Hoogbegaafden verzamelen!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sodera

Re: Hoogbegaafden verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 11:41

Interessant om zo mee te lezen.
Ik ben op meerdere vlakken redelijk neurodivers, met zowel ADHD als hoogbegaafd zijn. Het leven kan een uitdaging zijn, zeg maar.

Qua school herken ik dit wel heel erg. Tot en met 5 VWO deed ik alles met beetje opletten in de les en eventueel het boek een keer doorbladeren.
Maar in 5VWO met een NG profiel werd het lastiger en sindsdien loop ik wel een soort van tegen de lamp: ik heb nooit geleerd om te leren.
Op de uni kwam ik ook heel ver: ik heb in Wageningen gestudeerd waar je 2 - 3 vakken per 6 weken blok had, dus beetje opletten en dan nog een keer doorbladeren kwam ik vaak met de hakken over de sloot wel weg. Mijn PhD was andere koek: dan moet je georganiseerd artikelen lezen en schrijven. Dat is me op de een of andere manier ook nog gelukt, met een volledige thesis schrijven naast een 40urige werkweek...

Dus.. TLDR, als je kinderen van jongs af aan iig de vaardigheden kunt leren om wel door te zetten, die concentratie op te brengen, ook als het niet zo leuk is, dan denk ik dat je ze daar uiteindelijk toch wel een groot plezier mee doet en ook voor in hun werk kunt helpen.
Ik kom er nu, met 36 jaar en mijn 4e grote mensenbaan, pas achter hoe ik, voor mij, het best kan plannen, wat werkt, en vooral ook wat niet werkt.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 13:18

Sodera schreef:
Interessant om zo mee te lezen.
Ik ben op meerdere vlakken redelijk neurodivers, met zowel ADHD als hoogbegaafd zijn. Het leven kan een uitdaging zijn, zeg maar.

Qua school herken ik dit wel heel erg. Tot en met 5 VWO deed ik alles met beetje opletten in de les en eventueel het boek een keer doorbladeren.
Maar in 5VWO met een NG profiel werd het lastiger en sindsdien loop ik wel een soort van tegen de lamp: ik heb nooit geleerd om te leren.
Op de uni kwam ik ook heel ver: ik heb in Wageningen gestudeerd waar je 2 - 3 vakken per 6 weken blok had, dus beetje opletten en dan nog een keer doorbladeren kwam ik vaak met de hakken over de sloot wel weg. Mijn PhD was andere koek: dan moet je georganiseerd artikelen lezen en schrijven. Dat is me op de een of andere manier ook nog gelukt, met een volledige thesis schrijven naast een 40urige werkweek...

Dus.. TLDR, als je kinderen van jongs af aan iig de vaardigheden kunt leren om wel door te zetten, die concentratie op te brengen, ook als het niet zo leuk is, dan denk ik dat je ze daar uiteindelijk toch wel een groot plezier mee doet en ook voor in hun werk kunt helpen.
Ik kom er nu, met 36 jaar en mijn 4e grote mensenbaan, pas achter hoe ik, voor mij, het best kan plannen, wat werkt, en vooral ook wat niet werkt.

Zooooo herkenbaar. Ik ben 42 en niet kunnen plannen blijft mijn grote uitdaging. En ik kom er nog steeds meestal mee weg dat ik iets (voor mijn gevoel) inferieurs oplever waar de rest van de wereld tevreden mee is. Waar ik dan weer heel veel stress over heb, waar ik maar slecht mee om kan gaan. En dat wil ik bij mijn kind voorkomen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 13:20

Pikeur schreef:
Maar lukte dat daarna op de universiteit ook? Kan hoor, maar ik heb eerst havo gedaan inderdaad op de manier die jij beschrijft (begonnen op vwo maar ik had bijvoorbeeld ook elke dag de verkeerde boeken mee dus op een gegeven moment vonden kinderen het natuurlijk ook irritant om elke keer mee te laten lezen). Tussendoor nog van school gewisseld door problemen op school. Maar daarna op het hbo moest ik mezelf wel een andere manier aanleren anders had ik dat nooit kunnen halen. Ik heb er echt spijt van hoe ik me toen heb gedragen, verder niks mis met hbo en ik ben misschien toch meer een doener dan een kantoor persoon maar die tijd had wel veel rustiger kunnen zijn als ik bepaalde competenties al onder de knie had. Ik denk echt vaak hoe had het kunnen zijn als ik al wat verder ontwikkeld was op die leeftijd.

