Gender-gate, slaan we niet een beetje door?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 11:13

Dat meervoud "hen" voor 1 persoon vind ik ook wel enorm storend hoor, kan daar nou echt niks anders voor bedacht worden...?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 11:14

Citaat:
Pien, het is ook wel naïef om te denken dat er geen vervelende mensen / mensen met verkeerde bedoelingen in die community zitten. Dat is helaas het geval overal, sommige mensen zijn gewoon rot. (Even los van de mensen die misbruik maken van de community, die heb je helaas ook)

Die naïviteit heb ik totaal niet hoor. Waar mensen zijn, daar zijn rotzakken, psychopaten, nare mensen in alle gradaties. Of je nu cis bent (had paar weken nog nooit hiervan gehoord _O- ), gay, transgender, met allerlei huids kleuren zoals zwart, blank etc). Dat is helaas inherent aan het mens zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 11:16

Sizzle schreef:
Brainless schreef:
Nee dus, er zijn meer gevallen dan alleen XX en Xy, ook XXy en XXyy komt voor.
Ook zijn er mensen die met 2 geslachten worden geboren waarvan het niet altijd direct bij de geboorte zichtbaar is.

Ik vind het gevaarlijk om dit steeds in de discussie transgender te gebruiken.
Dat geeft minder geinformeerde mensen een handvat om te denken: ze hebben gewoon een genetische afwijking.

Mensen met een variant van DSD zijn ook niet per definitie ook transgender of zoekende naar hun identiteit.

Ik vind het juist belangrijk om te erkennen dat je geen aantoonbare genetische variant hoeft te zijn om je niet gelukkig te voelen in je lichaam.

Mij ging het over het "feit" dat je fysiek gezien altijd als meisje/jongen geboren wordt.
Niet over hoe iemand zich (na de geboorte/tijdens zijn leven) zich voelt in zijn/haar lichaam.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 11:17

Urbanus schreef:
Elisa2 schreef:

Daar ben ik het mee eens, mits de ander het dan ook respecteert dat jij een ander voornaamwoord gebruikt als je dat wilt. Iedereen is anders, en het werkt twee kanten op.

Hoe bedoel je? Dat je moet respecteren welk voornaamwoord iemand anders voor jou gebruikt?

Dat schrijf ik toch niet? :+

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 11:17

Afbeelding

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 11:53

Elisa2 schreef:
m

Daarom vraag ik wat je bedoelt.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 11:56

Elisa2 schreef:
Elisa2 schreef:
Dat is ook precies de reden waarom man en vrouw toiletten op een gegeven moment gescheiden zijn. Voor de veiligheid van vrouwen. Ook iets wat vergeten lijkt te worden in deze hele discussie.

Inderdaad. Ik werk in een daklozenopvang die alleen voor vrouwen is, en dat is écht niet zonder reden. Dat is overigens nog een nieuwer concept, vroeger was het wel gewoon gemengd. Hoewel er dus misschien potentieel mensen zich buitengesloten zouden kunnen voelen door deze “scheiding”, zijn er dagelijks heel veel vrouwen die baat hebben bij deze manier van opvang.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:03

Urbanus schreef:
Elisa2 schreef:
m

Ik bedoel dat als iemand aangesproken wil worden met "het" (even alleen als voorbeeld hoor) maar jij ziet degene als een vrouwelijk iets qua uiterlijk. Dat je dan ook gewoon zo vrij mag zijn om ze of haar te zeggen. Oftewel, dat niet de hele wereld op zijn tenen moet gaan lopen omdat 1 persoon anders de hele tijd gekwetst is. (waarmee ik niet zeg dat het niet fijn is als je er rekening mee kunt/ wilt houden) Het hoeft alleen niet allemaal van 1 kant te komen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:04

Dat is ook wel een andere tak van de sport dan bijvoorbeeld de Amsterdamse schouwburg waar de toiletten genderneutraal zijn.

