Flowmat ( spijkermat)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Re: Flowmat ( spijkermat)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 12:16

Dat kloppen voel ik ook niet.

Ik voel de pijn en ongemak in het begin en dan lig ik wat te schuiven tot ik goed lig en pas later komt dat volledige ontspannen gevoel wat het zo fijn maakt. Daar blijf ik wwl even voor liggen... Daarna geen pijn meer in mijn rugspieren. Puur door de ontspanning.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 12:19

Ik voel echt extreem dat branden.. en dan de jeuk.

Maar ik heb hele hoge spierspanning dus dit herken ik ook wel van een goede massage. Het doet echt zeker wel wat.

ninaphilo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 18:38

Ik heb de spijkermat combi besteld, komt hopelijk deze week nog binnen. Ik ben heel benieuwd!

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 10:40

Ben benieuwd. Hopelijk komt hij begin volgende week binnen...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 11:38

Ik heb om te proberen die van de aldi gehaald. Vind ze scherp zat :') Vanavond even proberen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 13:56

Nou ik had van de Zweedse gewoon maar alles besteld om eens het verschil te bekijken / voelen.

De Classis dat zijn echt "spijkers" van hard plastic en een weinig flexibel matje.
De Soft dat zijn "spijkers" van een rubber-achtig materiaal, helemaal flexibel.
De Medium (zoals de naam al doet vermoeden....) zit er een beetje tussenin, net iets minder flexibel maar buigt wel.

Ik ben eens op de Soft gaan liggen voor een paar minuutjes en die vind ik eigenlijk al straf zat :')
Maar 2 van die matjes zijn wel wat klein. Dus ik dacht dan doe ik een Soft voor nek en bekken, en in het midden van de rug een Medium. Weer gaan liggen. Maar eigenlijk is dat middenstuk dan net te groot. Ik kon de juiste positie niet vinden zeg maar...

Dus de knoop maar doorgehakt dat ik gewoon 3 stuks van die Soft aan elkaar gekoppeld wil. Dus ik stuur de Classic en Medium terug, en hou de Soft en Combi. Dan gebruik ik die 3 zachte delen aan elkaar en hou een Classic deel over voor als ik ooit de moed vind om die te gebruiken :=

En nu even tijd zien te vinden om dat 3-delige Soft matje eens echt een half uurtje te gebruiken.

ninaphilo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 16:20

De Zweedse spijkermat gisteren voor het eerst geprobeerd, de combi.
Werd meteen duidelijk welke spieren het nodig hebben, want die bleven gevoelig en gespannen. De spieren waar ik geen spanning in had waren al heel snel gewend aan de spijkers en ontspande snel.
Toen ik er af kwam wel duidelijk minder spanning overal, ook in de spieren die niet ontspande. Ik moet het denk ik even braaf elke dag doorzetten zodat het telkens iets meer die spieren loswerkt.

Heel blij dat ik meteen deze 'intensere' mat heb gekocht. Hoop echt dat het gaat helpen

MissWeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 19:04

En merkte je verschil tussen de beide kanten?

ninaphilo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 21:18

MissWeenie schreef:
En merkte je verschil tussen de beide kanten?

Ja! Qua hardheid is het wel een flink verschil. De classic kant vind ik nu nog te heftig voor mijn bovenrug. Omdat daar in mijn rug de meeste spanning zit, dus daar gebruik ik de soft. In mijn onderrug zit ook wel spanning, maar die kan ook wat meer hebben dan mijn bovenrug qua gevoeligheid. Dus daar vind ik het juist ideaal die harde spikes.

En de soft is wel erg fijn voor de holling van je rug, met een kussentje of opgerolde handdoek of zo er onder.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 08:46

Ik vind de classic heerlijk.. Mijn kinderen lijken het toch ook wel lekker te vinden. Want die pakken hem ook af en toe

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 10:05

Helaas gister geen tijd gehad om op mijn mat te liggen. Had besloten lopend wat op te gaan halen in de stad 14km verderop. Vanaf daar had ik geen plan. Uiteindelijk heb ik 40km gelopen :') en vindt mijn lijf mee vandaag niet zo aardig _O- . Maar had gister geen puf en energie meer om te gaan liggen en vanochtend was ik bang dat als ik er op ga liggen.... Ik niet meer overeind kom :=. Hoop er dus vanavond op te kunnen liggen. Voor nek dan wel even iets ertussen, want licht verbrand :roll:

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 13:35

HOe vaak gaan jullie erop liggen dan? Moet het echt elke dag voor het effect? Of werkt het wel door als je het met regelmaat doet?

