Als leven overleven wordt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 21:32

Hoi Thijsje,
fijn dat je in elk geval steun uit dit topic haalt.
En prima om lieve berichten te herlezen als je je rot voelt...!!! +:)+

Maar wel naar dat je je zo rot voelt. :(:)

Laten we zeggen dat het een 'doorkijkje' is: een tijdje geen therapie en dat dat een opluchting is, 'want er is geen druk'.
Nuttig om te weten.
Zinnig om te melden bij het eerstvolgende gesprek! (... of wordt dat meteen een intake bij iemand die weer nieuw is?)
.... want het is (of kan dat zijn) een valkuil in therapie. Het gaat om jou. En uiteraard is het wel de bedoeling dat je op termijn opknapt en door de band genomen moet je daar zelf ook wel iets voor doen - maar het klinkt me in de oren "alsof je vrij van school bent", zo van ik hoef niet te presteren.
Om het zo eens uit te drukken: 'er zelf iets aan doen om op te knappen' MAG zeer beslist een kwestie van millimeters zijn.
En om precies te zijn: JOUW millimeters.
In jouw richting, en in het besef dat "maar een millimeter" niet bestaat in therapie.
Een millimeter kan een wezenlijk belangrijke stap zijn...!!!
(En ik associeer jouw gevoel van druk met zoiets als kilometers moeten maken voor de therapeut, of omdat je het goed wil doen of om kritiek voor te zijn of... - noem maar op.)

En in het kader van onderzoek en een hork van een huisarts en de suggestie van omega 3 olie (prima spul!) - je kunt zonder verwijsbrief of toestemming terecht bij een orthomoleculaire arts.
Die heeft verstand van lichamelijke uitputting, hoe het samenhangt met depressie - en wat er allemaal tegen te doen is.

Thijsje38

Re: Als leven overleven wordt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-22 13:28

Bedankt voor jullie meedenken ik ga zo gauw ik ergens wat energie heb doorzoeken.
In samenspraak met de psycholoog is besloten dat de emdr per direct stopt. Blijkbaar heeft het nu iets aangewakkerd wat aan de ene kant eruit moet maar aan de andere kant te heftig is om nu door te maken. Ik heb ruim 3-4 keer per dag een zware paniek aanval eerst bij afspraken daarna al bij boodschappen en nu al met opstaan. Ik heb de hele dag door z’n vreselijk hoge hartslag en voel mij ook erg opgejaagd. Ik heb mij heel even kwetsbaar opgesteld en ben weer heel erg gekwetst door personen die ik het hardst nodig had. Hierdoor zijn de aanvallen dus nog erger geworden want als ik mij al niet veilig voel bij de mensen die ik vertrouw hoe kan ik mij veilig voelen bij vreemden?

Voor mijn gevoel sta ik nu echt aan het randje van de ravijn stap ik eraf of draai ik mij om nu wil ik het liefst mijn ogen sluiten en mijzelf los laten weg van alles weg van de helse pijn weg van de eindeloze verdriet en teleurstelling weg van alles ….

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 21:18

Ach meis toch...!

Paniekaanvallen zijn gemene krengen, vind ik persoonlijk.
En dan vier per dag - huuuuu!!!

Niet alles hoeft per se op bokt, maar waar je op hint vind ik vreselijk verdrietig.
Iemand die voor jou belangrijk is,
bij wie je (zo denk ik dan) geen masker wil hebben,
... en dan word je toch gekwetst.
Heel naar.
Een mens heeft vertrouwen en veiligheid nodig, maar dit is daar compleet mee in tegenspraak.

Begrijpelijk dat jullie met emdr zijn gestopt: het 'links rechts links' effect haalt oude pijn etc naar boven om het vervolgens te verwerken - maar omdat de sessies zwaar kunnen zijn, is een veilige omgeving géén luxe.

