Hartstilstand, wat nu...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 10:43

singa schreef:
TS, wat een ontzettend heftige periode voor je, eentje die al een tijdje aansleept. Wat uitputtend :(:) Gelukkig ben je heel wat stappen aan het zetten om één en ander te veranderen. Maar het zijn net die veranderingen die nog eens zoveel energie kosten.

Wat betreft de bezoekjes bij je vriendin: misschien kan het je helpen om je even in een ander perspectief proberen te plaatsen? Ik probeer het uit te leggen: sinds haar hartaanval is het alsof je vriendin in een andere realiteit leeft, eentje die parallel is aan "de onze". Daar communiceren ze misschien anders, wordt er aan andere dingen waarde gehecht en zijn de korte termijn herinneringen misschien niet zo belangrijk als in "onze wereld". Door "haar wereld" te gaan ontdekken op een nieuwsgierige manier merk je misschien andere dingen op, en heb je misschien minder verwachtingen naar haar toe (vb. het praten). Je hoeft het allemaal niet meteen te begrijpen, gewoon er zijn, zonder druk, kan al heel veel betekenen.

Dat is heel makkelijk gezegd hoor, dat besef ik wel. Het kan een hele zoektocht zijn, met vallen en opstaan. En bovendien verandert het ook helemaal niets aan het gegeven dat je je vriendin erg mist in "onze wereld", en dat het alsnog confronterend is. Het is helemaal oké om verdrietig te zijn en te rouwen. Maar wie weet kan het jullie helpen: jou omdat je misschien toch het gevoel hebt contact te kunnen maken, al zijn het maar kleine momentjes, hoe anders ook. En ook haar, omdat ze voelt dat ze niet meer moet voldoen aan wie ze ooit was.

Misschien heb je er wat aan, misschien ook niet. In ieder geval veel sterkte gewenst.

Oh, wat een mooie kijk Singa. Lijkt me heel waardevol voor TS als ze inderdaad haar waarden los kan laten en vanuit nieuwsgierigheid kan kijken naar de nieuwe/huidige wereld van haar vriendin.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 10:48

Mooie kijk! Ik heb ooit een schilderworkshop gehad van een kunstenaarsstel waarvan de ene een hersenbloeding gehad heeft en totaal veranderd is kwa karakter en mogelijkheden. Heel erg raar en eng en apart, je vraagt je de diepere dingen van het leven af: wat is het brein, wie ben je, hoe kan dit. Vervolgens hebben zij dit vertaald naar een informatieve kijk in hoe ze het ervarenen hebben, er mee omgegaan zijn en hoe alle vaardigheden weer aangeleerd of naar boven gekomen zijn en wat de uitwerking daarvan was op kunst. Ik kan me helaas hun namen niet meer voor de geest halen.

Het lijkt me zo heftig!

Ps: vind wel wat anderen:
https://www.ipadkunstacademie.com/de-we ... oerte-dag/

https://jurjenvanhouwelingen.nl/wat-kun ... het-leven/

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Hartstilstand, wat nu...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 11:23

Wat een enorm mooie post Singa :j

En ts, jij mag er ook zijn, jij ook met je verdriet.
Jij mag ook hulp hebben, of gewoon eens schreeuwen over de situatie, het beu zijn of wat je gevoel ook is.
En zo nodig ook aan jezelf denken en niet aan je vriendin.
Dat is niet egoitisch, maar zelfzorg.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 17:59

singa schreef:
TS, wat een ontzettend heftige periode voor je, eentje die al een tijdje aansleept. Wat uitputtend :(:) Gelukkig ben je heel wat stappen aan het zetten om één en ander te veranderen. Maar het zijn net die veranderingen die nog eens zoveel energie kosten.

Wat betreft de bezoekjes bij je vriendin: misschien kan het je helpen om je even in een ander perspectief proberen te plaatsen? Ik probeer het uit te leggen: sinds haar hartaanval is het alsof je vriendin in een andere realiteit leeft, eentje die parallel is aan "de onze". Daar communiceren ze misschien anders, wordt er aan andere dingen waarde gehecht en zijn de korte termijn herinneringen misschien niet zo belangrijk als in "onze wereld". Door "haar wereld" te gaan ontdekken op een nieuwsgierige manier merk je misschien andere dingen op, en heb je misschien minder verwachtingen naar haar toe (vb. het praten). Je hoeft het allemaal niet meteen te begrijpen, gewoon er zijn, zonder druk, kan al heel veel betekenen.

