[pol] Is het Coronavirus er?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Is het Coronavirus er?

Ja
1023 (81%)
Ja, maar het is vergelijkbaar met griep
210 (16%)
Nee, ik geloof virus waanzin/waarheid
15 (1%)

Totaal aantal stemmen: 1248

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 12:27

candalisa schreef:
Voor jou blijkbaar ook moeilijk te begrijpen dat niet alles om Corona draait dat hebben mensen met tunnelvisie vaker last van en voor jeuk zijn er zalfjes op de markt %)

Voor jou blijkbaar ook moeilijk te begrijpen dat er méér aan de hand is dan alleen een griepje.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 12:30

Laatst bijgewerkt door Mondy op 16-10-20 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht na overleg aangepast

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 12:37

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 12:39

Blue_Eyes schreef:

Ach joh. Ondertussen wordt me steeds meer duidelijk dat de mensen die het hardste bleren dat de zorg het oh zo zwaar heeft en dat de regering oh zo slecht voor ze is, ook de groep is die de meeste schijt heeft aan de maatregelen waar je de zorg echt mee helpt.

Ik TEM op de persoonlijke aanval en verder is de foeiknop ideaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 12:41

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 12:49

@Carol_Beer: Ja, zo kun je overal wel vraagtekens bij zetten :') Dat wordt allemaal uit en te na gecontroleerd, maar goed, zo je wilt.

Wat zou er het doel van zijn om die gegevens te falsifiëren? Deze stonden al in 2019 online, dus vóór de coronacrisis, dus daar heeft het niet mee te maken.

En dus:
Het is duidelijk door wie en met welk doel deze begroting geschreven is en en plein public gepresenteerd is. Er is uitgebreid over gesproken in de Eerste en Tweede Kamer.
De informatie is zeer uitgebreid uitgewerkt en verduidelijkt met grafieken en andere afbeeldingen.
De taal is weliswaar wat ambtelijk, maar bevat geen vreemde taal- of spelfouten.
Losse onderdelen van deze begroting zijn redelijk simpel te controleren.
De informatie wordt onbevooroordeeld gepresenteerd en is vrij van advertenties.

Allemaal wetenschappelijke kenmerken van een betrouwbaar verhaal. Geloof me, serieus wetenschappelijk onderzoek doen vereist meer dan YouTubefilmpjes kijken en naar dansleraren luisteren die toevallig een grote bek hebben.
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 15-10-20 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 13:03

candalisa schreef:
De kans op sterfte (mortaliteit) bij corona is: 0,13!!! (Cijfer WHO begin okt).
Kans op sterfte bij griep (influenza): 0,16.

De who geeft geen mortaliteit van 0.13 bij covid19. Er is een schatting gemaakt van 10% besmetting van de wereldbevolking en er is een geregistreerde sterfte van 140 per miljoen inwoners wereldwijd (op 1 oktober was dat 131). Bij 10% besmetting betekent dat 140 geregistreerde doden per 100.000 inwoners, dat is 0.14%. Maar je vergelijkt dan twee verschillende type cijfers, namelijk geregistreerd en geschat.

De who schat de mortaliteit nu op 0.64%. Dat is 4x zo hoog als de door jou genoemde mortaliteit voor influenza. De huidige case fatality rate is wereldwijd 2.9%. Dat is het aantal geregistreerde besmettingen vergeleken met de geregistreerde sterfte. Dus nog eens ruim 4x zo hoog als de mortaliteit van de who.

secricible

Re: [pol] Is het Coronavirus er?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 13:06

Het was gewoon een blinde copy paste van facebook mizora, dus ik betwijfel of ze er boodschap aan heeft.

Maar het is wel een mooie illustratie hoe je ook met bekende cijfers creatief kan zijn om toch te doen alsof je gelijk hebt.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 13:09

Carol_Beer schreef:
Het is gewoon bekend dat er werd (of wordt) bezuinigd en dat blijkt maar weer als je ziet hoe weinig het zorgpersoneel wordt onderbetaalt

Hoe weinig het zorgpersoneel wordt onderbetaald.... :=
Toe maar zeg, dat is weer iets nieuw :')

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 15:14

Ninx schreef:
Mmm, ik denk eerder dit "never waste a good crisis".