Veel sterkte!!! :(:)

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 13:16

Ik denk dat Janneke2 betere sessies geeft dan menig therapeut, wat een mooie woorden weer. Ik heb totaal geen ervaring met paniekaanvallen maar ik vind het heel verdrietig voor je dat je geen steun uit je naaste omgeving krijgt. Hou vol tot je de juiste hulp hebt gevonden is het enige wat ik je nu kan wensen, probeer te genieten van hele kleine dingen ( muziek, de zon, dieren).

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 07:53

Hoe gaat het vandaag?

Thijsje38

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-22 22:46

Wat lief dat je het vraagt de berichten van Janneke doen mij goed al jullie berichten het geeft mij soms net dat zetje dat ik er toe doe
Gister was een redelijk goede dag de rest zijn dan niet echt ok. Weer een goede gesprek bij de PO gehad die nu weer erg geschrokken is nadat ik toe moest geven dat ik er dagelijks mee bezig ben om een punt achter mijn leven te zetten. Hoe sterk is de gedacht van 0-10 een 7 … mijn strijdlust raakt op ik heb niks om voor te leven. Als ik aan iemand die ik 500% vertrouwde toegeef dat ik zo mentaal en fysiek op ben en die mij nog net niet uitlacht waarom zou ik dan nog door vechten. De wanhoop momenten worden minder maar dat is vervangen door een lege blik een soort verdoofd gevoel niet vooruit niet achteruit maar stil. Paniek slaat nog vaak toe soms alleen de gedachte om de voordeur open te doen. Dan probeer ik mij 9 vd 10 keer alsnog te dwingen om door te gaan maar dan nog grijpt de angst mij bij mijn keel. Ik wil niet meer het voorbeeld zijn van hoe het leven niet moet voor een keer zou ik het gevoel willen hebben dat iemand mij in hun leven wil hebben.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 08:13

Jeepie wat lijkt het mij verschrikkelijk om je zo te voelen, ik heb hier geen ervaring mee dus ik heb geen idee wat ik kan doen om je te helpen maar ik weet dat vrienden van mij een soort van zorgboerderij hebben waar mensen komen die even extra hulp nodig hebben of bv psychische begeleiding. Vanuit de gemeente wordt dat geregeld en gefaciliteerd, zou zoiets voor je zijn?

astrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 08:27

Heb je hele topic doorgelezen.
Zou willen dat ik iets voor je kon betekenen, er voor je zijn.
Voor nu kan ik alleen maar zeggen. Zet hem op je bent het waard.
:(:) :knuffel:

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 23:06

Het verdoofde gevoel is je overlevingsmechanisme. De pijn die je voelt is te erg om de hele tijd te voelen, dus je lichaam schakelt je gevoel uit, waardoor je door kunt.
En dat is precies de bedoeling. Doorgaan, zodat je de goede hulp kan vinden en goede mensen om je heen kunt verzamelen die ervoor kunnen zorgen dat je ook door WIL gaan.

Thijsje38

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-22 23:08

En dan zie je dat kleine blauwe balkje flikkeren in het witte scherm. Zoveel willen zeggen maar de woorden niet kunnen vinden. Het gevoel hebben dat een mes door je ribben heen steekt en je geen lucht meer krijgt. De tranen vloeien al geruime tijd over mijn wangen en ik snak naar een moment dat ik dit gevoel niet meer heb. Ik heb me nog nooit zo alleen gevoeld. Ik ben er zeker van dat ik gewoon niet geboren ben om gelukkig te zijn. Ik wens dit gevoel niemand toe maar tegelijk zou ik willen schreeuwen naar degene die mij zo het gevoel hebben gegeven dat ik waardeloos ben. Die mij het gevoel hebben gegeven dat het leven niet voor mij is weg gelegd. Ik ben gewoon voor goed gebroken en ik kan daar niet mee omgaan. Mensen geven aan dat ze liever hun tijd besteden met andere vrienden dan iemand die hun vriendschap hard nodig heeft. Is v de l te veel moeit.
Ik Smeek van harte dat
Ik zo eiNdeloos mag slapen
En nooit meer wakker wordt

