Gebroken bovenbeen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 12:36

Ervaringsdeskundige met rolstoelen en been naar voren. Iets teveel nodig gehad ivm knieschade en sinds jaren permanent op rolstoel en scootmobiel een dergelijke steun. (Ook 12 weken gips van lies tot tenen gehad en daarna nog lang een niet goed buigende knie)

Pas een nieuwe rolstoel na een ellenlange passingsperiode. Waarin ook de rechte beensteun een groot probleem vormde. Die moet gewoon goede steun bieden anders heb je er alleen maar last van.

De meeste rolstoelen zijn "hangmat" systemen die geen goede ondersteuning bieden voor langere tijd. Ze hebben wel goede staan maar zijn snel geneigd de simpelste en meest niet goed passende stoel af te leveren.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 07:59

Hoe gaat het nu kan je je nog een beetje vermaken?

leintje_

Re: Gebroken bovenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-21 12:29

Het gaat opzich wel goed. Ben van de pijnstillers af, die neem ik alleen nog maar als het me echt teveel wordt. Ben vanmorgen naar het ziekenhuis geweest om de hechtingen te laten verwijderen, alles zag er goed uit :). Over 4 weken moet ik weer terug, dan wordt er ook weer een foto gemaakt en in de tussentijd mag ik eigenlijk hetzelfde wat ik nu doe, dus onbelast lopen en de oefeningen van de fysio om te voorkomen dat de boel gaat verkleven ed.
Qua verveling gaat het wel, heb mijn schoolwerk een beetje opgepakt want 25 augustus beginnen mijn herexamens (in de hoop dat ik tegen die tijd die kant op kan), dus ik wil daar wel voorbereid op zijn, maar het wordt een race tegen de klok.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 17:01

Maar dan heb je in ieder geval een doel voor ogen tot en met de 25e. Makkelijk zal het niet zijn, hopelijk kun je je focussen

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-21 15:06

Nee het wordt zeker niet makkelijk en ik probeer nog met de universiteit te regelen of ik een paar examens later mag maken, maar dat is nog even afwachten. Tot nu toe heb ik van iedereen (fysio in het zkh, mijn eigen fysio, mijn huisarts) al te horen gekregen dat 26 augustus toch wel wat vroeg is omdat er dan net 6 weken voorbij zijn sinds de val. Maar de universiteit moet nog even groen licht geven, dus het is nog even afwachten.
Focussen gaat wel, maar het is niet optimaal. Ik merk dat ik mijn eigen kamer heel erg mis en vooral de rust die ik daar heb. Ik zit nu de hele dag beneden en daar is toch wel een hoop rumoer en dat leidt af, maar ik doe mijn best.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 22:48

Ik kreeg reclame voor skates en moest gelijk aan je denken.
Hoe gaat het er nu mee? Heb je alweer controlefoto’s gehad?

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-21 17:44

Je bent me net voor want ik wilde net weer een update gaan geven. Het is lang stil geweest hier, maar er veranderde ook niet zo heel veel in de situatie zoals hij was. Ik heb de afgelopen weken netjes mijn oefeningen van de fysio gedaan, waardoor ik wel veel vooruitgang opmerkte ik mijn beweging. Iets waar ik zelf wel tevreden over was, want elke stap vooruit is er weer één. Pijn heb ik bijna niet gehad de afgelopen periode, soms begon het een beetje te zeuren, maar dat was allemaal heel dragelijk. Ben in de tussentijd vooral heel veel thuis geweest. Vooral van het slechte weer van de afgelopen weken is dat thuis zitten toch niet zo erg is. Vorige week heb ik, toen het mooi weer was, geluncht op het terras. Ik heb er 1,5u gezeten, toen wilde ik wel weer graag naar huis, maar het was heerlijk om er weer even uit te zijn.

