Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 16:23

Dan mag en kan je gewoon naar stal Nouvel. Hoef je geen zorgen om te maken.

@secridible: ik heb het over de 3de avondklok nu. Blijkbaar was er dus een duidelijk verschil in departementen met en zonder. Horeca was al landelijk dicht.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 16:29

Thioro schreef:

@secridible: ik heb het over de 3de avondklok nu. Blijkbaar was er dus een duidelijk verschil in departementen met en zonder. Horeca was al landelijk dicht.

Thanks voor de aanvulling. In het artikel spreken ze over regio's en ik ken Frankrijk niet heel goed topografisch dus moet er even induiken om er iets zinnigs over te zeggen. Als er iig duidelijke signalen zijn dat een avondklok echt war toevoegt dan kan ik alleen maar voor zijn. Zeker omdat ik geen avondklok vanaf 18.00 verwacht.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 16:46

Nee 18u is idd wel heel vroeg.
Hiervoor hadden we al een avondklok vanaf 20u, uitgezonderd tijdens kerstavond.
Herinner me plots dat ik op oudjaar nog 'gehaast' heb om voor 20u uit Frankrijk te zijn. In België was de avondklok pas vanaf 24u. Maar buiten die avond was ik dus al rats vergeten dat we eigenlijk al een avondklok hadden. Ze hebben hem dus niet ingevoerd, maar vervroegd (daar hadden ze dan blijkbaar verschil in gezien).
Zo traumatisch is een avondklok dus :+ .

Hierna zullen we wel weer aan lockdown nr zoveel beginnen.
Alles went.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 17:32

SVRL schreef:
Dat je buiten niet besmet kan raken, is een fabeltje. Ik werk op intensieve, verzorg dus de corona ptn en wij hebben al mensen (en zelfs overlijdens) gehad, waarbij pt besmet werd door besmette familie die dacht dat het absoluut geen kwaad kon om buiten met mekaar af te spreken. Dus ja, het heeft nut om ook in stallen en buitengebieden grenzen te stellen en beperkingen op te leggen.

Ik zie best vaak families buiten samenklitten. Het hele wandelpad bezet houden door een tijd stil te blijven staan. Dan kun je best makkelijk buiten besmet raken natuurlijk.
Pas je een beetje op dan is buiten toch veel minder risisco.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 19:09

Thioro schreef:

Thanx!
Opgelucht...

xJen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 19:23

Ben erg benieuwd of er een avondklok komt, werk zelf in een ziekenhuis en ben blij als ik een dagje vrij heb en even tijd voor m’n paard heb om enigszins tot rust te komen door alle drukte.. :n
Even afwachten wat er gaat gebeuren, kunnen er niks aan veranderen
Laatst bijgewerkt door xJen op 17-01-21 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 19:26

Maar met een dagje vrij kun je gaan. Heb je avonddienst ook.
Voor veel mensen ook het weekend.

Daarnaast geloof ik nooit dat de avondklok om 18.00 in gaat.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 19:29

Van niets naar ineens 18u zou inderdaad wel wat radicaal zijn.

Die 18.00 is een Frans verzinsel, schijnt beter te werken dan 20.00 die al ingevoerd was. Ergens ook logisch, als je thuis moet zijn om 18.00 ga je echt nergens meer heen, zonder dat het een lockdown hoeft te heten :+ .
Laatst bijgewerkt door Thioro op 17-01-21 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 19:30

Nader overleg nodig. In het artikel wordt genoemd dat men nu spreekt over een avondklok tussen 20.00 en 4.00

https://nos.nl/artikel/2364838-nog-nade ... dklok.html

Die 4.00 snap ik niet zo goed, volgens mij is dat nog net zo’n tijd dat feestende jongeren besluiten om dan maar te blijven hangen tot 4. Of denk ik nou te slecht over de jongeren? :o

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 19:32

Euhm ja, in mijn uitgaansperiode begonnen we om 4 misschien eens te denken aan huiswaarts te keren. Niet eerder :').

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 19:47

Bevoorrading van winkels begint denk ik vanaf 4? Althans de chauffeurs opweg naar de distributie centra?
En vanaf die tijd gaan veel mensen niet ineens ergens op visite

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 19:49

Omdat er misschien meer beroepen vroeg beginnen dan laat eindigen? Vuilnisophaling, leveringen in supermarkten, warme bakkers, thuisverpleging gaat vaak vanaf 6 al de weg op, postbodes, verpleegkundigen naar de vroegdienst, dat soort zaken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 19:52

Thioro schreef:
Euhm ja, in mijn uitgaansperiode begonnen we om 4 misschien eens te denken aan huiswaarts te keren. Niet eerder :').

