Kunstgebit op "jonge" leeftijd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Siers83

Re: Kunstgebit op "jonge" leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 22:15

Oh zo. Maar heb je dit alles niet met de ta van vandaag besproken en aangedrongen op een verwijzing?
Of anders je zorgverzekering eens bellen en het daar uitleggen? Baat het niet dan schaad het niet. Lastig

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 06:14

Werd er gisteren beetje door overvallen. Heb wel aangegeven dat ik sowieso langs kaakchirurg moest nog voor verstandskiezen, maar daar kwam antwoord op dat zij die ook kan doen. En het was verder flink heftig, dus heb inderdaad daar niet verder op aangedrongen. Dat kwam pas toen ik toen was en aan het uitzoeken was wat ik wil en kan.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 08:36

@MyWishMax : arme jij!
Er bestaan echtwel nog hurken, die menen onder de mom " van behoud" van alles uit de kast trekken.

Ik snap alleen even niet wat de huisarts met een verwijzing naar kaakchirurg te maken heeft.
Imo is hier toch echt de tandarts de aangewezen persoon hiervoor.
Maar er zijn meer dingen hier in NL die ik naar 27 jaar nog steeds niet snap.

Ook bvb wat verzekering nu wel of niet vergoed : bij behoud of gedeeltelijke protheses betaal je je scheel en gaat alles eruit krijg je tussen de 60 en 75% vergoed...

Wat ik wel gezien en geleerd heb, is dus je eigen TA kiezen en op je strepen staan.

Misschien had ik hier ook gewoon geweldig geluk.
Toen mijn voortand op half 8 stond ben ik jaar alleereerst na een intake bij een protheticus geweest.
Die had ik gewoon gevonden via Google omdat ik voor geen geld in de wereld hier in dorp wilde.
Die heeft mij (en mijn angsten) aangehoord en offertes gemaakt.
Plaatjes, deelprothese, compleet protheses.
En mij dan doorverwezen naar een TA met die hij samenwerkt.
Week later bij de TA, die dan alles onderzocht heeft en ook weer na mijn angsten geluisterd heeft.

Die gaf duidelijk aan, dat een deelprothese wel een mogelijkheid was maar voor behoud (en onderhoud) toch wel dan behoorlijk wat behandelingen (en geld) nodig zijn.

Maar het beste : hij was eerlijk!
En heeft geluisterd.

Aan het eind zei die : behandeling en behoud hebben geen nut, als je naar de eerste behandeling niet meer komt.
Ik adviseer alles eruit, dan ben je ervan af en je bespaard jou en mij een hoop frustratie.

5 min later had ik de verwijzing ziekenhuis/ kaakchirurg.

De TA heeft dan weliswaar aan mij zowat niets verdient maar ik ben hem euwig dankbaar en inmiddels zijn manlief en 2 vriendinnen patient bij hem, haha.

Als jij het wenst, moeten zij jou de verwijzing geven. Punt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 09:06

Dank je, sasja. Huisarts mag ook verwijzen naar kaakchirurg, niet alleen tandarts. Vandaar dus haha.
Maar jij hebt dus wel tandarts gehad die niks 'verdient' heeft aan je. Dat zou hier ook zo zijn dan idd, op de intake van gisteren na Ja. Door de spanning en het toch tegenvallende nieuws heb ik gewoon me beetje laten overbluffen ook en dus niet gevraagd om verwijzing, terwijl ik het bij maken van de afspraak wel gevraagd heb of ze verwijzing zouden geven als dat nodig was.

