GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 16:39

Tuurlijk fh
Jij weet beter wat ik toen vrat en dronk dan ikzelf _O- _O-

Echt... Kan je betreft topics over gewicht niet meer serieus nemen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 17:10

Nou ja elk pondje gaat wel door het mondje, dat is zo. De ene persoon kan alleen meer pondjes eten dan de andere persoon. Ik dus maar echt heel weinig. Ieder ander persoon had met wat ik eet al mager geweest. Mijn lichaam doet het er blijkbaar top op. Ik heb het eens uitgerekend wat mijn lichaam in rust verbrand en wat ik mag eten om af te vallen. Je moet iets van 500 calorieën onder je behoefte in rust eten. Die was 1300 dus ik mocht per dag 800 calorieën eten om af te vallen. Nou ik kan je vertellen dat je dan honger hebt. Dat lukt dus eigenlijk niet.
Edit: ik sport niet en heb een Kantoorbaan dus ik zit veel. Beweeg verder amper dus zeg dat ik nog 300 calorieën verbruik door het lopen naar het toilet en één keer stofzuigen. Dan nog zou ik maar 1000 calorieën mogen. Dat is best weinig en eigenlijk normaal gezien niet haalbaar.

Purny: Nee de assistente stuurt het door naar de arts, je informatie en medische historie etc. De vragenlijsten die je hebt ingevuld. De arts moet je recept goedkeuren.

Koekie: Omdat Jan hier goede ervaringen mee had. Ik ga graag door op iemand die zegt dat het betrouwbaar is. En het is makkelijk. Intake is simpel, binnen 2 dagen in huis en maandelijks opzegbaar.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 17:24

Suzanne, waar wat je zegt.
Maar dan moet er niet gedaan worden of men niet wat wat de inname is.
Of dat nu is bij niet aankomen of niet afvallen.

Net als jij kan ik niet afvallen met 1200 calorieën. Daar onder gaan zitten is niet vol te houden maar ook niet aan te bevelen. Maar om dan te zeggen, je zal wel niet weten wat je eet op een dag want elk pondje gaat door het mondje....
Als die mondjes zo weinig zijn houd het wel een keer op.

Koekie73

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 17:29

Ben iig blij te horen dat ik niet de enige ben die maar 1200 kcal kan eten :D
Ik ga eens even informeren bij Wellis en Yazen. Nog meer betrouwbare partijen?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 17:52

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 18:16

Suzanne F. schreef:
Je moet iets van 500 calorieën onder je behoefte in rust eten om af te vallen

Dit zei ik verkeerd. 500 onder je totale caloriebehoefte. Dus eigenlijk 500 in de min zeg maar. Als je sport kan je ook meer eten om die 500 in de min te halen.
Maar aangezien ik weinig verbrand en ik hooguit 1600 calorieën verbrand zou ik maar rond de 1100 calorieën mogen eten. Dat is dus honger lijden en eigenlijk niet te doen zonder medicijn wat de honger weghaalt.

En wat ik nog wilde toevoegen: Ik krijg best veel pb’s van mensen die het gaan doen of willen doen en het niet openlijk in het topic durven posten. Zoveel taboe en schaamte ligt er eigenlijk nog op dit onderwerp. Belachelijk eigenlijk. Het is je eigen lichaam, je eigen geld, je eigen keuzes. Waarom je schamen om hiervoor te kiezen? Omdat we liever zien dat mensen zich helemaal afbeulen en het dan ‘verdienen’ om af te vallen ofzo? Omdat je geen ruggengraat hebt als je hiervoor kiest? Bizar eigenlijk.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 18:57

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 19:53

Suzanne F. schreef:
knip

En wat ik nog wilde toevoegen: Ik krijg best veel pb’s van mensen die het gaan doen of willen doen en het niet openlijk in het topic durven posten. Zoveel taboe en schaamte ligt er eigenlijk nog op dit onderwerp. Belachelijk eigenlijk. Het is je eigen lichaam, je eigen geld, je eigen keuzes. Waarom je schamen om hiervoor te kiezen? Omdat we liever zien dat mensen zich helemaal afbeulen en het dan ‘verdienen’ om af te vallen ofzo? Omdat je geen ruggengraat hebt als je hiervoor kiest? Bizar eigenlijk.

jammer he.
Best verdrietig.

