Ziek: testen jullie nog bij klachten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 12:23

Century schreef:
Ja dat vind ik eigenlijk ook het verkeerde signaal geven. Alsof je er voor kiest ziek te zijn.

Genoeg die hun ziek melden terwijl ze dat niet zijn.
Wij werken vooral weekends, Veel jongeren die weten dat ze dan weekends moeten werken.
Maar frappant dan altijd op Zaterdagnacht of Zondagmorgen ziek zijn.
Kan een keer gebeuren.
Maar als het regelmatig gebeurt. Valt het op. Daarom heeft mijn werkgever al van vele afscheid genomen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 12:25

BarbaLala schreef:
Kinke schreef:
dat is juist Hollandse nuchterheid. Blijf uit de buurt van kwetsbaren als je nog besmettelijk bent, simpeler kan niet
Vind ik trouwens bijzonder, de wappie afdeling die zegt dat anderen bang zijn, maar zelf gillen om zgn. agenda's :D

Nee dat is het niet.
Als jij kwetsbaar bent is dat jouw verantwoordelijkheid, niet die van een ander.
Laten we niet normaal maken wat niet normaal is.

En als je dat bijzonder vind heb je blijkbaar nog steeds niks gedaan om jezelf te verdiepen. Dat vind ik dan weer bijzonder ;)

Bijzonder dat je het normaal vindt om geen rekening te houden met mensen die het minder hebben getroffen. Natuurlijk zal ook degene met een kwetsbare gezondheid verstandig moeten handelen.

Standaard 1x per maand ziek zijn... ja dat kan als je bijvoorbeeld lijdt aan migraine...

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 12:31

Popstra schreef:
SansaS schreef:
Maar je hebt het over een bacteriële infectie dat is echt compleet wat anders dan een virus waar dit topic over gaat.

Een virus kan je niet krijgen van jezelf. Dat is onmogelijk.. een bacteriële infectie wel. Maar dat is heel wat anders.

Ik weet niet of je zelf ook kwetsbaar bent en daar een verhoogd risico op hebt? Maar dat ben ik wel en mijn oncoloog acht een bacteriële infectie zomaar in de keel bij mij niet zo groot. Maar een virus ergens oppikken wel. Er zijn natuurlijk mensen die sneller een bacteriële infectie van de luchtwegen of keel hebben. Maar in deze tijd van het jaar hebben de meeste mensen helaas gewoon een virus.

Maar verreweg de meeste longontstekingen ,luchtweginfecties en keelontstekingen zijn door een virus en daarom hebben antibiotica geen zin daarvoor.

Maar omdat je ook een bacterië op kan lopen betekend het toch niet dat mensen maar ziek in openbare ruimtes over iedereen heen hoeven te hoesten?

Ja ben zelf kwetsbaar anders loop ik niet 3x per jaar onder controle bij een longarts.
En natuurlijk moeten mensen die ziek zijn gewoon thuis blijven maar je kan als kwetsbare niet verwachten heel de wereld rekening houd met jou. Dat doen ze toch niet dus leef er mee.
Je moet als kwetsbare zelf je conclusies trekken. Drukte vermijden en goede hygiene en vooral gezond eten en blijven bewegen in de buitenlucht zodat je weerstand goed blijft. Heel belangrijk voor wanneer je wel een keer een virus te pakken krijgt.

Igv van SansaS zal een paar sinaasappels en een boswandeling niet helpen...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 12:40

journee schreef:
anjali schreef:
Ik vind dat het er vooral om gaat wat je doet als je een BESMETTELIJKE ziekte hebt. Dat is nl. heel wat anders dan je niet lekker voelen omdat je de avond ervoor flink gefeest hebt en nu een kater hebt.

Als je weet dat je ziek en besmettelijk bent zullen de meeste (fatsoenlijke) mensen wel afstand houden. Maar over het algemeen is iemand al besmettelijk voordat je zelf ziek wordt. Dus standaard altijd iets afstand houden (zeker bij kwetsbare personen die hier voor zichzelf ook altijd rekening mee moeten houden) en de hygiëne regels in acht nemen is de enige manier om kans op besmetting te verlagen. Maar helemaal voorkomen zal nooit lukken in het geval er veel mensen binnen een ruimte verblijven. (dat zag je ook tijdens corona) Maar de risico's verkleinen kan dus wel.

Iemand wordt echt besmettelijk zodra die erop los begint te hoesten en niezen en zodoende virusdeeltjes in het rond spettert.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 13:13

ivy_power89 schreef:
SansaS schreef:
Ik denk ik heftig reageer omdat ik zelf ernstig ziek ben en me behoorlijk erger aan het bagatelliseren van hoe besmettelijk virussen zijn en dat we dat kunnen voorkomen door afstand en hygiëne en gewoon thuis te blijven als je ziek bent.