Verder als ik kijk krijg ik dus wel alles vergoed als ik alles laat trekken en volledig gebit krijg. Ik heb speciale verzekering voor mensen met bijstandsuitkering, waarbij eigen bijdrage ook vergoed wordt. Want dan is het iets als 15% eigen bijdrage of tussen de 10 en 20 oid en die wordt bij mij dan weer vergoed uit aanvullende verzekering. Moet ik wel bij mensen met contract gaan en het enige wat eventueel niet volledig vergoed wordt dan zijn kiezen of tanden trekken die door tandarts gedaan hadden kunnen worden, als ik het goed begrijp. En dat kan dan eventueel nog uit aanvullende tandartsverzekering maar die is maar 500. (En ja, klinkt ideaal deze verzekering, maar ik betaal dus op zo'n laag 'inkomen' bijna 215 euro per maand aan premie. Maar jullie snappen waarom ik zo voorzichtig moet zijn met geld en het erg van belang is of dingen vergoed kunnen worden of niet)

En ja, met deelprothese moet er nog heel veel onderhoud gebeuren en niet eens zeker dat het meerdere jaren goed blijft gaan. Dat was echt ruim het dubbele qua offerte al van de gehele en dan zat de prijs van de deelprothese er niet eens bij.

Super bedankt voor jouw ervaring. Ik ga gewoon de tandarts van gisteren mailen en anders heb ik dus afspraak bij huisarts waar ik sowieso al heen moet voor 1 van de tig ander medische gedoe dingen :')

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-25 12:00

Duurde bij mij ook 3 tandartsen voordat ik eindelijk verwijzing kreeg en daarna kreeg ik nog een hele gemene kaakchirurg, ik quote" tjah als ik pijn in mijn hand of been heb laat ik die er ook niet af hakken" gebasseerd op een mooie buitenkant en niet naar de binnenkant gekeken, pas de 2de kaakchirurg luisterde echt.

Overigens is je tandarts wel degelijk degene die je moet doorverwijzen hier voor de informatie die een TA mee kan geven, in mijn geval dus heel belangrijk want met een "wil volledige extractie" was ik overal weggestuurd.

De TA kon fotos bijvoegen, geschiedenis, ontstekingen etc en aangeven dat zij op lange termijn niets meer voor me kon doen. Iets dat een HA nooit had kunnen meegeven :)

Week 7 is vandaag aangebroken :):)

Tanden liggen nu in de koelkast met dinabase :') gaat goed, botsplinters zijn nog een giga struggle maar al met al mag ik niet klagen. Ik voel wel nog wat "gevoeligheid" als ik kauw maar mijn moeder zegt dat het heel lang kan duren voordat ik zeg maar eelt op mn tandvlees heb :D :))

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 12:03

Van huisarts naar KNO arts en daar verwijzing naar kaakchirurg kan ook.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 16:27

Zoals Friemel zegt, laat je vooraö niet afschepen. JIJ hebt de pijn en de overlast en zij dienen gewoon naar jouw te luisteren - ook naar jouw wensen.
Heel veel success

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-25 07:22

Ik heb een nieuwe crème/gel gekocht voor de pijn van de botsplinters, sommige plekjes zijn rood/geïrriteerd omdat de splinter helemaal tegen de voorkant aanzit maar er nog doorheen moet groeien. Cikaflogo... GOOR jonge :') alsof je op een plant aan het kauwen bent :))

Maar vannacht gebruikt op de plekjes en ik merk dat het al een stuk rustiger is dan gister ik heb nog 3 nare splinter plekken en duim dan écht dat het klaar is :=

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-25 12:40

Even een vraagje, ik had contact met mijn verzekering nav een rebase en ging daarbij ook googlen.

Nu zag ik dit op meerdere websites:

"Om de pasvorm te verbeteren zal uw tandprotheticus na gemiddeld 6 weken een zachte laag in uw noodgebit maken"

Ik heb dat niet gehad en MOET dus de dinabase gebruiken omdat de heuveltjes die er normaliter inzitten ook pijnlijk zijn los van dat beide veel te groot zijn, jullie wel?

XxMariellexX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 12:43

_Friemel schreef:
Even een vraagje, ik had contact met mijn verzekering nav een rebase en ging daarbij ook googlen.

"Om de pasvorm te verbeteren zal uw tandprotheticus na gemiddeld 6 weken een zachte laag in uw noodgebit maken"

Ik heb dat niet gehad en MOET dus de dinabase gebruiken omdat de heuveltjes die er normaliter inzitten ook pijnlijk zijn los van dat beide veel te groot zijn, jullie wel?

