meggiemeg schreef:De huisarts van mijn moeder heeft haar verzoek tot euthanasie geweigerd, hij heeft haar dat heel netjes uitgelegd. Mijn moeder wilde dat niet horen die uitleg, het enige wat zij nog hoorde was nee. Niet het feit dat als hij haar verzoek wel had ingewilligd zijn ambt niet meer mocht uitoefenen. Dat is niet iets wat je van iemand mag verwachten vind ik. Uiteindelijk heeft het experticecentrum haar verzoek wel ingewilligd. Ik vond het best snel gaan van het eerste intake gesprek tot de uiteindelijke datum. Er heeft iets van 5½ maand tussen gezeten.
Hieruit lees ik vooral dat de huisarts een andere inschatting had dan de mensen van het expertisecentrum.
Dat kan.
Ik vind aan de ene kant euthanasie een daad van barmhartigheid,
maar als puntje bij paaltje komt is het toch een ander mens doodmaken.
Als je dat als arts niet kunt, mag je 'nee' zeggen - en moet je doorverwijzen.
En uiteraard voelt het voor de huisarts anders dan voor een relatieve buitenstaander van het expertisecentrum.
... doorgaans kent een huisarts iemand langere tijd. Ik kan me voorstellen dat op basis van eerdere contacten, iemands geschiedenis etc een huisarts 'te veel perspectief voelt' om euthanasie te kunnen verlenen.
Hoe zeer het ook wringt: ik vind het van A tot Z te respecteren.
En een relatieve buitenstaander voelt veel meer 'de wanhoop nu' "ik wil niet meer".
En dan kun je naar eer en geweten (en volgens de wet) euthanasie verlenen - "als u niet meer wil, dan hoeft u ook niet meer verder".