Bedankt voor iedereen di wel even tijd. Nam om mij een hart onder de Riem
Wilde steken

Als ik niet meer wakker wordt war n jullie mijn laatste
Vriendelijke mensen.
Dankjewel daarvoor door
Alle
Steun …

Castorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 23:18

Hoi Thijsje, ik kwam je bericht toevallig tegen. Wat ontzettend naar dat je je zo voelt. Ik probeerde me te verplaatsen in mezelf toen ik ook zo diep zat, het lukte me niet meer. Ik hoop van harte dat ook jij de moed blijft houden om door te gaan, het kan veranderen, echt waar. Heel veel sterkte.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 00:51

Thijsje38 schreef:
En dan zie je dat kleine blauwe balkje flikkeren in het witte scherm. Zoveel willen zeggen maar de woorden niet kunnen vinden. Het gevoel hebben dat een mes door je ribben heen steekt en je geen lucht meer krijgt. De tranen vloeien al geruime tijd over mijn wangen en ik snak naar een moment dat ik dit gevoel niet meer heb. Ik heb me nog nooit zo alleen gevoeld. Ik ben er zeker van dat ik gewoon niet geboren ben om gelukkig te zijn. Ik wens dit gevoel niemand toe maar tegelijk zou ik willen schreeuwen naar degene die mij zo het gevoel hebben gegeven dat ik waardeloos ben. Die mij het gevoel hebben gegeven dat het leven niet voor mij is weg gelegd. Ik ben gewoon voor goed gebroken en ik kan daar niet mee omgaan. Mensen geven aan dat ze liever hun tijd besteden met andere vrienden dan iemand die hun vriendschap hard nodig heeft. Is v de l te veel moeit.
Ik Smeek van harte dat

Wilde steken

Vriendelijke mensen.
Dankjewel daarvoor door
Alle
Steun …

Ik vind dit een zorgwekkends bericht en hoop dat je niets engs van plan bent om te doen of al hebt gedaan....
Is er niemand in de buurt die een arm om je heen kan slaan?

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 01:33

Lieve Thijsje, ik kom dit topic net tegen. Ik heb je laatste berichtje gelezen en ik maak mij zorgen om je. Ik hoop dat je nog wakker wordt en dat er hulp voor je is. Evt mag je mij een pb sturen. Heel graag zelfs.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 07:13

Thijsje38 schreef:
Ik Smeek van harte dat

Wilde steken

Vriendelijke mensen.
Dankjewel daarvoor door
Alle
Steun …

Hey enige wat ik je kan geven is een hele dikke knuffel :knuffel:

Ik snap hoe je je voelt. Ik ben daar ook geweest. Niemand begrijpt je, je voelt je helemaal alleen. En je bent helemaal op. Je hebt de puf niet eens meer om te vechten.

Ik ga je niet overhalen om dingen wel of niet te doen. Ik hoop gewoon van harte dat iemand je optijd kan opvangen. Ik zou willen dat ik in de buurt woonde ergens. Dan had ik je persoonlijk een grote knuffel kunnen geven.

Nogmaals, dikke knuffel :knuffel:

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 11:10

Hoi Thijsje,
First things first :(:)

Er is geen emoji voor 'een hart onder de riem', dus hou ik het bij :(:)
Of <3

Thijsje38 schreef:
maar tegelijk zou ik willen schreeuwen naar degene die mij zo het gevoel hebben gegeven dat ik waardeloos ben. Die mij het gevoel hebben gegeven dat het leven niet voor mij is weg gelegd.

Op het gevaar af dat ik het te simpel voorstel: doe maar.
Ik weet niet wat het teweeg brengt, maar hard terugschreeuwen tegen alle nare stemmen in je hoofd en om je heen kan zinnig zijn.
"Weg jullie...!"
"Kop dicht, jullie!!!"
"Er uit!!!!"
En dan diep zuchten en jezelf zachtjes aaien en zeggen:
Ik mag er zijn.
IK mag dat.
Ik mag dat van mijzelf en de stemmen mogen barsten.