Ik zou zeker even bellen!

Ik kom net van de tandprotheticus vandaan en hij heeft inderdaad een zachte laag van een soort rubber in mijn gebit gedaan en hij zit nu echt zo stevig als een huis kan ook gelijk eten wat ik afgelopen 6 weken echt niet heb kunnen doen! Gister als ik mijn mond open deed viel boven en onder uit en nu zit het muurvast heb gewoon moeite om hem uit te halen haha

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 13:42

Ik heb idd ook een rebase gehad na een aantal weken op mijn nood gebit.
Alleen vond ik persoonlijk het maar weinig verschil maken met voor de rebase.
En dit gaat wel van je eigen risico af mochten mensen deze nog niet gebruikt hebben.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 18:22

Ik heb het 'geluk' dat mijn eigen risico in het 1e kwartaal al op is elk jaar. En bij mijn verzekering eigen bijdrage ook vergoed wordt. Dus als het goed is heb ik erg weinig kosten, misschien een deel wat niet perse door kaakchirurg getrokken zou moeten worden, aan de andere kant was het wel slecht eraantoe en heb ik alles wat tor nu toe getrokken is ook bij de kaakchirurg moeten laten doen nadat de 1e bij tandarts dus finaal doormidden brak.

Uiterlijk woensdag krijg ik de verwijzing. Of van de tandarts maar als die eigenwijs blijft dan van de huisarts. (De tandarts denkt dat ze het zelf kunnen, ook het dicht maken van de open verbinding naar holtes. Maar mocht dat niet lukken willen ze daarna wel gaan verwijzen. Daar zit ik dus echt niet op te wachten, pas na trekken en poging tot dichtmaken gaan verwijzen en dan moeten hopen dat de kaakchirurg snel plek heeft en dan weer onder narcose moeten.....) Heb dus aangegeven dat ik echt graag een verwijzing wil. Maar krijg hem dus sowieso deze week.

Ben nu druk opzoek naar de tand technicus of hoe heet het? Dat is nog niet zo makkelijk. Moet en aangesloten bij verzekering en graag in de buurt. Zijn er een aantal met beperkte openingstijden en dat vind ik te spannend. Heb er nu 2 waar ik tussen ga kiezen en dan morgen bellen. Dan hoop ik daar snel terecht te kunnen en dan maar afwachten hoe lang het duurt voordat alles klaar is en ik dus afspraak kan hebben.

Vind het wel heel spannend. Weet niet zo goed wat te verwachten. Ik lees hier doe botsplinters maar dat is toch niet iets wat iedereen heeft? Ik heb al eerder die open verbinding gehad en door mijn chronische ziekte duurt het langer voordat ik genees en heb er 6 weken lang geen inspanning mogen leveren en 1e weken echr niet voorover buigen, niet niezen, eigenlijk niks waardoor er druk op kon komen. Enndat was dann1 kies, nu is de kans groot dat het bij het grootste deel gebeurd.. m

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 19:04

Ik heb geen botsplinters gehad maar wel kaakbot die wat lastig was.

Maar ik moest wel naar de kaakchirurg vanwege mijn medicatie want ik ben ook chronisch ziek.

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-25 07:03

XxMariellexX schreef:
_Friemel schreef:

Ik zou zeker even bellen!

