Kind niet naar school en ook geen thuisonderwijs...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Onderwijs is nodig in het leven? En welk onderwijs?

Nee,de natuur bepaald het tempo en ze leren het vanzelf zonder hulp.
8 (1%)
Ja, zonder onderwijs leert een kind niet. ( School of thuisonderwijs maakt niet uit)
274 (44%)
School
317 (51%)
Thuisonderwijs
18 (2%)

Totaal aantal stemmen: 617

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 12:20

verootjoo schreef:
Dorine92 schreef:
Ik vind het nogal vreemd als mensen hun mening niet durven te geven. Is niet slim ook, want dan blijf je omringd worden door mensen waar je niet jezelf bij kunt zijn.

Dat gezegd hebbende. Dit filmpje is natuurlijk een fragmentje waarbij ze vast een beetje hebben geselecteerd in het gehele verhaal. Iemands logica is moeilijk te volgen als je er stukjes uit knipt zonder context, en die naar eigen inzicht achter elkaar plakt.

Ik denk dat het allemaal wel wat meevalt. Alleen al het feit dat deze mensen er zo over na hebben gedacht, geeft al aan dat ze kunnen nadenken en redeneren. En ik heb ze nergens horen zeggen dat het niet de bedoeling is dat de kinderen leren.

De hele aflevering staat nog op NPO.
Die heb ik gezien en was wel geschokt. Mi valt het niet mee. Ze zijn natuurlijk ook niet voor niks zo ver weg gaan wonen, want in NL had jeugdzorg er al bovenop gezeten.

Ja. Dat is pas een instantie die weet hoe je met kinderen moet omgaan

Griffioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 12:21

Cer schreef:
Griffioen schreef:
Als ik kijk naar de tijdstippen en de hoeveelheid aan berichten die je vandaag alleen al in dit topic hebt geplaatst hoeveel tijd steek je er dan werkelijk nog in?…….

Is dit wat je jouw kinderen gedurende vakantie mee wilt geven?
Een moeder die meer online actief is dan offline en qualitytime samen?

Schaar jij dit serieus onder een oprechte vraag? Dat had je toch wel anders kunnen verwoorden dan?

Hoewel, het is wel des nu, vragen stellen waar meteen een oordeel in zit… open vragen zijn vaak interessanter dan dit soort gesloten vragen.. zou ik denken ..

En wat ze de kinderen allemaal bijbrengt heeft ze in veel berichten hiervoor al toegelicht..

Oké dus jij hebt wel een compleet beeld van hoe het Thuisonderwijs erbij Kimmie uit ziet?

Wat ik gelezen heb is het spelen met andere kinderen en iets over slachten, maar misschien heb ik wel iets gemist dan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 12:23

Griffioen schreef:
Oké dus jij hebt wel een compleet beeld van hoe het Thuisonderwijs erbij Kimmie uit ziet?

Nee

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 12:24

Dorine92 schreef:
Jouw kinderen wel, niet elk kind. Ik weet nog heel goed hoe ik het zonde van mijn tijd vond.

Op je 16e mbo diploma en je bent vrij om te doen waar je zin in hebt toch?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-25 12:25

Jeetje doe eens normaal allemaal :')

Misschien wil kimmie het wel uitleggen als het normaal gevraagd word.

Kimmie, ik ben wel benieuwd hoe jij onderwijst. Hoe ziet een "thuis onderwijs dag" er bij jou uit? Even tussen haakjes want ik weet niet hoe het heet.

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 12:28

Griffioen schreef:

Wat ik gelezen heb is het spelen met andere kinderen en iets over slachten, maar misschien heb ik wel iets gemist dan.

Ik lees je reactie, en eerlijk gezegd doet het me wel wat dat het hele beeld nu wordt gereduceerd tot “iets met slachten en spelen met kinderen.”
Ik heb in meerdere berichten uitgebreid toegelicht wat we de kinderen meegeven, op het gebied van taal, rekenen, cultuur, zelfvertrouwen, biologie, levensvaardigheden, familiebanden en sociale ontwikkeling.

Dat jij alleen dát hebt onthouden, wil niet zeggen dat ik het niet heb toegelicht.

