Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Ibbel schreef:Er is wel 1 ding waar je rekening mee zou kunnen/moeten houden als je laat aan kinderen begint.
Mijn moeder was 36 toen ik geboren werd. Tel er 14 jaar bij op, dan begint kind te puberen en raakt moeders in de overgang... Dat het dak nog op het huis zat was verbazingwekkend.
Oftewel, is je moeder 10 jaar jonger, dan heb je die hormonenclash niet. Eerste kind tussen de zeg 36 en 42 geeft 14-15 jaar later gegarandeerd vuurwerk.
Hoeft geen reden te zijn om niet aan kinderen te beginnen, maar hou het in je achterhoofd als de puberteit/de overgang opeens wel héél lastig blijkt te zijn - want dan kan je je er nog een beetje op voorbereiden.
Ibbel schreef:Er is wel 1 ding waar je rekening mee zou kunnen/moeten houden als je laat aan kinderen begint.
Mijn moeder was 36 toen ik geboren werd. Tel er 14 jaar bij op, dan begint kind te puberen en raakt moeders in de overgang... Dat het dak nog op het huis zat was verbazingwekkend.
Oftewel, is je moeder 10 jaar jonger, dan heb je die hormonenclash niet. Eerste kind tussen de zeg 36 en 42 geeft 14-15 jaar later gegarandeerd vuurwerk.
Hoeft geen reden te zijn om niet aan kinderen te beginnen, maar hou het in je achterhoofd als de puberteit/de overgang opeens wel héél lastig blijkt te zijn - want dan kan je je er nog een beetje op voorbereiden.
Josien_ schreef:OjaIk weet niet precies hoe mijn moeder het ervaren heeft, maar ze was 38 toen ze mij kreeg en ikzelf heb daar nooit last van gehad.
Enige wat ik nu heb is dat ik nu langzaam begin te merken dat ze ouder worden en dat ik ze graag nog heel lang in mijn leven zou hebben. Overigens nog absoluut geen reden om er over na te denken, maar het is ook weer niet heel realistisch dat ze allemaal maar in goede gezondheid 100 worden.
Zelf heb ik geen kinderwens op het moment, maar dus ook het gevoel dat ik nog zeeën van tijd heb om daarover na te denken.![]()
Maar wil dus aangeven dat ik als kind zelf er nooit moeite mee heb gehad dat mijn ouders ouder waren dan die van anderen.
Popstra schreef:Ik heb altijd gezegd nadat op mijn 34e mijn baarmoeder vrrwijderd is dat wanneer je zeker weet je kinderen wil je zo jong mogelijk daar aan moet beginnen! Rond je 25e de eerste vind ik een mooie leeftijd.
En ja dan moet je een stabiele relatie hebben, een huis en iig 1 van de 2 die goed verdiend. Jij of je partner of beide is nog mooier. Oftewel, eerst de boel goed voor elkaar hebben.
Vroeger zeiden ze niet voor niks dat je moest gaan sparen voor je uitzet toen je je eerste baantjes kreeg. Weet niet of jongelui dat nog doen uberhoupt!?
Er kan zo veel gebeuren als je ouder word wat je wens niet kan laten uit komen...
KimL86 schreef:Ik ben ook op latere leeftijd moeder geworden.
Bij de eerste was ik net 35 en bij de 2e 36.
Hoe ouder ik word, hoe hoger de grens ook word bij mij.
Ik zou nu nog wel een 3e willen, dan zou ik al 40 zijn voordat die geboren zou worden (helaas denkt mijn man daar anders over, maar goed dat is een ander probleem).
Als ik mocht kiezen was ik liever jonger geweest.
Maar het leven loopt nou eenmaal anders.
Uiteindelijk heb ik het heel goed ervaren dat ik juist wat ouder was. Vooral geestelijk ben ik nu veel sterker dan 10 jaar geleden.
En lichamelijk is het ook prima gegaan met beide zwangerschappen en beide keren meteen zwanger.
Wel 2 keer een keizersnede gehad maar dat lag niet aan mijn leeftijd.
Hier een positieve ervaring dus.
pmarena schreef:Nouja stel dat je ouders 38 zijn wanneer je zelf geboren werd. En zelf word je ook met 35+ moeder.... dan heb je wel al 70+ ouders als je baby arriveert en dat kan toch wel behoorlijk schelen met 10 jaar eerder qua hulp van je ouders zeg maar, of dat je bovenop de zorg voor kind(eren) ook meer kans heb zorg voor ouders(s) erbij te krijgen....
Uiteraard verschilt het altijd, maar het risico wordt wel groter.