En ik leen de woorden van de dichter Leo Vroman:
'Kom vanavond met verhalen
hoe de oorlog is verdwenen,
en herhaal ze duizend malen,
alle malen zal ik wenen'.

Want waar jij in zit, mag van mij gerust oorlog heten
(wel §¶@#&%*%@&¢¿{§¶ sakkerloot hoe heb ik het nu dan toch!!?!?!?!)
en die duizend maal herhalen is fel realistisch.
:(:)

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 16:04

Thijsje,
Na je laatste post gisteravond weet ik niet goed wat te zeggen. Aan de ene kant hoop ik dat je weer een bericht post hier, aan de andere kant gun ik je rust.
Hoe dan ook je bent n mijn gedachten en ik vermoed zo bij meerdere. Wat het ook moge zijn, er is geen goed of fout. Vanuit hier wil ik je toch een hele dikke knuffel geven!

Thijsje38

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-22 18:22

Ik zie een hele inbox vol aan berichten die ga ik zo even lezen maar ik wilde jullie iig even laten weten dat het iets beter gaat. Ik schrik zelf van mijn laatste bericht en ben dus ook een stuk kwijt van gister avond. Ik ben ontzettend moe mijn hoofd is leeg ik vind dit ook geen fijne gevoel maar alles beter dan gister avond. Mijn middenrif doet zeer van het huilen ik voel mij nu weer schuldig dat ik mensen tot last ben geweest.
Ik wil alleen zo graag dat dit gevoel van wanhoop ophoudt alleen weet ik nog niet hoe. Ik verlang zo naar dat beetje liefde een arm om mij heen een knuffel of een schouder om op te huilen en laat ik dat nu net niet hebben.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 18:25

Lieve TS, wat ben ik blij dat je een bericht post!

Heel veel sterkte.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 18:26

Voel je niet schuldig. Het enige wat je hebt gedaan is spreken vanuit je hart.

Ik ben wel opgelucht dat je weer van je hebt laten horen en blij dat je je weer wat “beter” voelt.

Castorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 18:54

Heel fijn te lezen dat het iets minder slecht gaat. Maak je geen zorgen over 'wat je anderen aandoet', iedere volwassene is verantwoordelijk voor z'n eigen gevoel. Ik wens je veel sterkte en hulp die je past!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 19:14

Wat fijn dat je reageert en dat je je iets beter voelt!
Ik hoop echt dat je snel vindt en krijgt wat je nodig hebt! :(:) En voel je verder niet schuldig!

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 19:24

Lieve Thijsje, je bent hier echt niemand tot last!
Vervelende mensen in je omgeving hebben je misschien dat gevoel gegeven, maar hopelijk kan je hier de liefde voelen die je helaas momenteel niet direct kan ontvangen van de mensen die je nodig hebt. Een heel klein beetje veiligheid en geborgenheid dat je hier alles kan schrijven, goed, slecht, boos, verdrietig en dat er vele mensen voor je zullen zijn die willen luisteren, lezen, praten, om jou te helpen dit gevecht te winnen.

Vechten tegen de moedeloosheid, tegen het gevoel dat het allemaal beter zou zijn als je er niet meer bent. Wat er ook is, weet dat er hier op bokt vele mensen zijn die aan jouw kant van het gevecht staan, die jou wel waarderen puur om de persoon die je bent. Niet je maskers, niet je goede dagen, niet je slechte dagen, maar gewoon jij.

Elke dag kan voelen als een gevecht of als een slechte dag, maar probeer moed te halen aan die enkele minuten van zo´n dag die misschien gewoon gebeuren. Het is nog geen geluk of positiviteit, maar het is misschien wel minder slecht en dat kan al een feestje op zich zijn.

