Het grote borstvoedingstopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 09:54

_Nelleke_ schreef:
Mag ik me ook melden? Ik lees al even mee en zie hier veel ervaringsdeskundigen dus daar kan ik altijd wat van opsteken.

Mijn dochter is nu 7 weken en geef dus ook 7 weken bv. Stond vanaf het begin niet te springen om bv te geven maar wilde het wel een kans geven en eerlijk, ik twijfel elke dag om te stoppen. Waarom ik dat nog niet heb gedaan weet ik ook niet.

We begonnen gelijk met mega kloven in de kraamweek. Daarna overproductie en spruw. Hier in het topic beschreef iemand die overproductie echt perfect, iets met melk tegen het plafond (bij wijze van). Die overproductie is wel sinds week 6 een beetje ingedamd en we zijn van de spruw en de kloven af. Ik kolf nu ook 1 of 2x per dag zodat mijn man een flesje kan geven.

Al met al vind ik het vooral heel veel gedoe en zie ik weinig voordelen. Dochter komt nu nog ongeveer 10x per etmaal dus ik vind het ook erg intensief en beklemmend. Maar als ze dan zo gezellig bij me ligt tijdens de voeding vind ik het toch ook wel weer mooi en als ik op de bus kv kijk wat daar allemaal voor troep in zit denk ik, ik zet toch nog maar even door.

Maar echt makkelijk en handig vind ik het niet. :+

Goed dat je doorzet, de eerste tijd is wel echt het zwaarst hoor! Het werd hier wat makkelijker vanaf een maand of 3.

Mocht je willen stoppen, wat ook prima is, het valt wel mee wat voor troep er in KV zit. Daar wordt echt heel zorgvuldig mee omgesprongen.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 10:47

Ik had het heel graag gewild maar het wilde niet. Bij geboorte was mijn zoon heel groot en zwaar. Ik moest gelijk na geboorte naar de OK en bleef een dagdeel weg waarna ik pas aan kon leggen. Hij wilde niet aanhappen. Colostrum gekolfd en met een bekertje gegeven.
Een dag later kwamen ze erachter dat zijn tongriem te kort was en hebben ze gekliefd. Weer proberen maar helaas geen succes. Lactatiekundige erbij en toen een houding ontdekt waarin het zou kunnen slagen. Ik moest hiervoor wel een tepelhoedje gebruiken en eerst wat afkolven omdat ik een hoge productie had en vlakke tepel.
Eenmaal thuis op deze manier verder gevoed en mijn zoontje viel in razend tempo af. Bilirubine te hoog en weer opname in het ziekenhuis. Daar moest ik gaan kolven en elke voeding met een verpleegster naast me gaan doen. Ik haatte het. Eerst aan dat enorme ding op wielen hangen en dan een zuster die komt checken hoe veel melk je gegeven hebt en met armen over elkaar naast je komt staan terwijl je je baby aan probeert te leggen. Het ging voor geen meter natuurlijk en ik was nog doodmoe van de heel lange bevalling. Vooral de nachtzusters kwamen zuchtend onze kamer in en eentje gaf me zelfs het gevoel dat ik zo weinig wist. Ze vroeg van alles en ik kon geen antwoord geven. Ik kon namelijk niet zelf alles voor mijn baby doen want ik was vooral bedlegerig.

Weer een andere lactatiekundige erbij en nieuwe manieren proberen voor het aanhappen. Inmiddels had mijn zoontje mijn afgekolfde melk uit de fles gedronken en leek het nu ook veel slechter te gaan met het aanhappen. Ik moest het tepelhoedje blijven gebruiken.
Inmiddels was ik elke 2,5 tot 3 uur bezig met kolven, aanleggen en de fles geven wat me bij elkaar ruim een uur koste. Doodmoe, huilend en gefrustreerd. Ik voelde me zo’n slechte moeder dat ik mijn baby had laten verhongeren. Ik maakte heel veel melk en toch dronk hij niet. Ik had elke dag andere kraamhulp die ook tevergeefs in mijn borsten en tepels knepen en mijn zoontje anders aanlegden. Niets leek te helpen.

