Corrigerende tik

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Corrigerende tik

Poll eindigt op

1. Een corrigerende tik zo nu en dan kan best, als het kind agressief word
59 (13%)
2. Een corrigerende tik zo nu en dan kan best, als het kind brutaal word
133 (31%)
3. Een corrigerende tik kan niet.
233 (54%)

Totaal aantal stemmen: 425

Magrathea

Re: Corrigerende tik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 18:10

Ok joe, ik ga ontstippen, dat hele framen als een tik(!!) als slaan en fysiek geweld blijf ik niet mee bezig.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 18:20

meggiemeg schreef:
Meen je dat dromertje2? Geven ze dan een tik terug?

Die paar keer dat ik uit onmacht een tik gaf wel ja. Maar dan is iedereen al in het standje rood en komt er niets meer binnen. Daarom zetten wij in op het niet zo cer laten komen en het aanleren van wat hij wel kan doen als hij boos is.
In straf staan, hoek staan, in gang staan heeft hier ook totaal geen zin of ik moest ze vastbinden.
Ze hebben wel een rugzak en een andere aanpak nodig.
1 waar we allemaal nog in aan het groeien zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 18:48

Magrathea schreef:
Ok joe, ik ga ontstippen, dat hele framen als een tik(!!) als slaan en fysiek geweld blijf ik niet mee bezig.

Ik vind een tik ook slaan.. en ik sla mijn kinderen niet en geef dus ook geen tik.
Ik persoonlijk vind het raar dat mensen een tik niet als slaan zien, het een tik benoemen klinkt minder erg.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 18:55

Ik vind het ook onbegrijpelijk hoe je een tik niet als slaan kan zien.

En ik moet zeggen; bij mij is er ook wel eens eentje uitgefloept. Iets met slaapgebrek, een dreinend kind en een gevoel van onmacht. Maar ik wil dat niet, dus reflecteer dan mijn eigen handelen, leer ervan en pak het de volgende keer anders aan.
Kinderen moedwillig tikken uitdelen en dat in je opvoedbeleid opnemen vind ik echt niet kunnen.

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 19:27

Ik heb geen kinderen, en ook nog geen uitgekristalliseerde mening over dit onderwerp. Maar voor mij is "een tik" zo minimaal dat ik die ook gerust op mijn eigen been oid zou kunnen geven zonder dat dat zeer doet. Letterlijk zoals je "de maat meetikt" op je knie.
Dat zou ik niet per se benoemen als fysiek geweld, hoewel je natuurlijk nog steeds aan iemand zit die daar niet om gevraagd heeft.
Wat precies "een tik" is en wat "slaan" etc is nogal onderhevig aan interpretatie en veroorzaakt denk ik ook een deel van het onbegrip van beide partijen voor elkaar.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 19:30

DeMolenhoek schreef:
Kimbers schreef:
Ik heb een draak van een dochter, maar kan me geen enkele situatie voorstellen waarbij ik mijn hand zal heffen.

Zelfs bij een terror kind (die ook wel eens lief zijn :') ) kan je toch gewoon consequent zijn zonder te moeten slaan? Dat betekent dan misschien 100x in de hoek zetten, maar het slaan werkt niet aangezien de grenzen opgezocht blijven worden. Dus waarom het dan blijven doen? Alleen omdat het op dat specifieke moment werkt? De boodschap blijft niet hangen.

Ik zou in ieder geval niet willen dat mijn kind enkel stopt met gedrag uit angst voor pijn of angst voor mij. Dat is imo de enige reden waarom tikken werken op de korte termijn.

Jij maakt er automatisch van dat de grenzen blijven opgezocht worden en de boodschap niet blijft hangen. Jammer, met zo veel vooroordelen direct een mening klaar hebben. Pijn, angst. Laat mij niet lachen. Mijn kind heeft geen pijn nog angst. Zij schrikt wel en weet heel goed dat ze een stap te ver is gegaan.

Fijn dat jij ze 100 keer in de hoek zet. Ik zeg nu: Het is klaar en dan is het ook gewoon echt klaar. En ik krijg nog altijd evenveel kusjes, knuffels en zij is nog altijd even enthousiast als ik haar haal uit de opvang.

De huidige jeugd had beter wat meer tikken gekregen als ik zie hoe ze tegen hun ouders doen.

Sizzle: Een flink pak krijgen is toch al totaal anders dan een tik...

Als je een paard rijd dan hebben sommigen ook een zweep bij om ze even wakker te maken als zij niet reageren. Dat doet ook geen pijn. Als je echt gaat meppen, dat is anders. Maar dat valt echt niet meer onder een tik.

Zelf invulling geven aan dingen doe je zelf ook, hier is het niet nodig om ze 100 keer in de hoek te zetten.
Zo gaat dat nou eenmaal met een geschreven stuk, je interpreteert dingen al gauw op je eigen manier.

Onze opa's en oma's zeiden ook van ons 'die jeugd van tegenwoordig' enz enz.

