Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Pien, het is ook wel naïef om te denken dat er geen vervelende mensen / mensen met verkeerde bedoelingen in die community zitten. Dat is helaas het geval overal, sommige mensen zijn gewoon rot. (Even los van de mensen die misbruik maken van de community, die heb je helaas ook)
Sizzle schreef:Brainless schreef:Nee dus, er zijn meer gevallen dan alleen XX en Xy, ook XXy en XXyy komt voor.
Ook zijn er mensen die met 2 geslachten worden geboren waarvan het niet altijd direct bij de geboorte zichtbaar is.
Ik vind het gevaarlijk om dit steeds in de discussie transgender te gebruiken.
Dat geeft minder geinformeerde mensen een handvat om te denken: ze hebben gewoon een genetische afwijking.
Mensen met een variant van DSD zijn ook niet per definitie ook transgender of zoekende naar hun identiteit.
Ik vind het juist belangrijk om te erkennen dat je geen aantoonbare genetische variant hoeft te zijn om je niet gelukkig te voelen in je lichaam.
Urbanus schreef:Elisa2 schreef:
Daar ben ik het mee eens, mits de ander het dan ook respecteert dat jij een ander voornaamwoord gebruikt als je dat wilt. Iedereen is anders, en het werkt twee kanten op.
Hoe bedoel je? Dat je moet respecteren welk voornaamwoord iemand anders voor jou gebruikt?
Elisa2 schreef:Elisa2 schreef:Dat is ook precies de reden waarom man en vrouw toiletten op een gegeven moment gescheiden zijn. Voor de veiligheid van vrouwen. Ook iets wat vergeten lijkt te worden in deze hele discussie.
Urbanus schreef:Elisa2 schreef:m
Dat schrijf ik toch niet?
Daarom vraag ik wat je bedoelt.
Elisa2 schreef:Urbanus schreef:
Ik bedoel dat als iemand aangesproken wil worden met "het" (even alleen als voorbeeld hoor) maar jij ziet degene als een vrouwelijk iets qua uiterlijk. Dat je dan ook gewoon zo vrij mag zijn om ze of haar te zeggen. Oftewel, dat niet de hele wereld op zijn tenen moet gaan lopen omdat 1 persoon anders de hele tijd gekwetst is. (waarmee ik niet zeg dat het niet fijn is als je er rekening mee kunt/ wilt houden) Het hoeft alleen niet allemaal van 1 kant te komen.
Suzanne F. schreef:Onzekerheid?Elisa2 schreef:Spijker op kop wat mij betreft, die zelfacceptatie is zo belangrijk anders wordt de zelfafwijzing continu geprojecteerd op de buitenwereld.
Fijn ook dat iemand dit zegt die ook daadwerkelijk een transitie heeft doorgemaakt.
Eens. Waarom heb je die acceptatie en bevestiging van anderen nodig? Waarom zou je dat een beter gevoel geven? Ergens komt dit voort uit een onzekerheid. Wees wie je wilt zijn en richt je op jezelf en niet op anderen.
pmarena schreef:Dat meervoud "hen" voor 1 persoon vind ik ook wel enorm storend hoor, kan daar nou echt niks anders voor bedacht worden...?
Ailill schreef:Zou het in deze niet zo kunnen zijn dat het juist gaat om het feit dat anderen hen niet accepteren voor wie ze zijn? En dat het dus niet om zelfacceptatie gaat?
Zoals je bijvoorbeeld in dit topic erg goed terugziet.
Vjestagirl schreef:Elisa2 schreef:
Ik bedoel dat als iemand aangesproken wil worden met "het" (even alleen als voorbeeld hoor) maar jij ziet degene als een vrouwelijk iets qua uiterlijk. Dat je dan ook gewoon zo vrij mag zijn om ze of haar te zeggen. Oftewel, dat niet de hele wereld op zijn tenen moet gaan lopen omdat 1 persoon anders de hele tijd gekwetst is. (waarmee ik niet zeg dat het niet fijn is als je er rekening mee kunt/ wilt houden) Het hoeft alleen niet allemaal van 1 kant te komen.
Dus dat betekent dat als ik in jou een man zie, dat ik je aan mag spreken met hij, ook als jij aangeeft dat je aangesproken wil worden met zij?
Of dat ik je Ferdinand mag blijven noemen, ook als jij zelf aangeeft dat je Elisa bent, omdat ik je meer een Ferdinand vind?
Elisa2 schreef:Daar ben ik het mee eens, mits de ander het dan ook respecteert dat jij een ander voornaamwoord gebruikt als je dat wilt. Iedereen is anders, en het werkt twee kanten op.
Urbanus schreef:Hoe bedoel je? Dat je moet respecteren welk voornaamwoord iemand anders voor jou gebruikt?
