Kaatastrof schreef:Gesprek gehad met psychiater, impulscontrole en reguliere dokter. Ging goed bij de psychiater, had hem mijn boekje getoond met o.a. wat huiswerk in die hij mij gegeven netjes in verwerkt. Daar was hij blij mee. We gaan stoppen met de Depakine in verband mijn langdurige menstruatie en ik persoonlijk het nut er niet zo zeer van in zie. Wel nieuwsgierig of ik effectief (meer) manisch wordt zonder dan. Impulscontrole ging redelijk goed, besproken hoe spanning bij mij gemerkt kan worden en een heel beetje geboxt. Wat huiswerk gekregen ook ivm spanning. Verder ook al gekeken naar wat spanning mogelijks afdrijft (op een gezonde) wijze en er zijn een paar zaken waar hier zeker mee geëxperimenteerd kan worden.
Wat een leuke dokter: boxen tijdens het consult!
Is een prima methode om spanning af te laten vloeien - hollen kan (afhankelijk van de situatie) ook prima.
En er zijn nog honderden manieren...
Citaat:
Alleen kreeg ik gisteren ook spanning.. En die bouwde op. En ik dacht; 'Die gaat wel over, het is me de voorbije dagen ook gelukt'. Maar dan staat er een verplegingsteam die je minder bevalt, dus durf je geen medicatie vragen. Eigenlijk waren dit mijn spanningen van de dag;
- Teleurstellend telefoongesprek Jette
- Teleurstellend doktersgesprek/onderzoek met teleurstellend medicatievoorschrift (en verpleging die mij dus niet verder kan helpen terwijl ik me k*t voel)
- Man die heel luid stomme muziek loopt te draaien in de eetzaal terwijl ik probeer te bellen, duidelijk gevraagd of het stiller kon maar misschien 1% stiller gezet, stopte ook niet met draaien terwijl wij daar duidelijk wat aan het kijken waren
En al die dingen, die lijken niets. Die lijken banaal. Maar mijn emmertje begint dan vol te lopen. Vergelijk het met een schrikkerig paard. Daar een vliegend plastic zakje, daar een bokkende koe, ... Op een gegeven moment raakt dat emmertje vol en 'ontploft' het dan op een gegeven moment. In dit geval is het een 'shutdown' paard. Je ziet er eigenlijk niets aan maar van binnen is er juist veel gaande. Zo ben ik.
Goed om te weten.
Niet te vaak denken dat het vanzelf wel overwaait, meteen goed voor jezelf zorgen.
Enne: niet zo streng zijn voor jezelf, he!

Twee teleurstellingen plus nare geluiden - niets te 'dat is banaal'...!!!!
(Ik snap best dat je zou willen dat het je niets deed, maar helaas etc etc .)
Citaat:
Samen vormen die banale dingen 'het einde van de wereld'. En dan grijp ik naar zelfdestructie. Zo ook gisteren. De details bespaar ik maar ik werd er zelf een beetje misselijk van en ik kan best wat hebben ivm opleiding. En zo goed bezig.. ik denk dat als ik dat tegen de psychiater zeg die ik gisteren zo rustig gesproken heb bijna op zijn gat valt bij wijze van spreken. Kans is wel groot dat ik dit weekend naar huis mag voor een dag.

...een vakman zal wel vaker mensen mee hebben gemaakt die 'als het emmertje vol is', ontploffen.
De kunst is het emmertje leeg/bijna leeg te houden.
Wat mij trof: geluid.
(Letterlijk.
)
Voor sommige mensen is geluid moeilijk/ bijna niet te filteren. (Oorzaken kunnen zijn de aanwezigheid van het Moro reflex, en een "hoge spanning" in de nervus vagus - in beide gevallen gaat het om een zichzelf versterkend proces: het is dus zaak om direct naar de koptelefoon te grijpen oid, want langere blootstelling geeft alleen maar meer stress wat maakt dat je zintuigen nog veel meer wagenwijd open gaan staan, het geluid nog genadelozer binnenkomt etc etc.)
Er kunnen meerdere oorzaken zijn, aan deze twee is veel te doen, maar tot die tijd (dat de oorzaak is aangepakt) zijn maatregelen geboden.
Citaat:
Enfin, dan toch nog een positief nieuwtje; ze zeurden altijd dat ik alleen op mijn kamer tekende en mezelf dus isoleerde. Ik zei dat er geen goede tafel is in de leefruimte om op te tekenen. Dus dat hebben ze gisteren voor mij geregeld. Ik heb dus nu mijn eigen werk/studie hoekje daar zeg maar. Ik mis de rust van mijn kamer nu al maarja koptelefoon op en lekker luid muziek draaien en dan komt veel goed.
Prima!
Maar let wel op jezelf. Ik snap dat ze niet willen dat je je isoleert.
Maar overprikkeling is het ook niet. (En mensen met een Moro reflex worden in dit aspect vaak raar bejegend. Rust is dan keihard nodig.)