Huisartsen, waarom gaat het zo vaak fout?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 17:21

Tanya schreef:
Janine1990 schreef:
Tanya, mag ik dan ook vragen wat het bezwaar is van een huisarts om een vitamine tekort niet te willen verhelpen met een recept en vervolgens een controle? "Ga maar naar de drogist." Klinkt mij als RUR in de oren...

RUR ken ik niet, wat betekent dat?
Bij mij ligt het een beetje aan de waarde. Ik vind sowieso dat iedereen in Nederland vitamine D zou moeten bij slikken omdat we er te weinig van uit de zon krijgen… maar als iemand net onder de normaal waarde zit kun je het wel oplossen met tabletten van de drogist. Zit iemand echt laag, dan schrijf ik wel een stootkuur voor. Is wel heel erg huisarts afhankelijk, en er is ook wel discussie over of bepaalde klachten kunnen worden toegeschreven aan een vitamine D tekort.
Denk ook wel een beetje een kosten ding weer?

Ah, ik dacht dat het een algemene uitdrukking was :') Redt Uw Reet... :')

Mijn waarde was 48 met allerlei klachten (cystes in het gezicht, aften in de mond, depressieve buien, enorm prikkelbaar, algehele zwakte) terwijl ik op dat moment al 3000 IE per dag nam...

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 22:27

Ik heb het topic een beetje meegelezen en ken ook veel 'fouten' in mijn omgeving.. Waarvan de naarst het ontkennen van een melanoom was die al veel eerder behandeld had kunnen worden en uitzaaiingen voorkomen hadden kunnen worden.. :n

Morgen heb ik een belafspraak met mijn huisarts die me al eerder afgewimpeld heeft. Zware psychische klachten vlak voor mijn menstruatie, ik vermoed een rare disbalans in hormonen. Huisarts wilde het oplossen met een spiraaltje, ik wilde onderzoek. Weggestuurd met "denk er maar eens goed over na". Ik ben heel benieuwd wat er morgen uit komt..

corinep

Re: Huisartsen, waarom gaat het zo vaak fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 18:48

Pff ik kan me hier ook melden... ik ga niet in detail treden maar door 2 verschillende huisartsen met een kluitje het riet in gestuurd. Huisarts nummer 3 zei ik gelijk al dat ik geen aansteller ben en als ik naar de huisarts ga het echt serieus genomen moet worden... Hij nam me wel serieus maar een bepaalde verwijzing twijfelde hij nog over. Donderdag bloed laten prikken en nog geen uur later belde hij mij dat t niet goed was en hij het ernstig onderschat had. Lig nu op de verpleegafdeling van de afdeling waar die eigenlijk geen verwijzing voor wou geven. Mag gelukkig vanavond wel weer naar huis maar de bal is nu gelukkig aan het rollen.

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 19:00

Mss pas bij poging 3, toch eindelijk iemand die verder wilde zoeken. Ook niet direct doorverwezen, maar nog altijd onderzocht wat en waaraan en dan gericht doorgestuurd. Dan ben je wel geholpen, zoals je zegt is de bal eindelijk aan het rollen.

Jammer genoeg gaan we die dingen nog veel tegen komen ...

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 19:04

Ik kan er helaas ook over mee praten, constant met dezelfde klachten terug komen, horen dat ik meer balans moet zoeken tussen lichaam en geest.... maar ondertussen na jaren strijden wel mn gelijk krijgen.
Ernstige vermoeidheid, blijkt na jaren en jaren afspraken, bloedonderzoeken en weet ik het wat, slaap apneu te zijn. Ik raakte door de vermoeidheid depressief, maar ik was door de depressie vermoei.....
Endometriose? Nee gewoon zwaar ongesteld... na jaren eindelijk de diagnose.
En zo kan ik nog wel door gaan........

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 13:34

Corine sterkte.

Mywish,wat is normaal. Dat heb ik dus ook.
Voor mij zijn blauwe plekken en zachte huid normaal, maar dat is het kennelijk niet.

En pijn, eh gemiddelde pijn met de zware pijnstillers die ik slik of extra pijn vanwege iets uit de kom?
Of pijn zonder pijnstillers?

Meest stomme vind ik je temperatuur.
Ik heb standaard 36,3 -36,5 graden.
Bij 38,3 graden heb ik flink koorts en dekeer datik 40 graden had was ik doodziek en aan het ijlen.

Mijn man zijn temperatuur is gemiddeld 37,5 graden.