Elisa2 schreef:Dat schrijf ik toch niet?
Elisa2 schreef:Ik bedoel dat als iemand aangesproken wil worden met "het" (even alleen als voorbeeld hoor) maar jij ziet degene als een vrouwelijk iets qua uiterlijk. Dat je dan ook gewoon zo vrij mag zijn om ze of haar te zeggen.
Suzanne F. schreef:Ailill schreef:Zou het in deze niet zo kunnen zijn dat het juist gaat om het feit dat anderen hen niet accepteren voor wie ze zijn? En dat het dus niet om zelfacceptatie gaat?
Zoals je bijvoorbeeld in dit topic erg goed terugziet.
Maar waarom dan zo zoeken naar bevestiging van anderen?
Als iemand zijn haar paars verft en met een emmer op zijn hoofd gaat lopen en zegt verliefd te zijn op tuinslangen dan hoeft toch niet heel de wereld die persoon te erkennen als emmerseksueel? Als jij dat wil helemaal prima maar waarom verlangen van anderen dat ze hier in mee gaan? Wees lekker jezelf en doe je ding, helemaal goed. Dan hoeft er toch niet weer een lettertje te komen achter het alfabet wat we al hebben aan genders en voorkeuren?
Ik ben natuurlijk wel absoluut tegen geweld en uitsluiting van mensen, welk gender of geslacht ze ook hebben. Iedereen mag zijn wie hij wil zijn, voor mij helemaal prima.
Urbanus schreef:Elisa2 schreef:Daar ben ik het mee eens, mits de ander het dan ook respecteert dat jij een ander voornaamwoord gebruikt als je dat wilt. Iedereen is anders, en het werkt twee kanten op.Urbanus schreef:Hoe bedoel je? Dat je moet respecteren welk voornaamwoord iemand anders voor jou gebruikt?Elisa2 schreef:Dat schrijf ik toch niet?Elisa2 schreef:Ik bedoel dat als iemand aangesproken wil worden met "het" (even alleen als voorbeeld hoor) maar jij ziet degene als een vrouwelijk iets qua uiterlijk. Dat je dan ook gewoon zo vrij mag zijn om ze of haar te zeggen.
Dat is dus echt exact wat ik zeg. Als iemand zich een hij voelt, maar je ziet een zij dan vind jij dat je gewoon zij mag zeggen.
Wij zijn wel uitgediscussieerd want als je zelf niet eens weet wat je zegt...
Elisa2 schreef:Vjestagirl schreef:
Dus dat betekent dat als ik in jou een man zie, dat ik je aan mag spreken met hij, ook als jij aangeeft dat je aangesproken wil worden met zij?
Of dat ik je Ferdinand mag blijven noemen, ook als jij zelf aangeeft dat je Elisa bent, omdat ik je meer een Ferdinand vind?
Ik heb het uiteraard over normale omgangsnormen.
Van mij mag je me trouwens Ferdinand noemen hoor
Elisa2 schreef:Vjestagirl:
Dat zeg ik toch ook? dat je mag vragen of iemand rekening met je wil houden daar in..ik vind alleen niet dat je het een ander moet verplichten. Het blijft de eigen keuze van de ander om dat wel of niet te willen doen.
Elisa2 schreef:'Urbanus schreef:
Urbanus schreef:Het zijn exact jouw woorden. Als iemand graag hen of hij genoemd wil worden en iemand anders doet dat niet uit gebrek aan respect (en niet per ongeluk) dan snap ik heel goed dat iemand daar een probleem van maakt. Dat lijkt me gewoon... een normale omgangsvorm. En dat je dan bij jezelf denkt, 'deze persoon spoort niet', dat is je goed recht. Als je dat maar niet hardop laat merken.
Suliko schreef:Elisa2 schreef:'
Dat vind ik echt absurd. Dan vind je dus jouw ervaring over iemand anders belangrijker dan de ervaring die iemand over zichzelf heeft. Oftewel, je vind jezelf belangrijker dan de ander. Terwijl het zo'n kleine moeite is om iemand met de gewenste voornaamwoorden aan te spreken uit respect en acceptatie voor diens eigen ervaring. Ongeacht hoe jij man/vrouw/non-binairiteit ook ziet, dat staat daar gewoon los van. Het gaat om iemand accepteren in zijn/haar/hen ervaring van zijn/haar/hen wereld, hoe verschillend die ook is van de jouwe en dat die ander jouw accepteert als vrouw zijn in jouw vrouwelijke beleving van de wereld.
Elisa2 schreef:Als iemand een Hij genoemd wil worden en degene ziet er uit als een Zij dan is het aan de ander om daar wel of niet aan mee te doen, en als degene dat niet wilt om bepaalde redenen dan moet daar ook respect voor zijn. Respect werkt beide kanten op.