Hopelijk mogen al die kleine betere momenten zich steeds vaker gaan uitbreiden, met minder slechte momenten zodat je steeds minder zware klappen krijgt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 19:57

Thijsje38 schreef:
Ik wil alleen zo graag dat dit gevoel van wanhoop ophoudt alleen weet ik nog niet hoe. Ik verlang zo naar dat beetje liefde een arm om mij heen een knuffel of een schouder om op te huilen en laat ik dat nu net niet hebben.

Hoi meis,
first things first:
:(:)
En wat ik er van vind:
§¶&@%*!\§×<[¿¬¦§¶#%*¶
wel alle gallemiezen op een stokje.

En jij bent mij NIET tot last geweest!!!

En GOED om te weten wat je wil.
... of het 'leverbaar' is in je huidige situatie, is uiteraard een grote vraag.

En weet, dat waar je naar verlangt, kan en mag.
Sterker nog: in wezen is het de basis voor een gelukkig leven.
Veiligheid, niet alleen als 'beschermd zijn tegen roofdieren, kou en regen' - maar ook mensen die jou zien. Jou en je gevoelens en belangen serieus nemen. Jou toestaan je eigen keuzes te maken en je toch 'voeden' met aandacht.

En dat jij momenteel zonder moet leven: "brrrr".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 20:00

Thijsje38 schreef:
Ik zie een hele inbox vol aan berichten die ga ik zo even lezen maar ik wilde jullie iig even laten weten dat het iets beter gaat. Ik schrik zelf van mijn laatste bericht en ben dus ook een stuk kwijt van gister avond. Ik ben ontzettend moe mijn hoofd is leeg ik vind dit ook geen fijne gevoel maar alles beter dan gister avond. Mijn middenrif doet zeer van het huilen ik voel mij nu weer schuldig dat ik mensen tot last ben geweest.

Lieve Thijsje.
Waarschijnlijk heb je nu het idee dat niemand je waardeert of liefhebt. Maar kijk alleen al naar het aantal lieve berichtjes die je hebt gekregen in je inbox. En het is makkelijk om jezelf wijs te maken dat het puur zorgen is is. Maar ik denk ook dat heel veel mensen om je zijn geven vanwege je dappere en open en lieve berichtjes hier op bokt.

Je telt mee en je bent belangrijk.
Dat voelt nu niet zo. En waarschijnlijk kunnen tienduizend mensen tegen je zeggen. Net als de tienduizend mensen die kunnen zeggen dat het beter wordt, zonder dat je het maar enigszins kan geloven.
Maar dat is ok :knuffel: Alles wat je nu voelt is zo diep en donker en zwart dat je je daar als mensen niet tegen kunt verzetten. Dat je niet meer in het licht kunt geloven. Het enige wat ik hoop is dat er ergens in je hoofd nog een heel klein zaadje geplant is met licht en hoop - al is het puur rationeel en gaat het in tegen alles wat je voelt - dat het heel misschien ooit beter wordt.

Probeer voor dát zaadje te zorgen. Want al lijkt de kans nu nog zo klein :knuffel: Er ligt nog zoveel moois voor je in het verschiet. Alleen is het bijna fysiek onmogelijk om het nu te zien. Dat ligt niet aan jou. Maar dat is puur een ellendige en diepe depressieve episode. Het is er en probeer het waar mogelijk, als je er een sprankje van meepakt, het een heel klein beetje te koesteren zodat het de kans krijgt om te ontpoppen. Zonder oordelen als het niet lukt. Want wat je nu doormaakt is bijna onmenselijk en je verdient die arm en die knuffel.

Take care :knuffel:

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 20:44

Wat fijn om je laatste berichtje te lezen :)

Mij ben je ook niet tot last. Ik kies er zelf voor om dit topic te lezen en erop te reageren. Dus waarom zou je me dan tot last moeten zijn als ik je zelf vrijwillig wil ondersteunen?

Nog meer virtuele knuffels komen jou kant op! :knuffel: