Jeugd/studenten in corona tijd: praattopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

denisesilver

Re: Jeugd/studenten in corona tijd: praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 19:52

Fijn ninaphilo!

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 12:53

Hoe gaat het met iedereen?

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 14:26

Een stageplek zoeken nu lijkt me ook niet evident. Ik snap dat jullie daarmee worstelen en het een hoop stress geeft. Wij nemen nu in tegenstelling tot andere jaren, ook geen stagiairs aan.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 23:55

Mwa, nu mijn stageperiode voorbij is en er dus weer thuisstudie begint merk ik toch dat in daar erg tegenop kijk. Dan heb ik toch weer veel minder sociaal contact waar ik steeds meer behoefte naar heb.
Uiteraard mag je gewoon met 1 iemand per dag afspreken maar mijn goede (en denk wel enige) vriendin heeft helaas bijna nooit tijd (zij werkt fulltime en heeft het altijd druk)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 11:46

f4bjheu schreef:
Hoe gaat het met iedereen?

Hier opzich wel prima. Druk met verwerken van feedback van mn docent....
Ben heel benieuwd, ergens heb ik goede hoop, maar ergens ook totaal niet -O-

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 14:32

Ik ben momenteel druk bezig met het studeren voor mijn examens en merk dat dat heel moeizaam gaat en heel zwaar is.
Enkele dagen geleden een heel heftige paniekaanval gehad, dus gisteren maar weer contact opgenomen met de psychiater die mij enkele jaren geleden ook behandeld heeft. -O- Het voelt als een enorme mislukking

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 15:03

ik heb ook aankomende week tts, echt een en al drama
heb precies 1 college voor 1 vd 4 vakken gekeken. Gaat gewoon niet

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 15:33

Ik ga mee in bovenstaande. Studeren voor de examens lukt voor geen meter. Ik kan me er maar niet aanzetten.
Gelukkig in mijn hoofd wel wat meer ruimte gekregen. Maandag heb ik mijn eerste afspraak met een gedragstherapeut...

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 15:41

CalipsoLover schreef:
Ik ga mee in bovenstaande. Studeren voor de examens lukt voor geen meter. Ik kan me er maar niet aanzetten.
Gelukkig in mijn hoofd wel wat meer ruimte gekregen. Maandag heb ik mijn eerste afspraak met een gedragstherapeut...

Ben blij dat ik niet de enigste ben die dit ervaart.
Succes met je afspraak maandag!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 15:44

Hier gaat het slecht, vandaar dat ik al een tijd niet gereageerd heb. Het lijkt net alsof er niet genoeg ruimte in mijn hoofd is om Bokt bij te houden. Mentaal is nu prut, fysiek (want chiropractors dicht) en emotioneel al helemaal. Ik wil jullie iig weer veel,sterkte wensen de komende tijd! Hou vol! Ik hoop hier weer mee te praten als mijn hoofd wat rustiger is :)

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 17:34

Kimmie25501 schreef:
Hier gaat het slecht, vandaar dat ik al een tijd niet gereageerd heb. Het lijkt net alsof er niet genoeg ruimte in mijn hoofd is om Bokt bij te houden. Mentaal is nu prut, fysiek (want chiropractors dicht) en emotioneel al helemaal. Ik wil jullie iig weer veel,sterkte wensen de komende tijd! Hou vol! Ik hoop hier weer mee te praten als mijn hoofd wat rustiger is :)

Hele dikke knuffel, als je je hart even wil luchten staat mijn pb altijd open. :knuffel:

ninaphilo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 18:31

Luca, laat het echt niet voelen als een mislukking! Het ís gewoon zwaar en het is enorm logisch als je er nu (flink) doorheen zit. Super goed dat je hulp zoekt, jij ook Calipso. :knuffel:

Ik moet t/m de eerste week van februari dus mijn minor nog afmaken en een herkansing van mijn vorige minor maken. Gaat pittig worden, dus ik moet wel echt even flink aan de slag. Lukt nog niet helemaal.. Ik hoop morgen echt de focus te kunnen krijgen om even goed er voor te gaan zitten. Ik merk echt dat ik de spanningsboog van een goudvis heb en vermijdingsgedrag vertoon. Mijn kamer is bijna opgeruimd en de keuken/eetkamer is gestofzogen (is dat een woord?) :+ . Wel productief, maar op de verkeerde plekken.

Summerfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 19:23

Wat vervelend om te horen dat het bij zoveel van jullie niet lekker gaat momenteel. Heel veel sterkte en denk om jezelf :knuffel:
Ik ben een week voor de kerst positief getest op corona en heb er gelukkig niet zoveel last van gehad, maar vond het toch even best pittig, vooral mentaal. Kon me moeilijk aan m’n werk toezetten, dus maar 1 van mijn docenten gemaild dat ik niks zou inleveren voor de eerste deadline van mijn paper en ze reageerde gelukkig heel begripvol. Tweede deadline is volgende week en ik heb nog niet zoveel + een tentamen, dus moet echt ff aan de bak |o

Ik moet me voor 15 Januari ook inschrijven voor de nieuwe studie die ik op het oog heb (decentrale selectie dus daarom zo vroeg). Vind dat wel heel raar eigenlijk, zeker in deze tijd :x

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 19:43

Ik vind het oprecht heel sneu voor alle jonge mensen die nu maar liefst een jaar van hun leven hebben moeten "missen" door Corona. Niet meegeteld al de jongeren die zich afgelopen zomer vooral NIET hielden aan de Corona-regels en feest vierden, uit gingen en lekker op vakantie het feesten waren. Waardoor we nu weer met de gebakken peren zitten.

Ik kan me eerlijk gezegd best enorm ergeren aan dat geklaag.
Het probleem zit hem vooral in een generatie jongeren die (gemiddeld genomen) nooit tegenslag hebben gehad, opgevoed door curling ouders en moet dan wel even terugdenken aan mijn onlangs aan Corona overleden altijd even vrolijke moeder die 5 jaar van haar leven heeft moeten missen door de tweede wereld oorlog, haar vader moest missen, bloembollen te eten had.
Goed om even alles in perspectief te zien. Misschien helpt dat een beetje.
Er is licht aan het einde van de tunnel, Corona gaat weer voorbij. Het doet "au" maar nog even doorbijten. De tweede wereldoorlog was veel gruwelijker voor heel veel mensen. Die generatie heeft Nederland wel tot een welvarend land gemaakt. Waar hebben we het dan over?

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 20:02

Babootje: als je je er zo aan ergert, waarom open je en lees je dit topic dan?
Je maakt een hoop veronderstellingen zoals dat "het probleem ligt bij een generatie jongeren opgegroeid zonder tegenslag en die opgevoed zijn door curling ouders".
Echt niet alle jongeren zijn opgegroeid zonder tegenslag, in tegendeel. En dat er mensen zijn die de oorlog meegemaakt hebben, ja dat is helaas zo. Maar dat wil niet zeggen dat anderen andere situaties niet moeilijk, stressvol of pijnlijk kunnen vinden.
Jongeren doen o.a. in dit topic net iets heel goeds en gezond: hun zorgen uitspreken, steun zoeken en geven aan elkaar, op een coronaveilige manier. Je zorgen kunnen delen heb je net nodig om om te kunnen gaan met je gevoelens, te zorgen dat je je staande kan houden. Het is niet "omdat andere mensen ergere dingen meegemaakt hebben" dat je niet mag delen waar je mee zit.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 20:04

Babootje, "Het doet even 'au'" is toch geen manier om een serieus gesprek te hebben met iemand boven de 4?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 20:08

Shadow0 schreef:
Babootje, "Het doet even 'au'" is toch geen manier om een serieus gesprek te hebben met iemand boven de 4?

