Huisartsenpost onmogelijk streng tegenwoordig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 14:30

Bellatrix schreef:
Ambu laten komen kost je je eigen risico toch?

De SEH ook...

OleJon

Je kan wel makkelijk zeggen ze hadden hem daar wel na kunnen kijken...ja nu achteraf gezien was dat hier wel fijn geweest.

Maar als het daar stik druk is, dan moeten de mensen met afspraak langer wachten.
Maar moeten ze dan de aansteller met keelpijn(zie mijn eerdere bericht) ook maar altijd bekijken.
Want ja als X mag dan mag Y ook wel zo binnen lopen en gezien willen worden.

Kunnen we meteen de hele telefoonlijn opdoeken.
Maar dan niet klagen als je daar 15 uur zit te wachten, met de helft aan mensen voor je die amper wat mankeren.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 14:35

Rocamor schreef:
chanicha schreef:
Als ik zie hoe mijn man omschrijft als hij ergens last van heeft snap ik wel dat het verdomde moeilijk is om bij een juiste diagnose te komen, iets van als ik hier druk heb ik daar pijn :')
Dat is ook nog een kunst om daar doorheen te prikken en daarom ga ik mee :))

Zo heb ik ooit vernomen dat een ambu reed naar een patient met pijn op borst. Toeters en bellen uiteraard.

Bij onderzoek geen rare dingen.

Bleek patient een tepelkoof of iets te hebben (letterlijk pijn op borst)

:')
Gelukkig was de huisarts dichterbij en kon de ambu (aanrijdend uit een andere regio wegens drukte) tijdig geannuleerd worden :j

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 14:41

Polly schreef:
Ik vind het oprecht jammer dat je de informatie die hier gegeven word door mensen die in het werkveld werken als 'niet kloppend' bestempeld. Ik zit het namelijk niet uit mijn duim te zuigen hier.

Mogelijk verschilt het per ziekenhuis en waarschijnlijk maakt het ook zeker uit hoe druk het is.
Wij hebben hier wekelijks 'SEH stops' wat zoveel wil zeggen dat het boetje gewoon vol is en dat er dus niemand meer bij kan, als we willen insturen moet dat naar ziekenhuizen elders (45min rijden) en ook ambulances kunnen er dan niet meer terecht.
Maar het is niet zo dat jij of ik 'niet kloppende informatie' verspreid, wij (jij, andere gebruikers en ik) geven onze eigen ervaringen (en ik heb er dagelijks mee te maken, jij hoop ik niet), daar zitten dan geen onwaarheden in, het is de ene keer gewoon anders dan de andere keer. En dat heet maatwerk.

Het klopt toch ook gewoon niet? Misschien voor jullie ziekenhuizen wel, maar het is niet standaard en dan kun je dat er beter bij zeggen. Hier staat een rontgenapparaat op de eerste hulp, met spullen voor gips ernaast, en ik ken meerdere mensen die in de avond gewoon mochten komen en gips kregen. Ook in een ander ziekenhuis in de regio trouwens. Ik geloof best dat het kan wachten, maar hier wordt er dus voor gekozen dat dat niet hoeft. En misschien dat dat bij drukte anders is, dat weet ik niet. Het is dus niet kloppend dat er in de avond geen actie bij een breuk ondernomen wordt en dat is wat er gezegd werd.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: Huisartsenpost onmogelijk streng tegenwoordig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 14:43

Hier worden dat soort fotos op zaterdag tussen 8 en 5 gemaakt, daarna niet meer, alleen nog de ervoor afwijkende standen etc. Dus dat verschilt inderdaad.

Ambu kost je alleen je eigen risico als ze je ook daadwerkelijk meenemen, anders wordt er niks in rekening gebracht. En als ze je meenemen ga je toch naar het ziekenhuis en is je eigen risico toch wel op.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 14:50

Miran schreef:
Het is dus niet kloppend dat er in de avond geen actie bij een breuk ondernomen wordt en dat is wat er gezegd werd

Nee dat zeg ik niet. Ik zeg dat het medisch gezien niet noodzakelijk is en dat we dat ook altijd uitleggen aan de telefoon. Tevens adviseren wij om in elk geval eens te beginnen met pijnstilling, aangezien de meeste mensen bellen zonder eerst even te kijken of een pijnstiller te nemen.
Als de klachten onder pijnstilling nog steeds onhoudbaar zijn dan ben je gewoon welkom, alleen is er dan een kans dat je lang moet wachten terwijl als de volgende dag een foto word gemaakt je wsl gewoon kan doorlopen.
Als je been/arm/whatever in een afwijkende stand staat mag je de hele HAP overslaan en meteen door naar de SEH.
We geven mensen dus de keuze en bespreken de verschillende opties met daarbij de uitleg wat de gevolgen (kunnen) zijn.

Ik zeg toch ook niet dat jij niet-kloppende informatie verspreid omdat het bij jou toevallig anders is gelopen?

Lalidan schreef:
Hier worden dat soort fotos op zaterdag tussen 8 en 5 gemaakt, daarna niet meer, alleen nog de ervoor afwijkende standen etc. Dus dat verschilt inderdaad.

Bij ons zelfs alleen maar tussen 11 en 12. Echt vet handig met alle sportwedstrijden (enig idee hoeveel trauma's daar vandaan komen, levensgevaarlijk :j )

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 15:01

Het wel of niet zien van ongecompliceerde breuken is afhankelijk van vele factoren: locale afspraken met radiologie/SEH, tijdstip van de dag, leeftijd van patiënt, ongevalsmechanisme, drukte op de post etc.
Je kunt als leek de ene casus dus niet met de andere te vergelijken en dat hoeft ook niet, daar is de triagist voor.

Ik zag ook nog de binnenlopers en 'ze kunnen toch gewoon even kijken?' Voorbij komen. Bij ons geldt dat elke binnenloper ook gewoon moet bellen met de triagist. Zo kan een heldere urgentie ingeschat worden. Er kan ook voor gekozen worden om de binnenloper met telefonisch advies weer naar huis te sturen als het niet medisch noodzakelijk is om degene op dat moment te zien. Het klinkt heel flauw maar dit is om ervoor te zorgen dat binnenlopen niet per definitie loont.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 15:20

Citaat:
Je kunt als leek de ene casus dus niet met de andere te vergelijken en dat hoeft ook niet, daar is de triagist voor.

Ik quote deze gewoon zodat ie nog eens uitgelicht is. :Y)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 15:21

Rocamor schreef:
chanicha schreef:
Als ik zie hoe mijn man omschrijft als hij ergens last van heeft snap ik wel dat het verdomde moeilijk is om bij een juiste diagnose te komen, iets van als ik hier druk heb ik daar pijn :')
Dat is ook nog een kunst om daar doorheen te prikken en daarom ga ik mee :))

Zo heb ik ooit vernomen dat een ambu reed naar een patient met pijn op borst. Toeters en bellen uiteraard.

Bij onderzoek geen rare dingen.

Bleek patient een tepelkoof of iets te hebben (letterlijk pijn op borst)

Ja en dat komt ook op het bordje van de triagist, omgaan met mensen die zich niet heel duidelijk verwoorden (zie Chanicha) of die verstandelijk licht beperkt zijn (ik vermoed bij Rocamor). En daar moet je ook maar via de goede vragen achter komen, net als overdrijven of juist bagatelliseren.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 15:25

xxIsaa schreef:
Tiggs schreef:
Tancreda, volgens mij laten ze je bij kattenbeten altijd komen. Misschien moet je zo snel mogelijk starten met AB? Weet jij dat Polly?

Bij kattenbeten is het afhankelijk waar je gebeten bent! In handen/voeten of in het gelaat is de kans op infectie het hoogst en wordt altijd met AB gestart.
Zelfs als alleen een tandje door de huid gegaan is (dus bloed gezien) maar geen wond oid verder is AB geindiceerd ivm hoge infectiekans bij een kattenbeet (hondenbeet idemdito).
Als een bijtwond maar minimaal is en met de wond verder dus niks gedaan hoeft te worden (als in geplakt, gehecht) dan wordt er telefonisch AB voorgeschreven (soms na videobellen bijv) en tetanusvaccinatie kan dan (afhankelijk van tijdstip en dag) bij de eigen huisarts gegeven worden omdat dit binnen 72 uur na een bijtwond geadviseerd wordt.