Ofwel: uitstekende timing om zaken uit te rollen mondiaal die je er anders niet zomaar doorheen geramd krijgt.

Citaat:
Alleen nog maar digitale geldstromen.
Al het contant geld afschaffen. Op die manier kun je uitgaven reguleren.

Je slaat de spijker op z'n kop _/-\o_ Maar helaas hebben weinig mensen dit door...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 15:26

Carol_Beer schreef:
Blue_Eyes schreef:

En wie zegt dat er niet gerotzooit word met die cijfers?
Op een magische wijze vind de meerderheid van nederland toch echt dat er meer geld naar de zorgpersoneel moet, wat ook volledig terecht is, die mensen werken keihard

Ik ben de laatste die zal zeggen dat ik niet meer wil verdienen want ik werk ook in de zorg :D Maar er komen elk jaar miljarden bij, maar helaas wordt de zorg ook elk jaar duurder.
Bezuinigd wordt er zeker niet, maar het moet wel omdat de kosten de pan uitrijzen.

Gerotzooid met de cijfers... ja het zou kunnen, ware het niet dat die cijfers niet door een persoon worden vastgesteld dus er dan ook nog een hele rekenkundig commissie in het het complot zou zitten?

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 17:40

Moderatoropmerking:
deze post is weggehaald omdat hij niet voldoet aan de boktregels

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 17:48

vivana schreef:
Moderatoropmerking:
quote verwijderd

Nadat dit als grootste schandaal tegen de mensheid werd weggezet, ben ik afgehaakt. Dat je het je mond uit krijgt. Gad-ver-damme.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 18:04

vivana schreef:
Moderatoropmerking:
quote verwijderd

Ongetwijfeld msg het, als je verteld wat er te zien is en context geeft.
Blind linkjes plempen mag iig niet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 18:24

Carol_Beer schreef:
secricible schreef:
het kabinet besteed ieder jaar meer geld aan zorg dan het jaar ervoor.

blijf maar doordromen schaapje, dan kom je erwel!
Het is gewoon bekend dat er werd (of wordt) bezuinigd en dat blijkt maar weer als je ziet hoe weinig het zorgpersoneel wordt onderbetaalt, niet. normaal. gewoon :=

Doordrammen schaapje? Joh ga op facebook en instagram Wcengel in de kont kruipen, hij kan nog wel wat van deze blinde schapen gebruiken.
Ik weet niet of jij een bepaalde beperking hebt maar jouw reacties zijn gewoon schandalig grof. Iedereen heeft recht op zijn mening maar soms zou een doos tape handig zijn.
En de zorg word niet onderbetaald , snap echt niet hoe jij hierbij komt.

Iemand die net van de opleiding afkomt, hbo v verdient 2400 bruto zonder de toeslagen. En elk jaar komt er een stap bij, mbo verpleegkundige met ervaring zit door ook op. Er zijn wel verschillen in instellingen, de een betaald beter dan de ander maar alle verpleegkundigen die van de opleiding komen , hbo dan, hebben binnen twee maanden een baan.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 15-10-20 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-20 18:28

Bedankt voor jullie onderbouwing van mijn vorige post over de patiënt die van de IC is vervoert, erg duidelijk.

Wellicht kunnen we bepaalde personen beter negeren, als je terug zoekt in posts zie je dat het waarschijnlijk gewoon een troll is. En hoe meer je de troll voert (reageert), hoe vaker 'ie terug komt.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 18:30

Nou, ik denk dat nachtdiensten in de zorg altijd onderbetaald worden. Wat een k*t werktijden zijn dat..
Verder kan ik me echt verbazen hoe stupide mensen kunnen zijn. En helaas nog stemrecht hebben ook.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 18:32

candalisa schreef:
Winter 2018 / 2019, aantal doden griepepidemie (14 weken): 3124
Winter 2017/ 2018, aantal doden griepepidemie (18 weken): 8885
Winter 2016/ 2017, aantal doden griepepidemie (12 weken): 8890
Winter 2015/ 2016: aantal doden griepepidemie (11 weken): 6085
Winter 2014/ 2015, aantal doden griepepidemie (21 weken): 8600

