To smeren of not to smeren?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 07:50

germie schreef:
Mijn net gekochte Action tube kids spf50 is dus volgens de verpakking reef safe en microplasticsvrij. YES.
Als ik later tijd heb zal ik nog wel eens naar de ingredienten kijken.

Ik zou, als je het echt zeker wil weten, inderdaad alle ingredienten checken.. dan weet je het helemaal zeker :j

Citaat:
Enig idee wat we momenteel aan waterzuivering betalen? en er ünerhaupt gezuiverd kan worden? Ik vrees dat je geen idee hebt en als dat waar is hoop ik dat je een blanco stem hebt uitgebracht voor de Waterschapsverkiezingen...

Als je nagaat wat er allemaal door de gootsteen gaat en wat er gezuiverd moet worden.. %) wat dat betreft zijn we hier niet heel zuunig op t water eigenlijk.. maar goed, dat is inderdaad nogal offtopic..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-23 08:14

De kinderversie van Zenova heeft volgens de consumentenbond hormoonverstorende ingrediënten.

germie

Re: To smeren of not to smeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 08:26

Dat vind ik persoonlijk voor mij niet zo belangrijk. Allereerst ben ik geen kind, dus minder vatbaar voor dat soort dingen. Ten tweede, ik smeer 3 keer per jaar ofzo. Dus dan is het te verwaarlozen.
Hormoonzalven en de pil zijn dan meer hormoonverstorend denk ik dan. Dus voor mezelf vind ik dat in ieder geval geen belangrijk punt. Dan vind ik de prijs vele malen belangrijker. Dat beetje wat ik gebruik zal echt niets uit maken.
Als je dagelijks smeert is het misschien weer anders.
Dus voor mij is deze koop de beste. Prijs, spf, reef safe en microplasticfree zijn daarmee gedekt.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-23 08:27

Top!

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 08:40

Het idee dat je minder gevoelig bent voor hormoonverstorende stoffen dan een kind klopt niet — zeg ik er even bij, voor het geval dat er anderen zijn die het wel belangrijk vinden en jouw veronderstelling meenemen in hun overwegingen.

Maar fijn voor je dat je er zo relaxed in staat!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 09:08

Urbanus schreef:
De kinderversie van Zenova heeft volgens de consumentenbond hormoonverstorende ingrediënten.

Oh dat vind ik best heftig!
Ik wist het allemaal niet meer dus heb nu maar gewoon Biodermal besteld, met het idee dat het echt niet heel slecht is als het de consumentenbond test wint.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 09:15

Tiggs schreef:
Ik wist het allemaal niet meer dus heb nu maar gewoon Biodermal besteld, met het idee dat het echt niet heel slecht is als het de consumentenbond test wint.

Nou ja als de consumentenbond van Naif zegt dat het niet voldoet, en Naif licht zelf toe dat volgens hun testen ze wel voldoen, hoe zit dat dan in elkaar?
heeft de consumentenbond dan gelijk of het merk zelf? Ik vind het dan weer lastig om dat te beoordelen..

Biodermal sunscreen scoort op de site van BeatTheMicroBead dan weer niet zo goed -O-

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 09:36

Er lijkt echt nog geen consensus te zijn over bepaalde stoffen.

Hier worden parabenen ook genoemd als slecht, maar dat is nooit bewezen, evenals sls. Hier een link met veel ingredienten van cremes, deze link is wel wat gekleurd overigens, want alles is slecht, maar het geeft wel een inzicht in bepaalde benamingen.
https://energiekevrouwenacademie.nl/ver ... vermijden/

Minerale olie zit in bijna elke creme, lekker vet, maar doet niets voor je huid, is ook niet schadelijk verder (al zijn er natuurlijk weer artikelen die beweren van wel). Het is een aardolieprodukt, dus feitelijk puur natuur, maar wij vinden aardolieprodukten vaak weer niet natuurlijk. Dus wat is dan de waarheid? Het is niet zo eenvoudig.

Zelfs hele dure shampoos bevatten sls. Het is eenvoudiger om parabeenvrije cremes te vinden dan sls vrije shampoos. Maar ook dure merken gebruiken vaak weer minerale olie in de cremes. Bij sommige produkten gaat het om concentraties, niet schadelijk bij 1 maand dagelijks 3 keer smeren zeg maar, maar mogelijk schadelijk bij 3 maanden dagelijks 5 keer smeren. Er is dus nergens een harde grens.
Dat maakt het haast onmogelijk om alles mee te nemen.