Pas nadat ik zelf kinderen kreeg werd ik netjes en geordend dus daarin was ik wel een enorme laatbloeier :o

Ja hoor, ik heb me vooral gericht op software engineering en dat ging en gaat me goed af. Inmiddels al een jaar of 10 met succes in dit vak aan het werk. Met alle snelle ontwikkelingen in dit vakgebied blijft het me ook wel boeien.

Planmatig ben ik trouwens een ramp. Ik gedei goed op chaos. Mijn zoontje ook. Met geld ben ik ook een ramp, maar gelukkig is mijn man accountant en verdienen we beide een leuke boterham. _O-

Het is voor hem alleen af en toe héél frustrerend... _O-

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 13:28

Ik kan echt super goed plannen juist. Als kind al. Alleen mezelf er aan houden is totaal andere koek :x

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 13:56

Super leuk en interessant om te lezen hoe iedereen weer zo anders in elkaar zit. Zo zie je maar dat zelfs als je weet dat iemand hoogbegaafd is er nog steeds niet 1 pad de juiste is. En uiteindelijk moet je ook gewoon doen waar je blij van wordt natuurlijk. Mensen in de bouw of loodgieters oid hebben het zeker nu denk ook niet slecht. Maar dan dwalen we te ver af als we alle beroepen erbij gaan halen. :')
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 09-02-26 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 13:59

pmarena schreef:
Ik kan echt super goed plannen juist. Als kind al. Alleen mezelf er aan houden is totaal andere koek :x

Hahaha ja dit :D. Ik ben een kei in plannen, alleen het in daadwerkelijke actie komen vereist nog wat bijschaving soms :))

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 15:01

pmarena schreef:

Oh, maar ik kan wel heel goed plannen voor andere mensen, ik ben een prima projectleider. Maar voor mezelf, nee.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 15:21

Pikeur schreef:
Super leuk en interessant om te lezen hoe iedereen weer zo anders in elkaar zit. Zo zie je maar dat zelfs als je weet dat iemand hoogbegaafd is er nog steeds niet 1 pad de juiste is. En uiteindelijk moet je ook gewoon doen waar je blij van wordt natuurlijk. Mensen in de bouw of loodgieters oid hebben het zeker nu denk ook niet slecht. Maar dan dwalen we te ver af als we alle beroepen erbij gaan halen. :')

En niet gezegd dat je met een hoge intelligentie “moet” studeren. De zijnskenmerken zijn heel belangrijk. En de karaktereigenschappen. Met een knappe kop hoef je niet belangrijk te worden of iets speciaals te doen of te studeren. Maar gelukkig worden en blijven speelt wel een grote rol wanneer je afwijkt van de massa.

* nog een toevoeging op boven.
Wat een eye opener voor mij was, is dat ik iemand las die gekozen had voor drie banen. Puur jezelf de vraag te stellen: waarom moet je bijv kiezen voor 1 vakgebied. Ik vond dat zo mooi en vrij. Ze vertelde dat ze zich dood zou vervelen. Ze had drie banen in totaal verschillende doelgroepen/beroepsgroepen. Stimuleerde zich in die drie beroepsgroepen continue te ontwikkelen. En die afwisseling maakte haar blij, waar ze voorheen altijd in banen uit was gevallen.

Out of the box denken en buiten de gebaande paden denken brengt ver.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 15:43

Kaka schreef:
Zooooo herkenbaar. Ik ben 42 en niet kunnen plannen blijft mijn grote uitdaging. En ik kom er nog steeds meestal mee weg dat ik iets (voor mijn gevoel) inferieurs oplever waar de rest van de wereld tevreden mee is. Waar ik dan weer heel veel stress over heb, waar ik maar slecht mee om kan gaan. En dat wil ik bij mijn kind voorkomen.