En nee, natuurlijk heeft niemand hier een compleet beeld van ons leven. Dat zou ook een gekke verwachting zijn op een forum. Maar ik heb wél geprobeerd het met openheid en inhoud te delen. Dan is het jammer als het wordt teruggebracht tot een karikatuur.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 12:34

Kimmie235 schreef:
Griffioen schreef:

Ik lees je reactie, en eerlijk gezegd doet het me wel wat dat het hele beeld nu wordt gereduceerd tot “iets met slachten en spelen met kinderen.”
Ik heb in meerdere berichten uitgebreid toegelicht wat we de kinderen meegeven, op het gebied van taal, rekenen, cultuur, zelfvertrouwen, biologie, levensvaardigheden, familiebanden en sociale ontwikkeling.

Dat jij alleen dát hebt onthouden, wil niet zeggen dat ik het niet heb toegelicht.

En nee, natuurlijk heeft niemand hier een compleet beeld van ons leven. Dat zou ook een gekke verwachting zijn op een forum. Maar ik heb wél geprobeerd het met openheid en inhoud te delen. Dan is het jammer als het wordt teruggebracht tot een karikatuur.

Wellicht dat een antwoord op de vraag van Jolliegirl duidelijkheid geeft + vooroordelen wegneemt.

Jolliegirl schreef:
Jeetje doe eens normaal allemaal :')Kimmie, ik ben wel benieuwd hoe jij onderwijst. Hoe ziet een "thuis onderwijs dag" er bij jou uit? Even tussen haakjes want ik weet niet hoe het heet.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 12:35

Dorine92 schreef:
Ja. Dat is pas een instantie die weet hoe je met kinderen moet omgaan

Scherp! :+

Griffioen, ik heb je getemd. Een fatsoenlijke discussie speel je op de bal, niet op de man.

Kimmie235

Re: Kind niet naar school en ook geen thuisonderwijs...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 12:42

Ik ga er later op in, eerst zwemmen met kids

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 13:23

Ik denk dat er toch veel verschil zit tussen de diverse scholen, tussen hoe kinderen daar passen en tussen hoe thuisonderwijzers het invullen en hoe kinderen daarbij passen.

Als ik voor mezelf praat, mijn dochter zit in een klas met 21 kinderen, deels uit andere culturen, 2 onderwijzers die allebei een andere energie inbrengen, de mogelijkheid om op verschillende niveaus te leren, aparte leerkrachten voor muziek en gymles. Het klassikale onderwijs is niet alleen aan het tafeltje maar ook buiten of door het gebouw heen, bewegend. Aandacht voor wat er in de wereld gebeurt, de natuur, gezondheid, andere mensen. Er wordt ook nog veel geknutseld en dergelijke.

Maar daarnaast geven wij haar als ouders ook van alles mee, want het stopt niet op school. Een boodschap doen, klussen in de tuin, liefde voor dieren, de natuur in, koken, jezelf leren vermaken etc. Dit doen we met onze eigen opvoeding en achtergrond, werkomgeving erbij en daarin pakken we ook dingen als lezen, sommen enzo spelenderwijs mee. En ook dat dingen soms even moeten, ook al heb je er geen zin in. Dat is zo op school, dat is thuis zo en dat blijft je hele leven zo.

Ik denk dat dit het beste is van 2 werelden, maar je moet wel de mazzel hebben van een passende school en zelf er ook energie in steken.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 14:09

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 14:48

We doen het hier niet superstrikt. Ik kijk vooral naar de concentratie en het ritme van de kinderen, ze zijn nog jong, dus het heeft geen zin om er met gestrekte benen in te gaan.

Meestal doen we in de ochtend iets aan taal, rekenen of schrijven. Spelenderwijs, zonder druk. Ik houd wel goed in de gaten wat ze op hun leeftijd ongeveer moeten kunnen, en zolang ze die schoolse vaardigheden beheersen zoals verwacht, is het gewoon goed.

Ik heb wat lesboeken liggen en op internet is er meer dan genoeg passend materiaal te vinden. Het is geen strak schoolschema, maar het is ook zeker geen los zand. Er zit aandacht, structuur en afstemming in, alleen wat losser en speelser dan in een klaslokaal.