Hier staan ook nog wat 'goede' middelen. Biosolis wordt daar weer als goed benoemd. Grappig, ik heb dat merk nog staan en gaat deze zomer op. Ik kende het niet, het was een heel goedkope tube bij een restantenwinkel en heb er eigenlijk geen klachten over. Maar Naif komt hier weer goed uit de bus. En ook de tube is dus 'niet schadelijk'. Ik vind zelf Naif dus wel fijn, al is het wel wat aan de dure kant.
https://lonedrifters.nl/lifestyle/zonne ... e-stoffen/

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 09:40

Cer schreef:
Tiggs schreef:

Nou ja als de consumentenbond van Naif zegt dat het niet voldoet, en Naif licht zelf toe dat volgens hun testen ze wel voldoen, hoe zit dat dan in elkaar?
heeft de consumentenbond dan gelijk of het merk zelf? Ik vind het dan weer lastig om dat te beoordelen..

Biodermal sunscreen scoort op de site van BeatTheMicroBead dan weer niet zo goed -O-

Mja dat is dus precies waardoor ik door de bomen het bos niet meer zie ;)

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 10:04

Ik ben eens gaan zoeken naar hoe goed mijn huidige zonnebrand is (sundance pro climate) en bij beat the microbead scoort hij in ieder geval goed.. Maar voor hormoonverstorende stoffen kom ik bij de ene uit dat hij goed is en bij de ander weer van niet? Zou fijn zijn als er gewoon een wat betere regulering op zou zijn zodat je niet als consument zelf ingrediënten hoeft te googlen :roll:

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 11:32

germie schreef:
Dat vind ik persoonlijk voor mij niet zo belangrijk. Allereerst ben ik geen kind, dus minder vatbaar voor dat soort dingen. Ten tweede, ik smeer 3 keer per jaar ofzo. Dus dan is het te verwaarlozen.
Hormoonzalven en de pil zijn dan meer hormoonverstorend denk ik dan. Dus voor mezelf vind ik dat in ieder geval geen belangrijk punt. Dan vind ik de prijs vele malen belangrijker. Dat beetje wat ik gebruik zal echt niets uit maken.
Als je dagelijks smeert is het misschien weer anders.
Dus voor mij is deze koop de beste. Prijs, spf, reef safe en microplasticfree zijn daarmee gedekt.

Ik begrijp niet dat iets met hormoonverstorende stoffen reef safe is. Jij gaat er blijkbaar vanuit dat het enkel hormoonverstorend is voor de mens en niet voor ander leven op deze planet?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 11:35

herr_balou schreef:
Jij gaat er blijkbaar vanuit dat het enkel hormoonverstorend is voor de mens en niet voor ander leven op deze planet?

Gaat Reef Safe dan alleen over microplastics of kijken ze daar ook naar stoffen die giftig zijn voor zeeleven?

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 11:38

germie schreef:
...knip...

Minerale olie zit in bijna elke creme, lekker vet, maar doet niets voor je huid, is ook niet schadelijk verder (al zijn er natuurlijk weer artikelen die beweren van wel). Het is een aardolieprodukt, dus feitelijk puur natuur, maar wij vinden aardolieprodukten vaak weer niet natuurlijk. Dus wat is dan de waarheid? Het is niet zo eenvoudig.

...knip...

Vreemde redenatie want dan is kunststof ook puur natuur.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 11:41

herr_balou schreef:
Enig idee wat we momenteel aan waterzuivering betalen? en er ünerhaupt gezuiverd kan worden? Ik vrees dat je geen idee hebt en als dat waar is hoop ik dat je een blanco stem hebt uitgebracht voor de Waterschapsverkiezingen...

Zo, dat mag ook wel even wat vriendelijker.

Gelukkig doen de waterschappen meer dan alleen het water zuiveren. Plus: je wilt niet weten wat mensen zoal door de goot heen spoelen. Maar dat is een andere discussie.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 11:45

herr_balou schreef:
germie schreef:
...knip...

...knip...

Vreemde redenatie want dan is kunststof ook puur natuur.

Klopt. Daarom zeg ik het ook. Niemand weet exact wat de waarheid is. Dat maakt kiezen dus ook enorm moeilijk, zo niet niet te doen. Minerale olie klinkt wel 'gezond', maar is dus feitelijk een kunstmatig derivaat, maar wel weer afkomstig van een natuurprodukt.

Toch is ook weer niet alles direct schadelijk wat kunstmatig is natuurlijk. Als je kijkt naar sucralose, dat is dus een kunstmatig gevormd molecuul, maar door de chloorverbindingen bevat het geen calorieën meer en kan je lichaam het niet verteren. Chloorverbindingen kunnen wel weer schadelijk zijn, maar het hoeft niet, denk aan gewoon keukenzout.

Kortom, ik weet het ook niet. ik doe waarvan ik denk dat het beste is en neem hierin mijn punten wat ik belangrijk vind mee.