Zoveel word er geaccepteerd in nederland, maar een maatje meer niet.
Ook al geven darmen en hersenen geen goede signalen. Ook als je stofwisseling of hormonen in de war zijn. Ook al werkt buikvet als een orgaan.
Allemaal niet geacepteerd. Gewoon minder eten, punt ;(

Laten we allemaal maar denken, het zegt wat over de mensen die dat zeggen....

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 19:59

Koekie73 schreef:
Ben iig blij te horen dat ik niet de enige ben die maar 1200 kcal kan eten :D
Ik ga eens even informeren bij Wellis en Yazen. Nog meer betrouwbare partijen?

Ik zit bij Overgewicht Nederland. Ik ben tevreden over hun werkwijze. Ze voeren verschillende medicijnen, waarbij ik heb gekozen voor Mounjaro.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 20:01

Suzanne, mooi gezegd!
Die schaamte mag er echt vanaf. Dat is ook waarom ik er op zo'n openbaar forum over wil vertellen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 20:09

Ik heb ongeveer hetzelfde postuur als Suzanne (rond de 70kg bij 1.62) en heb vooral veel buikvet. Daar wil ik toch wel graag van af… eet nu 1500 kcal per dag en beweeg matig intensief (1x kracht en 1x tennistraining per week en dagelijks wil ik 8000 stappen halen) maar blijf nu na 1,5kg eraf al stilstaan.
De pest is dat ik volgens mij nét niet aan een bmi van 30 zit, dus zal er om spannen of ik het mag gebruiken. Maar twijfel er toch wel steeds vaker over

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 20:15

janderegelaa schreef:
Welnee, het wordt gewoon door een Nederlandse arts voorgeschreven en door een Nederlandse apotheek geleverd.

De arts op de site die eerder genoemd werd is geen Nederlandse arts. De apotheker is zo te zien wel Nederlands.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 20:20

Suzanne F. schreef:

Ik wil hier wel op reageren aangezien ik 1 van de personen was die en kritische noot plaatste in dit topic.
Ik denk dat niemand zich hoeft te schamen voor zijn lichaam, postuur, gewicht en ook niet voor de manier van aanpak om gewicht te verlizen en dus automatisch te kiezen voor zijn/haar eigen gezondheid. Dat juich ik alleen maar toe en ik vind het superknap als mensen daar iets in bereiken.
Tegelijkertijd lees ik ook berichten over vreetbuien waarin meer wordt weg gegeten dan ik sowieso op een dag eet en over misselijkheid van de medicatie waardoor je je toch niet vol kan eten, want dan spuug je alles weer uit. En dat vind ik wel passen bij mijn eerste opmerking, mijn kritische noot. Want medicatie slikken en alsnog losgaan op vreetbuien kan ik niet rijmen met elkaar, volgens mij moet je dan eerst een onderliggende reden gaan aanpakken en (ja, sorry, maar toch wel) iets meer ruggengraat kweken door het niet te pakken, te minimaliseren, gezond te snacken of het (gewoon, tussen haakjes ja) niet in huis te halen. Dan krijg ik het idee dat men echt (zoals ik als eerste zei) maar klakkeloos naar medicatie grijpt om af te vallen, maar daarin zijn eigen rol vergeet.

Medicatie als ondersteuning of bij verkeerd werkende schildklier en andere medische aandoeningen, ja tuurlijk! Niets mis met hulpmiddelen.