En het fijne is: als de concentratie op is, stoppen we gewoon. Want wat er dan nog in gaat, blijft toch niet hangen, dan is het frustratie in plaats van leren.
Juist doordat we flexibel zijn, blijft het leuk én effectief. Geen strijd, geen overspanning, maar gewoon in het tempo dat past bij hun hoofd en lijf op dat moment.

Bij m’n schoonzus is het gestructureerder, maar de oudste had daar moeite met lezen, zonder druk opgelost, veel voorgelezen. Nu leest hij heel graag, boeken van 300 blz, maar pas toen hij 10 was.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 15:21

Het mooie als je het zelf doet, is ook dat je precies weet wanneer je er weer wat info / kennis in kan krijgen en wanneer het toch niet blijft hangen. Wat je dan kan gaan doen om sponsje weer aan het werk te krijgen op een andere manier, dat je dingen kan combineren met een leuk uitje waarbij je dan meteen weer een andere interesse aanboort.

Ik zou echt willen dat scholen wat meer ruimte zouden kunnen geven aan ouders die graag wat meer betrokken zijn, zodat je een soort tussenvorm zou kunnen doen van schools en thuis onderwijs.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 16:24

pmarena schreef:
Het mooie als je het zelf doet, is ook dat je precies weet wanneer je er weer wat info / kennis in kan krijgen en wanneer het toch niet blijft hangen. Wat je dan kan gaan doen om sponsje weer aan het werk te krijgen op een andere manier, dat je dingen kan combineren met een leuk uitje waarbij je dan meteen weer een andere interesse aanboort.

Ik zou echt willen dat scholen wat meer ruimte zouden kunnen geven aan ouders die graag wat meer betrokken zijn, zodat je een soort tussenvorm zou kunnen doen van schools en thuis onderwijs.

Dan moet je als ouder wel de leerstof zelf begrijpen (basisschool niveau moet dat lukken) en kunnen overbrengen en je moet een meegaand kind hebben.
Wat als het kind discalculie heeft of echt gewoon de deelsommen niet begrijpt en daarom de pet er naar gooit?

Worden kinderen ook (schriftelijk) overhoord? Zoals bij aardrijkskunde of dictee?
Niet iedere ouder kan dat.

Betrokken kun je altijd zijn als ouder, lees een boekje voor en praat daarover, help met huiswerk, ga naar musea en bespreek wat jullie hebben gezien, ga samen groente kweken, een taal leren, samen koken en een receptenboek maken, vrijwilliger bij een sport- of hobbyclub enz.
Ga in de ouderraad op school.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 16:35

Precies wat je zegt, op basisschool niveau moet dat vaak wel lukken :j

Ik zie dan voor me dat de schoolse vakken gewoon op school blijven maar dat je als ouder wat de diepte in kan gaan door wat praktijk op te zoeken bij wat ze leren op school. Of door een dagje even rustig de tijd te nemen om iets aan te pakken dat niet zo goed lukt door wat te weinig aandacht / voor het betreffende kind niet erg handige manier van uitleggen op school.

Het zou fijn zijn als je als ouder dan af en toe een woensdag ofzo je kind thuis mag houden om het even te helpen / verdiepen met dat soort dingen. Bij van die eigen initiatief schooltjes zie je dat vaak wel, dat kinderen dan nog een doordeweekse dag vrij hebben. Bij gewone kleuterklassen soms ook nog wel maar later helaas niet meer.

Ik snap natuurlijk heus wel waarom dat is, maar ik vind het wel jammer want voor ons zou dat heel fijn zijn. Voor anderen uiteraard weer niet.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 16:38

Het klinkt heel mooi maar ik denk dat je dan wel ongelijkheid creëert, niet elke ouder kan dat (of wil dat).

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 16:55

Miran schreef:
Het klinkt heel mooi maar ik denk dat je dan wel ongelijkheid creëert, niet elke ouder kan dat (of wil dat).