Huisarts rekent koorts vanaf 38 graden.
En dat vind ik dus stom.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 13:36

Mijn temperatuur is ook standaard zo laag. Met 38 ben ik echt flink ziek.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 13:57

luuntje schreef:
Corine sterkte.

Mywish,wat is normaal. Dat heb ik dus ook.
Voor mij zijn blauwe plekken en zachte huid normaal, maar dat is het kennelijk niet.

En pijn, eh gemiddelde pijn met de zware pijnstillers die ik slik of extra pijn vanwege iets uit de kom?
Of pijn zonder pijnstillers?

Meest stomme vind ik je temperatuur.
Ik heb standaard 36,3 -36,5 graden.
Bij 38,3 graden heb ik flink koorts en dekeer datik 40 graden had was ik doodziek en aan het ijlen.

Mijn man zijn temperatuur is gemiddeld 37,5 graden.

Huisarts rekent koorts vanaf 38 graden.
En dat vind ik dus stom.

Haha ik ook die huid en blauwe plekken. Maar volgens mij dezelfde afwijking. Snap wel dat het lastig is, niet iedereen denkt aan zebra's ipv paarden. Dat normaal zou alleen dus uitgelegd moeten worden in alle dingen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 14:00

Zit voor mij op normaal rond de 36 graden. Met 38 graden ben ik ook flink ziek.

Krijg al blauwe plekken als ik ergens krabbel betreffende jeuk dit kom alleen al door gebruik luchtweg puffer.

Pijnstillers krijg ik niet en loop 24/7 met pijn.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 15:47

Mijn vader heeft 2x bloedvergiftiging gehad.
Basistemperatuur 35.8 of 36 graden ofzo.
Ze stuurden met 38 graden bijna een ambulance hoor!
Het was: wat gaat sneller? Hoe snel kunt u veilig hierheen komen?
Mijn moeder: 25 minuten.
Arts: inladen en zo hard als veilig kan rijden!
Een half uur later had mijn vader 40.2 graden koorts en is gelijk aan het infuus met antibiotica gelegd.
Ze stonden al klaar met 5 man en medicatie in de zakken klaar al.

Ik heb ook diezelfde temperatuur, met 38 graden voel ik me echt goed beroerd.
Als ik bel met 38.5 en ze wimpelen me af zeg ik altijd: mijn vader lieten ze met 38 graden afvoeren naar het ziekenhuis.
Half uur later had hij 40.2, we hebben gewoon een lage basistemperatuur en ik ben nu dus echt wel goed ziek.
En dan waren er uiteraard tekenen dat er wat mis was hoor verder.
Maar die temperatuur zijn ze gelijk klaar met de discussie als ze horen hoe een academisch ziekenhuis mijn vader opneemt met 38 graden.
Het is dan gelijk: ik ga overleggen en ben zo bij je terug.
Ik had toen 38.7 ofzo en dik blaasontsteking meen ik.
Ze vonden dat dat wel kon wachten want ik had geen koorts.
Toen ik het zei van mijn vader, en ik hetzelfde ben was het snel geregeld.

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 21:13

Ik meld mij ook

Mijn huisarts heeft mij een maand geleden naar huis gestuurd na duizeligheidsklachten en een vitamine D tekort van 29 met de boodschap teveel stress ga maar uitrusten en in de zon zitten. Nu een maand laten kan ik amper lopen van de gewrichts en spierpijn en heb ik bloedend tandvlees kan ik alleen nog maar slapen van vermoeidheid. Ik zei koop maar wat bij de drogisr en weigerd mij te helpen met een stootkuur of iets anders. Ik heb otsteoporose in de familie zitten. Ik ben nogal pissig.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 21:36

Wat let je om vitamine d te kopen dan ?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 21:42

Bommeltje_ schreef:
Ik meld mij ook

Mijn huisarts heeft mij een maand geleden naar huis gestuurd na duizeligheidsklachten en een vitamine D tekort van 29 met de boodschap teveel stress ga maar uitrusten en in de zon zitten. Nu een maand laten kan ik amper lopen van de gewrichts en spierpijn en heb ik bloedend tandvlees kan ik alleen nog maar slapen van vermoeidheid. Ik zei koop maar wat bij de drogisr en weigerd mij te helpen met een stootkuur of iets anders. Ik heb otsteoporose in de familie zitten. Ik ben nogal pissig.

Ik begrijp de post niet goed. Wat is de fout?
En heb je vitamine D van de drogist gekocht?
Wat had je verwacht dat de HA zou doen met je klachten en ben je al terug geweest nu het erger is geworden?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 21:51

Hhhmm mijn vitamine D is 13 schijnbaar. Heb trouwens van de huisarts D en B12 gekregen.