Ik bleef eenmaal thuis doorzetten, eerst aanleggen, kolven en dan fles. Of als zoontje meer honger had eerst aanleggen, dan fles en dan kolven. Na twee maanden zag iemand hier op Bokt dat zijn tongriem nog steeds vrij kort was en ben ik teruggegaan naar het ziekenhuis. Hij is daar opnieuw gekliefd en even ging het aanhappen een stuk beter. Ik was zo blij, ik wilde dit zo graag. Om ons te begeleiden weer een lactatiekundige erbij gehaald. Sommige keren dronk hij aardig goed en had ik echt het idee dat het goed zou komen. Maar helaas was het vaker heel frustrerend voor hem, begon hij te schoppen en krabben en hard te huilen. Ik moest met hem rondlopen om hem rustig te laten drinken. Dat met een tepelhoedje is echt heel lastig kan ik je vertellen. Dat laat los, valt op de grond, etc.
Ik was mezelf niet meer, ik strafte mezelf elke keer weer, ik was alleen nog maar boos en verdrietig en ik genoot helemaal niet van het moeder zijn. Mijn hele leven werd in beslag genomen en ik was er vreselijk klaar mee. Ik ben overgestapt op enkel kolven en met 5 maanden was ik echt klaar. Nu drinkt hij kunstvoeding en ik ben vrij.

Ik voel me nog vaak schuldig als ik bijvoorbeeld topics als deze lees. Had ik dan langer door moeten zetten? Heb ik niet goed genoeg mijn best gedaan? Ben ik zo’n pussy dat ik niet doorzette of zo egoïstisch dat ik mezelf voor borstvoeding heb gezet?
Ik weet eigenlijk niet zo goed waarom het me zo raakt want mijn zoontje is vrijwel altijd blij en vrolijk en hij groeit hartstikke goed op de kunstvoeding. Dat moederschap blijft een raar iets, hoor.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 10:51

Lisitano schreef:
Ik was mezelf niet meer, ik strafte mezelf elke keer weer, ik was alleen nog maar boos en verdrietig en ik genoot helemaal niet van het moeder zijn. Mijn hele leven werd in beslag genomen en ik was er vreselijk klaar mee. Ik ben overgestapt op enkel kolven en met 5 maanden was ik echt klaar. Nu drinkt hij kunstvoeding en ik ben vrij.

Even terug gaan naar dit gevoel en je weet weer waarom je gestopt bent :j :knuffel:

Britt

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 11:02

Pfoe respect dat je het zo lang volgehouden hebt Lisi!
Voeden met een tepelhoedje en een onrustige baby is al een grote uitdaging, weet ik uit ervaring. Icm ook nog al je andere bijkomende dingen snap ik heel goed dat je het niet volhield.
Schuldig voelen is sowieso nergens voor nodig. Bovendien ben je volgens mij echt tot het uiterste gegaan en had je echt niet meer kunnen doen. Rust is veel waard :(:)

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 11:03

DiantaM schreef:
Tink89 schreef:
Ik heb nog nooit gelekt en geef nu in totaal zo'n 24 maanden borstvoeding. De oudste 20 maanden (tot ik in de zwangerschap van de tweede primperan moest gaan gebruiken) en de jongste nu 3,5 maand.

Ik kolfde vandaag 300 ml, hoera!

Wow 300 ml! Dat vond ik dus heel lastig van de borstvoeding en weer gaan werken. Ik kolfde te weinig. Als er per kokfbeurt 100 ml uit kwam was ik al blij.

300 ml in vier kolfbeurten... ik was niet helemaal duidelijk geloof ik.

En lisitano, je bent een held! Punt. En dat zijn moeders die eerder kunstvoeding geven ook. Want iedereen houdt van haar baby en wil er het beste voor.