Sterker nog, ik denk dat heel veel ouders het niet kunnen (maar wel denken te kunnen).
Docent worden is niet voor niets een 4-jarige hbo opleiding inclusief intensieve stages.

Maar zoals ik al eerder zei; er is een tekort aan docenten in zowel PO als VO, dus kom ons vooral versterken! +:)+

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 16:57

En veel studenten die starten met de opleiding (ik lees dat het in NL niet anders is dan in BE), starten met een kennisachterstand. En er vallen er bijgevolg ook af omdat ze dat niet bijgebeend krijgen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 17:02

Ik heb geen enkele behoefte om docent te worden, en die ongelijkheid is er toch al.... heb net weer 2 uur op school staan helpen en dat vind ik meer dan zat met zo'n klas vol kinderen :=

Docent (willen) zijn versus je eigen kind wat meer verdieping willen geven in bepaalde onderwerpen, is natuurlijk nogal een heel verschil :=

En zeker als we het over basisonderwijs hebben dan kom je met een goede insteek en een redelijk stel hersens / redelijke wereldwijsheid al een heel eind hoor.

Zeker als ik zo een Kimmie hoor die het zelfs helemaal op eigen houtje aanpakt tot nu toe, op dit niveau kan je nog zo ontzettend veel zelf aan je kinderen leren en ik vind dat toch best een meerwaarde t.o.v. school, als je die mogelijkheid hebt.

Op een gegeven moment, als de basis er in zit, vind ik het persoonlijk wel beter om kind wat meer uit te besteden zodat ze wat meer van de wereld te zien krijgen dan alleen maar familie zeg maar.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 17:12

pmarena schreef:
Docent (willen) zijn versus je eigen kind wat meer verdieping willen geven in bepaalde onderwerpen, is natuurlijk nogal een heel verschil :=

Niet helemaal mee eens.
Of je nou 27 kinderen in een klas hebt zitten of 1 thuis, zodra je met schoolzaken bezig bent, met lesstof of verdieping aanbieden, dus op didactisch vlak bezig bent, ben je even uit de moederrol en in de expertrol (in dit geval de docent) gestapt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 18:12

Een paar dingen hebben wel echt veel meer inhoudelijke basis dan het op het eerste gezicht lijkt. Dat geldt met name voor schrijven/ontwikkelen van een goed handschrift, aanvankelijk lezen en daadwerkelijk lezen (maar dus ook het snappen van rijm en metrum) en rekenen.

(En ik vind het jammer dat de aandacht daarvoor en kennis daarover ook in het onderwijs zelf vermindert.)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 18:20

Goof schreef:
pmarena schreef:

Niet helemaal mee eens.
Of je nou 27 kinderen in een klas hebt zitten of 1 thuis, zodra je met schoolzaken bezig bent, met lesstof of verdieping aanbieden, dus op didactisch vlak bezig bent, ben je even uit de moederrol en in de expertrol (in dit geval de docent) gestapt.

Precies, maar ook de interactie met andere kinderen. Niet iedereen klasgenootje is je vriendje.
Net zoals later op je werk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 18:35

Jullie denken in het schoolse, ik in de verdieping NAAST het schoolse. Een aanvulling dus.
Maargoed, ieder zijn mening, ik vind het prima :P

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 19:11

pmarena schreef:
Jullie denken in het schoolse, ik in de verdieping NAAST het schoolse. Een aanvulling dus.
Maargoed, ieder zijn mening, ik vind het prima :P

Maar dat kan toch ?
Naast school? Bepaal je toch zelf als ouder?

Al denk ik, laat kinderen na school, lekker (buiten)spelen of zich lekker eens vervelen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 19:37

Ja vandaar dat ik dus ook zeg dat ik het zo ervaar dat die 5 dagen school verdieping wat in de weg zit en ik het super zou vinden om bvb. De woensdag zelf in te kunnen vullen om de verdieping op te zoeken.

Bij veel B1 schooltjes doen ze dat ook, dat kinderen minder dagen naar school gaan.

En wij hadden de basisschool er ook op uitgezocht dat ze de eerste 2 jaar in dit geval dan de donderdag vrij hadden.

Maar helaas vanaf groep 3 niet meer....