adhd bij volwassen vrouwen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SilverLining

Re: adhd bij volwassen vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 09:20

Ik ben nu 28 en kreeg dus gisteren de diagnose.

Waarom moet je helemaal opnieuw op een wachtlijst voor een ASS diagnose? Is het geen praktijk waar ze alles kunnen doen? In principe is de hele DSM diagnosticeren gebruikelijker dan maar één specifiek onderdeel toch?

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 09:40

Dit was via ADHDCentraal en die mogen het autisme stukje niet diagnoseren. De dame was ook verbaasd dat we met een vermoeden van ook autisme (en daar had ik het de hele dag niet over gehad) toch bij hun op de lijst waren gezet. Maar dat is dus een keuze geweest van de oude huisarts. beetje jammer dus.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 09:52

Ik gebruik de app Finch en elke zondag komt daarin naar boven dat ik mijn planten water moet geven.

Maar dat staat er in als: "watering the strong ones left".

Do I need tot say more? :+

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 10:14

Ik was 32 toen ik mijn autisme diagnose kreeg. Rond de 22 voor mijn adhd diagnose.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 11:03

ADHD en autisme (en hoog functioneren) hangt ook geregeld samen met een bindweefselaandoening die veel fysieke klachten kent: ehlers-danlos syndroom.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 11:16

@vuurvleugels, dat is onzin. Lisdexamfetamine valt niet eens onder de opiumwetgeving, het is géén dexamfetamine.

Voor de dexamfetamine (en de andere adhd medicijnen óf opiaten zoals pijnstillers die wél onder de opiumwet vallen) geld; alle medicijnen met een sticker mag je de eerste 1 of 2 weken niet mee auto rijden, heb je daarna geen bijwerkingen die je rijvaardigheid kunnen beïnvloeden mag je gewoon weer autorijden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 11:19

Hutcherson schreef:
ADHD en autisme (en hoog functioneren) hangt ook geregeld samen met een bindweefselaandoening die veel fysieke klachten kent: ehlers-danlos syndroom.

O ja? Dat is nieuw voor mij.
Mijn dochter heeft adhd, mogelijk ook iets van autisme al is deze niet gediagnosticeerd (wel onderzocht) en dus ehlers danlos.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 11:20

Je hebt autisme of je hebt het niet. :+

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 11:26

Ik was 29 dat ik de diagnose ADHD en hoogbegaafdheid kreeg. Bij mij geen sprake van autisme of bindweefselaandoeningen gelukkig.

Ik mag met mijn medicijnen ook gewoon autorijden. Ik mag zelfs met mijn opiaten rijden. Na twee weken én als de bijwerkingen weg zijn mocht dat weer. Nu heb ik via het CBR destijds wel een rijtest moeten doen ivm een zeer ernstige en blijvende blessure.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 11:38

Rennie89 schreef:
@vuurvleugels, dat is onzin. Lisdexamfetamine valt niet eens onder de opiumwetgeving, het is géén dexamfetamine.

1) dit staat los van de opiumwetgeving

2) ik heb net dit hele circus van een half jaar contact met politie, OM, patiëntenvereniging, psychiatrieverenigingen, en advocaten, afgesloten. Bedankt dat jij me ff in een bokt postje van twee regels vertelt dat dat allemaal voor niks was en al deze mensen, die hier al jaren mee bezig zijn en diep in de materie zitten, het mis hebben omdat Lisdexamfetamine niet onder de opiumwet valt +:)+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 11:58

MarlindeRooz schreef:

En overlaps. Ik weet er inmiddels alles van. Haar vader/mijn man is op latere leeftijd gediagnosticeerd met autisme :D

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 12:00

Hutcherson schreef:

Het is een veel voorkomende combinatie inderdaad. Zelf heb ik Fibromyalgie en ME/CVS. De link/overlap lijkt te zitten in het centrale zenuwstelstel.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 12:06

Babootje schreef:
MarlindeRooz schreef:

En overlaps. Ik weet er inmiddels alles van. Haar vader/mijn man is op latere leeftijd gediagnosticeerd met autisme :D

Nee dat kan niet. Als ze getest is en het niet heeft dan heeft ze het niet. Of het is niet goed gedaan.

Je hebt autisme of je hebt het niet. Je kan niet een beetje autisme hebben.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 12:08

Babootje schreef:
MarlindeRooz schreef:

Kwam dit onderzoek tegen https://pmc-ncbi-nlm-nih-gov.translate. ... _tr_pto=rq
En even doorheen gescand. Dan zie je hoe breed dat spectrum is, de overlaps en hoe moeilijk een juiste diagnose dan wordt.