Hoe dank ook, ik hoop dat iedereen eruit haalt wat erin zit, met of zonder medicatie. Ik vind het knap dat jullie de inzet hebben het aan te willen pakken en ook dat jullie het openlijk willen en druven delen. Ik hoop dat, welke aanpak dan ook, iedereen brengt wat hij/zij wil.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 20:30

Ik heb hier uberhaupt nog niet gereageerd, maar ik vermoed dat het grootste probleem (ook) ligt bij het feit dat via websites deze medicatie bestellen tegen (de geest van) de geneesmiddelenwet ingaat. Zoals ook in het geposte artikel uit de NRC staat.
De NL wet eist dat een recept van een buitenlandse arts door een Nederlandse apotheek geaccepteerd moet worden (logisch, anders kan een buitenlandse toerist hier een probleem hebben), maar zoals deze loophole nu wordt gebruikt is niet de bedoeling van de wet.

En daarmee loop je gewoon een risico, want je bent níet onder behandeling van een arts. Ik kan deze medicatie ook bestellen, met een BMI van 22. Gewoon door te liegen. En dan kan ik, net als weet-ik-veel hoeveel Hollywood acteurs - die BMI van mij ook naar 19 brengen. En daar zit - denk ik - de kritiek.

Dat staat los van het feit dat obesitas idd een ziekte is, en dat het geen kwestie is van 'kweek een beetje ruggegraat en vreet niet zoveel', maar als je ziek bent, ga je naar een dokter. Niet naar internet.
En ja, het is natuurlijk ook heel frusterend als die dokter dan tegen je zegt, je moet eerst dit of dat, of je komt niet in aanmerking.

Maar om dan het 'grijze circuit' ingaan, wat gewoon eigenlijk illegaal te noemen is (en er gaat regelgeving komen die het écht gaat verbieden, daar durf ik wel een weddenschap op te sluiten), ik denk dat daar mensen zich in verslikken.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 20:32

DuoPenotti schreef:
Dat bestaat wel fligh high.
Maar dat wil jij nooit geloven hoe vaak dat ook word gezegd.

En weet het van mijzelf.
48 kilo, 172 groot.
En ik at niet. Ik vrat!
Alles wat je maar kon bedenken.
Echt niet alleen sla.
Vrat ik niet viel ik nog meer af.

Volgens de huisarts alles oké.

Daarna keerde dat om. Zo ineens.
En kwam veel aan. Ook toen ik nog wel veel bewoog.
Uiteraard at ik toen minder.
Eerst was ik blij zoveel eten is niet leuk.
Maar met nog minder nog minder en uiteindelijk toch veel overgewicht is de andere kant van niet fijn.

Uiteindelijk is een traag werkende schildklier aangetoond.
Maar volgens vele kan dat toch geen boosdoener zijn. Gewoon minder eten...

Herkenbaar, ik was altijd te mager. Ziekte van Graves.
Radioactief behandeling gehad waarmee een deel van de schildklier uitgeschakeld word.
Nu dus ondanks jarenlange medicatie (na 25 jaar) overgewicht, er zou 15 kilo afmoeten.
En nee, geen echte emo eter, wij eten gezond en niet overmatig.

Maar na corona gehad te hebben geen conditie meer.
Ben dus nu bezig met KHA/Keto eten, samen met mijn man.
Meer wandelen, zwemmen, terug wat conditie opbouwen en ja de kilo's gaan er af, niet heel snel maar dat lijkt me ook niet gezond.

Moet eerlijk zeggen qua gezondheit zou ik deze middelen niet durven gebruiken.
Wat doet dat op langere termijn? Zijn daar gedegen studies over?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 20:34

Goof schreef:
En dat vind ik wel passen bij mijn eerste opmerking, mijn kritische noot. Want medicatie slikken en alsnog losgaan op vreetbuien kan ik niet rijmen met elkaar, volgens mij moet je dan eerst een onderliggende reden gaan aanpakken en (ja, sorry, maar toch wel) iets meer ruggengraat kweken door het niet te pakken, te minimaliseren, gezond te snacken of het (gewoon, tussen haakjes ja) niet in huis te halen.

Tsja. Zo werkt het niet.