Dat is zo herkenbaar idd; met stress en het mes op je keel (voor je gevoel) iets neerzetten waarvan je denkt mwoah kweet niet.. En dat dat dan blijkbaar voldoende is?!
Wel heel goed dat je dat iig voor je kind dat wilt voorkomen!!

Ik kan fantastisch plannen; ik ben een probleem-oplosser dus kom maar door. Maar idd, jezelf aan die planning houden is een ander fenomeen.

Mijn nieuwe werk heeft, net voor ik begon, een coachingstraject afgelegd intern en daar mocht ik nog even wat stukjes van meepakken, onder andere de "kleurtjes"test (HBDI). Dat was wel bijzonder, hoe passend dat was.

In combinatie met ChatGPT heb ik nu wel een soort planschema dat werkt, ook om niet in "het moet bij de eerste poging perfect zijn" faalangst verhaal te vallen. Begin gewoon, het mag niet gelijk goed zijn en kom vooral uit je hoofd.

Dus dat is nog wel een tip die ik mee wil geven, als je er iets mee zou willen. ChatGPT (of andere AI) is daar echt best wel heel goed in.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 18:38

Mij lukte het op de uni ook nog. Nooit iets hoeven doen (behalve een keer oefenen met statistiek) voor m’n MSc. En ik weet nog steeds niet hoe ik moet leren…

Kan idd wel top plannen. Me er alleen vervolgens niet aan houden. Maar ik ben dan ook een adhd’er.

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 15:12

Mungbean schreef:
Ik denk ook dat de meeste mensen na die kuil ook wel snel dat methodische snel oppakken, maar dan kun dus al verkeerd ingeschaald zijn als je niet al te luidruchtig aanwezend bent.
Mijn dochter is ook heel stil. Kwa cijfers hoort ze bij de top van de klas, maar enkel omdat ze stil is wil de leraar haar HAVO advies geven, tegen de wens van het kind in. Daar gaan we dus zeker niet in mee.
Maar als je ouders daar afwachtend in zijn of gewoon helemaal niet mee bezig zijn, dan kun je van een introverte 11 jarige niet verwachten dat ze ineens een vuist maken en voor zichzelf opkomen.

Het leren leren kun he in feite ook pas als het nodig is. Zolang je nog tijdens maarschappijleer in de ochtend snel onder de les onopvallend je Duits kunt leren om het lesuur daarna gewoon een voldoende te halen voor de toets, heb je dus geen stok achter de deur om dat nou eens anders te gaan doen. Wat dat betreft is onder je niveau schadelijk voor een goede methodische ontwikkeling.

Je eerste stuk was bij mij precies andersom. Maximale score op de cito en dan niet naar het VWO 'mogen' omdat ik te druk was in de klas :+ Maar ik ben voor een meisje dis vrij atypisch en klap meer naar buiten, clown uithangen in de klas enzo :') Brugklas havo precies niks gedaan en nergens lager dan een 8 gescoord. Daarna dus alsnog door naar 2 VWO, 2e en 3e jaar ook niks gedaan maar wel afentoe een 6je of 7 gehaald ipv alleen maar 8 tot 10. Enorme talenknobbel en goed met wiskunde A, maar wilde diergeneeskunde studeren dus N&G profiel. En daar ging ik dus op mn bek met wiskunde B, scheikunde en natuurkunde, omdat ik de basis niet beheerste. Wel gehaald met een 7.4 gemiddeld, maar daar hard voor moeten knokken en de lagere punten voor mijn exacte vakken gecompenseerd met 9's op de examenlijst voor alle andere vakken :+

Tweede deel herken ik precies.
2 hbo's tegelijk in 3 jaar afgerond, terwijl ik maar de helft van de colleges aanwezig was en de andere helft nog half dronken achterin de zaal film zat te kijken :')

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 15:14

En dat plannen. Ik maak echt de prachtigste plannen. Met kleurcodes en tijdschema's. Voor een ander _O-
Voor mezelf maak ik ze ook, maar krijg ze niet uitgevoerd _O-

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 17:06

Ik ben inmiddels (onder andere) project manager en ben afdelingsleiding dus dat is toch helemaal goed gekomen kwa planvaardigheid :D