Enige waar ik een hekel aan heb, zijn de moeders die roepen dat flesvoeding zo veel makkelijker is en net zo goed voor je baby, het belachelijk vinden dat ik de oudste 20 maanden gevoed heb en dat nu weer van plan ben en die het nodig vinden om me te vertellen dat het door de borstvoeding komt dat ik zo moe ben. Echt, rot op, laat me mijn eigen keuzes maken alsjeblieft.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-21 12:05

Lisitano, je weet hoe ik denk. Ik vond 5mnd echt al zo knap can je en als ik zie hoeveel liefde jij hebt voor je kleine dan niks dan hulde. Niemand hoeft te ontkennen dat borstvoeding voordelen heeft maar als het unhappy moeder met bv is VS happy moeder met kv dan wint die laatste het 100%

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 12:09

Wat een lieve reacties <3
Ik weet het hoor en ik zou het een ander ook zo zeggen maar toch blijft het zo voelen. Er komt een bepaalde onzekerheid bij kijken die mij toch een minder goede moeder laat voelen. En ik weet heus dat dat gevoel niet klopt. Zal wel iets instinctiefs zijn :))

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 12:13

Iedere moeder verdient lof, of ze nu bv of kv geven :) En de moeders die bv proberen mogen gewoon fier zijn op elke druppel die hun kind gekregen heeft, of het nu 1 dag, 1 week, 1 maand,... is. Als moeder heb je toch gewoon het beste voor met je kind? Dat is al wat telt :)

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 12:42

_Nelleke_ schreef:
Mag ik me ook melden? Ik lees al even mee en zie hier veel ervaringsdeskundigen dus daar kan ik altijd wat van opsteken.

Mijn dochter is nu 7 weken en geef dus ook 7 weken bv. Stond vanaf het begin niet te springen om bv te geven maar wilde het wel een kans geven en eerlijk, ik twijfel elke dag om te stoppen. Waarom ik dat nog niet heb gedaan weet ik ook niet.

We begonnen gelijk met mega kloven in de kraamweek. Daarna overproductie en spruw. Hier in het topic beschreef iemand die overproductie echt perfect, iets met melk tegen het plafond (bij wijze van). Die overproductie is wel sinds week 6 een beetje ingedamd en we zijn van de spruw en de kloven af. Ik kolf nu ook 1 of 2x per dag zodat mijn man een flesje kan geven.

Al met al vind ik het vooral heel veel gedoe en zie ik weinig voordelen. Dochter komt nu nog ongeveer 10x per etmaal dus ik vind het ook erg intensief en beklemmend. Maar als ze dan zo gezellig bij me ligt tijdens de voeding vind ik het toch ook wel weer mooi en als ik op de bus kv kijk wat daar allemaal voor troep in zit denk ik, ik zet toch nog maar even door.

Maar echt makkelijk en handig vind ik het niet. :+

Nee, makkelijk en handig is het de eerste maanden echt niet :knuffel: . Het wordt echt pas ergens na de 3 maanden makkelijker en pas echt makkelijk vanaf 6 maanden.

Ik weet nog dat ik bij de eerste op 30 mogelijke manieren probeerde te voeden, maar hij maar niet wilde aanhappen. Bij de tweede stond ik na een paar dagen te stofzuigen met een drinkende baby in mijn armen. Dat was wél makkelijk. Maar dan zijn je tepels al zoveel gewend :roll: . Maar bij de eerste deed het bij wijze van spreken al pijn als hij naar mijn tepels keek.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-21 12:47

Bij mijn tweede begon ik weer met kloven pijn en gedoe. Dat vond ik zo'n deceptie, ik dacht dat het de tweede keer easy peasy werd maar helaas

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 12:49

secricible schreef:
Bij mijn tweede begon ik weer met kloven pijn en gedoe. Dat vond ik zo'n deceptie, ik dacht dat het de tweede keer easy peasy werd maar helaas

Het scheelde bij mij denk ik dat ik nog de oudste aan het voeden was toen ik zwanger raakte. Dus er zat weinig tijd tussen.

Maar het verschil was ook wel dat mijn dochter gelijk veel beter aanhapte. Daardoor deed het ook minder pijn.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 12:55

Besje schreef:
Iedere moeder verdient lof, of ze nu bv of kv geven :) En de moeders die bv proberen mogen gewoon fier zijn op elke druppel die hun kind gekregen heeft, of het nu 1 dag, 1 week, 1 maand,... is. Als moeder heb je toch gewoon het beste voor met je kind? Dat is al wat telt :)

_/-\o_

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-21 12:55

Dat zal wel schelen ja, ik voedde al anderhalf jaar niet meer. Ik was er wel sneller doorheen dit keer. En had idd een dochter die beter hapte.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 13:12

Besje schreef:

