed tijdens het fietsen regelmatig van haar trappers en nog wat vage dingen. Huisarts geweest en doorverwezen naar een neuroloog in Ede, daar kwam weinig uit maar omdat ik weinig vertrouwen had in het Edese ziekenhuis, een second opinion bij het Radboud in Nijmegen aangevraagd. Daar terecht gekomen bij een kinderneuroloog maar ook daar konden ze geen diagnose stellen. Wel hadden ze een vermoeden wat het kon zijn. Dus met een hele lage dosering medicatie naar huis gestuurd. Na een tijdje begon ze nasaal te praten en kreeg ze last van afhangende oogleden. Tot ze op een gegeven moment ook moeite kreeg met kauwen en slikken zijn we op de SEH terecht gekomen en kreeg ze bij binnenkomst gelijk zuurstof toegediend. Ze kreeg steeds meer moeite om te slikken en te ademen. Door de arts besloten om haar met spoed naar Utrecht over te brengen, eenmaal daar aangekomen is er besloten om haar te intuberen en heeft 2 dagen aan de beademing gelegen. Na haar bloed te hebben onderzocht kwam naar boven dat ze de spierziekte Myasthenia Gravis had. En nu dus in een mysthene crisis was beland. Tijdens zo'n crisis heb je ook last van spierzwakte in je kauw en slikspieren. Uiteraard was er al vele malen bloed geprikt maar nooit was deze ziekte in het bloedbeeld te zien tot het moment van de crisis. Ondanks dat het een weinig voorkomende spierziekte is, zijn er gelukkig wel behandelingen mogelijk. Zo kreeg ze via het infuus immuunglobine toegediend. En gelukkig met het gewenste resultaat en kwam ze langzaam bij beetje uit de crisis, Al met al heeft ze uiteindelijk ruim 3 weken op de IC gelegen. Heeft ook sondevoeding gehad en lag aan allerlei apparaten.

Er zijn zoveel verschillende spierziektes en gelukkig heeft mijn dochter een niet progressieve variant en kan ze met medicatie een normaal leven lijden.
Maar heel eerlijk gezegd ben ik blij dat ik niet in de schoenen van zowel de artsen als de ouders sta.

Ook op het gebied van haar spierziekte is er nog genoeg te onderzoeken. En zo met heel veel andere spierziektes.

pmarena

Re: Ziekenhuis mag behandeling meisje stoppen na toestemming rechter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 17:13

Jeetje wat naar om mee te maken zeg...! En voor die tijd niks gemerkt...?

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 17:21

pmarena schreef:
Jeetje wat naar om mee te maken zeg...! En voor die tijd niks gemerkt...?

Nee, ze kwam op een avond naar me toe dat haar handen en armen raar deden, zo kon ze haar armen niet zo lang meer omhoog houden. En voordat er uiteindelijk een diagnose gesteld kon worden waren wij ook al maanden verder. Ik weet het niet meer precies maar volgens mij begonnen haar klachten rond maart 2010 en in augustus van dat jaar werd deze ziekte vermoed en uiteindelijk belandde ze in oktober op de IC, waarna de diagnose vastgesteld kon worden.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Myasthenia_gravis
Laatst bijgewerkt door vilheide op 14-07-25 17:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 17:22

vilheide schreef:
In 2010 begon mijn dochter toen nog 15 te kwakkelen, kon haar haren bijna niet meer wassen omdat ze last kreeg van haar handen, gleed tijdens het fietsen regelmatig van haar trappers en nog wat vage dingen. Huisarts geweest en doorverwezen naar een neuroloog in Ede, daar kwam weinig uit maar omdat ik weinig vertrouwen had in het Edese ziekenhuis, een second opinion bij het Radboud in Nijmegen aangevraagd. Daar terecht gekomen bij een kinderneuroloog maar ook daar konden ze geen diagnose stellen. Wel hadden ze een vermoeden wat het kon zijn. Dus met een hele lage dosering medicatie naar huis gestuurd. Na een tijdje begon ze nasaal te praten en kreeg ze last van afhangende oogleden. Tot ze op een gegeven moment ook moeite kreeg met kauwen en slikken zijn we op de SEH terecht gekomen en kreeg ze bij binnenkomst gelijk zuurstof toegediend. Ze kreeg steeds meer moeite om te slikken en te ademen. Door de arts besloten om haar met spoed naar Utrecht over te brengen, eenmaal daar aangekomen is er besloten om haar te intuberen en heeft 2 dagen aan de beademing gelegen. Na haar bloed te hebben onderzocht kwam naar boven dat ze de spierziekte Myasthenia Gravis had. En nu dus in een mysthene crisis was beland. Tijdens zo'n crisis heb je ook last van spierzwakte in je kauw en slikspieren. Uiteraard was er al vele malen bloed geprikt maar nooit was deze ziekte in het bloedbeeld te zien tot het moment van de crisis. Ondanks dat het een weinig voorkomende spierziekte is, zijn er gelukkig wel behandelingen mogelijk. Zo kreeg ze via het infuus immuunglobine toegediend. En gelukkig met het gewenste resultaat en kwam ze langzaam bij beetje uit de crisis, Al met al heeft ze uiteindelijk ruim 3 weken op de IC gelegen. Heeft ook sondevoeding gehad en lag aan allerlei apparaten.

