[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 23:17

PotjeMayo schreef:
Ik schop dit topic weer even omhoog ( als er een deel 9 is, die kon ik niet vinden )

Maar ik vraag me af of er meer mensen met pms zijn en wat voor jou heeft geholpen. Ik kreeg als opties een mirena, anti depressiva en een psycholoog gesprek.
Ik zit met klachten als somber/depressief voelen de week voor mijn menstruatie en pijn in m'n buik wat kan doorstralen naar m'n onderrug en bovenbenen. En moodswings wat echt met pieken en dalen gaat.

Een spiraal zetten vind ik echt dood en doodeng dus ik heb gekozen voor anti depressiva. En eerst gaan we nog kijken voor supplementen of dat misschien kan helpen!

Heeft iemand misschien tips of meer info wat bij jou hielp?

Ik vind trouwens heftig. Dat je liever kiest voor AD ipv een spiraal. Ben je daar zeker van? Een spiraal kan ev ook onder verdoving of een roesje. Wat vind je er eng aan?

JorienNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 14:07

Josien_ schreef:
Danielleeee_ schreef:
Ik heb gister mijn Kyleena laten zetten. Het was binnen een kwartiertje gepiept, alles bij elkaar. Dus ik stond zo weer buiten. Het zetten was wel even naar. Het opmeten en daadwerkelijk plaatsen deed even goed zeer, maar dat was misschien twee keer een halve minuut.

De rest van de dag en vandaag een wat zeurderig gevoel in mijn buik. Maar verder voel ik me echt prima :)

Zojuist mijn Kyleena laten vervangen en vooralsnog dezelfde ervaring :) .
Ook meteen uitstrijkje gedaan, maar dat is peanuts vergeleken bij het zetten van de spiraal.

Iemand trouwens een tip voor menstruatie ondergoed? Wil het toch eens proberen.

Ja i love menstruatie ondergoed! Ik heb van meerdere merken, maar vind Lotties Period wel echt het fijnst. Zit lekker en lek niet door! Ik zou het gewoon eens proberen.

PotjeMayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 13:54

Schuur_ schreef:
Ik vind trouwens heftig. Dat je liever kiest voor AD ipv een spiraal. Ben je daar zeker van? Een spiraal kan ev ook onder verdoving of een roesje. Wat vind je er eng aan?

Ik heb eerder depressieve klachten gehad voor een lange tijd, goed uit gekomen. Maar nu met dit, ik trek het niet meer. Elke maand hetzelfde liedje.
Ik moet er nog voor naar de huisarts, ik zit nu aan vitamine D en magnesium om te kijken of dat helpt.
Ik kies er zeker niet zomaar voor, andere opties die ik voorstelde zouden niet helpen of niks naar boven halen.

Ik vind het een vreselijk idee dat mensen aan me zitten. Daar heb ik zo mijn redenen voor. Zelfs onder een roesje. Ik vind het echt vreselijk . Voelde ook een beetje alsof het op me werd geduwd. Ook ervaringen gehoord dat het niet goed ging of krampen etc. Ik vind het niks.
Ook dat het weer hormonen is, de pil ging ik ook heel slecht op.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 17:03

Ik vind de hormonen in de spiraal vergeleken met de pil echt heel erg meevallen. Had er bij de pil veel last van, ook qua libido, maar bij de spiraal merk ik eigenlijk niks. Maar ik heb nog wel iedere maand een menstruatie. Het is niet veel bloed, maar duurt wel echt langer dan voorheen.

welmoed__

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 20:37

Ik heb met de Kyleena spiraal helaas nog wel wat psychische klachten door de hormonen. Daarnaast is mijn libido ook niet om over een huis te schrijven. Ik heb hem nu 2 maand en ze zeggen dat je het 6 maand de tijd moet geven om je lichaam te laten wennen. Maar als het niet veranderd laat ik hem er wel weer uit halen denk ik.
Was ook de eerste 4 weken ongesteld, was ook niet echt een pretje. Menstruatie daarna lijkt wel beter te gaan.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 22:59

Ik heb gisteren mijn spiraal laten verwisselen. Hoe hebben anderen dit ervaren? Als in, niet de wissel zelf (dat was vreselijk), maar de dagen/weken/maanden erna? Gaat het gewoon net zo door als bij de vorige spiraal of moet je lichaam er weer aan wennen?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 12:50

Random vraag.
Ik slik sinds deze maand de minipil (daarvoor 2 jaar geen anticonceptie).
Na m'n menstruatie wat spotting, paar dagen niks en nu wordt het toch meer dan enkel "wat spotting" . Op de strip zit ik nog een dag of 5 van m'n stopweek af.
Slim om nu te stoppen en dus eerder een stopweek in te lassen? Of is alles dan helemaal van slag? Ik heb geen zin in 2 weken ellende :=