<3

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 13:13

Lisitano schreef:
Ik had het heel graag gewild maar het wilde niet. Bij geboorte was mijn zoon heel groot en zwaar. Ik moest gelijk na geboorte naar de OK en bleef een dagdeel weg waarna ik pas aan kon leggen. Hij wilde niet aanhappen. Colostrum gekolfd en met een bekertje gegeven.
Een dag later kwamen ze erachter dat zijn tongriem te kort was en hebben ze gekliefd. Weer proberen maar helaas geen succes. Lactatiekundige erbij en toen een houding ontdekt waarin het zou kunnen slagen. Ik moest hiervoor wel een tepelhoedje gebruiken en eerst wat afkolven omdat ik een hoge productie had en vlakke tepel.
Eenmaal thuis op deze manier verder gevoed en mijn zoontje viel in razend tempo af. Bilirubine te hoog en weer opname in het ziekenhuis. Daar moest ik gaan kolven en elke voeding met een verpleegster naast me gaan doen. Ik haatte het. Eerst aan dat enorme ding op wielen hangen en dan een zuster die komt checken hoe veel melk je gegeven hebt en met armen over elkaar naast je komt staan terwijl je je baby aan probeert te leggen. Het ging voor geen meter natuurlijk en ik was nog doodmoe van de heel lange bevalling. Vooral de nachtzusters kwamen zuchtend onze kamer in en eentje gaf me zelfs het gevoel dat ik zo weinig wist. Ze vroeg van alles en ik kon geen antwoord geven. Ik kon namelijk niet zelf alles voor mijn baby doen want ik was vooral bedlegerig.

Weer een andere lactatiekundige erbij en nieuwe manieren proberen voor het aanhappen. Inmiddels had mijn zoontje mijn afgekolfde melk uit de fles gedronken en leek het nu ook veel slechter te gaan met het aanhappen. Ik moest het tepelhoedje blijven gebruiken.
Inmiddels was ik elke 2,5 tot 3 uur bezig met kolven, aanleggen en de fles geven wat me bij elkaar ruim een uur koste. Doodmoe, huilend en gefrustreerd. Ik voelde me zo’n slechte moeder dat ik mijn baby had laten verhongeren. Ik maakte heel veel melk en toch dronk hij niet. Ik had elke dag andere kraamhulp die ook tevergeefs in mijn borsten en tepels knepen en mijn zoontje anders aanlegden. Niets leek te helpen.

Ik bleef eenmaal thuis doorzetten, eerst aanleggen, kolven en dan fles. Of als zoontje meer honger had eerst aanleggen, dan fles en dan kolven. Na twee maanden zag iemand hier op Bokt dat zijn tongriem nog steeds vrij kort was en ben ik teruggegaan naar het ziekenhuis. Hij is daar opnieuw gekliefd en even ging het aanhappen een stuk beter. Ik was zo blij, ik wilde dit zo graag. Om ons te begeleiden weer een lactatiekundige erbij gehaald. Sommige keren dronk hij aardig goed en had ik echt het idee dat het goed zou komen. Maar helaas was het vaker heel frustrerend voor hem, begon hij te schoppen en krabben en hard te huilen. Ik moest met hem rondlopen om hem rustig te laten drinken. Dat met een tepelhoedje is echt heel lastig kan ik je vertellen. Dat laat los, valt op de grond, etc.

Ik voel me nog vaak schuldig als ik bijvoorbeeld topics als deze lees. Had ik dan langer door moeten zetten? Heb ik niet goed genoeg mijn best gedaan? Ben ik zo’n pussy dat ik niet doorzette of zo egoïstisch dat ik mezelf voor borstvoeding heb gezet?
Ik weet eigenlijk niet zo goed waarom het me zo raakt want mijn zoontje is vrijwel altijd blij en vrolijk en hij groeit hartstikke goed op de kunstvoeding. Dat moederschap blijft een raar iets, hoor.

