Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Hutcherson schreef:ADHD en autisme (en hoog functioneren) hangt ook geregeld samen met een bindweefselaandoening die veel fysieke klachten kent: ehlers-danlos syndroom.
Rennie89 schreef:@vuurvleugels, dat is onzin. Lisdexamfetamine valt niet eens onder de opiumwetgeving, het is géén dexamfetamine.
Hutcherson schreef:ADHD en autisme (en hoog functioneren) hangt ook geregeld samen met een bindweefselaandoening die veel fysieke klachten kent: ehlers-danlos syndroom.
Babootje schreef:MarlindeRooz schreef:Je hebt autisme of je hebt het niet.
En overlaps. Ik weet er inmiddels alles van. Haar vader/mijn man is op latere leeftijd gediagnosticeerd met autisme
Babootje schreef:MarlindeRooz schreef:Je hebt autisme of je hebt het niet.
En overlaps. Ik weet er inmiddels alles van. Haar vader/mijn man is op latere leeftijd gediagnosticeerd met autisme
SilverLining schreef:Uiteindelijk zijn de meeste gevallen waarbij dit gebeurt van die vage grensgevallen zoals ik waarbij de ene psycholoog zegt 'nee geen autisme' en de andere zegt 'ja duidelijk autisme en oja ook nog ADHD'.. Het is zo vaag allemaal.
Malenka schreef:Hutcherson schreef:ADHD en autisme (en hoog functioneren) hangt ook geregeld samen met een bindweefselaandoening die veel fysieke klachten kent: ehlers-danlos syndroom.
Het is een veel voorkomende combinatie inderdaad. Zelf heb ik Fibromyalgie en ME/CVS. De link/overlap lijkt te zitten in het centrale zenuwstelstel.
VuurVleugels schreef:Rennie89 schreef:@vuurvleugels, dat is onzin. Lisdexamfetamine valt niet eens onder de opiumwetgeving, het is géén dexamfetamine.
1) dit staat los van de opiumwetgeving
2) ik heb net dit hele circus van een half jaar contact met politie, OM, patiëntenvereniging, psychiatrieverenigingen, en advocaten, afgesloten. Bedankt dat jij me ff in een bokt postje van twee regels vertelt dat dat allemaal voor niks was en al deze mensen, die hier al jaren mee bezig zijn en diep in de materie zitten, het mis hebben omdat Lisdexamfetamine niet onder de opiumwet valt
Citaat:Per 1 juli 2017 zijn er wettelijke limieten voor drugsgebruik in het verkeer. Hieronder valt ook medisch gebruik van amfetamine. Zie Rijksoverheid.nl/medicijnenverkeer voor de werkwijze in de praktijk.
Citaat:Drugsstoffen die in medicijnen kunnen voorkomen
Er zijn medicijnen die stoffen bevatten die ook in drugs zitten. Bijvoorbeeld medicinale cannabis, dexamfetamine en morfine. Daarom geldt voor die stoffen in medicijnen een grenswaarde. Die grenswaarden zijn gelijk aan de limieten voor drugsgebruik in het verkeer. Met een speekseltest kan de politie controleren of 1 van deze stoffen in het lichaam zit.
Als uit de speekseltest blijkt dat deze stof in het lichaam zit, volgt een bloedonderzoek. Met dit bloedonderzoek wordt nog preciezer gekeken hoeveel van die stof in het lichaam zit.
Heeft u meer gebruikt dan toegestaan? Dan kan u een boete, taakstraf of gevangenisstraf krijgen. Ook kan de rechter uw rijbevoegdheid voor maximaal 5 jaar ontzeggen. U mag dan niet rijden.
Citaat:Therapeutische range
Heb je alleen netjes je dex gebruikt maar zit je daarmee boven die grenswaarde van 50 microgram/L, dan draagt de politie ‘jouw zaak’ over aan het OM. Lever bij het OM dan in elk geval een doktersverklaring of actueel recept in. Het NFI, dat het bloedonderzoek doet, zegt te kunnen berekenen of de concentratie in jouw bloed past binnen een zogenaamde therapeutische range, die matcht met wat op jouw recept staat. Is dit het geval, dan ga je vrijuit. Zit je ook boven de maximale grenswaarde van deze zgn therapeutische range, dan heb je wel een probleem. Want: meer gebruikt dan op je recept stond. En dat verklaart dan voor het OM jouw gevaarlijke rijgedrag, wat aanleiding gaf voor de speekseltest. Op pag. 2 van deze brief van de minister als antwoord op onze vragen staat dit vrij goed uitgelegd, al moet je het drie keer lezen om het echt te begrijpen.