2 maart de terrassen open, wat vind jij?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IMANDRA

Berichten: 9850
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 14:25

Cer schreef:
IMANDRA schreef:
Terwijl je in een supermarkt of kruidvat eigenlijk maar vluchtig erlangs loopt mét mondkapje. Dat is toch een degelijk verschil.

Maar wat is dan het verschil met supermarkt/kruidvat en dan nu bouwmarkt/andere winkel waar je niet een uur op dezelfde plek staat te hangen... ?


Ja dat is een goede vraag :j. Heb ik ook niet direct een antwoord op. Ik denk dat het verschil 'm zit in levensbehoefte of niet, gezien de hoge besmettingen. Het risico van een supermarkt of drogist is aanvaardbaar want we kunnen deze moeilijk helemaal sluiten vanwege de belangrijke spullen die ze verkopen. Die van een bouwmarkt is in tijden van veel besmettingen minder aanvaardbaar, want het zijn geen essentiële spullen.

That said, het is en blijft natuurlijk wel krom dat je voor make-up wel naar de kruidvat kan, maar dat zit hem waarschijnlijk in hoe realistisch het is om dat te verbieden of niet.


DuoPenotti schreef:
IMANDRA schreef:
Minder ja. Maar het risico is niet nul, zeker niet als je langdurig in de buurt van dezelfde mensen zit. Zonder mondkapje, want je bent immers aan het drinken of eten. Terwijl je in een supermarkt of kruidvat eigenlijk maar vluchtig erlangs loopt mét mondkapje. Dat is toch een degelijk verschil.

Vorig jaar zomer hadden we de britse variant niet. En vorig jaar zomer was de motivatie van mensen wel beter; nu hebben veel meer mensen schijt aan de regels, dat moet je ook meenemen. Bovendien lag de R-waarde toen een stuk lager. Nu zet die waarde weer een stijging in, dus de ruimte om wat extra besmettingen op te vangen die mogelijk een gevolg zouden zijn van de horeca hebben we nu niet.

Dat het vorig jaar zomer wel kon wil dus niet zeggen dat het op dit moment een slim idee is.

Je blijft maar hameren over dat niet medische mondkapje en ik wilde op mijn vingers blijven zitten, maar doe het niet. :)
Ze werken zo goed als niet, ook niet in het kruidvat. Schijnveiligheid waardoor de 1,5 meter snel word vergeten.

Je ziet het aan de cijfers, niet voor niets in het buitenalnd op veel plaatsen niet meer toegestaan. Is niet voor de lol.
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/mondkapjes

Voor de rest ben ik het wel met je eens, maar dat gewoon niet, omdat het gewoon valse informatie is.
En dat is in mijn ogen gevaarlijk!
Van mij mogen medische verplicht worden, want ik ben niet tegen een mondkapje, wel tegen niet werkende mondkapjes.


Het is geen valse informatie. Het is een verschil in effectiviteit. Natuurlijk zou het 't beste zijn als iedereen ffp2 mondkapjes zou dragen, die werken natuurlijk het beste. Ik heb er even snel een studie bijgezocht: https://www.acpjournals.org/doi/full/10.7326/M20-2567

Je ziet dat, hoewel de chirurgische maskers natuurlijk veel beter zijn, zelfs 1 laag t-shirt materiaal in deze studie 51% efficiency had. Dat wil dus zeggen dat hoewel niet alle particles kunnen worden tegengehouden, het risico op het krijgen van COVID wel minder wordt dankzij 'iets' voor je mond en neus te hebben (je krijgt immers minder particles binnen, en dus minder kans om covid op te lopen).
Dat stoffen maskers in Nederland zijn toegestaan heeft er dus waarschijnlijk mee te maken dat de combinatie van risicoverminderende maatregelen (masker, afstand, zo veel mogelijk thuis blijven) het risico aldus RIVM, OMT etc. voldoende laten afnemen en strengere regelgeving (specifieke maskers bijvoorbeeld) niet per se nodig is en de nadelen (kosten, het volk wat ertegenin gaat bijv) niet opwegen tegen het nog verder verminderde risico. Stel de maatregelen zijn niet voldoende (en als mijn aanname hierin klopt :))) dan zou het nog best kunnen dat de overheid straks zegt dat je minimaal een chirurgisch masker moet dragen zodat het risico nog verder wordt ingeperkt. Dat zal ook de benadering zijn van andere landen waar stoffen maskers níét zijn toegestaan.