Thanks! Ik was op zich ook zo weer weg. Heb geen arts gezien, ik geloof dat het nogal een eenvoudig protocol is (wond bekijken, tetanus injectie, voorschrift ab - die natuurlijk wel door de arts getekend).

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 16:13

Zit ook nog wel verschil tussen daar uitvoerig bekijken, bespreken, alsnog triage bellen, of naar huis sturen met een paracetamol. Vooral met een kind, en zeker met het verhaaltje vertrapt door pinken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 14:06

Polly schreef:
Tsja, maar dat eigen risico is er na een bezoekje seh en een operatie ook wel uit hoor.

Ik kan me ook wel voorstellen dat je als Jan Boerenfluitjes (zoals ik) bij bepaalde vervelende ongelukken gewoon je gewonde z.s.m. bij een dokter wil hebben en dan niet wil gaan wachten op een ambulance / die ambulance ook niet lastig wil vallen. Als je zelf de mogelijkheid hebt om je kind gewoon in de auto te schuiven met een zeer been dan zou ik ook denken van dan regel je dat zelf toch even en ga je niet heel passief af zitten wachten op een ambulance die misschien veel harder nodig is bij iemand met een hartstilstand ofzo :(:)

Ik vind het best logisch dat mensen met een gevalletje "hier moet sowieso iets mee gedaan worden" snel naar een dichtbijgelegen ziekenhuis / dokterspost gaan en dan daar wel zien wat men er verder mee wil doen.

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 17:39

pmarena schreef:
Polly schreef:
Tsja, maar dat eigen risico is er na een bezoekje seh en een operatie ook wel uit hoor.

Ik kan me ook wel voorstellen dat je als Jan Boerenfluitjes (zoals ik) bij bepaalde vervelende ongelukken gewoon je gewonde z.s.m. bij een dokter wil hebben en dan niet wil gaan wachten op een ambulance / die ambulance ook niet lastig wil vallen. Als je zelf de mogelijkheid hebt om je kind gewoon in de auto te schuiven met een zeer been dan zou ik ook denken van dan regel je dat zelf toch even en ga je niet heel passief af zitten wachten op een ambulance die misschien veel harder nodig is bij iemand met een hartstilstand ofzo :(:)

Ik vind het best logisch dat mensen met een gevalletje "hier moet sowieso iets mee gedaan worden" snel naar een dichtbijgelegen ziekenhuis / dokterspost gaan en dan daar wel zien wat men er verder mee wil doen.

Ik snap de gedachte soms ook wel en begrijp ook wel dat het gebeurd. Het werkt alleen niet prettig voor beide partijen. Zolang iemand niet ABC instabiel wordt binnengedragen (lees: acuut ademhalingsprobleem, levensbedreigende bloeding of reanimatie) dan moet er eerst een triage plaats vinden. Het kan zijn dat je dan vervolgens 3 uur moet wachten in de wachtkamer voor je aan de beurt bent, dan had degene beter thuis kunnen wachten en ondertussen bijvoorbeeld koelen.

Het is prima als een binnenloper vanuit de wachtkamer belt en zich neerlegt bij het lot van wachten. Maar vaker wordt er dan geroepen: "kan er dan niet gewoon even snel een dokter kijken?" Maar dan kom je weer bij het capaciteitsprobleem en de urgentievolgorde. Ik wil als huisarts geen tijd kwijt zijn aan een gebroken enkel die prima even kan wachten als daardoor een ziekere patiënt pas later geholpen wordt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 02:39

Maarja dat is het hem nu juist: je weet als ouder in zo'n geval niet of het slechts om een gebroken been gaat. Als er een kudde koeien overheen gedenderd is dan zou ik zelf denken van shït misschien heeft dit wel een interne bloeding ofzo opgeleverd en is dat kind nu van binnen vol aan het lopen met een probleem - ik wil het z.s.m. bij een dokter hebben voor het geval die ineens out gaat / extreme pijn krijgt en het wel acuut spoed is.

Dan ben je iig vast daar. Zit je niet passief te wachten op een ambulance die in je beleving eigenlijk helemaal niet nodig is gezien je dat kind zelf wel even weg kan brengen en dat ook in de paniek zal schelen dat je tenminste handelt en niet afwacht. Wie weet heb je heel veel mazzel, is het stom toevallig net even rustig en kan je zó doorlopen.