@MarlindeRooz: Zou best kunnen dat er iets bij de diagnose is gemist. Het is inmiddels ook al bijna 15 jaar geleden. Wij hebben toen allemaal een adhd test gedaan en mijn man werd door verwezen voor autisme onderzoek, omdat daar blijkbaar aanleiding voor was. Mijn dochter heeft dus niet specifiek een autisme onderzoek gehad. Het autismespectrum is heel breed en de diagnostiek is en blijft heel moeilijk, vooral als er overlaps zijn.
Het is ook niet zo dat je aan alle specifieke kenmerken van autisme moet voldoen om autisme te hebben.
https://www.ggzstandaarden.nl/zorgstand ... is-autisme
Laatst bijgewerkt door Babootje op 19-09-25 12:20, in het totaal 2 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 12:11

Autisme is een spectrum dat klopt. Je zit op het spectrum of je zit erbuiten. Dit wordt gemeten met de DSM-V. :)

Dat het ADHD-spectrum en het ASS spectrum overlappen klopt ook. Maar je kan niet een beetje autisme hebben.

SilverLining

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 12:16

Het is vooral de mate waarin je er last van ervaart en hoe sterk het tot uiting komt. Het kan dus wel dat je eerst autisme hebt volgens de DSM en later niet meer of andersom blijkbaar. De psycholoog zei me dat toevallig van de week. Ze zei dat het officieel niet hoort te kunnen, want het is aangeboren, maar het zijn ook momentopnames waarop ze testen. In de DSM spreken ze van autisme zodra je er (onder andere) last van hebt. Soms kun je op een bepaald moment in je leven er minder of meer last van hebben en dan zou je dus net wel of net niet scoren op de DSM. Heel vreemd natuurlijk. Zegt niet dat je het niet hebt, maar volgens de DSM scoor je er dan niet op. Denk dat er veel meer onderzoek naar gedaan moet worden en de methode om het vast te stellen rammelt natuurlijk aan alle kanten.

Uiteindelijk zijn de meeste gevallen waarbij dit gebeurt van die vage grensgevallen zoals ik waarbij de ene psycholoog zegt 'nee geen autisme' en de andere zegt 'ja duidelijk autisme en oja ook nog ADHD'.. Het is zo vaag allemaal.

Las een keer ergens een hypothese dat onderzoekers denken dat ADHD en autisme één en hetzelfde spectrum is waarbij je vooral net andere karaktereigenschappen en klachten ervaart. Ik zie het sindsdien als een soort gasfornuis met draaiknoppen en iedereen heeft een andere afstelling in al die knoppen. Het vermoeden was daarom ook dat ADHD en autisme zo vaak samen voorkwamen. Als ik dit nog eens terug vind zal ik het hier delen. Het klonk in ieder geval super interessant.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 12:23

SilverLining schreef:
Uiteindelijk zijn de meeste gevallen waarbij dit gebeurt van die vage grensgevallen zoals ik waarbij de ene psycholoog zegt 'nee geen autisme' en de andere zegt 'ja duidelijk autisme en oja ook nog ADHD'.. Het is zo vaag allemaal.

Ja dat lees je ook wel zo'n beetje terug in dat onderzoek dat ik net deelde. Er is zo vreselijk veel dat we nog niet weten...

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 12:59

Het is vooral heel vermoeiend omdat heel veel mensen zeggen dat ze ook een beetje autisme hebben. Dat is echt heel vervelend soms. Je hebt ook niet een beetje een gebroken been.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 14:15

Malenka schreef:
Hutcherson schreef:

Het is een veel voorkomende combinatie inderdaad. Zelf heb ik Fibromyalgie en ME/CVS. De link/overlap lijkt te zitten in het centrale zenuwstelstel.

Interessant. Ik heb de diagnose ADD (gekregen toen het nog zo heette), en ik heb al sinds inmiddels 10 jaar een heel langzaam vervelender wordende chronische pijn voornamelijk in heupen en knieën, maar bij belasting ook al gauw in andere gewrichten en ook krachtverlies.
Onderzoek heeft fibromyalgie, hyperflexibiliteit en trochander major syndroom aangetoond. Fysio zei probeer toch te blijven lopen en dat doe ik. Pijn of geen pijn. Het frustreert me wel erg.
Of ik niks doe of veel loop, de pijn wordt er niet meer of minder van. Nouja van blijven bewegen wordt de pijn iets minder geloof ik.
Ik heb wel eens gelezen over ehlers danlos maar ik heb ook weer niet zoveel hypermobiliteit dat ik daaraan voldoe.

