Las nog iets over hoofdpijn en constant moe. Dat heb ik ook (gehad). Tien jaar lang had ik altijd hoofdpijn, en nee dat wende niet. Op een gegeven moment kwam er een dag waarop ik dacht: hee, ik heb geen pijn? En dat werd steeds vaker en langer. Tegenwoordig ben ik meestal pijnvrij, en baal ik er enorm van als de pijn wel weer terugkomt (meestal bij stress). Op slechte dagen doen licht en geluid ook pijn, en als het echt slecht is ook lucht. Dus dat het contact tussen lucht en mijn slijmvliezen pijn doet (en daar hoeft het niet voor te vriezen). Hoge spierspanning heb ik ook, bij mij werkt magnesiumspray daar heel goed voor. En gevoelloze vingers/arm is bij mij ook in tijden van heel veel stress. Als de stress minder wordt dan verdwijnen de fysieke symptomen ook weer.
Nog een vraagje, voor als jullie er antwoord op willen geven. Hoeft niet natuurlijk. Maar wat doen jullie eigenlijk om jezelf te helpen? Ik heb mij bij voorbeeld voor dit jaar nog aangemeld voor twee opstellingen. Daar heb ik in het verleden veel baat bij gehad. Daarnaast merk wanneer ik in een dalletje beland, zoals eind vorige maand, dat het heel goed werkt om iets actiefs te doen. Fysiek actief, zoals hardlopen en fitness, of mentaal actief, zoals een andere manier zoeken om Hamlet te lezen. Niet als vlucht, maar om ook een beetje leuke dingen in het leven te doen. Van mijn moeder hoef ik dat niet te verwachten, dus dan doe ik het zelf maar.