Pleister erop en gaan. :)

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 20:16

Babootje schreef:
Pleister erop een gaan. :)

Of 'de generatie jongeren' gaat denken: we worden niet serieus genomen en mogen deze gevoelens / gedachten niet hebben.
Je gevoelens kies je niet en mogen er gewoon zijn. Wat je er vervolgens mee doet is iets anders. Je gevoelens uitspreken en steun zoeken is een prima manier om met gevoelens om te gaan.
Tuurlijk mag je je daaraan storen, maar dat is jou gevoel waar jij iets mee kan gaan doen i.p.v. het neer te leggen bij 'de generatie jongeren'.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 20:18

pateeke schreef:
Babootje: als je je er zo aan ergert, waarom open je en lees je dit topic dan?
Je maakt een hoop veronderstellingen zoals dat "het probleem ligt bij een generatie jongeren opgegroeid zonder tegenslag en die opgevoed zijn door curling ouders".
Echt niet alle jongeren zijn opgegroeid zonder tegenslag, in tegendeel. En dat er mensen zijn die de oorlog meegemaakt hebben, ja dat is helaas zo. Maar dat wil niet zeggen dat anderen andere situaties niet moeilijk, stressvol of pijnlijk kunnen vinden.
Jongeren doen o.a. in dit topic net iets heel goeds en gezond: hun zorgen uitspreken, steun zoeken en geven aan elkaar, op een coronaveilige manier. Je zorgen kunnen delen heb je net nodig om om te kunnen gaan met je gevoelens, te zorgen dat je je staande kan houden. Het is niet "omdat andere mensen ergere dingen meegemaakt hebben" dat je niet mag delen waar je mee zit.

ik zeg niet dat ik het niet goed vind dat de jongeren het er hier over hebben. Maar ik lees en hoor om mij heen wel een enorme klaagzang van jongeren die vinden dat ze het allemaal zo vreselijk hebben. Omdat ze hun examenfeestje missen. Of niet uit kunnen gaan. Er geen festivals zijn. En ja ik generaliseer wel. Natuurlijk zijn er die tussen wal en schip vallen en dat vind ik ook best erg voor ze. Daarnaast zitten er ook veel ouderen niet alleen in verzorgingshuizen maar ook gewoon thuis die geen mens meer zien. Want die zijn terecht bang voor hun leven. De jongeren hoeven dat in het algemeen niet te zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 20:19

pateeke schreef:
Of 'de generatie jongeren' gaat denken: we worden niet serieus genomen en mogen deze gevoelens / gedachten niet hebben.
Je gevoelens kies je niet en mogen er gewoon zijn. Wat je er vervolgens mee doet is iets anders. Je gevoelens uitspreken en steun zoeken is een prima manier om met gevoelens om te gaan.
Tuurlijk mag je je daaraan storen, maar dat is jou gevoel waar jij iets mee kan gaan doen i.p.v. het neer te leggen bij 'de generatie jongeren'.

Ik denk dat het voor een heleboel jongeren goed is en ook zou helpen om alles in een groter perspectief te plaatsen.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 20:36

Babootje schreef:
pateeke schreef:

Ik denk dat het voor een heleboel jongeren goed is en ook zou helpen om alles in een groter perspectief te plaatsen.

De coronacrisis en de impact daarvan is iets reëels voor ieder van ons, voor de jongeren en brengt veel stress, onzekerheid, angst,... met zich mee voor heel veel mensen. Dan kan je wel zeggen 'maar toen was er de oorlog dat was veel erger', maar je kan je dat denk ik niet inbeelden en de impact er ook niet van voorstellen als je het niet meegemaakt hebt. Bovendien maakt dat de impact van de coronacrisis niet minder ernstig.
We kunnen ook blij zijn dat een deel mensen nooit zulke ingrijpende, traumatische ervaringen heeft en zich vooral zorgen maakt om bv een examenfeestje dat niet doorgaat.

Love_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 20:44

Wat vervelend dat het met heel veel studenten niet zo goed gaat. Ik ben een eerstejaars student en gelukkig gaat het mij best goed maar ik kan mij onwijs goed voorstellen dat het voor veel mensen lastig is. Ik ben gezegend met een fijn gezin, een stabiele financiële situatie etc.