Ik ben niet ernstig ziek maar lig wel elk jaar 5 a 6 keer in het ziekenhuis omdat ik longpatient ben. Ik kan dan ook best boos worden dat mensen zo laks zijn omdat elke virus die ik oppik, bijna garantie geeft voor een ziekenhuisopname. En dat is meestal een dag of 10, plus hersteltijd daarna (meestal week of 3, dan heb ik een week of 5 dat ik redelijk ga en dan ga ik weer uit logeren)

Ik kan me hier alleen maar bij aansluiten, goddank geen ziekenhuis opnames maar wel gegarandeerd zware longontsteking. Mijn record staat op 9 longonstekingen in 1 jaar daardoor zelfs. Sinds ik geen handen meer geef en de covid maatregelen die ik ik zo goed als kan blijf hanteren is dat al flink verminderd naar nu ongeveer 2 a 3 per jaar,

En ik kan buiten wandelen wat ik wil maar mijn afweer werkt gewoon nagenoeg niet :n die reageert niet bij binnendringen van een vijand om daarna veel te laat en veel te fel te reageren en dan nog vaak de verkeerde dingen aanvalt. Daar kan geen gezonde maaltijd tegen op.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 13:59

OleJon schreef:
Celebi schreef:
Nou dat soort zaken zijn toch echt niet in de haak..

Ziek zijn mag niet van je verlofdagen af gaan en bonussen bij doorwerken is helemaal van de zotte.

Hoe werk je mensen de ziektewet in..

Bij ons in het Cao staat duidelijk dat als de werkgever twijfels heeft bij ziekte.
De eerste of 2 dagen van je vakantie uren mag halen.
En bij ons zijn er al meerdere ontslagen omdat ze standaard 1 keer per maand ziek waren

Maar dit mag toch gewoon niet? Bij twijfel mag er een onafhankelijke arboarts ingeschakeld worden en die kan advies geven en dat advies is leidend. Maar ontslag vanwege ziekmeldingen.. Vakantiedagen inhouden.. In wat voor land leven we..

Kinke

Re: Ziek: testen jullie nog bij klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 14:25

dat kan wettelijk gezien ook niet. En waarop baseert die werkgever de twijfels dan. Wordt dat ook gedocumenteerd etc. Maar ja, als de werknemers er braaf in mee gaan dan kun je wel wat flikken als werkgever

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 14:26

BarbaLala schreef:
Zijn er serieus mensen die nog steeds in die hoax geloven?! :wow: :=

welke hoax bedoel jij eigenlijk (op pagina 9)

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 14:33

anjali schreef:
journee schreef:

Als je weet dat je ziek en besmettelijk bent zullen de meeste (fatsoenlijke) mensen wel afstand houden. Maar over het algemeen is iemand al besmettelijk voordat je zelf ziek wordt. Dus standaard altijd iets afstand houden (zeker bij kwetsbare personen die hier voor zichzelf ook altijd rekening mee moeten houden) en de hygiëne regels in acht nemen is de enige manier om kans op besmetting te verlagen. Maar helemaal voorkomen zal nooit lukken in het geval er veel mensen binnen een ruimte verblijven. (dat zag je ook tijdens corona) Maar de risico's verkleinen kan dus wel.

Iemand wordt echt besmettelijk zodra die erop los begint te hoesten en niezen en zodoende virusdeeltjes in het rond spettert.

Je bent het meest besmettelijk op de eerste (2) dagen voor en op de eerste (2) dagen van begin van klachten. Maar waarschijnlijk zul je door niezen en hoesten wel sneller mensen over grotere afstand besmetten.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 14:38

OleJon schreef:
Celebi schreef:
Nou dat soort zaken zijn toch echt niet in de haak..

Ziek zijn mag niet van je verlofdagen af gaan en bonussen bij doorwerken is helemaal van de zotte.

Hoe werk je mensen de ziektewet in..

Bij ons in het Cao staat duidelijk dat als de werkgever twijfels heeft bij ziekte.
De eerste of 2 dagen van je vakantie uren mag halen.
En bij ons zijn er al meerdere ontslagen omdat ze standaard 1 keer per maand ziek waren

Welke CAO is dit?

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 14:38

Popstra schreef:
SansaS schreef:
Maar je hebt het over een bacteriële infectie dat is echt compleet wat anders dan een virus waar dit topic over gaat.

Een virus kan je niet krijgen van jezelf. Dat is onmogelijk.. een bacteriële infectie wel. Maar dat is heel wat anders.

Ik weet niet of je zelf ook kwetsbaar bent en daar een verhoogd risico op hebt? Maar dat ben ik wel en mijn oncoloog acht een bacteriële infectie zomaar in de keel bij mij niet zo groot. Maar een virus ergens oppikken wel. Er zijn natuurlijk mensen die sneller een bacteriële infectie van de luchtwegen of keel hebben. Maar in deze tijd van het jaar hebben de meeste mensen helaas gewoon een virus.

Maar verreweg de meeste longontstekingen ,luchtweginfecties en keelontstekingen zijn door een virus en daarom hebben antibiotica geen zin daarvoor.

Maar omdat je ook een bacterië op kan lopen betekend het toch niet dat mensen maar ziek in openbare ruimtes over iedereen heen hoeven te hoesten?