Ps: dit https://www.psyq.nl/adhd-bij-volwassenen/symptomen-add vind ik een erg goede beschrijving van ADD, ik kan elke zin uit dit artikel absoluut beamen.
Zelfs de thrill seeking komt erin terug, het zoeken naar wat spanning als het leven te saai wordt.
Vaak wel weer met alle gevolgen van dien maargoed O:)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 17:07

VuurVleugels schreef:
Rennie89 schreef:

1) dit staat los van de opiumwetgeving

2) ik heb net dit hele circus van een half jaar contact met politie, OM, patiëntenvereniging, psychiatrieverenigingen, en advocaten, afgesloten. Bedankt dat jij me ff in een bokt postje van twee regels vertelt dat dat allemaal voor niks was en al deze mensen, die hier al jaren mee bezig zijn en diep in de materie zitten, het mis hebben omdat Lisdexamfetamine niet onder de opiumwet valt +:)+

Ik weet niet waarom je zo ontzettend bot moet reageren maar het is algemeen bekend dat je gewoon met je medicijnen mag rijden na 2 weken en er geen bijwerkingen meer zijn. Staat daarbij ook in de bijsluiter.

Lisdexamfetamine is geen dexamfetamine en heeft een andere werking. Het geeft overigens wel een vals-positieve uitslag bij een speekseltest.

Maar misschien heeft het CBR het ook wel fout?
:)
https://www.cbr.nl/nl/voor-artsen/nl/pa ... dhd-en-add

Verder geef ik je overigens geen ongelijk op de rest hoor, maar je mag zeker wel ermee rijden. Zolang het maar op recept is en de voorgeschreven hoeveelheid.

Ik gebruik overigens zelf 30mg lisdexamfetamine, wil ook niet hoger gaan want vind het prima zo.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 17:25

Dat thrill seeking herken ik wel bij mijn dochter. Dit weekend was ze in Walibi met werk. Ze heeft 2 keer de sky dive gedaan. Zondag en maandag was ze echt down. Ik denk zelf omdat de dopamine rush dan is uitgewerkt.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 17:30

Nou, 'dat is onzin' is nou ook niet echt een uitnodiging tot een constructief gesprek, hè? Ja, je mag na twee weken rijden zonder strafbaar te zijn, mits je onder die grens blijft. Daarboven ben je overgeleverd aan de goodwill van het OM.

https://www.rijveiligmetmedicijnen.nl/medicijn/825:

Citaat:
Per 1 juli 2017 zijn er wettelijke limieten voor drugsgebruik in het verkeer. Hieronder valt ook medisch gebruik van amfetamine. Zie Rijksoverheid.nl/medicijnenverkeer voor de werkwijze in de praktijk.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... et-verkeer:

Citaat:
Drugsstoffen die in medicijnen kunnen voorkomen

Er zijn medicijnen die stoffen bevatten die ook in drugs zitten. Bijvoorbeeld medicinale cannabis, dexamfetamine en morfine. Daarom geldt voor die stoffen in medicijnen een grenswaarde. Die grenswaarden zijn gelijk aan de limieten voor drugsgebruik in het verkeer. Met een speekseltest kan de politie controleren of 1 van deze stoffen in het lichaam zit.

Als uit de speekseltest blijkt dat deze stof in het lichaam zit, volgt een bloedonderzoek. Met dit bloedonderzoek wordt nog preciezer gekeken hoeveel van die stof in het lichaam zit.

Heeft u meer gebruikt dan toegestaan? Dan kan u een boete, taakstraf of gevangenisstraf krijgen. Ook kan de rechter uw rijbevoegdheid voor maximaal 5 jaar ontzeggen. U mag dan niet rijden.

Bonus, van https://www.impulsenwoortblind.nl/actue ... gebruikers:

Citaat:
Therapeutische range

Heb je alleen netjes je dex gebruikt maar zit je daarmee boven die grenswaarde van 50 microgram/L, dan draagt de politie ‘jouw zaak’ over aan het OM. Lever bij het OM dan in elk geval een doktersverklaring of actueel recept in. Het NFI, dat het bloedonderzoek doet, zegt te kunnen berekenen of de concentratie in jouw bloed past binnen een zogenaamde therapeutische range, die matcht met wat op jouw recept staat. Is dit het geval, dan ga je vrijuit. Zit je ook boven de maximale grenswaarde van deze zgn therapeutische range, dan heb je wel een probleem. Want: meer gebruikt dan op je recept stond. En dat verklaart dan voor het OM jouw gevaarlijke rijgedrag, wat aanleiding gaf voor de speekseltest. Op pag. 2 van deze brief van de minister als antwoord op onze vragen staat dit vrij goed uitgelegd, al moet je het drie keer lezen om het echt te begrijpen.