Er zijn zoveel verschillende spierziektes en gelukkig heeft mijn dochter een niet progressieve variant en kan ze met medicatie een normaal leven lijden.
Maar heel eerlijk gezegd ben ik blij dat ik niet in de schoenen van zowel de artsen als de ouders sta.

Ook op het gebied van haar spierziekte is er nog genoeg te onderzoeken. En zo met heel veel andere spierziektes.

Heftig zeg! Sterkte voor en met je dochter !

Bij mijn man in de familie van zijn moederskant komt Duchene voor. Een vreselijke ziekte.
Zijn neefje is met een jaar of 8-9 overleden en nu is die lijn gelukkig uitgestorven.

Ik heb net het filmpje gezien, in mijn ogen glimlacht ze niet. Maar ik begrijp wel dat ouders alles aangrijpen.
Respect voor de artsen en verpleegkundigen, dit zijn geen makkelijke beslissingen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 17:32

Dat filmpje is alleen te bekijken als je zelf ook een tiktok-account hebt?
Ik kan het niet zien, maar ben inmiddels wel benieuwd. Wat een triest verhaal dit, voor alle partijen trouwens.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 17:39

Petpa schreef:
Dit meisje ziet eruit zoals kindjes met een spierziekte eruitzien.

Eind van dit jaar staat Serieus Request in het teken van kinderen met een spierziekte.
Dan komen er verschillende kindjes in beeld.
Wellicht dat iedereen zich dan een beter beeld van de impact van een spierziekte op een kind kan vormen.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 17:44

Electra63 schreef:
vilheide schreef:

Bij mijn man in de familie van zijn moederskant komt Duchene voor. Een vreselijke ziekte.
Zijn neefje is met een jaar of 8-9 overleden en nu is die lijn gelukkig uitgestorven.

Ik heb net het filmpje gezien, in mijn ogen glimlacht ze niet. Maar ik begrijp wel dat ouders alles aangrijpen.
Respect voor de artsen en verpleegkundigen, dit zijn geen makkelijke beslissingen.

Ook Duchene is zo'n spierziekte die in eerste instantie lastig te diagnosticeren is. En het verloop is helaas tot nu toe nog steeds wel progressief. Komt volgens mij ook alleen bij het mannelijke geslacht voor en vaak ook al op een jonge leeftijd.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 18:32

Hier is het filmpje te zien voor de mensen zonder tiktok: https://www.facebook.com/share/v/198AQEdYbA/

En hoewel het op social media al lijkt alsof ze sowieso morgen over gaat naar Turkije, zegt de advocaat dit vanmiddag niet zo stellig:
https://www.l1nieuws.nl/nieuws/2954376/ ... Ibc6O6FltQ

Vind het overigens echt tenenkrommend wat een onzin er in de reacties op Facebook staat. Echt ontzettend nare uitspraken over het Maastricht UMC, dat zij monsters zijn, alleen maar aan geld denken... :n Ik hoop dan toch zo erg dat de zorgverleners die voor dit meisje zorgen zo wijs zijn om dit soort dingen niet te lezen. Als ik de uitspraak zo lees hebben ze maandenlang met alle liefde en kundigheid voor die kleine meid gezorgd, en dan krijg je deze oliebol over je heen.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 18:38

Ik vond de uitspraak lezen ook heel verhelderend.

Vond het heel bijzonder dat er geen contact mogelijk is gemaakt met het ziekenhuis in Egypte wat de behandelend artsen wel graag wilden.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 18:41

anjali schreef:
Het is hun kind wat zij het beste kennen. Ik vind dat buitenstaanders zich wat zouden moeten inhouden in hun bemoeienissen.

Het is hun bezit niet.
Het is een levend wezen, met eigen (mensen)rechten.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 18:52

vilheide schreef:
Electra63 schreef:

Ook Duchene is zo'n spierziekte die in eerste instantie lastig te diagnosticeren is. En het verloop is helaas tot nu toe nog steeds wel progressief. Komt volgens mij ook alleen bij het mannelijke geslacht voor en vaak ook al op een jonge leeftijd.