Wat een verhaal zeg! Bikkel ben je :(:)

Ik snap je ook. Hier veel mindere mate, maar ook de eerstenpaar dagen moeite met goed aanhappen omdat er geen melk kwam. Billi veels te hoog en 4 dagen in spanning gezeten of hij opgenomen moest. Uiteindelijk (door kolven en kunstvoeding) hoefde dat niet. Maar als je in totaal 10 cc kolft waarvan je de helft laat vallen midden in de nacht kan je echt wel even een goed potje janken. Ik was anderhalf uur bezig: aanleggen, kolven, kunstvoeding. Niet te doen. Na 10 dagen vond de kraamhulp (die een dag extra kwam) het mooi geweest en hebben we de kunstvoeding en het kolven geschrapt. Nu doet hij het al een week goed op alleen borstvoeding. Hij groeit 60 gr. per dag en is een tevreden kereltje (en dat is hij dus al sinds zijn geboorte ondanks het vele afvallen en geen eten in het begin).

Die twijfels en frustraties zijn killing. Dat je onzeker bent over alles. En jezelf een slechte moeder vindt, omdat je het meest natuurlijke wat er is niet lijkt te kunnen. Maar juist die gedachten laten zien dat je geen slechte moeder bent, maar de beste. En die "norm" die sommige mensen hebben, die moeten ze lekker voor zichzelf houden. :o

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 13:35

Wat goed van je kraamhulp. Fijn dat ze het zag en de knoop hielp doorhakken.

Als ik hierboven ook lees dat de eerste maanden niet handig of makkelijk zijn maar het daarna komt denk ik dus ook al heel gauw: houd je mond toch. En dan zeg ik het netjes.
Sorry.
Er is niet altijd sprake van niet handig of niet makkelijk. En daarmee wil ik niet zeggen dat anderen het wel makkelijk hebben gehad. Maar het was voor mij ondoenlijk. Jezelf kwijt zijn en tegelijkertijd zo moe zijn, ik zat echt tegen een depressie aan te hikken. En zodra ik borstvoeding los liet ben ik weer mijn blije zelf geworden. Niets is dat waard wat mij betreft.
Rot op met niet makkelijk of handig. Het is echt niet eenvoudig opgegeven, daar zijn maanden overheen gegaan met liters tranen.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 14:00

Ik denk dat dat wat persoonlijker valt bij jou dan bij anderen Lisi. Kan wel goed zien wat voor enorme strijd je hebt geleverd zeg :knuffel:

In de regel wordt het na een paar maanden makkelijker omdat je je kind niet 500 keer per dag aan je tiet hebt. Als het al die maanden al hangen en wurgen is geweest dan wordt het natuurlijk niet ineens makkelijker na een soort magische grens. Geldt ook weer niet voor alle kinderen, mijne is 9 maanden en die komt nog 2-4 per nacht. :')

En trouwens, al bedenk je na een dag dat het niks voor je is, ook prima.

Duc_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 14:06

Wat PK zegt.
Ik denk dat er ook vrouwen zijn die stoppen voordat ze het punt bereiken waarop het "makkelijker" wordt. In jouw situatie zou je dat punt denk ik niet bereikt hebben. Ik denk dat jij veel en veel meer hebt gegeven dan de meeste anderen. En dat vind ik persoonlijk bewonderenswaardig. Maar dat betekent niet dat ik het afkeur als een ander eerder op kv overstapt hoor.
En fulltime kolven lijkt mij echt zwaar.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 14:17

:o In die context begrijp ik het beter. Sorry, wat ik al zei: het raakt me meer dan ik zou willen.
Misschien krijg ik ooit de kans nog eens. Misschien dat het me juist zo zwaar valt omdat ik het zo hard geprobeerd heb. Geen idee.
Ik vind het ook meer dan prima als vrouwen meteen voor kunstvoeding kiezen. Ik begrijp dat nu zelfs een stuk beter, al vond ik er eerst ook niks van.
Toen ik zwanger was heb ik gewoon besloten borstvoeding te gaan geven. Wist ik veel dat daar zoveel bij komt kijken en het niet vanzelfsprekend is :D

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 14:19

Lisitano schreef:
Toen ik zwanger was heb ik gewoon besloten borstvoeding te gaan geven. Wist ik veel dat daar zoveel bij komt kijken en het niet vanzelfsprekend is :D

Ja same, geen boekje gelezen of cursus gedaan want het was zo natuurlijk en ging uiteraard vanzelf :j

Vervolgens 2 maanden met fristi tieten gezeten :') -O-

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-21 14:21

Zoiets had ik met bevallen. Dat ging ik wel ff doen. Beide keren een ks geworden helaas. Dus herken wat je voelt lisitano. Ik heb dat rondom bevallen.

Ramiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 14:22

Lisitano niets dan respect voor de weg die je hebt afgelegd. Deels herkenbaar voor mezelf, ook een vrij zwaar kind bij geboorte maar hij viel snel veel af. Ik had zo ontzettend veel melk, maar dat kreeg hij helemaal niet verwerkt. Ook thuis iedere voeding moeten kolven en dan met de fles geven, iedere dag de verloskundige over de vloer om te wegen, de stress en angst dat we weer terug moesten naar het ziekenhuis. Vreselijk vond ik het, zat ik daar te kolven met een brullend kind dat gewoon honger had, kon ik niet eens de tranen die over mijn gezicht stroomde wegvegen omdat ik die opzetstukken vast moest houden. Tegen de tijd dat ik klaar was met kolven, was mijn zoontje zo overstuur dat het flesje geven drama was en het grootste deel er weer uitgespuugd werd. Hier gelukkig ook een kraamhulp die zei nu is het genoeg geweest met het kolven en we gaan hem gewoon aanleggen. Ik kan me echt niet voorstellen dat ik het zo lang als jij zou hebben volgehouden. Ik denk ook zeker niet dat je opgegeven hebt, je kindje wordt toch nog altijd gevoed, zij het net met een andere bron. Je hebt hem ook maar mooi al die maanden wel met alle pijn en moeite voorzien van borstvoeding.

Na een paar maanden werd het bij mij in die zin makkelijker dat onze kleine man mijn enorme productie beter weg gedronken kreeg en mijn productie zich ook wat stabiliseerde.

Dat heb ik wel onderschat hoeveel schuldgevoel en onzekerheid komt kijken bij het moederschap. Helpt dan ook niet dat we elkaar als moeders onderling het vaak zo moeilijk maken. Heb ook regelmatig ongevraagde 'adviezen' gekregen. Hier niets dan respect voor alle moeders, hoe je dan ook invulling geeft aan het moederschap. Het is al zwaar genoeg zonder alle waardeoordelen.

edit: fristi tieten :')

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 14:32

Ik meld me hier ook maar. Heb de mazzel gehad dat ik alledrie mijn kinderen bv heb kunnen geven.
De eerste heb ik 6 weken alleen maar gekolfd omdat ze in eerste instantie niet sterk genoeg om zelf de melk op gang te brengen en daarna weigerde uit de borst te drinken. In die 6 weken ben ik wel blijven oefenen met live drinken en net toen ik de handdoek in de ring wilde gooien viel bij haar het kwartje en dronk ze zelf. Rond 6 maanden viel mijn bv enorm terug en werd ze steeds ontevredener dus overgezet op de fles. Achteraf bleek ik toen net zwanger van nummer 2.
Nummer 2 heeft de eerste week combinatie live en gekolfde fles gehad omdat ze ook wat kracht miste. Toen ging ze goed drinken. Beetje jammer alleen dat die toen dus besloot dat ze geen flessen meer wilde. Die kreeg ik na ruim een jaar en veel verschillende soorten beker eindelijk zo ver dat ze uit een beker wilde drinken dus toen rustig afgebouwd tot ze met anderhalf jaar helemaal van de bv af was. Die heeft dus nooit kv gehad.
De jongste heeft bijna een jaar bv gehad (en was de enige die het zelf op gang kreeg) totdat mijn bv terugliep en hij de borst niet meer wilde. Die heeft toen nog een maand of 2 kv gehad en toen was hij ook fles af.
Vind het heel fijn dat ik ze alledrie heb kunnen voeden maar zeg er ook heel eerlijk bij dat ik er iedere keer wel klaar mee was tegen het einde. Zeker bij de tweede omdat ik gewoon geen alternatieven had. Bij derde heb ik ook lang getwijfeld of ik wel weer bv wilde geven en was de beslissende factor toch vooral financieel.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 15:37

Zit me nog steeds af te vragen wat voor troep er in kv zit. :=

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 15:51

MarcoBorsato schreef:
Zit me nog steeds af te vragen wat voor troep er in kv zit. :=

In de HIPP kv in ieder geval iets waardoor ze na hun tweede ineens geen tomaat, courgette, champignons en kiwi meer lusten :+