Ik denk dat heel veel studenten dingen best in groter perspectief plaatsen. Ik merk in mijn omgeving dat veel studenten zich er echt aan houden maar slechte wifi, huisgenoten, een omgeving in de stress en weinig mogelijkheden om te ontladen dat eist zijn tol. Bovendien hebben heel veel studenten echt wel al dingen meegemaakt. Niet een oorlog maar psychische klachten, mantelzorger, financiële zorgen, ziekte, iedereen maakt dingen mee. Ik vind persoonlijk dat je daar slecht over kan oordelen aangezien je niet de situatie kent.
Studeren is alleen al erg stressvol zonder corona.

Ik wil iedereen sterkte en succes wensen. Hou vol!

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 21:07

Babootje ik denk dat het nuttig is om hier verder niet meer te reageren en evt een ander topic te openen als je deze discussie wil hebben.

Wat ik wel nog even wil mee geven
1. Het is kortzichtig om te denken dat het alleen om het missen van feesten gaat. In de praktijk is het zo dat het meerendeel van de studenten nu hele dagen (niet 9-5) achter hun laptop op een klein kamertje zitten. Studie gaat stroef omdat je op studies vaak geen of weinig medestudenten kent, en je spreekt in principe ook niemand anders (wat bijvoorbeeld niet zo is met collega's). Ook een deel van de studie passief opletten (colleges kijken), wat via een scherm veel meer vergt en veel meer tijd kost.
Daarnaast is het zo dat niet elk huis een goede sfeer heeft, er ook veel frictie is tussen huisgenoten waarvan een deel het wel serieus neemt en de ander niet (en nee, je kan daar niet echt consequenties aan verbinden). Door de stad lopen is op een mooie dag als vandaag ook heel erg druk.
2. naast corona is studeren een uitdaging an sich. Vakken zijn moeilijk en de druk ligt ontzettend veel hoger dan jaren geleden. Niet alleen door de afschaffing van het leenstelsel waardoor een jaar extra snel meer dan 15000eu extra schuld oplevert, maar ook omdat de eisen door uni en overheid hoger zijn gelegd door verkorting van de programma's. Ik ken werkelijk niemand die standaard bij loopt, laat staan met alle vakken (en ja dat geld ook voor de gemotiveerde honours studenten)
3. praten over gevoelens is juist goed, voor ons is dit een fijne uitlaatklep. Al zou dit topic gaan over te hard gekookte eieren, als wij het hier over willen hebben en elke keer als we een hard gekookt ei op ons bord hebben, even willen "klagen" dan is dat prima. Besef ook dat jij op dit moment ook gewoon je frustraties uit.
4. Het is echt precies niet relevant of iemand het eens is met hoe iemand zich voelt. Je hebt geen idee hoe deze persoon werkt, wat voor andere factoren mee spelen. Belangrijker; dat is geen vraag. Als iemand verdrietig is kan je het prima zelf overdreven oid vinden, maar dat betekend niet dat diegene zich niet legitiem/oprecht zo voelt.

Studenten hebben een behoorlijk slechte reputatie en worden vaak gedupeerd. De frustraties die daarbij horen spelen hierin ook mee. Ik zie om me heen dat veel studenten die echt heel erg goed hun best doen om zo corona-veilig mogelijk te werken hier echt heel erg aan onder door gaan. Betekent niet dat anderen het niet ook zwaar hebben, dat de ene student het zwaarder heeft dan de ander en dat sommige er een potje van maken.