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 14:07

Ik heb hem nog maar net en wil eigenlijk toch elke avond erop voor het slapen gaan...... Zien of het effect heeft op zaken.....

En ik merkte dat ik gister heel fit wakker ben geworden (na dus drie avonden op mijn mat)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 14:40

superpony schreef:
HOe vaak gaan jullie erop liggen dan? Moet het echt elke dag voor het effect? Of werkt het wel door als je het met regelmaat doet?

Ik doe het enkel als ik erg last heb van pijnlijke rugspieren eind vd middag. Kan ook zo zijn ik weken geen last heb.
Ik ga er dus niet zo heel vaak op.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 16:55

Nou ik ben van plan te proberen elke avond er op te gaan. Gisteravond is het gelukt :))

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 17:06

Lautje138 schreef:
Hallo!

Ik heb zojuist alle pagina’s in 1x gelezen en er gaat een wereld voor mij open. Ik kende het niet maar ben nu al overtuigt om 1 in huis te halen met de fibromyalgie klachten die momenteel echt heel extreem aanwezig zijn.
Nu tweifel ik inderdaad ook tussen de Flowee of de Zweedse mat. Ik neig naar de Zweedse, maar ik heb flink overgewicht, vooral hele brede heupen en zware bovenbenen. Mijn bovenkant is valt mee. Ben wel lang, 181cm en zou vooral voor lage rug en nek schouders de mat gaan gebruiken. Op die plekken heb ik niet heel hele dikke laag vet zitten.
Nu ben ik bang dat mijn gewicht nogal een “positief” (lees negatief :+ ) effect heeft op de zwaartekracht als ik plat lig op de Zweedse. Hebben jullie hier een idee of ervaring over wat het effect van overgewicht kan zijn?
Het bierdopjes ding lijkt dan iets “vriendelijker”.
Maar ik vind het lastig om zo te bepalen.
Alvast bedankt voor jullie input!

Ik zou denken dat als jouw gewicht vooral onder zit en je ligt, dat dan de bovenkant niet zo veel extra drukt in vergelijking met een persoon zonder overgewicht. Dus dan zou je alleen hoeven kijken naar wat je het prettigst lijkt. Die Zweedse mat in de soft versie misschien? Dan zit je niet gelijk aan de heftigste variant.

ninaphilo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 17:15

Ik ga elke dag proberen, geen vast moment op de dag nog.

Vanochtend even op gelegen, niet zo lang als ik zou willen. Daarna omgekleed, toen vielen de rode stipjes op mijn rug opeens op. :') Logisch natuurlijk, maar wel iets om rekening mee te houden mocht ik er in de ochtend op liggen en daarna croptop of top met lage rug dragen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 17:38

Ik heb een aldi versie. Eergisteren even gedaan, moest wel flink wennen. Gisteren op gaaan liggen en in slaap gevallen. Ongeveer 45 minuten.

Tip, ga er niet op liggen als ie verbrand bent. Het liggen was prima. Het eraf gaan brannde heel lang na op de verbrandde stukken :))

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 19:12

Ik heb mijn Zweedse ook eindelijk binnen! Vindt het een topding.
Ik heb de Classic en de Soft, door verhalen in dit topic eerst met een handdoekje erop geprobeerd maar dan voel ik haast niks. Dus toen maar meteen "zo" erop en man, de eerste minuut was wel even ernstig stekelig haha! Moet er alleen wel aan denken een wekker te zetten, ik was dat vergeten en toen keek ik op m'n mobiel na "een poosje", was het gewoon anderhalf uur later.. :') Dus toen wel een beetje een stijve nek maar mijn rug voelt heel goed vandaag, ik ga proberen zeker wel vier keer per week even erop te liggen. Ik doe het wel alleen s'avonds, dan kan ik daarna meteen door pitten :P

Lautje138 schreef:
Hebben jullie hier een idee of ervaring over wat het effect van overgewicht kan zijn?