Ik ben gisteren naar het ziekenhuis geweest voor controlefoto's, die zagen er volgens de orthopeed heel mooi uit. De stand van het bot is mooi stabiel gebleven en het is mooi aan het herstellen. Daar ben ik heel blij mee. Over twee maanden moet ik weer terugkomen voor controle en worden er weer een nieuwe foto's gemaakt.
Vanmorgen ben ik weer bij de fysiotherapeut geweest. Ik mag nu belastend lopen en heb nog wat meer oefeningen gekregen. Ook heb ik een klein stukje gelopen op de loopband (1,5 km/h voor 2:30 min, maar het begin is er) en heeft ze me leren traplopen want dat kon ik nog niet. De oefeningen zijn zwaar, ik voel daarbij ook wel weerstand in mijn been en het moeilijkste vind ik nog wel het lopen zelf. Ik heb natuurlijk 7 weken onbelast gelopen, waardoor ik nu een beetje scheef sta en ik mezelf wat rare maniertjes heb aangeleerd. Dat moet er weer uit, dus als ik loop en sta dan probeer ik me heel bewust te zijn van hoe ik mijn beweging maak en dat ik (als ik sta) ik wel recht sta en niet op rechts blijf hangen.

Al met al heb ik nog een lange weg te gaan, maar ik ben nu lekker op weg en dat voelt heel fijn :)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 17:53

Dat klinkt echt al goed hoor, fijn dat je goed voor uit gaat. Dat lopen herken ik ook hoor ik moest weer goed leren lopen. Dat gaat soms nog wel eens fout.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 18:34

Fijn dat de foto’s goed waren :j
Dat zal inderdaad wel wennen zijn om het been weer te mogen belasten. Succes weer met de verdere revalidatie!

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-21 14:45

Merci Fitzroy!

marleen_usar schreef:
Dat klinkt echt al goed hoor, fijn dat je goed voor uit gaat. Dat lopen herken ik ook hoor ik moest weer goed leren lopen. Dat gaat soms nog wel eens fout.

Lopen is ook ineens heel complex geworden. Het is natuurlijk een vrij gecoördineerde beweging, maar normaal ben je helemaal niet bezig met de precieze beweging en gaat het als vanzelf. Komt wel weer goed, maar het is nu even heel onwennig. Hetzelfde geldt voor staan, ik ga automatisch op mijn rechterbeen staan, dus ik zeg nu steeds tegen mezelf: "Nee, recht staan!" :Y) Zei gisteren ook tegen de fysio: "Zo stom hoe makkelijk je jezelf zoiets aanleert in die paar weken."

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 19:28

Dat laatste is heel herkenbaar! Heb vorig jaar mijn bekken op 2 plaatsen gebroken gehad en mocht ook na 6 weken weer licht belasten. Is heel onwennig en de kracht was bij mij weg.

Fijn dat het al zoveel beter gaat en de foto’s goed zijn!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 19:38

Totaal niet vergelijkbaar natuurlijk, maar ik heb ooit eens een enkelband flink afgescheurd en na 12 weken tape waren mijn spieren in dat been totaal weg.
Toen ik er weer op mocht staan en de ondersteunende tape eraf was, voelde het alsof mijn been alle kanten op flubberde := Echt heel vreemd!
Je moet natuurlijk ook die spieren weer opbouwen en dat is echt niet snel gedaan helaas!

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-21 21:53

Het voelt ook echt heel instabiel als ik het gewicht er een beetje op zet, dus ik ben blij dat ik m'n krukken heb en daar op kan leunen want zonder durf ik nog niet op mijn been te vertrouwen. Het komt allemaal ook wel weer en ik heb gelukkig goede begeleiding van de fysio, maar het is allemaal onwennig. Maar als ik zie van hoe ver ik ben gekomen ben ik echt al een heel eind verder en daar ben ik toch wel heel blij mee :D

GWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 16:33

leintje_ schreef:
Het voelt ook echt heel instabiel als ik het gewicht er een beetje op zet, dus ik ben blij dat ik m'n krukken heb en daar op kan leunen want zonder durf ik nog niet op mijn been te vertrouwen. Het komt allemaal ook wel weer en ik heb gelukkig goede begeleiding van de fysio, maar het is allemaal onwennig. Maar als ik zie van hoe ver ik ben gekomen ben ik echt al een heel eind verder en daar ben ik toch wel heel blij mee :D

Ik ben wel benieuwd hoe het met het herstel gaat? :)
De overgang naar één of geen kruk al gemaakt inmiddels?