Zo werkt het allereerst niet omdat een lichaam dat eten nodig heeft veel en veel ouder is dan hersenen die allemaal gedachtes kunnen bedenken. En daar kun je wel wat invloed op uitoefenen, maar toch ook maar heel beperkt. Als het alarmsysteem van je lichaam aangeeft dat er gevaar is (en eten nodig is) krijg je dat niet zomaar uit. (Omgekeerd trouwens ook. Als je alarmsysteem op zeker moment aangeeft dat je niet moet eten, dan verhonger je op zeker moment, en ook daar weten we vaak niet hoe we cirkels doorbreken die een stuk ingewikkelder zijn dan je bewuste gedachten.)

Dan het tweede deel: het eerst willen oplossen via bijvoorbeeld een psycholoog lijkt heel leuk, maar wat dat betreft ook goed om te bedenken dat we de GGZ hebben ondermijnd. Je kansen om echt goed aan de gang te gaan met onderliggende problemen zijn niet eens zo groot. Maar het is ook lang niet altijd zo simpel om een streep te kunnen trekken tussen wat fysiek is, en wat psychisch, en hoe je ze netjes in hokjes kunt stoppen en op volgorde kunt aanpakken. Ook dat werkt zo niet.

Wat we wel weten: over het algemeen is 'simpel' afvallen vrijwel altijd ineffectief op de langere termijn. En we zijn teveel bezig met het oordelen over anderen. (En dat zit niet alleen in het afwijzen. Ook benadrukken hoe 'superknap' je dit of dat vindt hoort bij dat oordelen.)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 20:37

Ibbel schreef:
Ik heb hier uberhaupt nog niet gereageerd, maar ik vermoed dat het grootste probleem (ook) ligt bij het feit dat via websites deze medicatie bestellen tegen (de geest van) de geneesmiddelenwet ingaat. Zoals ook in het geposte artikel uit de NRC staat.
De NL wet eist dat een recept van een buitenlandse arts door een Nederlandse apotheek geaccepteerd moet worden (logisch, anders kan een buitenlandse toerist hier een probleem hebben), maar zoals deze loophole nu wordt gebruikt is niet de bedoeling van de wet.

En daarmee loop je gewoon een risico, want je bent níet onder behandeling van een arts. Ik kan deze medicatie ook bestellen, met een BMI van 22. Gewoon door te liegen. En dan kan ik, net als weet-ik-veel hoeveel Hollywood acteurs - die BMI van mij ook naar 19 brengen. En daar zit - denk ik - de kritiek.

Dat staat los van het feit dat obesitas idd een ziekte is, en dat het geen kwestie is van 'kweek een beetje ruggegraat en vreet niet zoveel', maar als je ziek bent, ga je naar een dokter. Niet naar internet.
En ja, het is natuurlijk ook heel frusterend als die dokter dan tegen je zegt, je moet eerst dit of dat, of je komt niet in aanmerking.

Maar om dan het 'grijze circuit' ingaan, wat gewoon eigenlijk illegaal te noemen is (en er gaat regelgeving komen die het écht gaat verbieden, daar durf ik wel een weddenschap op te sluiten), ik denk dat daar mensen zich in verslikken.

Feitelijk wordt het verkeerd gezegd. Iemand komt best in aanmerking voor het product maar niet voor de vergoeding. Een arts kan het altijd voorschrijven maar dan moet je het zelf betalen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 20:41

Nee, artsen schrijven het niet voor (mogen het niet voorschrijven) als iemand niet voor vergoeding in aanmerking komt. Zo werkt het in NL. Vandaar de uitwijk via een buitenlandse arts en internet.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 20:46

Ehm nee. Mounjaro is goedgekeurd voor gebruik bij obesitas (bmi boven de 30) of overgewicht (bmi 27) met aanvullend ziektebeeld.

De zorgverzekeraar heeft vervolgens besloten het niet op te nemen in de basisverzekering.

Je eigen huisarts zou het dus bij die indicaties ook kunnen voorschrijven. Dat doen alleen lang niet alle artsen en veel (huis)artsen hebben er ook geen kaas van gegeten.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 20:47

Maar Goof, het is dus niet een kwestie van "gewoon" een ruggengraat kweken.
Als ik kijk naar mensen uit mijn omgeving die slank zijn die ik goed ken, zoals bijvoorbeeld mijn man, werkt zijn honger-/verzadigingsgevoel heel anders dan bij mij. Als hij eet, stopt hij als hij genoeg heeft gehad, en denkt pas weer aan eten als hij weer trek begint te krijgen. Als hij druk is denkt hij zelfs helemaal niet aan eten, en als hij dan wel weer eet, is dat nog steeds een normale portie. Het feit dat hij slank is, heeft niets met ruggengraat te maken, want hij hoeft zichzelf nooit wat te ontzeggen. Hij eet niet goede porties omdat hij daar zijn best voor doet. Natuurlojk besluit hij heus weleens iets niet te nemen omdat dat beter voor hem is, maar omdat voedsel niet een "lading" heeft, kost hem dat nog steeds geen moeite.

Nu even naar mij. Ik heb áltijd honger/trek. Voor een maaltijd, na een maaltijd. Ik ben zelden verzadigd, hooguit na een avondje ayce. Maar na een uurtje kan er alweer wat in. Ik denk ook altijd aan eten. Ik ben dus letterlijk de hele dag bezig om "sterk te zijn" om niet te veel te eten. En dat ben ik ook echt een heel groot deel van de tijd. Al zeker 20 jaar. Totdat ik zó moe ben van altijd maar sterk zijn, dat ik instort, en dan ga ik eten. Gelukkig gebeurt het me niet zo vaak meer, maar soms wel. En dan heb ik dus geen ruggengraat? Sorry maar dat is dus gewoon onzin. En hoe fijn zou het dan zijn om eens niet altijd maar aan eten te hoeven denken? Dat mijn lichaam eindelijk de signalen krijgt zoals andere mensen die krijgen?
Helaas kan ik het op dit moment niet betalen, maar ik ga zeker sparen!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 20:48

Sansevieria schreef:
DuoPenotti schreef:
Dat bestaat wel fligh high.
Maar dat wil jij nooit geloven hoe vaak dat ook word gezegd.

En weet het van mijzelf.
48 kilo, 172 groot.
En ik at niet. Ik vrat!
Alles wat je maar kon bedenken.
Echt niet alleen sla.
Vrat ik niet viel ik nog meer af.

Volgens de huisarts alles oké.

Daarna keerde dat om. Zo ineens.
En kwam veel aan. Ook toen ik nog wel veel bewoog.
Uiteraard at ik toen minder.
Eerst was ik blij zoveel eten is niet leuk.
Maar met nog minder nog minder en uiteindelijk toch veel overgewicht is de andere kant van niet fijn.

Uiteindelijk is een traag werkende schildklier aangetoond.
Maar volgens vele kan dat toch geen boosdoener zijn. Gewoon minder eten...

Herkenbaar, ik was altijd te mager. Ziekte van Graves.
Radioactief behandeling gehad waarmee een deel van de schildklier uitgeschakeld word.
Nu dus ondanks jarenlange medicatie (na 25 jaar) overgewicht, er zou 15 kilo afmoeten.
En nee, geen echte emo eter, wij eten gezond en niet overmatig.

Maar na corona gehad te hebben geen conditie meer.
Ben dus nu bezig met KHA/Keto eten, samen met mijn man.
Meer wandelen, zwemmen, terug wat conditie opbouwen en ja de kilo's gaan er af, niet heel snel maar dat lijkt me ook niet gezond.

Moet eerlijk zeggen qua gezondheit zou ik deze middelen niet durven gebruiken.
Wat doet dat op langere termijn? Zijn daar gedegen studies over?

Koolhydraatarm en zelfs keto met diëtiste gedaan.
Leverde me 5 kilo eraf op.
Ik geef toe. Dat heb ik er momenteel niet voor over.
Mijn motivatie na een hele tijd keto (max 25, gr) , ja in ketose, en 2 jaar lang onder de 50 gr koolhydraten per dag. Met zo weinig resultaat is enorm demotiverend.