Ik kom net van de tandprotheticus vandaan en hij heeft inderdaad een zachte laag van een soort rubber in mijn gebit gedaan en hij zit nu echt zo stevig als een huis kan ook gelijk eten wat ik afgelopen 6 weken echt niet heb kunnen doen! Gister als ik mijn mond open deed viel boven en onder uit en nu zit het muurvast heb gewoon moeite om hem uit te halen haha

Heb contact met hem opgenomen ook omdat ik niet tevreden ben met hoe dik onder is aan de buitenkant, je ziet hem namelijk zitten vanaf buiten, hij gaf aan dat dit met de rebase echt beter wordt dan wordt hij ook slanker, ik vind dat een rare opmerking hij wordt dan toch gevuld? Nouja over 3 weken mag ik de echte rebase dus ik wacht wel maar anders ga ik voor een second opinion... Ik kon nu een ruber laagje krijgen maar raadt hij niet aan ivm mijn botsplinter regen, hij gaf aan beter iets ruimte te houden nu en te plakken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 09:00

Opzich wel logische verklaring met die botsplinters idd. Die wil je wel de ruimte geven, het is nu al pijnlijk genoeg. Laat staan als ze geen ruimte hebben :=

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-25 14:35

Ja wil die er met de rebase eigenlijk volledig uit hebben namelijk :j Ik heb nu een totaal van 11 botsplinters gehad en nog 4 plekken die aan het "afbakken" zijn :') heb nu wel echt het idee dat het rustig aan het worden is :j

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-25 11:34

Hoe gaat het hier?

Hier bezig met het laatste botsplintertje! mijn kaak zakt wel echt inmens snel, dus zelfs met dinabase moet ik boven plakken want hij klapt om, 13 juni mijn rebase ben wel beetje zenuwachtig, wat nou als ik straks alsnog mijn bovengebit niet kan vast zuigen -O- De voorkant van mijn gehemelte is zó fors gezakt vergeleken met de zijkant (zowel boven als onder erg weinig tandvlees)

Ben benieuwd of dit ook issues met implantaten gaat geven...

Ik heb in ieder geval heel veel zin in volgende week vrijdag, eindelijk geen dinabase taferelen meer :')

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 13:34

_Friemel schreef:
Hoe gaat het hier?

Hier bezig met het laatste botsplintertje! mijn kaak zakt wel echt inmens snel, dus zelfs met dinabase moet ik boven plakken want hij klapt om, 13 juni mijn rebase ben wel beetje zenuwachtig, wat nou als ik straks alsnog mijn bovengebit niet kan vast zuigen -O- De voorkant van mijn gehemelte is zó fors gezakt vergeleken met de zijkant (zowel boven als onder erg weinig tandvlees)

Ik heb in ieder geval heel veel zin in volgende week vrijdag, eindelijk geen dinabase taferelen meer :')

Na het rebasen, blijven ze wel een tijdje "goed zitten" zodat je alleen (als goed is) onder hoeft te plakken... maar vergis je niet... jouw kaak blijft nog een behoorlijke tijd slinken.

Hoe snel en hoe veel is echt niet te zeggen, gaat bij iedereen anders.
Bij mij was het al binnen 10 dagen raak, haha. Maar ik ken ook mensen waar het lang paste ondat het slinken bij hun gewoon langzaam ging.

Oh, en ik had een dag naar het rebasen last van drukplekjes dus hoppa weer terug en aanpasssen.

Verder moet ik nu echt dringend een afspraak maken om weer te rabasen ( mijn "nieuw" gebit)... ik hoop dat nu naar een jaar mijn kaak eindelijk klaar is met veranderen

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 15:01

Ik heb ober 2 weken afspraak staan bij de tandtechnicus en begin juli helaas pas bij kaakchirurg. Degene met narcose mogelijkheid hebben allemaal enorme wachtlijsten. Deze ben ik eerder geweest en was toen heel prettig, maar helaas net 1 van de kaakchirurgen uitgevallen waardoor de wachttijd opgelopen is ipv max 2 weken. En na dat gesprek moet het dus nog ingepland worden. Maar die technicus vinden was ook al niet makkelijk in mijn omgeving. Waren er wel een aantal maar die waren dan heel beperkt open, omdat er maar 1 persoon werkzaam was. Of ze werkte samen met 1 bepaalde tandarts, soms zelfs on hetzelfde gebouw en dan leek het net alsof ze je weer naar die tandarts gingen sturen. En ik wilde wel 1 die makkelijk te bereiken is nav jullie verhalen van soms meerdere keren terug gaan.