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-21 20:34

Grappig, ik dacht een paar dagen terug nog dat het misschien weer eens tijd was voor een update. Uiteraard niet direct geschreven en toen vergat ik het weer :Y)

Het herstel gaat voorspoedig naar mijn idee. Ben nu een maand bezig met de fysio en de overgang naar één en geen krukken zijn beiden al gemaakt. In huis loop ik zonder kruk, buitenshuis met één kruk. Als ik weet dat ik lange stukken moet lopen dan pak ik de tweede er nog wel bij, maar in principe is mijn linkerkruk werkloos op dit moment.
De overgang van twee krukken naar één vond ik heel zwaar, wat voornamelijk veroorzaakt werd doordat ik geen vertrouwen had in mijn linkerbeen en ik dus nog steeds heel veel gewicht op rechts plaatste en hele korte passen maakte. Dit zorgde er onder andere voor dat ik mezelf 3x bijna omver heb geschopt :Y). Toen ik grotere passen zette ging het beter, het was nog wel pijnlijk, maar na een week liep ik met één kruk alsof ik nooit anders had gedaan.
De overgang van één naar geen was makkelijker, al is het lopen zonder krukken echt maar voor korte stukken want mijn been word wel snel moe. Mijn huisgenoten vinden het volgens mij allemaal maar niks, want ik krijg heel vaak te horen; "Marjolein, ga nou eens zitten." Maar ik vind het zo fijn dat ik gewoon weer zelf dingen kan doen :D.
Het enige wat nog wel moeilijk is is het buigen van mijn knie. Ik denk dat ik nu op ongeveer 90° zit qua buiging, dus ik ben er nog lang niet. Ook mist er veel kracht in mijn bovenbeen, maar ik ben met de fysio hard aan het oefenen om de kracht en buiging terug te krijgen en ik doe thuis netjes mijn oefeningen. Dus al met al ben ik over het algemeen tevreden, al zijn er ook momenten dat het minder gaat hoor (stijfheid in m'n knie en toch wat pijn), maar dat hoort er ook bij.
25 oktober moet ik weer naar het ziekenhuis voor foto's en een afspraak met de orthopeed. Ben wel benieuwd wat hij te zeggen heeft. In de tussentijd ga ik zo hard mogelijk aan de slag om het been weer sterk te krijgen. :)

Edit; begin september heb ik mijn bloedwaardes nog eens laten checken. Nagenoeg alles waar op is geprikt viel netjes binnen de referentiewaardes. Mijn Hb was 8,1 mmol/L, alleen mijn ijzerwaarde en vitamine D waren wat laag.

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-21 10:19

Hi allemaal!
Het is alweer een tijdje geleden dat ik een update heb gepost, dus ik dacht dat het wel weer eens tijd was voor een update, zeker gezien het feit dat ik afgelopen maandag bij de orthopeed ben geweest. Het wordt wel een lange update vrees ik, dus pak er wat te drinken bij. :Y)
Met fysiotherapie gaat het goed. We zijn nu echt bezig met zwaardere oefeningen om mijn been- en bilspieren te versterken. Over het algemeen doe ik als ik daar kom:
- 5 minuten fietsen. Fietsen lukt nu als de lengte van de trapper niet te groot is. De trapperlengte van de hometrainer in de praktijk kan gelukkig worden aangepast.
- 2x 1 minuut steppen
- Buigen en strekken, 3 sets van 15 herhalingen. Het gewicht waarmee ik dat doe weet ik zo gauw niet.
- Leg press. 20 kg en ook 3x15 herhalingen
- Deadliften en squatten met minimaal gewicht
- 5 minuten wandelen, laatst liep ik 3,5 km/h. Veel harder lukt me op dit moment zonder krukken nog niet
Dus zoals je kan lezen, het is nog niet op het niveau waar het moet zijn, maar we zijn goed op weg. Mijn fysiotherapeut vindt iig dat het goed gaat.

Afgelopen maandag ben ik bij de orthopeed geweest, toen was het ongeluk 16 weken geleden, en zijn er ook weer foto's gemaakt. De orthopeed is tevreden over het beeld, botaanmaak is in volle gang en het ziet er dus goed uit. Het enige minpuntje is dat de onderste schroef is gebroken ergens in de afgelopen 2 maanden. Dat kan verder geen kwaad zei de orthopeed, de andere schroeven kunnen het dragen en houden het stabiel. Ze laten de gebroken schroef ook gewoon zitten. Ik moet over 8 maanden (dus 1 jaar na het ongeval) weer naar het ziekenhuis, dus voorlopig ben ik daar klaar. Mocht er nou wel iets zijn dan kan ik gewoon naar de poli bellen en dan mag ik langskomen.