Dat is heel makkelijk gezegd hoor, dat besef ik wel. Het kan een hele zoektocht zijn, met vallen en opstaan. En bovendien verandert het ook helemaal niets aan het gegeven dat je je vriendin erg mist in "onze wereld", en dat het alsnog confronterend is. Het is helemaal oké om verdrietig te zijn en te rouwen. Maar wie weet kan het jullie helpen: jou omdat je misschien toch het gevoel hebt contact te kunnen maken, al zijn het maar kleine momentjes, hoe anders ook. En ook haar, omdat ze voelt dat ze niet meer moet voldoen aan wie ze ooit was.

Misschien heb je er wat aan, misschien ook niet. In ieder geval veel sterkte gewenst.

Prachtige bijdrage. Werk je toevallig in de hulpverlening? Ik heb een opleiding in de hulpverlening en doe er nu nog psychologie bij. Het heeft altijd mijn interesse gewekt; hoe kan je mensen bijstaan die een naaste gaan verliezen of verloren hebben? Helaas merk ik dat de hulpverlening op dit vlak vaak tekort schiet. :n Tegenwoordig is 'cliëntgerichte therapie' de norm (ik weet niet hoe dit zit bij rouwverwerking), waardoor mensen soms eigenlijk op zichzelf overgelaten worden. Ik denk dat een andere inbreng/kijk van een therapeut en het verkennen van perspectieven hier net waardevol kan zijn.
Het gemis zal misschien nooit volledig weggaan- je moet eigenlijk bijna een volledig nieuwe weg bouwen in een gebied waar je nog nooit geweest bent, zonder te weten hoe je überhaupt een weg aanlegt... Dat is geen simpele 'tocht', maar uiteindelijk wel eentje waar je met de juiste ondersteuning nieuwe paden kan ontdekken die het draaglijker maken.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 10:24

Bedankt voor je lieve reactie singa :knuffel:

Als het zo blijft, dan weten we wel dat de andere optie uiteindelijk ook besproken zal worden. Die optie is hier ook al onderling besproken, want wij weten allemaal diep vanbinnen wel dat A op deze manier niet verder wil. Maar ook daarvoor zullen ze zeker een jaar wachten, want je weet dus niet of er nog een wonder uit de bus komt. Gisteren ben ik langs geweest, ik was een beetje gek aan het doen en daar kon ze wel mee lachen, dat was fijn om te zien. Ik heb wat dingen op een white board getekend, had ik 'i love you' geschreven, waarop ze ook glimlachte en de beweging met haar lippen maakte 'i love you too'... Daarna wel weer opnieuw van m'n melk, mijn vriend heeft ook gezegd dat het hem beter lijkt om even niet meer langs te gaan, maar ze wordt er zo blij van om mensen te zien, dat wil ik haar niet afnemen...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:04

Ach wat hartverscheurend lijkt me dat.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:50

Is het misschien niet ook beter om er wel even van van de leg te zijn maar dat ook gewoon te laten zijn.

Ik vind het ergens nl best heftig voor de vriendin dat er gezegd wordt ga maar een tijdje niet. Ze heeft juist nu iedereen nodig (ben stiekem ook wel benieuwd wat er gezegd zou worden als de vriendin een topic had geopend)
Je hoeft niet elke keer vrolijk te zijn daar, laten zien dat je verdriet hebt of niet weet hoe ermee om te gaan kan ook.

Geen verwijt, meer als een opmerking ook voor je vriendin.

Sowieso blijft alles lastig :(:)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:17

Prachtige post Singa, zorgzaam geschreven.

Ik weet dat er in het zuiden van het land een centrum is (mss zijn er meer) die bij jongvolwassenen met NAH een actief revalidatie traject aanbieden. In het linkje staat summier wat info. Mss een tip. https://www.revalidatie.nl/magazine/art ... volwassen/
Kan me voorstellen dat het moeilijk voor je is…zoals iemand schreef; we zijn als mens zo kwetsbaar. Dat het gister confronterend was, dat mag er idd zijn! En ook fijn lijkt me dat jullie dit tegen elkaar hebben gezegd ieder op jullie eigen manier!
Doe vooral wat voor jou goed voelt.