Ja ben zelf kwetsbaar anders loop ik niet 3x per jaar onder controle bij een longarts.
En natuurlijk moeten mensen die ziek zijn gewoon thuis blijven maar je kan als kwetsbare niet verwachten heel de wereld rekening houd met jou. Dat doen ze toch niet dus leef er mee.
Je moet als kwetsbare zelf je conclusies trekken. Drukte vermijden en goede hygiene en vooral gezond eten en blijven bewegen in de buitenlucht zodat je weerstand goed blijft. Heel belangrijk voor wanneer je wel een keer een virus te pakken krijgt.

Dat klopt maar als je weerstand elke week afgebroken word door zware chemotherapie dan kan je nog zo gezond eten en bewegen als je wil maar daar word je weerstand niet beter van helaas. Ik heb al maandenlang bloedwaarden van niks. Zo simpel lijkt het misschien maar is het niet.

Ik kom daarom inderdaad zelfs nu nergens :) maar ik vind wel dat vreemde mensen in de supermarkt gewoon afstand van je kunnen houden ipv over je heen buigen en hoesten omdat ze ook het product willen pakken waar jij voor staat.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 14:59

Ja afstand houden is logisch.

Maar als ik ziek ben is er niemand die mijn boodschappen doet hoor. Dus ik zou dan gewoon naar buiten moeten. En er zijn ook banen waarbij je niet betaald krijgt als je ziek thuis blijft. Dus ja dan moet je ook wel gaan.

Zo zwart-wit is het niet.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 15:12

MarlindeRooz schreef:

Maar als ik ziek ben is er niemand die mijn boodschappen doet hoor. Dus ik zou dan gewoon naar buiten moeten. En er zijn ook banen waarbij je niet betaald krijgt als je ziek thuis blijft. Dus ja dan moet je ook wel gaan.

Er zijn supermarkten die bezorgen.
Werkgever moet personeel bij ziekte 2 jaar doorbetalen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 15:26

verootjoo schreef:
Welke CAO is dit?

Ik kan me niet voorstellen dat dit mag van de wet eigenlijk, ben ook wel benieuwd.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 15:54

Petpa schreef:
MarlindeRooz schreef:

Er zijn gebieden waar ze niet bezorgen.
En met een nulurencontract krijg je niet altijd doorbetaald.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 15:57

Petpa schreef:
MarlindeRooz schreef:

De Aldi bezorgt niet hoor. Dus niet elke supermarkt bezorgt. Ik zal er dan toch echt uit moeten als ik wat nodig heb. Ik heb ook nog nooit eten laten bezorgen door een supermarkt, ook niet van een Coop of Plus.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 17:24

Er zijn ook winkels die eenmalig bezorgen, hoef je geen klant voor te zijn.
Zelfs thuisbezorgd bezorgd tegenwoordig boodschappen

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 17:45

purny schreef:

Er wonen ook mensen buiten de randstad.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 17:49

Als je chemo ondergaat word je als het goed is ook door je oncoloog geadviseerd op te letten omdat je dan erg kwetsbaar bent.
De enigste die met jou rekening kunnen houden zijn dan je naasten.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 17:52

Tja, waarom zou je rekening houden met anderen die kwetsbaarder zijn dat jij.
Alles is voor Bassie... :brr:

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 18:00

senna21 schreef:
Tja, waarom zou je rekening houden met anderen die kwetsbaarder zijn dat jij.
Alles is voor Bassie... :brr:

Iedereen kan verantwoordelijk om gaan met zijn/haar klachten, maar je kan de rest van de wereld niet on hold zetten omdat er een miniscule fractie van de mensheid enorm kwetsbaar is.
Laten we eerlijk zijn; het gros van de mensen is dat niet en er is niets mis met een keertje verkouden en ziek worden. Dat hoort doorgaans gewoon bij het leven.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 18:05

Waarom zouden we er ook naar streven om mensen er een beetje toe aan te moedigen om niet over elkaar heen te snotteren. Zóveel gedoe.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 18:12

MarlindeRooz schreef:
purny schreef:

Er wonen ook mensen buiten de randstad.

Je gaat me niet vertellen dat je op het platteland niets kan laten bezorgen. We leven niet in de 20e eeuw...

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 18:14

Dit topic is echt precies geworden wat geloof ik niet het idee was.

Maar ik ben team rekening houden met andere. Het was heel mooi geweest als dat uit de hele corona pandemie was gekomen maar helaas. Het lijkt wel alsof de maatschappij juist nog meer individueel is geworden. Erg jammer.

Ik woon niet in een wijk waar van die snel bezorgers komen. Wel veel supermarkten bezorgen hier.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 18:16

Er is soms misschien een kunnen laten bezorgen, maar misschien ook nog een niet willen omdat je het goedkoper gewoon even op kunt halen lopend. Het is gelukkig een eigen keuze of je het wilt laten bezorgen of niet. En als ik ziek ben dan lig ik op bed, dan heb ik ook geen behoefte om naar een supermarkt te gaan of te eten.