Tieneke schreef:Maar de werkgevers beginnen nu pas daarin op gang te komen, helaas, omdat er dus "boetes" betaald moeten worden. Zelfs als je bedrijf tout court te veel langdurige zieken heeft, moet je betalen.
De vraag is alleen: komen ze op een goede manier op gang? Of gaan ze mensen dingen verplichten (of zelfs ontslaan owv medische redenen) om onder de boetes uit te komen?
Zelf heb ik op zich wel goede begeleiding gehad, ik had goede mensen achter mij staan (huisarts, personeelsbegeleiding, arbeidsgeneesheer, manager, ..), ben via mijn werkgever aan een traject ivm (voorkomen van)burn-out kunnen beginnen en ik ben min of meer op mijn pootjes terecht gekomen. Ik werk nu ook via een speciale regeling maar dan niet via het ziekenfonds (al was dat ook nog een optie als dit niet zou kunnen) maar het heeft van allerlei partijen bloed, zweet en zelfs tranen (vooral van mij dan) gekost om het zo te krijgen. Ik had echt geluk dat mijn diensthoofd zich daar enorm voor heeft ingezet, anders was het nooit gelukt. Wat ook maakt dat ik, omdat het allemaal speciaal zo geregeld is, moeite heb om aan te geven dat het eigenlijk toch nog te zwaar is.
Maarja, ik ben al van functie verandert (binnen hetzelfde bedrijf), ik werk onder mijn niveau (verder geen problemen mee, al moet ik wel opletten dat ze mij niet teveel in mijn schoenen willen schuiven omdat de capaciteiten er zeg maar wel zijn) en het is een heel ander soort werk dan eerst. En dus die speciale regeling. Dan nog gaan zagen dat het zwaar is vind ik dan ook weer zo wat ..
Ik had het eerder in een reactie ook al aangegeven, voor mij maakte alle controles en steeds uitleggen en verdedigen en hopen dat ze het echt wel zien dat het echt nog niet gaat alles nog een stuk zwaarder, en gaf mij meer angst dan goed was voor mij, want ik kon toen echt niet. En ik begrijp wel dat de controles er zijn, maar ik heb soms ook het gevoel dat de verkeerde mensen op de rooster gelegd worden om het zo te zeggen. Maar natuurlijk weet ik niet wat andere mensen allemaal aan de hand hebben ..