Hoe overleef jij… 38 graden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

thequeensmum

Re: Hoe overleef jij… 38 graden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 11:21

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 11:21

CharleyT schreef:
purny schreef:
Er zijn ook gewoon mensen die niet tegen de hitte kunnen, niet iedereen vind 38 graden een heerlijke temperatuur.
Er is trouwens gisteren een man overleden die op een bedje lag te zonnen

Ok, verdrietig genoeg, maar wat is de doodsoorzaak?? Heb je daar ook info over?

Waarschijnlijk hitte, maar onderzoek moet nog definitief uitsluitsel geven.
https://www.ad.nl/den-haag/vaste-gast-t ... ~a0c02dc8/

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 11:27

Ze leven in de warmere landen niet voor niets anders dan hier met siesta en niet zo’n moeten cultuur.
Als je de hete uren zo min mogelijk inspanning verricht dan gaat het maar daar is onze economie niet op berekend.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 11:30

Ik heb medelijden met iedereen die zonder koeling of airco moet werken vanmiddag. :(:) Zeker in fabrieken waarbij de grote bazen in airco kantoren zitten maar de harde werkers wegdrijven in de fabriek.

Ik heb nu zelf samen met mijn oude hondje (voor haar maak ik me meer zorgen, ze had het gisteravond zwaar :(:) ) meer last van de vieze smoglucht dan de warmte. Vanmorgen weer heel vroeg uitgelaten en verder heel rustig binnenzitten met alles dicht,

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 11:44

Het is hier binnen gelukkig 25 graden maar bij de konijnen buiten hebben we wel maatregelen getroffen

Elke 1,5 uur twee nieuwe ice pods, extra waterbak, meerdere keren per dag groente en vers hooi met kruiden en een ventilator erbij.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 11:45

Succes allen die vandaag in de hitte moeten werken. Het is hier buiten nu bijna 33 graden, de airco's staan op vol vermogen aan.

Het enige waar ik me zorgen om maak is die smog, ik heb een luchtweg aandoening en heb al vrij snel last van vervuilde lucht dus ik zorg dat vanmiddag de boel echt potdicht blijft.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 11:56

Ik denk dat we met de laatste trends qua tuinontwerp het probleem ook wel wat groter hebben gemaakt. Tegenwoordig zoveel steenoven tuinen. Meer begroeing voelt echt koeler aan en zorgt voor meer schaduw.

Ik heb alle gordijnen dicht en zet vanmiddag de airco boven weer aan(heb zo'n mobiele airco en zet dan alle slaapkamerdeuren open) zodat we een beetje koel naar bed kunnen. Ging gisteren en vannacht prima.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 12:23

Beetje jammer dat de actieve afzuiging van mijn appartement maakt dat alle warme lucht van buiten alsnog naar binnen komt.
Ik zou ze allemaal af kunnen plakken maar... te warm :\

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 12:29

karuna schreef:
Ik heb medelijden met iedereen die zonder koeling of airco moet werken vanmiddag. :(:) Zeker in fabrieken waarbij de grote bazen in airco kantoren zitten maar de harde werkers wegdrijven in de fabriek.

Ik heb nu zelf samen met mijn oude hondje (voor haar maak ik me meer zorgen, ze had het gisteravond zwaar :(:) ) meer last van de vieze smoglucht dan de warmte. Vanmorgen weer heel vroeg uitgelaten en verder heel rustig binnenzitten met alles dicht,

Mijn vriend helaas ook. Op zijn werkplaats is het zomers vaak 5+ graden warmer dan buiten mer alle machines en al. Dus hij zal in 45 graden moeren werken ongeveer :n

Ik ben nu net thuis. Heb alvast wat flessen drinken gemaakt en in de koelkast gezet en ben nu even voorbereidingen aan het treffen voor als hij thuis komt zodat hij goed kan afkoelen. Daarna spring ik zelf in de douche om af te koelen :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 12:31

Mijn huis is nu 28 graden beneden en voelt gewoon koel als je van buiten komt. := boven is het wel warmer.

In andere landen is het langer warm, kan je eraan wennen. En zijn de huizen erop aangepast en de ritmes vaak ook. Zelfs in de huizen waar geen airco was was het koeler door enorme muren en luiken enzo.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 12:36

MyWishMax schreef:
Mijn huis is nu 28 graden beneden en voelt gewoon koel als je van buiten komt. := boven is het wel warmer.