Ik snap heel goed dat er een vrouwen-only opvang is.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:06

Elisa2 schreef:
Urbanus schreef:

Ik bedoel dat als iemand aangesproken wil worden met "het" (even alleen als voorbeeld hoor) maar jij ziet degene als een vrouwelijk iets qua uiterlijk. Dat je dan ook gewoon zo vrij mag zijn om ze of haar te zeggen. Oftewel, dat niet de hele wereld op zijn tenen moet gaan lopen omdat 1 persoon anders de hele tijd gekwetst is. (waarmee ik niet zeg dat het niet fijn is als je er rekening mee kunt/ wilt houden) Het hoeft alleen niet allemaal van 1 kant te komen.

Dus dat betekent dat als ik in jou een man zie, dat ik je aan mag spreken met hij, ook als jij aangeeft dat je aangesproken wil worden met zij?

Of dat ik je Ferdinand mag blijven noemen, ook als jij zelf aangeeft dat je Elisa bent, omdat ik je meer een Ferdinand vind?
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 18-05-23 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:06

Suzanne F. schreef:
Elisa2 schreef:
Spijker op kop wat mij betreft, die zelfacceptatie is zo belangrijk anders wordt de zelfafwijzing continu geprojecteerd op de buitenwereld.

Fijn ook dat iemand dit zegt die ook daadwerkelijk een transitie heeft doorgemaakt.

Eens. Waarom heb je die acceptatie en bevestiging van anderen nodig? Waarom zou je dat een beter gevoel geven? Ergens komt dit voort uit een onzekerheid. Wees wie je wilt zijn en richt je op jezelf en niet op anderen.
Onzekerheid?

Zou het in deze niet zo kunnen zijn dat het juist gaat om het feit dat anderen hen niet accepteren voor wie ze zijn? En dat het dus niet om zelfacceptatie gaat?

Zoals je bijvoorbeeld in dit topic erg goed terugziet.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:12

pmarena schreef:
Dat meervoud "hen" voor 1 persoon vind ik ook wel enorm storend hoor, kan daar nou echt niks anders voor bedacht worden...?

Vind het ook enorm onnatuurlijk taalgebruik.

Daarbij klinkt het een beetje als iemand met schizofrenie/meervoudige persoonlijkheidsstoornis.

Is 'die' dan niet handiger? En waar het kan zoveel mogelijk de naam gebruiken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:14

Ailill schreef:
Zou het in deze niet zo kunnen zijn dat het juist gaat om het feit dat anderen hen niet accepteren voor wie ze zijn? En dat het dus niet om zelfacceptatie gaat?

Maar waarom dan zo zoeken naar bevestiging van anderen?
Als iemand zijn haar paars verft en met een emmer op zijn hoofd gaat lopen en zegt verliefd te zijn op tuinslangen dan hoeft toch niet heel de wereld die persoon te erkennen als emmerseksueel? Als jij dat wil helemaal prima maar waarom verlangen van anderen dat ze hier in mee gaan? Wees lekker jezelf en doe je ding, helemaal goed. Dan hoeft er toch niet weer een lettertje te komen achter het alfabet wat we al hebben aan genders en voorkeuren?

Ik ben natuurlijk wel absoluut tegen geweld en uitsluiting van mensen, welk gender of geslacht ze ook hebben. Iedereen mag zijn wie hij wil zijn, voor mij helemaal prima.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 18-05-23 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:14

Vjestagirl schreef:
Elisa2 schreef:

Dus dat betekent dat als ik in jou een man zie, dat ik je aan mag spreken met hij, ook als jij aangeeft dat je aangesproken wil worden met zij?

Of dat ik je Ferdinand mag blijven noemen, ook als jij zelf aangeeft dat je Elisa bent, omdat ik je meer een Ferdinand vind?

Ik heb het uiteraard over normale omgangsnormen.