Laura_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 20:29

Als je daadwerkelijk de minipil slikt, Cerazette, dan moet je alle dagen een pil slikken en heb je GEEN stopweek. In de minipil zit maar één hormoon, een progestageen. Van de oestrogenen (in een ‘normale pil’ krijg je normaal gesproken een regelmatige pilcyclus met stopweek, maar bij de minipil zie je vaak geen menstruatie/ontrekkingsbloeding elke 4 weken, maar juist wat spotting in meer of mindere mate. Of onregelmatig bloedverlies, net hoe je het wil noemen. Maar daar wordt de pil niet minder betrouwbaar van. Dus het antwoord op je vraag is nee, niet stoppen, geen stopweek inlassen als je een pil met alleen progestageen slikt. Accepteren dat je onregelmatig bloedverlies hebt (wat de komende maanden nog wel beter kan worden) of je goed laten voorlichten over de verschillende soorten anticonceptie en hun werking.

Laura_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 20:31

deksel schreef:
Ik heb gisteren mijn spiraal laten verwisselen. Hoe hebben anderen dit ervaren? Als in, niet de wissel zelf (dat was vreselijk), maar de dagen/weken/maanden erna? Gaat het gewoon net zo door als bij de vorige spiraal of moet je lichaam er weer aan wennen?

Meestal gaat het door zoals het bij je vorige spiraal was (of juist minder bloedverlies, omdat het hormoonlevel wat hoger ligt weer). Soms heb je even wat bloedverlies vlak na de wisseling, puur doordat die wisseling (spiraal verwijderen én nieuwe plaatsen) een klein beetje ‘schade’ kan geven.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 23:41

Oh grapje dacht dat het de minipil was :+ paar maanden terug al gehaald, lang verhaal.
Ik heb Ethinylestradiol 0,03 / Levonorgestrel 0,15. Geen minipil dus, strip van 3 weken.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 08:05

Was het in dit topic dat iemand de supplementen van Happy Mammoth had besteld om te proberen? Wat zijn de ervaringen?

Laura_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 08:34

Nyaleti schreef:
Oh grapje dacht dat het de minipil was :+ paar maanden terug al gehaald, lang verhaal.
Ik heb Ethinylestradiol 0,03 / Levonorgestrel 0,15. Geen minipil dus, strip van 3 weken.

Haha, dat is geen minipil inderdaad. Bij alle pillen kan in de eerste maanden spotting optreden, dat is niet gek. Je lichaam moet wennen aan de hormonen. Ik zou dus de pilstrip afmaken en dan een stopweek houden.

xxIsaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 11:32

Hee allemaal!

Een vraag; ik heb op 1 maart dit jaar een mirena spiraal laten plaatsen en sindsdien heb ik veel last van spotting (als in, 2 weken lang elke dag spotting en dan 1,5 week niks waarna het weer begint). Het is absoluut niet veel, maar begint wel vervelend te worden nu.. Hebben mensen hier ervaring mee en verdween dit uiteindelijk? Ik lees in de bijsluiter dat het een halfjaar kan duren, daar zit ik nog net niet op.

xColorCross

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 12:52

Ik heb nu exact hetzelfde, alleen heb ik mijn spiraal sinds begin november. Het verschilt per maand hoeveel mijn spotting is. Twee weken geleden heb ik een hele heftige menstruatie gehad en nu heb ik weer last van spotting. Ik ga maandag even de huisarts bellen.

Laura_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 12:56

xxIsaa schreef:
Hee allemaal!

Een vraag; ik heb op 1 maart dit jaar een mirena spiraal laten plaatsen en sindsdien heb ik veel last van spotting (als in, 2 weken lang elke dag spotting en dan 1,5 week niks waarna het weer begint). Het is absoluut niet veel, maar begint wel vervelend te worden nu.. Hebben mensen hier ervaring mee en verdween dit uiteindelijk? Ik lees in de bijsluiter dat het een halfjaar kan duren, daar zit ik nog net niet op.

Je hebt je spiraal nu bijna 5 maanden en inderdaad raden we echt aan 6 maanden geduld te hebben. Als je dan nog steeds spotting hebt, is vaak het baarmoederslijmvlies te dun. Wat dan vaak goed helpt is 2x een pilstrip doorslikken (dus 6 weken) en dan een stopweek te houden. Dan reset je het baarmoederslijmvlies als het ware. Vaak houdt de spotting daarna op. Het kan ook blijven aanhouden, dan is het aan jou om te bepalen of je dat accepteert of niet.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 15:47

Ja ik heb er ook last van, heb toevallig laatst Laura er een pb over gestuurd. En ook duurt mijn menstruatie langer tegenwoordig, ruim een week.