Als mensen zich veilig voelen en de 1,5m daardoor in de wind slaan dan moet daar beter op gecontroleerd worden –zoals ik al zei, de situatie nu is niet perfect. Want, het is de combinatie van maatregelen en niet het mondkapje an sich. Als er puur alleen het mondkapje de maatregel zou zijn, dan ben ik het met je eens dat we hier meer richtlijnen op moeten hebben en dus minimaal een bepaalde efficiency moeten behouden. Maar claimen dat stoffen mondkapjes helemaal niks doen is dus ook niet correct ;).


bigone schreef:
Terrassen open? Winkels open? Prima maar dan ook de extra maatregel dat je niet verder dan een bepaalde afstand van je woonplaats mag zijn, zolang er nog mensen met etenswaren uit Urk naar het Vondelpark afreizen want het was daar zo gezellig is alles veilig open een utopie.
Komen de groepen mensen weer voor een gezellig dagje shoppen,eten,drinken naar bvb Amsterdam, begrijp me goed, ik vind dat ook heel gezellig maar helaas vind 90 % van de bevolking dat ook en die reizen vrolijk stad en land af. En alle regels zijn nu net om sociaal contact te verminderen en de reisbewegingen.

Eens. Als de horeca open gaat zullen daar –om een nog sterkere stijging te voorkomen- andere maatregelen tegenover moeten staan. Welke dat dan zijn laat ik aan de experts over.

josien_m_
Berichten: 2463
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 14:28

Nee, als klant heb je niet een kwartier met de ober te maken. De ober daarentegen is de hele dag temidden van tig klanten...
En ja, dan is essentieel of niet essentieel toch wel een handig instrument om te betrekken bij de keuze van wat wel of niet open moet.

purny

Berichten: 27663
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 14:30

josien_m_ schreef:
Nee, als klant heb je niet een kwartier met de ober te maken. De ober daarentegen is de hele dag temidden van tig klanten...
En ja, dan is essentieel of niet essentieel toch wel een handig instrument om te betrekken bij de keuze van wat wel of niet open moet.

Maar dat is in de supermarkt ook

secricible

Berichten: 25736
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: 2 maart de terrassen open, wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 14:32

Ja, dat is in de supermarkt ook (hoewel daar bij onze supermarkt plexiglas wanden gebouwd zijn) maar dan moet je bij teveel besmettingen dus prioriteren. En dan is levensmiddelen inslaan meer prioriteit dan ergens wat kunnen gaan eten of drinken.

DuoPenotti

Berichten: 30584
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 14:32

Imandra , heb je de link gelezen die ik heb bijgevoegd? Die is van het RIVM van 4 dagen terug.

Citaat:
Niet-medische mondkapjes
Waarschijnlijk helpen niet-medische mondkapjes maar beperkt bij het voorkomen van besmetting van anderen. Mondkapjes zijn dan ook geen vervanging van de hygiënemaatregelen, afstand houden, drukte vermijden en thuisblijven bij klachten. Eerder werd berekend dat een buitenproportioneel aantal mensen in openbare ruimte een mondkapje moest dragen om één besmetting te voorkomen. Inmiddels is het aantal besmettelijke mensen in Nederland echter zodanig toegenomen, dat deze verhouding kleiner is geworden.


Altijd word die gevolgd maar nu ineens niet??

Maar ik houd er over op....

IMANDRA

Berichten: 9850
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 14:35

DuoPenotti schreef:
Imandra , heb je de link gelezen die ik heb bijgevoegd? Die is van het RIVM van 4 dagen terug.

Citaat:
Niet-medische mondkapjes
Waarschijnlijk helpen niet-medische mondkapjes maar beperkt bij het voorkomen van besmetting van anderen. Mondkapjes zijn dan ook geen vervanging van de hygiënemaatregelen, afstand houden, drukte vermijden en thuisblijven bij klachten. Eerder werd berekend dat een buitenproportioneel aantal mensen in openbare ruimte een mondkapje moest dragen om één besmetting te voorkomen. Inmiddels is het aantal besmettelijke mensen in Nederland echter zodanig toegenomen, dat deze verhouding kleiner is geworden.


Altijd word die gevolgd maar nu ineens niet??

Maar ik houd er over op....


Maar dat is toch precies wat ik zeg? Ze helpen maar beperkt (t-shirt 51% tov medisch van 98%) en zijn geen vervanging van andere maatregelen. Bij een lage R-waarde hebben stoffen mondkapjes dus minder zin (want buitenproportioneel aantal) maar bij een hoge R-waarde is die afweging dus anders. Dat is wat er staat toch?

Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 14:37

secricible schreef:
Volgens de politie waren er in het vondelpark al genoeg die een sixpackje bier op hadden dus nee, ik denk niet dat er problemen bedacht worden die er niet zijn.

Want iets wat uit de hand loopt in een Park, ten tijde dat er verder niks mogelijk is, is vergelijkbaar met een biertje doen tijdens een fietstochtje, op een terrasje.. Of een ijsje eten, of een lunchsoepje nuttigen?

Hoe dan?

Niet iedereen die naar een terrasje gaat, is een drankorgel hoor.. -O-

DuoPenotti

Berichten: 30584
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: 2 maart de terrassen open, wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 14:40

Nee, ze werken geen 51% volgens RIVM, daar val ik over. Jij schrijft steeds een veel hogere werking aan dan wat het RIVM al vanaf begin coronatijd zegt. Daarom wilde ze er eerst ook niet aan. Maar onder druk zijn ze dat maar gaan doen. Want buitenland had dat ook vonden de Nederlanders.
Buitenland zijn de niet medische ondertussen verboden in diverse landen en terecht: schijnheiligheid!

secricible

Berichten: 25736
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 14:40

Nee, niet iedereen, dat zeg ik ook niet. In het vondelpark had ook 90% of meer geen sixpackje bier op schat ik :)
Maar het gaat ook niet om iemand, of iedereen. Het gaat er om dat er zoveel mogelijk contacten vermeden moeten worden om het virus voldoende in te dammen. En alcohol heeft daar dus een negatieve invloed op. Blijkbaar ook ‘s middags als er dan al mensen drinken.

IMANDRA

Berichten: 9850
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 14:48

DuoPenotti schreef:
Nee, ze werken geen 51% volgens RIVM, daar val ik over. Jij schrijft steeds een veel hogere werking aan dan wat het RIVM al vanaf begin coronatijd zegt. Daarom wilde ze er eerst ook niet aan. Maar onder druk zijn ze dat maar gaan doen. Want buitenland had dat ook vonden de Nederlanders.
Buitenland zijn de niet medische ondertussen verboden in diverse landen en terecht: schijnheiligheid!


De overheid zegt 'beperkt' en niet expliciet 'stoffen kapjes houden maar 51% van de particles tegen' (ook logisch want ik haal er nu een specifiek onderzoek bij en RIVM baseert zich hopelijk op meerdere onderzoeken). Maar eigenlijk is de gedachte erachter hetzelfde. Stoffen mondkapjes werken beperkt aka houden niet alles tegen aka medische mondkapjes zijn beter. Ik zeg ook nergens dat stoffen mondkapjes voor alle situaties geschikt zijn en voldoende bescherming bieden. Maar in achtneming van de voors-en-tegens, de andere maatregelen, de situatie eromheen... dan is een stoffen mondkapje al voldoende, ondanks de beperkte werking. (ik stel volgens mij ook nergens de specifieke werking in een percentage, ik noemde alleen als voorbeeld de efficiency gemeten in dat specifieke onderzoek van een 1-laags t-shirtstof, ter vergelijking / illustratie). Dus, de werking is niet 0% want het houdt *iets* tegen. Dat is eigenlijk mijn conclusie. Niet dat ze gelijkwaardig zijn aan medische maskers, want dat zijn ze niet.

Als ik het me goed herinner was het ten tijde van de invoering van de mondkapjes nog niet zo erg als nu. Dus meningen en adviezen kunnen veranderen n.a.v. hoe de situatie is en of er nieuwe inzichten of afwegingen zijn hè.

speurneusc

Berichten: 5450
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 15:13

Ja? die oorzaak/ gevolg praatjes zijn te vlot getrokken conclusies....
Evenals dat gepraat over blijvende schade en arbeidsongeschikt raken.... heel veel angstbabbels, maar volstrekt onmogelijk daar nu al uitspraken over te doen.[/quote]

hoop dat je geen familie of kennis hebt die nu al meer dan paar maanden nog aan revalideren zijn na corona gehad te hebben, terwijl het op zich niet zo ernstig leek, wat hele hoge koorts en wat hoesten, maar verder dan halverwege de trap zonder te rusten komt ie nog steeds niet, slaapt slecht, geen eetlust alleen doodmoe geen spieren meer en totaal 0,0 conditie terwijl ie best wel actief was voorheen. Laat staan voor degene die ernstiger ziek zijn geweest. Dus blijvende schade en arbeidsongeschikt raken een fabeltje??? dank op je blote knietjes dat je er niet mee te maken gaat krijgen. karma...

speurneusc

Berichten: 5450
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 15:16

weet niet of jullie enig idee hebben hoeveel bezoekers een ikea en bouwmarkt per dag krijgen? omzetten van 20.000euro was een fooitje als dagtotaal dus tel maar uit.... gemiddelde besteding rond de 100 euro en dan met meerdere personen uit een gezin.

en een supermarkt met max 1 gezinslid tegelijk naar binnen?