Van mij mag je me trouwens Ferdinand noemen hoor :D

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:15

Elisa2 schreef:
Daar ben ik het mee eens, mits de ander het dan ook respecteert dat jij een ander voornaamwoord gebruikt als je dat wilt. Iedereen is anders, en het werkt twee kanten op.

Urbanus schreef:
Hoe bedoel je? Dat je moet respecteren welk voornaamwoord iemand anders voor jou gebruikt?

Elisa2 schreef:

Elisa2 schreef:
Ik bedoel dat als iemand aangesproken wil worden met "het" (even alleen als voorbeeld hoor) maar jij ziet degene als een vrouwelijk iets qua uiterlijk. Dat je dan ook gewoon zo vrij mag zijn om ze of haar te zeggen.

Dat is dus echt exact wat ik zeg. Als iemand zich een hij voelt, maar je ziet een zij dan vind jij dat je gewoon zij mag zeggen.

Wij zijn wel uitgediscussieerd want als je zelf niet eens weet wat je zegt...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:15

Suzanne F. schreef:
Ailill schreef:

Maar waarom dan zo zoeken naar bevestiging van anderen?
Als iemand zijn haar paars verft en met een emmer op zijn hoofd gaat lopen en zegt verliefd te zijn op tuinslangen dan hoeft toch niet heel de wereld die persoon te erkennen als emmerseksueel? Als jij dat wil helemaal prima maar waarom verlangen van anderen dat ze hier in mee gaan? Wees lekker jezelf en doe je ding, helemaal goed. Dan hoeft er toch niet weer een lettertje te komen achter het alfabet wat we al hebben aan genders en voorkeuren?

Ik ben natuurlijk wel absoluut tegen geweld en uitsluiting van mensen, welk gender of geslacht ze ook hebben. Iedereen mag zijn wie hij wil zijn, voor mij helemaal prima.

Emmerseksueel _O- _O- _O-

Sorry als beelddenker zie ik dit voor me en moet er makelijk om lachen. :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:17

Urbanus schreef:
Elisa2 schreef:

Urbanus schreef:

Elisa2 schreef:

Elisa2 schreef:
Ik bedoel dat als iemand aangesproken wil worden met "het" (even alleen als voorbeeld hoor) maar jij ziet degene als een vrouwelijk iets qua uiterlijk. Dat je dan ook gewoon zo vrij mag zijn om ze of haar te zeggen.

Dat is dus echt exact wat ik zeg. Als iemand zich een hij voelt, maar je ziet een zij dan vind jij dat je gewoon zij mag zeggen.

Wij zijn wel uitgediscussieerd want als je zelf niet eens weet wat je zegt...

Wat ik zeg is dat die ander daar dan geen probleem van hoeft te maken. ;)

Maar kennelijk is dat weer even uit het verband gerukt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:18

Elisa2 schreef:
Vjestagirl schreef:

Ik heb het uiteraard over normale omgangsnormen.

Van mij mag je me trouwens Ferdinand noemen hoor :D

Dan verschillen we van wat we normale omgangsvormen vinden. Ik vind het normaal dat als iemand aangeeft aangesproken te willen worden met hij/hem, die/diens hun zij/haar dat je dat dan ook doet. En dan kan je uiteraard een keer een fout maken, maar de intentie is voor mij om mensen aan te spreken zoals ze aangesproken willen worden.

Een kennis van me kende ik altijd als Marianne (zij/haar) en heeft nu aangegeven dat die liever Bo genoemd wordt (die/diens). Dat kost even tijd in mijn hoofd, ik moet erover nadenken als ik over die praat en het gaat minder soepel. Maar ik probeer het wel, ik ga mee in diens verzoek.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:20

Het zijn exact jouw woorden. Als iemand graag hen of hij genoemd wil worden en iemand anders doet dat niet uit gebrek aan respect (en niet per ongeluk) dan snap ik heel goed dat iemand daar een probleem van maakt. Dat lijkt me gewoon... een normale omgangsvorm. En dat je dan bij jezelf denkt, 'deze persoon spoort niet', dat is je goed recht. Als je dat maar niet hardop laat merken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:20