Dit is de oversterfte tijdens de periode van week 40 t/m week 20 (met uitzondering van de winter van 2014/2015), niet het aantal doden tijdens de griepepidemie (grappig dat de winter van 2013/2014 weggelaten werd, die staat namelijk in het gewone overzicht. Al snap ik wel waarom. Het uitgebreidere overzicht vanaf 2010 voegt ook nog wat extra's toe):

De werkelijke oversterfte tijdens de griepepidemieën is als volgt aangeleverd door het cvb:

Winter 2018/2019: oversterfte griepepidemie (14 weken): 2.894
Winter 2017/2018: oversterfte griepepidemie (18 weken): 9.444
Winter 2016/2017: oversterfte griepepidemie (12 weken): 8.600
Winter 2015/2016: oversterfte griepepidemie (11 weken): 3.900
Winter 2014/2015: oversterfte griepepidemie (21 weken): 8.600
Winter 2013/2014: oversterfte griepepidemie (4 weken): 0
Winter 2012/2013: oversterfte griepepidemie (x weken): 6.300
Winter 2011/2012: oversterfte griepepidemie (x weken): 600
Winter 2010/2011: oversterfte griepepidemie (x weken): 400

Afbeelding

Ik heb eens naar de cijfers van het cvb gekeken (van 1995 w40 t/m 2020 w20) en wat blijkt, voor afgelopen winter (w40-w20, dus inclusief de eerste covid19 golf) is er nog niet eerder een piek van meer dan 10.000 oversterfte geweest.

Dit is trouwens de complete wintersterfte, dus dan zie je ook een duidelijke piek.
Afbeelding

Gebruik je dezelfde verwachte sterfte (=werkelijke sterfte - cvb oversterfte) van de winter van 2018-2019 voor de winter 2019-2020, zijnde 95.079 doden. Dan blijkt de oversterfte van 2019-2020 13.835 doden te betreffen. Ruim 50% meer dan de horrorgriepwinter van 2017/2018.

Edit, de bronnen:
https://www.volksgezondheidenzorg.info/ ... -influenza
https://www.rivm.nl/monitoring-sterftecijfers-nederland
https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/ ... romstatweb

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-20 18:37

Oké waar ik nu wel benieuwd naar ben, praat deze noob even bij... 2013/2014 0? Hoe dan?

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 18:40

bigone schreef:
Doordrammen schaapje? Joh ga op facebook en instagram Wcengel in de kont kruipen, hij kan nog wel wat van deze blinde schapen gebruiken.
Ik weet niet of jij een bepaalde beperking hebt maar jouw reacties zijn gewoon schandalig grof. Iedereen heeft recht op zijn mening maar soms zou een doos tape handig zijn.
En de zorg word niet onderbetaald , snap echt niet hoe jij hierbij komt.

Iemand die net van de opleiding afkomt, hbo v verdient 2400 bruto zonder de toeslagen. En elk jaar komt er een stap bij, mbo verpleegkundige met ervaring zit door ook op. Er zijn wel verschillen in instellingen, de een betaald beter dan de ander maar alle verpleegkundigen die van de opleiding komen , hbo dan, hebben binnen twee maanden een baan.

Hoe kom je er bij dat k zo'n willem engel fangurl ben? Alleen omdat ik niet de mainstream media volg en alles met n korrel zout neem wil nog niet zeggen dat k een complootgekkie ben of hoe je me ook wil noemen babe

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 18:44

xSCWx schreef:
Oké waar ik nu wel benieuwd naar ben, praat deze noob even bij... 2013/2014 0? Hoe dan?