In andere landen is het langer warm, kan je eraan wennen. En zijn de huizen erop aangepast en de ritmes vaak ook. Zelfs in de huizen waar geen airco was was het koeler door enorme muren en luiken enzo.

Ik ken mensen uit Canada waar 40 graden vrij normaal is :=

Vorig jaar was dicht bij hun een record 45 graden gemeten. Ze wonen ook nog eens lekker midden in het bos. Helemaal niet zorgwekkend met zo'n droogte en zo'n hitte hoor :=

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 12:44

Wij hebben nu boven de airco aan, en de deuren open zodat de koele lucht wat omlaag kan vallen. Beneden is het nu 23,5 graden.

Gisteren vond ik twee jonge mussen die uit hun nest zijn gesprongen dat onder het warme dak zat. Eentje hing aan een draadje verstrengeld onder het nest, die heeft de volgende ochtend niet gehaald :(:) De andere heb ik in een mand met stro en een koelelement eronder in de schaduw gezet. Gelukkig ging mama gisteren nog gewoon door met voeren op de grond. Hopelijk vandaag ook!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 12:50

Een paar jaar geleden waren we de hele maand juni in Benidorm, dan begin je met een lekkere temperatuur en geleidelijk wordt dat hoger en heb je er niet zo’n erg in en je krijgt dan inderdaad de tijd om daaraan te wennen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 13:17

Relaxed schreef:
Echt de heisa omdat het een dag heet is :+ Overal paniek om de hitte, waarom doen we in Nederland altijd alsof de wereld vergaat :')

Vind ik ook wel. De media had het er druk mee. Of we kleuters zijn is de tendens de laatste paar jaar. RIVM die ook weer verteld wat we moeten doen...

En die meneer die gestorven was op zn strandbed...dat gebeurt thuis ook in bed. Hij lag dan toevallig daar. Lijkt mij een prachtige dood trouwens. Lekker dagje strand, tukkie doen en nooit meer wakker worden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 14:02

38,8 graden in de schaduw nu in de tuin.

Minder fijn ook, mijn 88 jarige vader moest even eerder hals over kop een heel eind met de auto rijden naar zijn jongste zusje. Hij belde net erover even kort. Omdat hij weet dat ik even check rond deze tijd als het zo warm is of alles ok is met hem. Het klonk niet echt top. Maar juist nu met zo n temperaturen op pad moeten en ook weer terug. %) ;( duimen dat alles ok is en blijft. Extra zorgen nu erover.

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-22 14:04

Als je er geen moeite mee hebt hoef je hier toch ook niet te reageren? Het mag natuurlijk maar echt iets toevoegen doet t niet. Dat jij iets anders ervaart wilt niet zeggen dat het er niet is?

Ik voel niet echt een heisa en laten we eerlijk zijn hoe vaak is het in Nederland 38/39 graden?
Dat je onder de 15 graden niet lekker vind is appels met peren vergelijken. Dat is het hier het halve jaar.

Maar goed hier gaat t redelijk wel! Zijn in ons vakantie huisje waar het goed warm is maar in de slaapkamers is het te doen. Man is met oudste zoontje zwemmen, jongste is ziek dus wij liggen nu op bed.

Vanavond is het nog heel lang heet, hopelijk koelt het nog een beetje af hier.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 14:08

Klaar met werk gelukkig. Op de dijk waaide zo'n vieze, hete wind. Nu lig ik lekker met een drankje in het zwembad en is het heerlijk

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 14:10

De voorspelling morgen lees ik net, hier rond de 30 graden maar benauwd met een hoge luchtvochtigheid. %) Voor mij meest niet de fijnste omstandigheid. Mijn oude hondje heeft daar heel veel moeite mee tegenwoordig. :(:) Meer dan koelhalsband erbij om doen nog als extra kan ik niet. -O-

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 14:11

Gwen, elkaar letterlijk 'opstoken' helpt natuurlijk ook niet om het draaglijker te maken... Natuurlijk is het er wel, en tips delen is natuurlijk fijn, maar van steeds maar weer herhalen hoe vreselijk het is en hoe eng en weet ik veel wat wordt ook niemand gelukkiger toch? Beetje relativeren is dan misschien ook wel prettig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 14:13

Gwenvd schreef:
Als je er geen moeite mee hebt hoef je hier toch ook niet te reageren? Het mag natuurlijk maar echt iets toevoegen doet t niet. Dat jij iets anders ervaart wilt niet zeggen dat het er niet is?