Ook weer niet alles met het woord 'poly' er in is slecht. Maar plastics zijn wel weer polymeren. Kunststoffen zijn ook polymeren. Zonder polymeren kunnen we niet, maar de afbreekbaarheid is soms wel een probleem. Kortom, lastig lastig lastig.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 11:49

Vertrouw ook niet blind op het resultaat op beat the microbead... ik heb net 'mijn' zonnebranden opgezocht. Beide zijn aldus de verpakking vrij van microplastics, aldus die website klopt dat bij de ene wel, bij de andere niet. MAAR de op de website genoemde microplastics die erin zouden zitten, staan helemaal niet op de verpakking van de zonnebrand. Dus de website is niet per se op de nieuwste stand (de "afgekeurde" zonnebrand heb ik twee jaar geleden gekocht).

Misschien kunnen de nuttige websites om de plastics en hormonen etc door te lichten, in de OP? Dat zoekt wat makkelijker :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 11:55

_Christina schreef:
Vertrouw ook niet blind op het resultaat op beat the microbead... ik heb net 'mijn' zonnebranden opgezocht. Beide zijn aldus de verpakking vrij van microplastics, aldus die website klopt dat bij de ene wel, bij de andere niet. MAAR de op de website genoemde microplastics die erin zouden zitten, staan helemaal niet op de verpakking van de zonnebrand. Dus de website is niet per se op de nieuwste stand (de "afgekeurde" zonnebrand heb ik twee jaar geleden gekocht).

Misschien kunnen de nuttige websites om de plastics en hormonen etc door te lichten, in de OP? Dat zoekt wat makkelijker :)

Ik heb ook het idee dat er 10 jaar geleden minder ingredienten in zaten. Of niet alles hoefde vermeld te worden. Heb gisteren oude cremes en zonnebrand weggegooid. Dit rook niet lekker meer. Sommigen waren van 2006. Komt niet allemaal van mij, maar bij een overlijden van iemand heb ik het in een doos op zolder gezet, dus was het min of meer wat vergeten. Maar bij sommige middelen staat er maar een kort lijstje op.

En mijn Biodermal littekencreme zou dan weer niet zo gezond zijn omdat het parabenen bevat.

De conclusie is wel dat je nooit met alles rekening kunt houden.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-23 12:00

Dat is dan een verkeerde conclusie want er is al een website gedeeld waarop je kunt filteren en een product genoemd dat overal aan voldoet.
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 09-05-23 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 12:04

Oud is niet per se korter qua lijstje hoor. Ik heb geen oude zonnebrand meer liggen, maar wel een after sun die al zeker 8 jaar oud is, en voor die ingrediëntenlijst heb je gewoon een boterham nodig zo lang is die :list: :wow: zeker wel twee keer zo lang als van m'n nieuwere zonnebranden.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 13:03

Ik ben nu in Griekenland en smeer me stug van ‘s ochtends tot ‘s avonds in. Roodharig, lichte huid en niet smeren = genadeloos verbranden. Daarnaast heb ik 3 Kimono’s mee om te dragen als de zon onder de parasol komt :))

Het aantal mensen dat hier vuurrood ligt te braden is echt schrikbarend hoog. Zó slecht voor je huid, en ook heel pijnlijk lijkt me?

Ik heb Nivea factor 50 mee, moet heel eerlijk zeggen dat ik me niet heb verdiept in stoffen of schadelijkheid. Zee is te ruig om te zwemmen, plons hoogstens een keer in het zwembad.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 14:04

Cer schreef:
herr_balou schreef:
Jij gaat er blijkbaar vanuit dat het enkel hormoonverstorend is voor de mens en niet voor ander leven op deze planet?

Gaat Reef Safe dan alleen over microplastics of kijken ze daar ook naar stoffen die giftig zijn voor zeeleven?

Reef safe is geen beschermd logo, dus bedrijven bepalen helaas zelf wat reef safe is en vaak gaat dit over slechts 2-3 stofjes die ze dan skippen, terwijl er dan nog genoeg stoffen en microplastics en noem maar op in kunnen zitten die koraal en zeeleven wel aantasten.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-23 14:07

Zo kocht ik ook altijd alles van Ecover, totdat ik 'Kassa' zag. Fabrikanten mogen allerlei claims op hun producten plakken, helaas.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 14:11

Welke Ecover is dat dan? Want dat merk wasmiddel wordt wel op biggreensmile genoemd. Heb je het dan over een ander product?

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 14:13

Dat is inderdaad echt heel vermoeiend en frustrerend.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-23 14:14

Cer schreef:
Welke Ecover is dat dan? Want dat merk wasmiddel wordt wel op biggreensmile genoemd. Heb je het dan over een ander product?

Nee, Ecover wasmiddel fijne was, zwarte was en afwasmiddel. Ik zoek de aflevering van Kassa.