Mizora

Berichten: 18160
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 15:27

IMANDRA schreef:
Als ik het me goed herinner was het ten tijde van de invoering van de mondkapjes nog niet zo erg als nu. Dus meningen en adviezen kunnen veranderen n.a.v. hoe de situatie is en of er nieuwe inzichten of afwegingen zijn hè.


In de tijd dat gezegd werd: "het is niet nodig" was de situatie inderdaad heel anders dan nu. Dit was eind juli, met krap 200 besmettingen per dag en toen zaten we al ruim 2 maanden onder de 200 besmettingen per dag (7-daags gemiddelde). In die periode zaten we ook onder de 5% positieve testen. We zaten toen ook al een 1.5 maand met minder dan 10 covid19-gerelateerde sterftes per dag en dit hield nog bijna 2 maanden aan. Het aantal besmettingen overigens niet, in 1.5 maand tijd sinds het artikel/de uitspraak gingen we van 200 besmettingen per dag naar 800 besmettingen per dag.

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/234234 ... apjes.html

Er is een dringend advies gekomen 28 september om wil een mondkapje te gaan dragen, en uiteindelijk is 1 december de mondkapjesplicht ingegaan.

Op 28 september hadden we een 7-daags gemiddelde van 2.700 positieve testen, dit was dus al 14x zoveel als toen de uitspraak dit het geen nut had in Nederland gedaan werd. De situatie was dus zeer wezelijk veranderd. Op 1 december zaten we op 4.940 positieve testen, dus zelfs al 25x zo hoog als met die uitspraak.

DuoPenotti

Berichten: 30584
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: 2 maart de terrassen open, wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 15:30

en sinds de mondkapjes plicht geen daling, hier niet, maar ook in Duitsland niet.
En dat zeggen ze nu dus ook 4 dagen terug.

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 15:39

De dagcijfers tot afgelopen zomer zijn niet echt representatief en waarschijnlijk minimaal 10x zo hoog als gemeten.
Testen was nog schaars, je mocht alleen met hoesten en benauwdheid testen en als er 1 persoon in een familie besmet was hoefde de rest ook niet meer te testen. De cijfers van de eerste golf kun je rustig met een container zout nemen.

Mondkapjes heb ik een hele sterke mening over maar ik provoceer daarmee nooit. Sommige mensen voelen zich dan veiliger en ik wil niet de schuld zijn dat iemand anders angst heeft.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 26-02-21 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 15:41

DuoPenotti schreef:
en sinds de mondkapjes plicht geen daling, hier niet, maar ook in Duitsland niet.
En dat zeggen ze nu dus ook 4 dagen terug.

Als je iets invoert op het moment dat de situatie al flink uit de hand loopt kan je niet verwachten dat het ineens allemaal opgelost gaat zijn. Mondkapje is iets zoals gordels in de auto: het is een stapje in de goede richting voor de veiligheid, maar uiteraard geen wondermiddel.

purny

Berichten: 27663
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: 2 maart de terrassen open, wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 15:44

Sinds de invoering van de mondkapjes houd ook niemand in mijn omgeving echt afstand. En mijn mond gaat eraan kapot

IMANDRA

Berichten: 9850
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 15:49

purny schreef:
Sinds de invoering van de mondkapjes houd ook niemand in mijn omgeving echt afstand. En mijn mond gaat eraan kapot


Maar dat is eerder een reden om om betere handhaving wbt afstand te vragen dan meteen te roepen dat mondkapjes onzin zijn ;).

DuoPenotti

Berichten: 30584
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 15:53

Een goed kapje wel ja, maar dat is het hem nu net.
Doe jij in de auto een elastieken gordel aan klap je bij een flinke aanrijding nog door de ruit.


Sizzle, ik zeg in mijn omgeving alleen maar als mensen denken veiliger te zijn dat ze die 1,5 meter wel moeten blijven gebruiken. En ga ik de discussie niet aan zoals hier.
Net als Purny merk ik dat de mensen zich ineens veilig wanen en die 1,5 meter negeren.
Daarom vind ik die stoffen vodden gevaarlijk, die 1% die ze weg filteren word 10 keer erger teniet gedaan door het gedrag van de mensen.
Zet je ze dan verplicht zo'n ding op, doe dan de goede, dan heeft een maatregel nog enigszins nut.
Als we het dan over draagvlak hebben....