Terug kan altijd nog maar dan verlies je iig geen wellicht kostbare tijd als het echt lelijk fout zit van binnen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 07:10

Ik snap het ook heus wel, maar het werkt zo niet.

Als dat kind een forse inwendige bloeding heeft dan hebben we op de HAP doorgaans niet de middelen om dat te stelpen of het kind te redden, ook hier staat geen ambulance voor de deur of een team chirurgen klaar dus je delay word alleen maar groter

Aan de deur word een binnenloper beoordeeld of iemand ABCD-stabiel is. Ofwel of het veilig is om eerst te laten bellen, ik snap ook echt dat dat stom is he maar op die manier krijg je wel de juiste hulp.

We hebben er ook weleens een binnen gehad met een kind na een val van hoogte (echt ouders, laat je kind LIGGEN, niet optillen en meesleuren want je kan met een beetje pech nog veel meer stuk maken!!!). Die zat in de wachtruimte omdat het kind dus niet ABCD stabiel was en dan mag je echt binnenkomen.
Hadden ze dat kind thuis veilig laten liggen hadden ze 2 ambu's en een heli gekregen, meteen de juiste zorg op de juiste plek. En dan zit je in de wachtruimte van de HAP.. Das echt voor niemand fijn.

Het is dus echt maatwerk. Al voelt dat niet voor iedereen zo.
Als je eerst moet bellen dan is dat niet goed want je kan best even tussendoor gezien worden (ookal gaat dat ten koste van anderen) en als je van het protocol afwijkt en iemand met een vervelende maar niet levensbedreigende klacht toch beoordeeld (omdat het heel rustig is) dan denken mensen vaak dat dat zo hoort en als je ze dan de volgende keer wel laat bellen dan krijg je een hele discussie aan de deur 'want dat hoefde de vorige keer ook niet '.
Eigenlijk zie je het hier in dit topic ook gebeuren, er zijn altijd mensen die wel gezien zijn, wel even tussendoor konden komen, wel met open armen zijn ontvangen voor rontgenfotos terwijl de afspraken zijn om dat niet te doen als het niet medisch noodzakelijk is.
Vervolgens worden de mensen die de protocollen wel volgen gezien als de mensen die van de regels afwijken want de vorige keer mocht het wel gewoon..
En dat maakt het dus lastig.

Echt he, we zijn allemaal hulpverleners, het liefst haal je iedereen met open armen binnen maar dat gaat echt niet.
En onthou: ABCD instabiel word ALTIJD geholpen (maar het liefste met passende zorg)

bloementje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 07:22

Wij bellen wel altijd van te voren, want ik denk dat je op die manier de beste hulp kan krijgen. 1x hebben we niet gebeld toen er hier in de verbouwing een slijptol in een gezicht is beland. Het bloed spoot er aan alle kanten uit, het was in de corona tijd dan wil je ook de ambu niet belasten. Toen zijn we wel naar de hap gereden en werden we meteen geholpen en door naar de spoedeisendehulp gestuurd. Was misschien ook niet handig om niet eerst te bellen maar op dat moment was onze enige reactie er is hulp nodig. Uiteindelijk was er een operatie nodig omdat de slijptol ook door een zenuw was gegaan. Eenmaal thuis leek het wel een scene uit een horror film overal bloed spatten zelfs op de muren.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 07:23

Nu klinkt het misschien of wij nooit iets fout doen als we zelf patiënt zijn maar zo is het echt niet he..

Ik heb met mijn stikbenauwde kind ook bij de huisarts gezeten, een uur te vroeg voor mijn afspraak omdat ik het niet vertrouwde en dus ook dacht 'dan is er maar hulp dichtbij'.
Leuk en aardig maar om de beginnen heeft de gemiddelde huisartsenpraktijk geen zuurstof in huis (de huisartsenpost meestal wel) en zat ik daar dus met een wegvallend en inkakkend kind die amper ademde waar alleen maar puffers voor in huis waren (die dus amper kwamen waar ze moesten werken).
Gelukkig een superadequate huisarts die me meteen binnen riep (want de assistente liep alleen maar te mopperen dat als iedereen te vroeg kwam voor de afspraak dat het dan een puinhoop zou worden, daar ben ik het zeker mee eens en dat mag ook altijd gezegd worden maar als iemand met een grauw kind wat maar een beetje matig wakker is is dat niet het moment) en de ambu belde waarna hij met een beetje extra zuurstof al snel weer praatjes kreeg.