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 18:50

Plannen kan ik ook niet :') Alhoewel ik daar de laatste jaren van het HBO wel echt aan heb moeten werken. Het is wel wat beter geworden en bij mn post-HBO heb ik er redelijk profijt van gehad, maar me aan die planning houden is vaak zat nog steeds wel een uitdaging. Vooral met verslagen betekende dat nog wel eens een nacht doortrekken de dag voor de deadline :=

Hier op de basisschool ook in de pauze voor de topografie toets vaak voor het eerst of misschien de 2e keer even snel de boel doorlezen of klasgenoten me laten overhoren :')
Van de middelbare school kan ik nog eindeloos m'n moeder horen of ik niet toch eens wat moest gaan doen. Begon hooguit 3 dagen van tevoren met de boel een paar keer doorlezen en daar heb ik het aardig mee gered. Een talenknobbel heb ik dan weer niet echt, alhoewel ik inmiddels wel al een paar jaar vrijwillig Noors aan het leren ben via DuoLingo :')

Op het HBO moest ik wel echt wat meer gaan doen, maar door in het eerste jaar goed te investeren in het leren van de anatomie (verpleegkunde), kwam ik oa de pathologie toetsen etc daarna ook heel goed door op logisch redeneren. Ik denk dat m'n perfectionisme me hier wel gered heeft om er toch wel wat moeite in te steken. Maar ook dan begon ik vaak hooguit 3 dagen van tevoren met een samenvatting een paar keer doorlezen en ook daar heb ik het wel eens gepresteerd om de ochtend van een toets een paar belangrijke begrippen snel door te lezen zodat ik duidelijk had wat de verschillen waren om de rest op goed geluk en redeneren te doen. En dan alsnog een dikke voldoende halen terwijl de rest aan het klagen was hoe moeilijk ze het vonden en er menigeen een herkansing moest doen. Heb me daar nog best wel eens schuldig over gevoeld :o

Wat ik qua werk wel echt lastig vind, is dat ik het na een jaar of 3 vaak wel een beetje gezien heb. Alsof dingen dan te veel repeterend worden ofzo en de grootste uitdaging verdwijnt. Tegelijkertijd ben ik momenteel (helaas nog steeds) werkloos en vind ik het maar lastig welke kant ik momenteel op wil. Goed gaan op chaos herken ik wel, tegelijkertijd heb ik na een burn out beduidend meer moeite met mn prikkelverwerking en daarvoor lijk ik op ritme en voorspelbaarheid beter te gaan. Interessante combinatie wel :')

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:12

Blacky94 schreef:
Wat ik qua werk wel echt lastig vind, is dat ik het na een jaar of 3 vaak wel een beetje gezien heb. Alsof dingen dan te veel repeterend worden ofzo en de grootste uitdaging verdwijnt. Tegelijkertijd ben ik momenteel (helaas nog steeds) werkloos en vind ik het maar lastig welke kant ik momenteel op wil. Goed gaan op chaos herken ik wel, tegelijkertijd heb ik na een burn out beduidend meer moeite met mn prikkelverwerking en daarvoor lijk ik op ritme en voorspelbaarheid beter te gaan. Interessante combinatie wel :')

Om die reden ben ik gaan freelancen. Ik doe nu opdrachten van gemiddeld 1 tot 2 jaar. Al wordt het nu wel lastig gemaakt met die wetgeving.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:44

Ik zit in de zorg dus daar zijn op de meeste plekken de ZZPers er ook al vakkundig uitgewerkt idd -O-
Alhoewel ik stiekem de sociale zekerheid van loondienst ook wel fijn vind en ik, een beetje afhankelijk van de grootte van de afdeling, ook wel snel een jaar nodig heb om te wennen en alle werkwijzes goed onder de knie te krijgen. Net als dat een lange reistijd vanwege mn eerdere burn out me eigenlijk teveel energie kost. Dus ik vind het ook echt wel ingewikkeld hoe ik enerzijds de prikkels en energie verdeel maar anderzijds wel aan genoeg uitdaging kom. Het voelt soms een beetje als een onmogelijke combinatie :')
Maar soms denk ik idd wel eens, zou ik maar gewoon iets kunnen doen waarbij ik mn dagen en werkzaamheden zelf in kan delen zonder gezeur van anderen :') :=