Ik denk dat ik vroeger ook een te snel werkende schildklier heb gehad. Maar had zo'n drol van een huisarts toen. Die heeft wel meer gemist in die tijd. Maar dat is dus nooit bewezen.
Later is dat gekeerd naar traag werkend. En de arts die ik later had vertelde dat dit wel eens vaker voorkomt.

Ik beweeg zoveel als me lukt elke dag. Helaas is dat veel te weinig.
Vergelijk het maar met post/long covid.

Mijn bmi zit dus ook onder de 30.
Maar vind het wel jammer dat de grens via huisarts niet verlaagd word.
Dat zou voor veel mensen toch gezondheidsverbetering geven. Met dan minder kans op ontwikkeling van diabetes en hart en vaatziekte.

En dan hoeft men niet zelf te shoppen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 20:53

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 20:55

Nou dat dus. Een zinnetje: “er zijn nog andere partijen, zie *link*.”

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 20:59

Ibbel schreef:
Nee, artsen schrijven het niet voor (mogen het niet voorschrijven) als iemand niet voor vergoeding in aanmerking komt. Zo werkt het in NL. Vandaar de uitwijk via een buitenlandse arts en internet.

Dat is niet waar. Artsen morgen het voorschrijven. Het is een in Nederland goedgekeurd geneesmiddel. Anders zou het ook niet via een Nederlandse apotheek te krijgen zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 20:59

Laura82 schreef:
Maar Goof, het is dus niet een kwestie van "gewoon" een ruggengraat kweken.
Als ik kijk naar mensen uit mijn omgeving die slank zijn die ik goed ken, zoals bijvoorbeeld mijn man, werkt zijn honger-/verzadigingsgevoel heel anders dan bij mij. Als hij eet, stopt hij als hij genoeg heeft gehad, en denkt pas weer aan eten als hij weer trek begint te krijgen. Als hij druk is denkt hij zelfs helemaal niet aan eten, en als hij dan wel weer eet, is dat nog steeds een normale portie. Het feit dat hij slank is, heeft niets met ruggengraat te maken, want hij hoeft zichzelf nooit wat te ontzeggen. Hij eet niet goede porties omdat hij daar zijn best voor doet. Natuurlojk besluit hij heus weleens iets niet te nemen omdat dat beter voor hem is, maar omdat voedsel niet een "lading" heeft, kost hem dat nog steeds geen moeite.

Nu even naar mij. Ik heb áltijd honger/trek. Voor een maaltijd, na een maaltijd. Ik ben zelden verzadigd, hooguit na een avondje ayce. Maar na een uurtje kan er alweer wat in. Ik denk ook altijd aan eten. Ik ben dus letterlijk de hele dag bezig om "sterk te zijn" om niet te veel te eten. En dat ben ik ook echt een heel groot deel van de tijd. Al zeker 20 jaar. Totdat ik zó moe ben van altijd maar sterk zijn, dat ik instort, en dan ga ik eten. Gelukkig gebeurt het me niet zo vaak meer, maar soms wel. En dan heb ik dus geen ruggengraat? Sorry maar dat is dus gewoon onzin. En hoe fijn zou het dan zijn om eens niet altijd maar aan eten te hoeven denken? Dat mijn lichaam eindelijk de signalen krijgt zoals andere mensen die krijgen?
Helaas kan ik het op dit moment niet betalen, maar ik ga zeker sparen!

Dat lijkt me verschrikkelijk om altijd honger te hebben. Dat was bij mij niet zo gelukkig. Maar om echt te gaan lijnen moest ik wel honger lijden en vooral de dingen laten staan waar ik zo’n trek in had. Dus niet de hoeveelheid was bij mij het probleem, maar wel wat ik at. Nu interesseert het me eigenlijk niet. Ik heb nergens echt zin in. Normaal kon ik echt naar iets zoets verlangen zoals wat winegums ofzo. Nu totaal niet. De trek is gewoon weg.