Dus ja, ik snap het echt, heb het zelf ook gedaan, heb daar zelf ook geleerd dat het geen winst maakt en dat het eigenlijk beter was en veel tijd had gescheeld als ik zelf die ambu aan huis had laten komen. Het enige (eigenlijk) voordeel was dat als het wel op een reanimatie was uitgelopen dat ik meteen hulp had gehad en het niet alleen had hoeven doen.

Als er op de HAP iemand in paniek komt binnenlopen kijk ik altijd wat er aan de hand is en of het veilig even kan wachten, ik weet echt nog hoe die paniek voelt, ik snap het ook echt maar dat maakt het niet de beste weg

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 08:11

Ik denk dat het verschil er ook in zit dat de HAP hier gewoon in het lokale ziekenhuis zit (waar we maar een dijkweggetje van een paar km vanaf wonen) dus ja dan zou ik dus wel gewoon een kwestie van iemand die sowieso hulp nodig heeft, zelf in de auto zetten en er naartoe rijden. Als er dan nog een 3e persoon is kan die mooi onderweg bellen maar dan verliezen we in ieder geval geen tijd.

Iemand die bewusteloos is na een val, een gebroken nek kan hebben of ergens aan vast gespiest zit ofzo daar zou ik ook vanaf blijven natuurlijk.

Qua wat er allemaal kan wachten vind ik sommige verhalen overigens wel bizar hoor.
Buurmeisje van mijn ouders daarvan is het verhaal dat ze een paar weken geleden aangereden werd.
Been verbrijzeld. En uiteindelijk pas een week (!!) later geopereerd omdat er eerder geen plek was.

Ik vind dat toch wel heel erg treurig hoor, het was ook al een beetje begonnen met vastgroeien dus dat moest eerst weer losgemaakt worden -O-

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-25 08:25

Polly schreef:
Ik snap het ook heus wel, maar het werkt zo niet.

Als dat kind een forse inwendige bloeding heeft dan hebben we op de HAP doorgaans niet de middelen om dat te stelpen of het kind te redden, ook hier staat geen ambulance voor de deur of een team chirurgen klaar dus je delay word alleen maar groter

Aan de deur word een binnenloper beoordeeld of iemand ABCD-stabiel is. Ofwel of het veilig is om eerst te laten bellen, ik snap ook echt dat dat stom is he maar op die manier krijg je wel de juiste hulp.

We hebben er ook weleens een binnen gehad met een kind na een val van hoogte (echt ouders, laat je kind LIGGEN, niet optillen en meesleuren want je kan met een beetje pech nog veel meer stuk maken!!!). Die zat in de wachtruimte omdat het kind dus niet ABCD stabiel was en dan mag je echt binnenkomen.
Hadden ze dat kind thuis veilig laten liggen hadden ze 2 ambu's en een heli gekregen, meteen de juiste zorg op de juiste plek. En dan zit je in de wachtruimte van de HAP.. Das echt voor niemand fijn.

Het is dus echt maatwerk. Al voelt dat niet voor iedereen zo.
Als je eerst moet bellen dan is dat niet goed want je kan best even tussendoor gezien worden (ookal gaat dat ten koste van anderen) en als je van het protocol afwijkt en iemand met een vervelende maar niet levensbedreigende klacht toch beoordeeld (omdat het heel rustig is) dan denken mensen vaak dat dat zo hoort en als je ze dan de volgende keer wel laat bellen dan krijg je een hele discussie aan de deur 'want dat hoefde de vorige keer ook niet '.
Eigenlijk zie je het hier in dit topic ook gebeuren, er zijn altijd mensen die wel gezien zijn, wel even tussendoor konden komen, wel met open armen zijn ontvangen voor rontgenfotos terwijl de afspraken zijn om dat niet te doen als het niet medisch noodzakelijk is.
Vervolgens worden de mensen die de protocollen wel volgen gezien als de mensen die van de regels afwijken want de vorige keer mocht het wel gewoon..
En dat maakt het dus lastig.