Ja, vrouwen zijn dragers en mannen krijgen het. De zus van mijn man is toendertijd ook getest.
Neefje is ergens begin jaren 80 overleden. Dus dat is erg lang geleden.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 18:57

raket schreef:

Vond het heel bijzonder dat er geen contact mogelijk is gemaakt met het ziekenhuis in Egypte wat de behandelend artsen wel graag wilden.

Haar zusje wordt al jaren aan de beademing gehouden. Daar is de kennis niet groter, dus waarom zouden ze daar contact mee op moeten nemen.

Lees trouwens in bovenstaand artikel dat het MUMC toestemming moet geven om het meisje te verplaatsen naar Turkije.

imaudy

Ik heb het filmpje gezien. Het filmpje is kort, meisje lijkt idd niet happy. Ik kan mij voorstellend dat het meisje aan heel veel emotie wordt blootgesteld momenteel en dat ze daardoor ook wel onder de indruk zal zijn. Beademing stoppen vind ik alsnog wel heftig. Ik snap de reacties die zeggen, dit is geen leven.
Ik denk dat ze naar Turkije gaat.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

raket schreef:

ja, dat is zeker vreemd.

Vraag me ook wel af hoe dat zat.

En ook dat ze dat nu niet als optie zien.
Toch veel fijner om dan bij beide kinderen te zijn

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 18:59

DuoPenotti schreef:
raket schreef:

ja, dat is zeker vreemd.

Vraag me ook wel af hoe dat zat.

En ook dat ze dat nu niet als optie zien.
Toch veel fijner om dan bij beide kinderen te zijn

Dat is idd raar, maar er zal wel een verklaring voor zijn die wij niet kennen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 19:02

Oh vast.

Maar in het stuk van de rechtbank stond wel dat de artsen het hebben geprobeerd.
Van de beslissing van de ouders staat inderdaad niks.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 19:02

Benzz schreef:
Lees trouwens in bovenstaand artikel dat het MUMC toestemming moet geven om het meisje te verplaatsen naar Turkije.

Eigenlijk verbaasde dat me. Als ouders hun kind willen meenemen, is dat toch aan hun zou ik denken?
Het lijkt me dat het ziekenhuis een adviserende partij is, niet een beslissende. Aan de andere kant, ze beslissen ook dat de behandeling gestopt wordt. Lastig.

Bedankt xLoki voor het filmpje.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 19:04

Waarschijnlijk eist de luchtvaartmaatschappij een fit to fly verklaring van het ziekenhuis. Als ze die niet geven, is de kans klein dat ze gaat vliegen verwacht ik.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 19:08

xLoki schreef:
Waarschijnlijk eist de luchtvaartmaatschappij een fit to fly verklaring van het ziekenhuis. Als ze die niet geven, is de kans klein dat ze gaat vliegen verwacht ik.

Plus dat er een speciaal opgetuigd vliegtuig moet komen waar een operatie ruimte in zit. Wat ik zo lees in het artikel met het MUMC dat faciliteren.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 19:11

Benzz schreef:
raket schreef:

Haar zusje wordt al jaren aan de beademing gehouden. Daar is de kennis niet groter, dus waarom zouden ze daar contact mee op moeten

Omdat ze eerst niet de diagnose hadden en twee kinderen uit 1 gezin aan de beademing minstens de schijn van erfelijkheid heeft. En ze kunnen kennis uitwisselen. Wat is er bij het zusje aan diagnostiek gedaan en/of behandeling en wat de resultaten waren.
Dus het was een ingang tot diagnostiek en mogelijk meer informatie.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 19:17

Zojuist is er bij Londen een Nederlands vliegtuigje neergestort, op weg naar Lelystad, dat gebruikt werd voor medische vluchten, waar een compleet uitgeruste i.c.unit in aanwezig was, met beademingsmogelijkheden en al. 2 Nederlandse piloten en 2 andere inzittenden overleden. R.I.P.en gecondoleerd voor de nabestaanden! Dit vliegtuig zou het vervoer dus gekund hebben.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 19:19

anjali schreef:
Zojuist is er bij Londen een Nederlands vliegtuigje neergestort, op weg naar Lelystad, dat gebruikt werd voor medische vluchten, waar een compleet uitgeruste i.c.unit in aanwezig was, met beademingsmogelijkheden en al. 2 Nederlandse piloten en 2 andere inzittenden overleden. R.I.P.en gecondoleerd voor de nabestaanden! Dit vliegtuig zou het vervoer dus gekund hebben.

Gisteren Anjali, niet zojuist.