Maar goed, over 2 weken dus 1e gesprek en over een maand intake. Hopelijk daarna snel stappen kunnen nemen. Wel heel spannend

Wat fijn van de splinters zeg! Wel balen dat het zo snel slinkt.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 16:24

Hier wordt morgen nog een tandje getrokken en smiddags krijg ik mijn (poedersuiker) gebitje weer terug met een extra tandje en over ongeveer 3 maanden gaan ze dan een flexibel gebit maken. Dus tot die tijd met pijn in mijn bakkes rond lopen "hijs fijn" :')

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-25 08:42

sasja0705 schreef:
_Friemel schreef:
Hoe gaat het hier?

Na het rebasen, blijven ze wel een tijdje "goed zitten" zodat je alleen (als goed is) onder hoeft te plakken... maar vergis je niet... jouw kaak blijft nog een behoorlijke tijd slinken.

Hoe snel en hoe veel is echt niet te zeggen, gaat bij iedereen anders.
Bij mij was het al binnen 10 dagen raak, haha. Maar ik ken ook mensen waar het lang paste ondat het slinken bij hun gewoon langzaam ging.

Oh, en ik had een dag naar het rebasen last van drukplekjes dus hoppa weer terug en aanpasssen.

Verder moet ik nu echt dringend een afspraak maken om weer te rabasen ( mijn "nieuw" gebit)... ik hoop dat nu naar een jaar mijn kaak eindelijk klaar is met veranderen

Ik ben heel bang dat ik zo'n 2 weken figuur ben alhoewel mijn kaak is al zoveel geslonken, kaakchirurg schrok ervan, kreeg ook echt een oeh gezicht :') Hij zo dat gaat rap. Heeft wel voordelen want dat zou betekenen dat ik over 3 maanden al definitief gebit mag en als die niet blijft zitten in 2025 mijn implantaten ALS ik die zou nemen. en dan heb ik geen eigen risico dit jaar eens , ook fijn :') Eigen risico was nu in februari alweer op

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 08:45

Mijn eigen risico was op 8 januari al op _O-

Ik mag in Oktober voor mijn definitieve gebit dus binnenkort maar een afspraak maken.

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-25 19:03

Ik heb mijn rebase gehad 2 dagen geleden oh man wat een verademing! Alles sluit nu goed aan maar helaas, corega, fixodent, fittyu dent (waterproof) houden allemaal onder niet met afhappen helaas.. beter als ik het in stukjes breek, dan zit het wel de hele dag maar goed ik wilde gewoon mijn flatbread afhappen :') Denk toch dat het implantaten worden onder... zou betekenen dat ik nooit buiten lekker een broodje kan halen omdat ik dan moet afhappen en dat gaat gewoon niet met plak. Jammer maar helaas.

Wel heeeel blij met de pasvorm nu, wat een verschil, heb nu niet meer t gevoel dat ik een 1 of ander paard ben :')

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 21:48

Ah balen dat plakken niet goed ging vandaag.

Met implantaten heb ik geen ervaring, maar ben ik wel benieuwd naar. Is het fijner dan een gewoon gebit?
Ik heb alleen boven een prothese en die zit prima en plakt ook goed met poeder, kan alles eten gelukkig

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-25 11:26

Siers83 schreef:
Ah balen dat plakken niet goed ging vandaag.

Met implantaten heb ik geen ervaring, maar ben ik wel benieuwd naar. Is het fijner dan een gewoon gebit?
Ik heb alleen boven een prothese en die zit prima en plakt ook goed met poeder, kan alles eten gelukkig

Het zit vast, ook echt vast dus dat is prettig, zijn daardoor ook heel dun. weet alleen nog niet zo goed of ik weer iets in mn tandvlees wil, ik ben eindelijk pijn vrij na jaren en dat is toch wel heel erg lekker.

Dat is dus mijn grootste angst en de implantaten moeten 3 maanden erin groeien voordat de tanden erop kunnen dus je loopt eerst met een metalen bar rond :')