Vjestagirl:
Dat zeg ik toch ook? dat je mag vragen of iemand rekening met je wil houden daar in..ik vind alleen niet dat je het een ander moet verplichten. Het blijft de eigen keuze van de ander om dat wel of niet te willen doen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:21

Elisa2 schreef:
Vjestagirl:
Dat zeg ik toch ook? dat je mag vragen of iemand rekening met je wil houden daar in..ik vind alleen niet dat je het een ander moet verplichten. Het blijft de eigen keuze van de ander om dat wel of niet te willen doen.

Ik vind dat echt heel gek :') Hier gaan we het niet over eens worden. Klaar.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:22

Elisa2 schreef:
Urbanus schreef:

'

Dat vind ik echt absurd. Dan vind je dus jouw ervaring over iemand anders belangrijker dan de ervaring die iemand over zichzelf heeft. Oftewel, je vind jezelf belangrijker dan de ander. Terwijl het zo'n kleine moeite is om iemand met de gewenste voornaamwoorden aan te spreken uit respect en acceptatie voor diens eigen ervaring. Ongeacht hoe jij man/vrouw/non-binairiteit ook ziet, dat staat daar gewoon los van. Het gaat om iemand accepteren in zijn/haar/hen ervaring van zijn/haar/hen wereld, hoe verschillend die ook is van de jouwe en dat die ander jouw accepteert als vrouw zijn in jouw vrouwelijke beleving van de wereld.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:22

Urbanus schreef:
Het zijn exact jouw woorden. Als iemand graag hen of hij genoemd wil worden en iemand anders doet dat niet uit gebrek aan respect (en niet per ongeluk) dan snap ik heel goed dat iemand daar een probleem van maakt. Dat lijkt me gewoon... een normale omgangsvorm. En dat je dan bij jezelf denkt, 'deze persoon spoort niet', dat is je goed recht. Als je dat maar niet hardop laat merken.

Daar verschillen we dan over van mening.

Als iemand een Hij genoemd wil worden en degene ziet er uit als een Zij dan is het aan de ander om daar wel of niet aan mee te doen, en als degene dat niet wilt om bepaalde redenen dan moet daar ook respect voor zijn. Respect werkt beide kanten op.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:24

Suliko schreef:
Elisa2 schreef:

'

Dat vind ik echt absurd. Dan vind je dus jouw ervaring over iemand anders belangrijker dan de ervaring die iemand over zichzelf heeft. Oftewel, je vind jezelf belangrijker dan de ander. Terwijl het zo'n kleine moeite is om iemand met de gewenste voornaamwoorden aan te spreken uit respect en acceptatie voor diens eigen ervaring. Ongeacht hoe jij man/vrouw/non-binairiteit ook ziet, dat staat daar gewoon los van. Het gaat om iemand accepteren in zijn/haar/hen ervaring van zijn/haar/hen wereld, hoe verschillend die ook is van de jouwe en dat die ander jouw accepteert als vrouw zijn in jouw vrouwelijke beleving van de wereld.

Waarom wordt er de hele tijd overheen gelezen dat ik schrijf dat het prima is om daar in mee te gaan/ degene te respecteren zolang je daar zelf achter staat?

Waarom moet iemand de waarheid van een ander wel respecteren maar die van zichzelf niet? Dat vind ik nogal krom.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:25

Elisa2 schreef:
Als iemand een Hij genoemd wil worden en degene ziet er uit als een Zij dan is het aan de ander om daar wel of niet aan mee te doen, en als degene dat niet wilt om bepaalde redenen dan moet daar ook respect voor zijn. Respect werkt beide kanten op.

Niet mee eens. Ik zou wel degelijk gepikeerd zijn als iemand mij met 'hij' of 'ferdinand' aanspreekt, dat slaat werkelijk waar nergens op.