Wil je dat ik ook nog de brief van de politie inscan, die letterlijk zegt dat er een proces-verbaal wordt opgemaakt die wordt overhandigd aan het OM wegens overtreding van artikel 8 Wegenverkeerswet 1994, ingevolge van rijden onder invloed van drugs? Terwijl de politie (de uitvoerende straatagenten die de speekseltest afnamen, de toezichthoudende rechercheur, én de arts die de bloedtest afnam) ook gewoon op de hoogte was van het feit dat ik LISdexamfetamine slik, en niet dexamfetamine, en de politie in het opmaken van een proces-verbaal exact de letter van de wet + amendementen moet volgen? (~ zeg ik als dochter van twee rechercheurs, overigens)

Prima om iets kritisch te bevragen, maar soms is het goed om even twee keer na te denken over de formulering van die 'vraag'. Zeker als het initiële bericht al meerdere bronnen bevat die het antwoord letterlijk geven.

Toegevoegd n.a.v. jouw toevoeging: je mag er dus niet 'zeker mee rijden'. Je bent altijd afhankelijk van de interpretatie van het NFI (die afgaan op een standaardwaarde die is vastgesteld op een witte man van middelbare leeftijd, wiens lichaam medicatie op een héél andere manier verwerkt dan een vrouwenlichaam, wat dus door het OM wordt geïnterpreteerd als 'hogere dosis genomen dan voorgeschreven'), en de interpretatie van de casus van het OM. Ja, seponeren is mogelijk, maar géén gegeven. Zeker niet als vrouw. Beter dus maar gewoon verklaring + doosje altijd bij je hebben. Beter meeverlegen dan onverlegen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 19:07

Marigold, ik had ook elke dag flinke pijn. Dat bleek bij mij toch echt af te nemen door goede pacing. De sterke pijn was bij mij echt een teken dat ik over mijn grens was gegaan qua energie. Ik liep dan vaak door op adrenaline. Iets dat uiteraard niet gezond is op de lange termijn. En ik deed wel telkens stapjes terug. Maar te kleine stapjes. Hierdoor bleef ik over mezelf in geen s gaan en brokkelde mijn belastbaarheid steeds verder af. Bij mij bleek dan ook sprake te zijn van ME/CVS.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 10:09

Even sparren hier omdat er vast ervaringsdeskundige zijn. Voor mijn vakantie merkte ik dat ik op het werk over begon te lopen. De stress van een reorganisatie bovenop de chaos op mijn locaties zorgde ervoor dat ik hoofdpijn had, slecht sliep en er weinig uit mijn handen kwam.

In de vakantie alles goed los kunnen laten en wat op kunnen laden, maar de eerst week hakte er alweer flink in. Afgelopen week aangegeven bij mijn leidinggevende en onze manager die erg schrokken. Ze willen alles doen om me te helpen. Ik weet alleen niet goed wat ik nodig heb.

Ziek melden voelt niet als een oplossing. Een paar locaties over laten nemen, tijdelijk een andere functie of iemand inhuren die me gaat ondersteunen zijn o.a. genoemd als opties. Ik vind het zo lastig, ik weet niet waar ik goed aan doe.
Mijn verantwoordelijkheidsgevoel is erg groot, het voelt alsof ik mijn collega's en medewerkers in de steek laat, maar ik moet iets doen. Omdat ik niet kan overzien wat de gevolgen zijn van de keuzes klap ik dicht en kan ik niet kiezen. Was er maar een glazen bol.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 10:34

Wat vliegt je het meeste aan, op welke momenten?
Zet alles eens op papier en maak het visueel.
Geef leuke dingen een groene kleur en de vervelende rode kleur. Evt. Twijfel een oranje kleur. Zijn er dan dingen rood die voorheen groen waren?
Probeer eea. In balans te brengen, wat moet eraf om het visueel goed te laten voelen.

Ergens moet je gewoon wat gaan veranderen om jezelf te helpen. Dat je nu stopt met iets of er hulp bij komt betekend niet dat het nooit meer anders zal zijn. Keuzes maken is iets kiezen en daar het beste van maken. De juiste keuze weet je bij zulke vraagstukken toch niet vooraf.