Geen oversterfte geregistreerd tijdens de 4 weken griepepidemie. Dat betekent overigens niet per se dat er geen oversterfte was gedurende de gehele winter, maar tijdens die 4 weken niet. De sterfte was sowieso redelijk laag die winter, het was voor het laatst zo laag geweest in 2006.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 18:52

xSCWx schreef:

Goede vraag - nou het antwoord nog...

Ik vermoed dat het een optelsom is geweest van:
- het griepvaccin wordt door de wereldwijde 'griepwatchers' in de gaten gehouden en men maakt een 'educated guess' welke virussen onze kant op komen en dus in de injectie van dit jaar moeten
- denkbaar was de educated guess zowel correct, als had het betrekking op een virusvariant die we al goed kenden
- en mogelijk werkte het weer ook mee.
(De laatste keer dat ik griep kreeg was nadat ik twee weken lang tien kilometer per dag pal tegen de koude oostenwind in fietste.)

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 18:55

SVRL schreef:
Wij zijn echt geen uitzondering. In het Brusselse zijn in de grote ziekenhuizen de helft van de bedden bezet door covid ptn, in de kleine ziekenhuizen lopen ze over. Daarnaast is het echt niet zo simpel als zorg voor meer personeel, geld en middelen. Een gewone verpleegkundige kan niet van de ene dag voor een intensieve zorgen pt zorgen. Monitors en andere toestellen kosten meer als een modale auto, die koop je niet aan om dan

Wij hebben gans de zomer 8 bedden voorbehouden voor covid en hadden 4 bedden médium care ingenomen voor de post operatieve observaties. Nu we terug cohort moeten doen, moet médium care gesloten worden en houden we van de 18 intensieve bedden maar 10 open voor gewone zorg. Voorlopig zijn er 6 voorzien voor covid en 2 reserve, 1 voor interne reanimatie, 1 voor een spoedopname. Die 10 gewone bedden liggen vol, wij kunnen geen post OK's meer opnemen en alle stabiele spoedptn die intensieve zorg nodig hebben, moeten naar een ander ziekenhuis.

Noodhospitalen en noodbedden waren trouwens een hel. Je hebt gewoon niet genoeg geschoold personeel, dus moet je beroep doen op gewone verpleegkundigen, die nog nooit een full beademde pt verzorgd hebben. Heel stressvol voor die mensen en voor ons. En dan zwijg ik nog over de fouten die door gebrek aan kennis gemaakt zijn.
[/quote]

Dat zijn eigenlijk heel weinig bedden dus!
Dank voor de uitleg, dat geeft weer extra kijk op alles..!

Wat ik helaas ook hoor van een oncoloog in een groot ziekenhuis. Dat hij geen patiënten in mag plannen maar dat hij ook (nog) niet nodig is op andere afdelingen. Hij zit nu dus thuis. Dat is mega tegenstrijdig, en heel vreemd..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 12:20

Mariposa11 schreef:
Wat ik helaas ook hoor van een oncoloog in een groot ziekenhuis. Dat hij geen patiënten in mag plannen maar dat hij ook (nog) niet nodig is op andere afdelingen. Hij zit nu dus thuis. Dat is mega tegenstrijdig, en heel vreemd..

Ik begrijp je niet.

Veel artsen (en noem maar op aan verzorgenden en verpleegkundigen) hebben post traumatisch stress opgelopen dit voorjaar;
dat ivm de uitgestelde zorg er niets van vakantie terecht kwam;
we weten dat de 2e golf er aan komt rollen -

vind ik het verstandig om geen planbare zorg te plannen
en mensen wat rust te gunnen - volgende maand 'kan het weer gekkenhuis zijn'.

(Voor alle duidelijkheid : ik vind het afschuwelijk om geen planbare zorg in te kunnen plannen - maar dit is helaas de realiteit van 2020.)
(Was het maar een hoax, dat corona...)

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 13:12

Nee hij wil werken, hij mag geen patiënten in plannen want de zorg moet afgeschaald van bovenaf en hij mag niet bij springen op andere afdeling. Hij zit thuis omdat de zorg afgeschaald moet worden en mag geen patiënten helpen terwijl het gewoon kan..