Maar dan begon je niet om 20.00 uur. Als wij tot 4 uur of later doorgingen waren we daar pas rond 0.00 of later. Ook de zuiphokken begonnen later want als ze eerder begonnen waren ze om 1.00 al klaar :')

Die tijd gaat al langer rond hoor. Daarom had ik het eerder in ander topic al over hond uitlaten wat eerder. Dan isbhet geen lange tijd tussen de rondes, alleen moet je wekker zetten.

Maar feestende jongeren is niet de enige reden om een avondklok te willen he? Juist ook de normale visites.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 20:01

Maar dan begonnen wij meestal wel later dan 20.00 uur. Alhoewel... In mijn studententijd niet.
Waarom doen ze niet gewoon 21.00, dat zou voor veel mensen al een hoop schelen. Ik denk dat 20.00 uur ook voor veel mantelzorgers met een baan vrij heftig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 20:07

De mensen die nog zo laat met de hond op pad willen voor een plasje... Waarom ga je dan 's ochtends niet gewoon eerder eruit?

Of je nou 21-8 doet of 19.30-6.30, de tijd ertussen is even lang (als ik goed gerekend heb :P )
Even pijnlijk als je geen ochtendmens bent, maar wel een oplossing.

@Fleur: maar mantelzorgers kunnen wel een attest krijgen van bijvoorbeeld de huisarts van die persoon dat persoon A hulpbehoevend is en persoon B hun zorgverlener. Ofzoiets.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 20:12

Varekaj schreef:
De mensen die nog zo laat met de hond op pad willen voor een plasje... Waarom ga je dan 's ochtends niet gewoon eerder eruit?

Of je nou 21-8 doet of 19.30-6.30, de tijd ertussen is even lang (als ik goed gerekend heb :P )

Dat zei ik ook al ergens anders idd. Mijn laatste ronde is meestal later, maar als dat niet kan ga ik er toch gewoon eerder uit. Voordeel is dat je ook eerder naar bed kan, je kan toch nergens heen haha

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 20:13

Mijn ouders lieten de honden om 23.00 uur ook altijd nog even plassen en om 7.00 uur werden ze weer uitgelaten.
Persoonlijk vind ik daar dus niks vreemds aan on je hond nog voor je je bed instapt nog even te laten plassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 20:14

Maar dat mag ja gewoon? Alleen zal je dat even in je eigen tuin/aan je eigen straat moeten doen. Even laten plassen vind ik wat anders dan uitgebreid de buurt door wandelen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 20:18

MyWishMax schreef:
Thioro schreef:

Maar dan begon je niet om 20.00 uur. Als wij tot 4 uur of later doorgingen waren we daar pas rond 0.00 of later. Ook de zuiphokken begonnen later want als ze eerder begonnen waren ze om 1.00 al klaar :')

Die tijd gaat al langer rond hoor. Daarom had ik het eerder in ander topic al over hond uitlaten wat eerder. Dan isbhet geen lange tijd tussen de rondes, alleen moet je wekker zetten.

Maar feestende jongeren is niet de enige reden om een avondklok te willen he? Juist ook de normale visites.

Geen uitgaanservaring hier dus ik geloof jullie meteen :+
Maar voor de normale visites, dat zie ik gewoon niet zo, maar misschien ben ik gewoon te braaf. Dan spreken mensen toch gewoon vroeger af? Of zouden er nog zoveel mensen doordeweeks ‘s avonds na het werk bezoek ontvangen ja?

En hier de honden ook altijd om 23.00 nog even laten plassen. Dat zal nu in de tuin gebeuren, maar toen ik nog in een appartementje woonde moest ik toch echt even 100m lopen voor het dichtstbijzijnde grasveldje. Dat zou nu niet meer mogen met de avondklok.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 20:23

Doe ik ook, maar de hond gaat dan in de tuin.
Langs de andere kant, honden rekenen niet in 'zoveel uren tussentijd' maar kunnen gewoon kloklezen >;) .
Of ik hem nu om 22u of om 24u nog een laatste plas laat doen, om 7u wil hij er terug uit. Met een 'ga slapen' brul kan ik het tot 8u rekken maar daarna vind hij het toch echt wel welletjes geweest :') .

