Cer schreef:IMANDRA schreef:Terwijl je in een supermarkt of kruidvat eigenlijk maar vluchtig erlangs loopt mét mondkapje. Dat is toch een degelijk verschil.
Maar wat is dan het verschil met supermarkt/kruidvat en dan nu bouwmarkt/andere winkel waar je niet een uur op dezelfde plek staat te hangen... ?
Ja dat is een goede vraag

That said, het is en blijft natuurlijk wel krom dat je voor make-up wel naar de kruidvat kan, maar dat zit hem waarschijnlijk in hoe realistisch het is om dat te verbieden of niet.
DuoPenotti schreef:IMANDRA schreef:Minder ja. Maar het risico is niet nul, zeker niet als je langdurig in de buurt van dezelfde mensen zit. Zonder mondkapje, want je bent immers aan het drinken of eten. Terwijl je in een supermarkt of kruidvat eigenlijk maar vluchtig erlangs loopt mét mondkapje. Dat is toch een degelijk verschil.
Vorig jaar zomer hadden we de britse variant niet. En vorig jaar zomer was de motivatie van mensen wel beter; nu hebben veel meer mensen schijt aan de regels, dat moet je ook meenemen. Bovendien lag de R-waarde toen een stuk lager. Nu zet die waarde weer een stijging in, dus de ruimte om wat extra besmettingen op te vangen die mogelijk een gevolg zouden zijn van de horeca hebben we nu niet.
Dat het vorig jaar zomer wel kon wil dus niet zeggen dat het op dit moment een slim idee is.
Je blijft maar hameren over dat niet medische mondkapje en ik wilde op mijn vingers blijven zitten, maar doe het niet.
Ze werken zo goed als niet, ook niet in het kruidvat. Schijnveiligheid waardoor de 1,5 meter snel word vergeten.
Je ziet het aan de cijfers, niet voor niets in het buitenalnd op veel plaatsen niet meer toegestaan. Is niet voor de lol.
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/mondkapjes
Voor de rest ben ik het wel met je eens, maar dat gewoon niet, omdat het gewoon valse informatie is.
En dat is in mijn ogen gevaarlijk!
Van mij mogen medische verplicht worden, want ik ben niet tegen een mondkapje, wel tegen niet werkende mondkapjes.
Het is geen valse informatie. Het is een verschil in effectiviteit. Natuurlijk zou het 't beste zijn als iedereen ffp2 mondkapjes zou dragen, die werken natuurlijk het beste. Ik heb er even snel een studie bijgezocht: https://www.acpjournals.org/doi/full/10.7326/M20-2567
Je ziet dat, hoewel de chirurgische maskers natuurlijk veel beter zijn, zelfs 1 laag t-shirt materiaal in deze studie 51% efficiency had. Dat wil dus zeggen dat hoewel niet alle particles kunnen worden tegengehouden, het risico op het krijgen van COVID wel minder wordt dankzij 'iets' voor je mond en neus te hebben (je krijgt immers minder particles binnen, en dus minder kans om covid op te lopen).
Dat stoffen maskers in Nederland zijn toegestaan heeft er dus waarschijnlijk mee te maken dat de combinatie van risicoverminderende maatregelen (masker, afstand, zo veel mogelijk thuis blijven) het risico aldus RIVM, OMT etc. voldoende laten afnemen en strengere regelgeving (specifieke maskers bijvoorbeeld) niet per se nodig is en de nadelen (kosten, het volk wat ertegenin gaat bijv) niet opwegen tegen het nog verder verminderde risico. Stel de maatregelen zijn niet voldoende (en als mijn aanname hierin klopt

Als mensen zich veilig voelen en de 1,5m daardoor in de wind slaan dan moet daar beter op gecontroleerd worden –zoals ik al zei, de situatie nu is niet perfect. Want, het is de combinatie van maatregelen en niet het mondkapje an sich. Als er puur alleen het mondkapje de maatregel zou zijn, dan ben ik het met je eens dat we hier meer richtlijnen op moeten hebben en dus minimaal een bepaalde efficiency moeten behouden. Maar claimen dat stoffen mondkapjes helemaal niks doen is dus ook niet correct

bigone schreef:Terrassen open? Winkels open? Prima maar dan ook de extra maatregel dat je niet verder dan een bepaalde afstand van je woonplaats mag zijn, zolang er nog mensen met etenswaren uit Urk naar het Vondelpark afreizen want het was daar zo gezellig is alles veilig open een utopie.
Komen de groepen mensen weer voor een gezellig dagje shoppen,eten,drinken naar bvb Amsterdam, begrijp me goed, ik vind dat ook heel gezellig maar helaas vind 90 % van de bevolking dat ook en die reizen vrolijk stad en land af. En alle regels zijn nu net om sociaal contact te verminderen en de reisbewegingen.
Eens. Als de horeca open gaat zullen daar –om een nog sterkere stijging te voorkomen- andere maatregelen tegenover moeten staan. Welke dat dan zijn laat ik aan de experts over.