Ik ben ook redelijk wat te zwaar, en ik vindt het eigenlijk juist wel fijn, heb wat meer isolatie tussen m'n botten en die stekels.. ;) Ik was juist bang dat het bij m'n heupen inderdaad te erg zou zijn vanwege het gewicht.. Is natuurlijk afhankelijk van je pijngrens ook en wat je prettig vindt, maar mij viel het niet tegen!

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 20:48

Tancreda4 schreef:
Ik heb een aldi versie. Eergisteren even gedaan, moest wel flink wennen. Gisteren op gaaan liggen en in slaap gevallen. Ongeveer 45 minuten.

Tip, ga er niet op liggen als ie verbrand bent. Het liggen was prima. Het eraf gaan brannde heel lang na op de verbrandde stukken :))

Ik ga er daarom toch ook naar niet op vandaag.... Alhoewel de mat wel moet lukken denk ik..... Zou vooral problemen hebben met het kussentje denk ik.....

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 22:01

Hey wat leuk dat er een topic is! Ik heb het recent aangeschaft op advies van een kennis. Het pakket zal een deze dagen wel geleverd worden, ik heb de Zweedse gekozen de combinatie. Ik ben erg benieuwd.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 00:27

Danseresje schreef:
Ik heb hem nog maar net en wil eigenlijk toch elke avond erop voor het slapen gaan...... Zien of het effect heeft op zaken.....

En ik merkte dat ik gister heel fit wakker ben geworden (na dus drie avonden op mijn mat)

Dat is wel fijn. Benieuwd of je meteen verschil merkt als je dagen gaat overslaan of nog even door kan.

Popstra schreef:
superpony schreef:

Ik doe het enkel als ik erg last heb van pijnlijke rugspieren eind vd middag. Kan ook zo zijn ik weken geen last heb.
Ik ga er dus niet zo heel vaak op.

Dat is wel fijn. Dat het helpt en je niet gelijk verplicht ben om er elke dag op te liggen.

pmarena schreef:
Nou ik ben van plan te proberen elke avond er op te gaan. Gisteravond is het gelukt :))

Lijkt me best pittig om het vol te houden om elke avond erop te gaan.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 19:54

Ik ga iedere dag, voor het slapen gaan. Van de week 1 dag over geslagen, de volgende dag merkte ik het.

Ik geloof niet meer dat het tussen mijn oren zit. Ik kan mij echt niet heugen hoe lang het geleden is dat ik zo lang pijnvrij ben geweest, sinds dat ik hem heb ben ik niet meer bij de fysio/manueel therapeut geweest. Ik heb mijn Tramadol nog steeds nodig, maar waar normaal de pijn hierdoorheen kwam, blijf ik nu op een goed niveau.
Vind het alleen lastig om mijn schouders goed mee te pakken, maar doordat de rest los is, blijven mijn schouders ook in vorm.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 20:05

Wat goed Utixo +:)+

Ik vind er nog steeds geen aardigheid aan, het blijft schrijnend aanvoelen en dat trekt niet weg ofzo zoals ik anderen hier volgens mij zie omschrijven. Het lijkt wel wat te doen qua spieren trouwens.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 20:12

pmarena schreef:
Wat goed Utixo +:)+

Ik vind er nog steeds geen aardigheid aan, het blijft schrijnend aanvoelen en dat trekt niet weg ofzo zoals ik anderen hier volgens mij zie omschrijven. Het lijkt wel wat te doen qua spieren trouwens.

Misschien kun je beginnen met alleen een gedeelte van je rug mee te pakken, dus matje overdwars leggen onder alleen de onderrug zodat je lijf eraan went?

@Utixo, dat van de schouders niet goed mee kunnen pakken herken ik, hopelijk heeft een van de bakkers een goede tip?