Over beroepen die buiten de avondklok uren werken, als die essentieel zijn (zorg, transport etc) mag dat ook gewoon.
Bij mij op het werk houden we voorlopig ook het normale sluitinguur (19u) aan. Werkgeversverklaring erbij en no problemo.
Supermarkten sluiten nu wel bvb om 18.00 maar de leveringen gaan gewoon op gewoonlijke tijden (godsgruwelijk vroeg of laat) door. Transport mag gewoon en die chauffeurs hebben de sleutel van het leverhok.

Een avondklok is echt niet zo rampzalig als het klinkt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 20:32

Onali schreef:
Mijn ouders lieten de honden om 23.00 uur ook altijd nog even plassen en om 7.00 uur werden ze weer uitgelaten.
Persoonlijk vind ik daar dus niks vreemds aan on je hond nog voor je je bed instapt nog even te laten plassen.

Nee, maar als dat niet kan dan ga je gewoon voor 8 en zet je de wekker als het anders te lang duurt ertussen. Maar dan is het iets voor 20 en iets na 4 ipv 23 en 7...

Niks raars, dat wordt ook nergens gezegd alleen als het niet meer mag dan moet je aanpassen.

Edit en qua visite. Ja ik zie enorm veel mensen die meerdere keren per week nog bij elkaar op visite gaan, ja. Na het avond eten ergens langs en daar tijd zitteb

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 20:37

Varekaj schreef:

@Fleur: maar mantelzorgers kunnen wel een attest krijgen van bijvoorbeeld de huisarts van die persoon dat persoon A hulpbehoevend is en persoon B hun zorgverlener. Ofzoiets.

Maar niet alle mantelzorg is perse medisch, mijn oma bijvoorbeeld. Die is 84 en woont alleen, heeft normaal een vrij druk programma met allerlei clubjes maar dat ligt sinds maart stil. Die ziet of spreekt nu bijna niemand. We merken dat haar geheugen sindsdien best rap achteruit gaat en dat dagelijks contact helpt. Mijn moeder gaat daarom heel vaak even langs na het eten of oma eet bij haar, daarvoor moet ze gehaald en gebracht worden. Vaak maken ze dan ook nog een ommetje. Acht uur zou daar heel krap worden.

Toen onze hond pup was, ging ik trouwens om 23.00 nog eruit en rond 5/6 uur weer. Blaas is pas met 7 maanden volgroeid, heb dat best een tijdje volgehouden. Oudere honden redden het ook vaak niet zolang. Nou verwacht ik dat in je eentje de hond uitlaten wel een uitzondering zal worden, dat is namelijk ook supersimpel te controleren. De trimmers mochten ook vrij snel weer open (want wat een onzin was dat ook...).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 20:43

In B zie je nu reclames van honden/katten "we zijn voor het leven, niet alleen een lockdown".

Blijkbaar zijn er aardig wat dieren aangeschaft als excuus "we moeten de hond uitlaten" of "ik ben nou toch thuis". Die moesten deze zomer vaak alweer weg want Lockdown gedaan, geen tijd, teveel gedoe na het werk etc.

Ik kan me vanuit dat standpunt wel inbeelden dat een regering voor honden uitlaten (uitgebreid uitlaten dan, niet even snel plasje in het parkje voor de deur en weer binnen) geen uitzondering wil maken na 20u. Dan heb je alsnog een hoop mensen die "plasje doen" gaan aangrijpen om bij buren/vrienden op wandelafstand op bezoek te gaan en zelfs mensen die daar gewoon een pup voor gaan kopen...

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 20:51

MyWishMax schreef:
Onali schreef:

Nee, maar als dat niet kan dan ga je gewoon voor 8 en zet je de wekker als het anders te lang duurt ertussen. Maar dan is het iets voor 20 en iets na 4 ipv 23 en 7...

Niks raars, dat wordt ook nergens gezegd alleen als het niet meer mag dan moet je aanpassen.

Edit en qua visite. Ja ik zie enorm veel mensen die meerdere keren per week nog bij elkaar op visite gaan, ja. Na het avond eten ergens langs en daar tijd zitteb

Klinkt zo lekker simpel. Maar hoe leg ik aan mijn hond uit dat ie ineens na 12 jaar even een ander ritme moet nemen? We lopen nu 23uur en 8 uur. Dat moet dan 19.30 uur en 4.30 uur worden? En de wandeling om 16 nu moet dan 12.30 worden?
Dan heb je meteen ook een extra probleem. Want ja dan ben ik aan het werk en dan loop ik niet even weg.

Beetje onrealistisch om te denken dat zo'n beest dat ineens even begrijpt.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 20:56

Is het zo dat de avondklok ook zou gelden voor het uitlaten van de hond? Advies was toch als uitzondering ook op straat ( wel alleen)met een aangelijnd dier?