Mijn dagelijks leven heb ik eigenlijk zo goed als opgepakt. Ga gewoon weer naar de campus, helaas wel met de bus omdat fietsen dus nog moeilijk gaat. Maar verder kan ik eigenlijk gewoon alles wel. Met twee krukken red ik me goed en kan ik vrij lange stukken lopen. Laatst heb ik met 1 kruk 2 km gelopen, ter vergelijking: 4 weken geleden was 800m de max, dus er is progressie :D

Ik zal straks of morgen mijn röntgenfoto's eens uploaden, dan kunnen jullie het verschil zien :)
Laatst bijgewerkt door leintje_ op 05-05-23 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 10:50

Wat fijn om te horen TS, goede hoop dat alles weer goed komt na verloop van tijd

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 13:14

Is het echt al 16 weken terug? Kriebels wat vliegt de tijd.

Wel fijn dat er progressie in zit en iedereen tevreden is! Heb je zelf geen last van de afgebroken schroef?

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-21 19:38

Tijd gaat snel hè. Het voelt echt niet als 16 weken, eerder als 6. Zeker nu ik gewoon dingen kan gaat de tijd zo bizar snel.
Heb gelukkig geen last van de schroef. Soms voel ik m'n been nog wel, maar dat is niet per se de schroef, maar gewoon m'n hele been en ook alleen als ik redelijk veel heb gedaan. Ben vandaag bv naar het chocolademuseum en even naar de stad geweest, dan voel ik m'n been 's avonds wel, maar gelukkig niks om me zorgen over te maken :)

Goed zoals beloofd, de foto's;
Deze kennen we allemaal. Zo begon mijn avontuur
Afbeelding

Twee dagen later, na OK, zag het er zo uit. Deze beelden heb ik ook al eens gedeeld.
Afbeelding
Afbeelding

7 weken na de operatie zag het er zo uit. Nog niet alles is geheeld, maar er is al wel wat botvorming te zien. Het belangrijkste was dat de constructie stabiel was en ik mocht beginnen met mijn revalidatie.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En dit zijn de foto's van afgelopen maandag, dus 16 weken na de operatie. Het is er nog niet, maar er is toch al veel meer botvorming te zien en op 2/4 foto's is de kapotte schroef te zien.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 21:53

Wat blijft dat toch mooi die foto's. Bizar dat zo'n schroef dan breekt. Wel fijn dat je gewoon door mag en t nu geen last geeft!

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-21 11:55

Ja ik vind het zelf ook wel iets kunstigs hebben. Ik kijk veel naar de foto's, ook omdat ik het nog steeds onwerkelijk vind dat dat mijn been is, maar ook omdat ik het beeld mooi en bijzonder vind.

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-22 12:01

Ik schop het topic even omhoog, want er zijn wat verwikkelingen.
Vanmorgen ben ik in het ziekenhuis geweest voor, wat ik hoopte, mijn laatste controleafspraak. De situatie is alleen wat complexer geworden.
Kort gezegd: de foto's zagen er niet goed uit. Er is een groot deel van het bot geresorbeerd, waardoor er in de femurschacht amper bot over is. De orthopeed was heel erg verbaasd over het beeld, aangezien het er in oktober allemaal goed uitzag.
Hij gaat overleggen met een professor uit het Amsterdam UMC, zodat hij een verder behandelplan kan opstellen. Voor nu moet ik weer met krukken lopen, dat de orthopeed toch bang is dat het bot het begeeft, ook mijn fysiotherapie ligt nu even stil.
Ik zal de foto's bijvoegen, dan kunnen jullie het beeld zien en vergelijken met het eerdere beeld uit oktober.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nickietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 12:07

je zou toch echt wel meer botgroei verwachten in die lange tijd niet? Ben natuurlijk geen dokter...veel succes met het verdere verloop en hopelijk een volledig herstel.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 12:12

Ik neem aan dat de bovenste foto steeds van vandaag is en die eronder van oktober? Ik vind het heel heftig, het bot lijkt wel verdwenen. Hoe kan dat zou je zeggen?

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-22 12:14

Alle foto's in mijn vorige bericht zijn van vandaag. De foto's van oktober staan een paar berichten erboven