Ik hoop dat u ons gewoon met rust laat zodat wij weer verder kunnen.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 21:16

Ik snap niet zo goed waarom iedereen het zwaar mag hebben, behalve de jongeren? Ik heb ook een beetje het gevoel dat je de generalisatie doortrekt dat alle jongeren zich afgelopen zomer niet gehouden hebben aan de regels. Dat op zichzelf is natuurlijk al kul :) Dankzij al die jongelui die per se hun examenfeestje moesten vieren, zitten wij (de overgrote groep jongeren) nog steeds thuis. Denk je niet dat wij hen dat niet kwalijk nemen? Ik moet nu afstuderen en solliciteren van een afstand, met crappy wifi (bidden dus dat mijn verbinding standhoud tijdens mij verdediging) zonder dat ik íemand in het echt kan zien of spreken. Om nog maar niet te spreken over het gebrek aan banen om op te solliciteren.

En vergeet niet dat de meeste studenten sinds maart 24/7 op 12m^2 leven. Dus koken, eten, slapen, ontspannen, socializen EN werken in dezelfde ruimte. Dat is voor niemand gezond. En ja, iedereen is er klaar mee, en iedereen wil weer terug naar kantoor etc. Maar is het daarom erg dat er hier een topic loopt waar wij, jongeren, onder elkaar even kunnen zeuren en klagen voordat we weer doorgaan met het huidige coronaleven?

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 21:17

f4bjheu schreef:
Babootje ik denk dat het nuttig is om hier verder niet meer te reageren en evt een ander topic te openen als je deze discussie wil hebben.

Wat ik wel nog even wil mee geven
1. Het is kortzichtig om te denken dat het alleen om het missen van feesten gaat. In de praktijk is het zo dat het meerendeel van de studenten nu hele dagen (niet 9-5) achter hun laptop op een klein kamertje zitten. Studie gaat stroef omdat je op studies vaak geen of weinig medestudenten kent, en je spreekt in principe ook niemand anders (wat bijvoorbeeld niet zo is met collega's). Ook een deel van de studie passief opletten (colleges kijken), wat via een scherm veel meer vergt en veel meer tijd kost.
Daarnaast is het zo dat niet elk huis een goede sfeer heeft, er ook veel frictie is tussen huisgenoten waarvan een deel het wel serieus neemt en de ander niet (en nee, je kan daar niet echt consequenties aan verbinden). Door de stad lopen is op een mooie dag als vandaag ook heel erg druk.
2. naast corona is studeren een uitdaging an sich. Vakken zijn moeilijk en de druk ligt ontzettend veel hoger dan jaren geleden. Niet alleen door de afschaffing van het leenstelsel waardoor een jaar extra snel meer dan 15000eu extra schuld oplevert, maar ook omdat de eisen door uni en overheid hoger zijn gelegd door verkorting van de programma's. Ik ken werkelijk niemand die standaard bij loopt, laat staan met alle vakken (en ja dat geld ook voor de gemotiveerde honours studenten)
3. praten over gevoelens is juist goed, voor ons is dit een fijne uitlaatklep. Al zou dit topic gaan over te hard gekookte eieren, als wij het hier over willen hebben en elke keer als we een hard gekookt ei op ons bord hebben, even willen "klagen" dan is dat prima. Besef ook dat jij op dit moment ook gewoon je frustraties uit.
4. Het is echt precies niet relevant of iemand het eens is met hoe iemand zich voelt. Je hebt geen idee hoe deze persoon werkt, wat voor andere factoren mee spelen. Belangrijker; dat is geen vraag. Als iemand verdrietig is kan je het prima zelf overdreven oid vinden, maar dat betekend niet dat diegene zich niet legitiem/oprecht zo voelt.

Studenten hebben een behoorlijk slechte reputatie en worden vaak gedupeerd. De frustraties die daarbij horen spelen hierin ook mee. Ik zie om me heen dat veel studenten die echt heel erg goed hun best doen om zo corona-veilig mogelijk te werken hier echt heel erg aan onder door gaan. Betekent niet dat anderen het niet ook zwaar hebben, dat de ene student het zwaarder heeft dan de ander en dat sommige er een potje van maken.

Ik hoop dat u ons gewoon met rust laat zodat wij weer verder kunnen.

_/-\o_

Hier wil ik ook nog even bij toevoegen dat het niet is omdat je 'maar' 18 bent dat je nog niets hebt meegemaakt.