Echt he, we zijn allemaal hulpverleners, het liefst haal je iedereen met open armen binnen maar dat gaat echt niet.
En onthou: ABCD instabiel word ALTIJD geholpen (maar het liefste met passende zorg)

Maar waar licht de grens tussen HAP en SEH? Ik heb altijd gedacht dat "kan overdag bij een huisarts = HAP" en "zou overdag 112 zijn = altijd 112"

Een persoon die niet ABC stabiel is, is toch altijd gewoon 112? En dus SEH ipv HAP?

Hier in dit topic lees ik dingen zoals "gebroken enkel is geen HAP, dat kan makkelijk wachten?!" Maar dáár is toch juist de HAP voor? Voor medische gevallen die niet levensbedreigend zijn, maar toch acute zorg nodig hebben? Voor nog meer spoedeisende gevallen is toch de SEH= Spoed Eisende Hulp?

Of is het in de afgelopen jaren zo veranderd dat de HAP eigenlijk de SEH is geworden?

Vroeger een keer tijdens paardrijles van een pony af gedonderd, randje cap klapte op m'n neus. Geen bloed oid, maar deed wel behoorlijk zeer, dus na de les richting HAP. Dáár was/is de HAP voor bedoeld, of in ieder geval daar wás de HAP voor bedoeld, 20 jaar geleden! Kleine verwondingen die je gelijk wil laten nakijken ipv wachten tot de volgende dag.....

Maar vandaag de dag moet je wel bijna dood gaan, wil je gezien mogen worden door de HAP en dáár zou de SEH voor moeten zijn.

En ja, ik betaal een godsvermogen per maand aan mn zorgverzekering, dus als ik dan eens zorg nodig heb, dan vind ik dat ik daar recht op heb, want ik betaal genoeg!

Nu óók weer met m'n teen, vroeger (11 jaar geleden) kreeg je verbandmiddelen gewoon vergoed, ik ben nu al een achterlijk bedrag kwijt aan verbandmiddelen (en pijnstillers, volgende keer vraag ik om pijnstillers op recept, dat wordt tenminste wél vergoed) ondertussen...

Mijn huisarts was het er trouwens mee eens dat ik in de avond doe verbandwisselen... is beter dan in de middag ivm viezigheid enz.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 09:06

mvdende schreef:
Maar waar licht de grens tussen HAP en SEH?

Indien iemands leven in gevaar is dan bel je 112.
Indien er een medische situatie is die niet kan wachten tot het eerstvolgende moment dat de huisarts geopend is dan bel je de HAP.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 09:09

Niet alleen bij levensgevaar is 112 hoor, ook bij breuken. uit de kom, grotere wonden, oogschade enz.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 09:13

Iedereen betaalt voor de zorgverzekering en die is niet goedkoop inderdaad. Maar toch zijn de totale premies onvoldoende om de zorgkosten te dekken en daarom wordt er vanuit de belastingen ook nog een groot deel betaald aan de zorgkosten. Bovendien is de zorg ook
niet onuitputtelijk qua zorgverleners en hulpmiddelen en medicijnen. Daarom bepaalt ook iemand anders, meestal een arts, of je zorg nodig hebt, welke zorg je nodig hebt en wanneer je dat krijgt. En niet de patiënt zelf die vindt dat hij er recht op heeft.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 09:14

Afbeelding
Afbeelding

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 09:29

Ik zie een paar keer 'ik wil de ambulance niet belasten' maar die zijn er toch juist om hulp te bieden? Of je nu van je paard dondert, van je fiets flikkert of een hartinfarct hebt, de ambulance is er om nú (OK, binnen de aanrijdtijd van een kwartier) hulp te bieden. En er rijden meerdere van die dingen rond, dus dat jij een ambulance belt omdat je onder een paard hebt gelegen, betekent niet dat iemand verderop met een hartinfarct niet meer geholpen kan worden.

Ik weet dat het ypisch Nederlands is, die gedachte dat een ander vooral geen last van je moet hebben, maar de hulpdiensten zijn er (gasp) om je te helpen :+

Amahoela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 09:31

nou ja, als jij van je fiets valt en een gekneusde enkel hebt hoef je imo geen ambulance te laten komen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 09:33

Klopt maar als je met die zelfde val met je hoofd op de rand van de stoep klettert terwijl je met je electrische fiets 25 reed dan mag dat weer wel :)