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 22:07

Charaz schreef:
Wat let je om vitamine d te kopen dan ?

Heb ik ook gedaan zeker! Maar je hoort toch wel enige medewerking van je huisarts te krijgen als je, je zo beroerd voelt?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 07:06

Hij zou een stootkuur moeten geven en je niet zo naar huis sturen.Dit vind ik echt erg.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 07:19

Bommeltje_ schreef:
Ik meld mij ook

Je kunt vragen wat de reden is dat hij /zij het niet voorschrijft? Ik kan ook niet helemaal opmaken uit het bericht of je met de bijkomende klachten ook nog een keer hebt gebeld /bent langsgeweest?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 07:34

Lekker makkelijk verdiend, een vita D tekort dat is duidelijk en je wordt weer naar huis gestuurd. Wat heeft die huisarts dan voor nut.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 07:44

marleen_usar schreef:
Lekker makkelijk verdiend, een vita D tekort dat is duidelijk en je wordt weer naar huis gestuurd. Wat heeft die huisarts dan voor nut.

Lekker makkelijk gezegd ook. Een vitamine D van 30 is voor mij een beetje de grens of ik iemand zelf naar de drogist stuur of een stootkuur geef. Er is geen eenduidige huisartsen richtlijn hierin. Sterker nog: er wordt eigenlijk niet aangeraden om vitamine D te bepalen in het bloed.

Bommeltje, welke dosering neem je nu en hoe vaak?

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 08:18

verootjoo schreef:
Bommeltje_ schreef:
Ik meld mij ook

Ik begrijp de post niet goed. Wat is de fout?
En heb je vitamine D van de drogist gekocht?
Wat had je verwacht dat de HA zou doen met je klachten en ben je al terug geweest nu het erger is geworden?

Ik ben teruggeweest inderdaad dat ik steeds meer pijn kreeg en de huisarts gaf aan dat het tussen mijn oren zat. Hij was toen al op de hoogte van mijn bloeduitslagen. Ik ging naar de drogist en vroeg welke dossis ik nodig had en die gaf aan dat met dit enorme tekort ik helemaal niet genoeg kon hebben aan hun hoogste dosering en dat de huisarts dit had moeten voorschrijven.

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 08:21

}:0
Tanya schreef:
marleen_usar schreef:

Lekker makkelijk gezegd ook. Een vitamine D van 30 is voor mij een beetje de grens of ik iemand zelf naar de drogist stuur of een stootkuur geef. Er is geen eenduidige huisartsen richtlijn hierin. Sterker nog: er wordt eigenlijk niet aangeraden om vitamine D te bepalen in het bloed.

Bommeltje, welke dosering neem je nu en hoe vaak?

Ik snap dat hier geen richtlijn voor is. Maar ik was al vier keer op spreekuur geweest met steeds erger wordende klachten tot aan moeilijk lopen aan toe. Ik slik nu 3000 IE per dag.

Edit. Ik heb net de huisarts gebeld en ik kan straks een stootkuur ophalen hij vond het toch wel teveel klachten.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 09:18

Dat wordt nu door werkgever gezegd dat ik mij aanstelt betreffende wegzakken achter stuur en dat ik gewoon bang ben.

fotolijstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 09:24

Ik heb zelf wat dingen meegemaakt wat ik vooral gewoon laks vind.
Een keer moest ik naar spoed huisarts post want mijn bed werd dik, rood, gevoelloos. Dan denk ja trombose maar dat was het niet.
Kreeg uiteindelijk de diagnose "patello femonraal pijn syndroom". Dokter kon nog steeds niet verklaren waarom dan mijn been zo dik etc werd :+ god oh god

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 09:36

fotolijstje schreef:
Ik heb zelf wat dingen meegemaakt wat ik vooral gewoon laks vind.
Een keer moest ik naar spoed huisarts post want mijn bed werd dik, rood, gevoelloos. Dan denk ja trombose maar dat was het niet.
Kreeg uiteindelijk de diagnose "patello femonraal pijn syndroom". Dokter kon nog steeds niet verklaren waarom dan mijn been zo dik etc werd :+ god oh god

Ik snap het niet helemaal. Wat was er nou uiteindelijk aan de hand dan? Is er een trombose gemist? Wat is er laks geweest?

fotolijstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 10:13

Geen trombose gemist hoor!!!
Het was een diagnose die niet hoorde bij mijn klachten.
Dokter zei letterlijk nog dat zij niet wist waarom mijn been zo deed, wat ik raar vind want waarom zou je een diagnose geven wat niet overeenkomt met wat ik had.