En ja ik zelf draag ze braaf, ga de winkeliers enz geen gedoe geven.

IMANDRA

Berichten: 9850
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 15:59

DuoPenotti schreef:
Een goed kapje wel ja, maar dat is het hem nu net.
Doe jij in de auto een elastieken gordel aan klap je bij een flinke aanrijding nog door de ruit.


Sizzle, ik zeg in mijn omgeving alleen maar als mensen denken veiliger te zijn dat ze die 1,5 meter wel moeten blijven gebruiken. En ga ik de discussie niet aan zoals hier.
Net als Purny merk ik dat de mensen zich ineens veilig wanen en die 1,5 meter negeren.
Daarom vind ik die stoffen vodden gevaarlijk, die 1% die ze weg filteren word 10 keer erger teniet gedaan door het gedrag van de mensen.
Zet je ze dan verplicht zo'n ding op, doe dan de goede, dan heeft een maatregel nog enigszins nut.
Als we het dan over draagvlak hebben....

En ja ik zelf draag ze braaf, ga de winkeliers enz geen gedoe geven.


Om mee te gaan in je anekdote: maar een elastieken gordel voorkomt wellicht erger t.o.v. geen gordel dus werkt wel deels, maar is in deze situatie niet afdoende om het risico op meerschade genoeg af te dekken en dus moeten er richtlijnen zijn.

purny

Berichten: 27663
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 16:00

IMANDRA schreef:
purny schreef:
Sinds de invoering van de mondkapjes houd ook niemand in mijn omgeving echt afstand. En mijn mond gaat eraan kapot


Maar dat is eerder een reden om om betere handhaving wbt afstand te vragen dan meteen te roepen dat mondkapjes onzin zijn ;).

Maar sinds we deze rondingen moeten zijn gaan dragen is de afstand die mensen tot elkaar moeten gaan houden kleiner geworden.

DuoPenotti

Berichten: 30584
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 16:01

Ja als er dan alleen die elastieken is maar mensen gaan ineens 100 rijden ipv 50 omdat ze zich veilig wanen zullen er daarna juist meer gewonden zijn.

En stel ze rijden wel braaf 50 en als er dan geen ander materiaal zou zijn als elastiek zou ik zeggen: doe maar. Maar er is ook een wel veilige gordel voor handen.

Dus waarom dat doen dan?



En handhaven is een illusie.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 16:02

purny schreef:
Sinds de invoering van de mondkapjes houd ook niemand in mijn omgeving echt afstand. En mijn mond gaat eraan kapot

Minder afstand met een mondkapje op, dat is blijkbaar een exclusief Nederlands verschijnsel. Hier in Belgie is het én mondmasker én afstand. Toen ik in de zomer een weekje in Frankrijk was net hetzelfde. Ik heb net de indruk dat een mondmasker iedreeen er aan doet herinneren dat er nog een covidprobleem is.

secricible

Berichten: 25736
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 16:02

purny schreef:
IMANDRA schreef:


Maar dat is eerder een reden om om betere handhaving wbt afstand te vragen dan meteen te roepen dat mondkapjes onzin zijn ;).

Maar sinds we deze rondingen moeten zijn gaan dragen is de afstand die mensen tot elkaar moeten gaan houden kleiner geworden.

Je doet alsof jou mening en waarneming een feit is maar al het gedragsonderzoek naar die vraagt zegt dat er geen verschil in gedrag aangetoond is.

Mizora

Berichten: 18160
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 16:03

Dat was al voor de invoering van de mondkapjesplicht aan de gang. Je zag het in augustus/september al steeds erger worden en het is één van de redenen dat ik uiteindelijk een mondkapje ben gaan dragen. Met mondkapje hielden mensen iets meer afstand. Nog steeds niet voldoende, maar wel meer.

Ik ben overigens blij als ik weer eigen vervoer naar de supermarkt heb (ik woon bij mijn ouders op het erf en het is 8km naar de supermarkt) zodat ik op rustige tijden kan gaan. Dat maakt een enorm verschil. In plaats van op zaterdag tussen 10 en 15 uur naar de supermarkt gaan, moet je het eens tussen 18 en 20 uur proberen. Het gedrag wordt compleet anders en onwijs veel aangenamer.