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 20:36

Durf te vragen.
Ik vond dit topic net pas.
Ik zit te overwegen om een koperspiraal te laten plaatsen.
Ik vind het idee alleen echt heel eng.
Ik heb jaren aan de pil gezeten en en de laatste maanden veel doorbloedingen omdat de pil niet meer sterk genoeg is zei de huisarts.
Ik heb nu de een fase pil. En ik zou naar de 3 fase pil moeten. Ik heb dat liever niet want de pil nu doet al zoveel met mijn lichaam..

Zijn er mensen die ervaring hebben met de koper spiraal?

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 23:39

Jep, maar niet zo’n beste. Ik wilde geen hormonen meer dus voor de koperspiraal gegaan. Na het zetten lichtjes bloedverlies, daarna prima. Menstruatie duurde wat langer alleen. Keer erop nog langer, daarna ineens veel te vroeg en bleef ik weken bloeden.. telkens weer een minibeetje waarbij ik dacht dat het eindelijk over was en dan begon het weer.

Nu controle bleek dat ding gewoon goed te zitten. Uitstrijkje kwam ook niks uit Engen toen dat ding eruit gehaald. Nog vijf dagen gebloed en toen was het eindelijk klaar..

Dit kan vaker voorkomen, maar lang niet bij iedereen gelukkig. Ik had gewoon de pech dat mijn lichaam dat ding niet wilde accepteren.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 06:47

De mijne heb ik nu al bijna 7 jaar (het merk wat ik heb kan 10 jaar blijven zitten) met volle tevredenheid. Voor mij is er niks veranderd tijdens en voor de menstruatie.
Omdat er geen hormonen inzitten, wel elke maand ongesteld. Maar zonder PMS of veel pijn.

Van de pil werd ik een emo kreng zonder libido. Toen ik stopte met de hormonen viel ik zonder moeite zo 3 kg af en mijn libido door het dak.

Het plaatsen viel mee. Alleen de uren erna had ik heel erge krampen, die daarna langzaam afnamen. En de eerste 2 maanden een onregelmatige cyclus. Maar dat is meer dan normaal.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 15:04

Precies wat ik dus ook hoopte Lous. Maar had helaas pech. Nu dus gesteriliseerd want ik wilde die hormonen ook niet meer.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 18:56

Meer bokkers ervaring met hoofdpijn door de "normale" pil? Ik slikte de pil ongeveer 5 maanden vanwege pms klachten, toen 2 maanden gestopt maar nu toch weer begonnen sinds drie dagen. Toen ik stopte was de hoofdpijn meteen weg en nu is het weer terug. Is er ook een pil die deze bijwerking minder heeft? Een mirena spiraal of staafje zie ik niet zitten.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 20:09

Ik kreeg ook hoofdpijn en migraine van de pil. Je zou de minipil kunnen overwegen, dan heb je maar met een hormoon te maken ipv 2 zoals bij de combipil.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 07:53

Ik ben van de hormonen af door een mini koperspiraal en sindsdien geen migraineaanval meer gehad! Dat is nog de beste verbetering. Iets zwaardere menstruatie neem ik er graag bij.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 08:32

Ik heb al een koperspiraal (ik heb daardoor nu dubbele anticonceptie, maar dat maakt in dit geval niet uit). Helaas heb op dit moment te veel last van pms met mijn natuurlijke cyclus. De minipil ga ik eens bekijken!

_Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 11:52

Hi!

Zijn er hier meer mensen die na klachten zijn gestopt met een hormoonspiraal? En hoe snel merkten jullie een verschil?

Ik had 1,5 jaar geleden een Kyleena laten plaatsen vanwege de lagere dosis hormonen, maar ik kreeg er helaas juist meer klachten dan met de pil (o.a. hoofdpijn rond ongesteldheid, buikkrampen en heb ook een vermoeden dat het mentaal invloed had/extra stress gaf). Op zich wenden de fysieke problemen wel, maar het zat me niet lekker dat die hormonen dus toch meer invloed hebben dan soms wordt beweerd (dat de hormonen minder/niet in het bloed terechtkomen vanwege de lokale werking).

Uiteindelijk dus begin deze week mijn spiraal laten verwijderen. Ik baal er wel van, want ik hoopte dat het een goede oplossing zou zijn voor een paar jaar. Voor nu even geen anticonceptie om te kijken hoe het gaat zonder hormonen en dan kijk ik over een jaar weer verder.