Ik voel niet echt een heisa en laten we eerlijk zijn hoe vaak is het in Nederland 38/39 graden?
Dat je onder de 15 graden niet lekker vind is appels met peren vergelijken. Dat is het hier het halve jaar.

Maar goed hier gaat t redelijk wel! Zijn in ons vakantie huisje waar het goed warm is maar in de slaapkamers is het te doen. Man is met oudste zoontje zwemmen, jongste is ziek dus wij liggen nu op bed.

Blijkbaar voel je je persoonlijk aangesproken, maar je leest toch overal over de hitte? Het nieuws heeft het al dagen nergens anders over, dat noem ik heisa.. Het is één dag 38/39 graden, als het nou dagen achter elkaar zo is en daarbij ook de nachten heet blijven, ja dan wordt het irritant en gevaarlijk, maar één dag.. :n

Verder kunnen we er geen bal aan doen, dus aanpassen waar nodig en doorrr..

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 14:16

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 14:21

Ik kan ook niet goed tegen deze temperaturen maar met wat aanpassingen zoals alles dicht, gordijnen sluiten, aircooler&ventilator standje hoger, veel drinken en wat zoutige dropjes, nootjes etc en vooral zo min mogelijk doen en al mijn afspraken afzeggen/verplaatsen kom ik de dag wel door.

De uitgebreide activiteiten doe ik 's avonds laat, 's nachts en rond zonsopgang, daar zijn de honden ook erg blij mee.
Cavia's krijgen wat extra komkommer enzo, ipv 1-2x per dag nu 3-4x en ze staan in een relatief koele ruimte dus veel aanpassingen hebben ze niet nodig.
Morgenochtend vroeg mogen ze weer even naar buiten, dan is het koel genoeg voor ze en met een laken over hun buitenkooi zitten ze ook mooi beschut terwijl ik hun binnenkooi verschoon.

Ik merkte gisteren wel dat ik op den duur wat flauwig werd dus heb vanmorgen met de boodschappen wat flesjes sportdrank, zoutige dropjes en zoutige notenmixen gehaald.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 14:30

Heb alles dicht in huis en het is nu 23,5 graden. Dus heerlijk koel vergeleken met buiten. Zo maar wel ff koelen in m'n zwembadje en dan weer naar binnen. Hond zo ook maar weer ff in t bad zetten. Het water komt mooi tot net voorbij z'n buik

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-22 14:44

Relaxed schreef:
Gwenvd schreef:

Blijkbaar voel je je persoonlijk aangesproken, maar je leest toch overal over de hitte? Het nieuws heeft het al dagen nergens anders over, dat noem ik heisa.. Het is één dag 38/39 graden, als het nou dagen achter elkaar zo is en daarbij ook de nachten heet blijven, ja dan wordt het irritant en gevaarlijk, maar één dag.. :n

Verder kunnen we er geen bal aan doen, dus aanpassen waar nodig en doorrr..

Ik volg weinig nieuws dus dacht dat je het over dit topic had haha. Zag net pas dat ze een liveblog hebben over de hitte..

Nee we kunnen er ook niks aan doen, ik laat het maar gewoon over me heen komen. Vind het wel fijn om die tips te lezen.

Heb buiten een bak staan voor de diertjes, zie geregeld vogels drinken.

Opstoken is ook niet mijn bedoeling van het topic geweest, de tips wel, dat is altijd fijn. En soms even je hart luchten.

Nog goede tip is om een vochtige handdoek in je nek te leggen, koelt echt heerlijk af!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 14:55

Relaxed schreef:
Echt de heisa omdat het een dag heet is :+ Overal paniek om de hitte, waarom doen we in Nederland altijd alsof de wereld vergaat :')

Dat dus. Is het nu weken boven de 35 graden, dan snap ik het nog, maar het zijn maar twee iets warmere dagen. Oké, in het zuiden zal het wel pittig zijn vandaag, maar dan nog. Morgen wordt het alweer koud(er). Maar ik probeer er wel begrip voor te hebben, want ik kan bijvoorbeeld heel slecht tegen koud weer.