Ik zie je ook niet als mishandelaar oid, ik ben er alleen heilig van overtuigd dat het anders en imo dus ook beter kan.

Verder eens met brainless, een tik klinkt gewoon minder hard dan slaan maar de uitwerking is precies hetzelfde toch?

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 19:43

C_estmoi schreef:
Ik heb geen kinderen, en ook nog geen uitgekristalliseerde mening over dit onderwerp. Maar voor mij is "een tik" zo minimaal dat ik die ook gerust op mijn eigen been oid zou kunnen geven zonder dat dat zeer doet. Letterlijk zoals je "de maat meetikt" op je knie.
Dat zou ik niet per se benoemen als fysiek geweld, hoewel je natuurlijk nog steeds aan iemand zit die daar niet om gevraagd heeft.
Wat precies "een tik" is en wat "slaan" etc is nogal onderhevig aan interpretatie en veroorzaakt denk ik ook een deel van het onbegrip van beide partijen voor elkaar.

Mee eens. Bij mij is een corrigerende tik een tik die geen pijn doet, maar waarbij het kind een korte schrikreactie heeft omdat het schrikt omdat de ouder nooit slaat. Dat werkt dan dus per definitie al niet als je het elke week toepast.

Met die gedachte vind ik een corrigerende tik prima kunnen. Slaan of ander geweld vind ik daarentegen gewoon zwak en eigenlijk zie je het ook altijd gepaard gaan met een slechte timing waardoor het niets bijdraagt, enkel in het negatieve.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 19:44

Als het om de schrikreactie gaat kun je ook hard BOE roepen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 19:45

C_estmoi schreef:

Ik denk ook dat die interpretatie een deel van het onbegrip oplevert.
Maar anderzijds, een tik wordt uitgedeeld om pijn te doen toch, om schrik aan te jagen? Dat zou de enige reden zijn die ik kan bedenken voor een tik.
Een tik van kracht “meetikken op de maat” levert volgens mij geen schrik noch pijn op. Dus wat is dan de toegevoegde waarde? Idem voor die ene vinger van margrathea. Wat is dan de functie er van? Mijn zoontje zou niet echt schrikken als ik hem een tikje zou geven alsof ik op de maat meetik.

Overigens geen persoonlijke vraag naar jou, wel een vraagteken dat ik zet bij mensen die bij een tik zeggen zo zacht te slaan.

Edit: spuit 11, blijkbaar typ ik niet snel genoeg.

Lunapower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-20 20:44

Ik vind dat ouders hun kind dus geen fysiek geweld aan mogen doen als het kind geen acuur gevaar loopt.

Om eerdere vragen te beantwoorden: ja. Inmiddels heb ik hier begeleiding in, sinds een paar dagen. Daarom kwam ik ook op het idee van deze discussie.Wat mijn ouders doen valt namelijk niet meer onder corrigerende tik, want het blijft echt wel minimaal een uur gevoelig en het is ook niet omdat ik gevaar loop.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 20:46

Heftig zeg, ik hoop dat je goed geholpen gaat worden :(:)

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 01:10

Lieve Lunapower
Ik ga ervan uit dat je ouders echt lieve mensen zijn en het beste met je voorhebben. Maar wat jij meemaakt is inderdaad niet oke! Sterkte, ik hoop dat je ouders ook inzien dat er andere opties zijn en dat er rust komt in jullie gezin. Jij verdient dit niet. En hoe moeilijk ook, probeer er niet in te geloven dat het door jou komt, dat je het verdient hebt omdat je nu eenmaal een brutale of sarcastische opmerking maakte. Jij mag een kind zijn, een puber, en je af en toe lekker afzetten en de grenzen opzoeken, zonder dat je je daardoor onveilig zou moeten voelen. Ik vind het oprecht heel erg voor je.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 10:20

Lunapower fijn dat je nu praat met iemand.
Maar ik hoop dat er voor je ouders ook hulp gaat komen.
Dat ze leren hoe ze wel met je om moeten gaan.

Ik heb met onze zoon toen hij 6 jaar was ook wel met mijn handen in het haar gezeten.
Op donderdag was hij altijd boos. Mij schoppen, gillen, huilen. Drama.
Boos worden (zeggen hou op,doe gewoon) werkte niet. Begrijpend doen (meeleven,troosten)werkte ook niet.
Hem een uurtje naar zijn kamer laten gaan met drinken en koekje werkte wel.

Hij bleek oververmoeid te zijn.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 10:28

Denk dat beide het beste hulp krijgen. Hoe ze beide beter kunnen reageren.

Want puber of niet, dat is geen vrijgeleide om brutaal te zijn, net zoals de ouders geen excuus hebben om een tik te geven.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 11:47

Citaat:
Omdat het regelmatiger gebeurde, telkens als ik over hun streep ging en ik wist nooit precies waar die lag, heb ik faalangst ontwikkeld en een extreem laag zelfbeeld gekregen. (...) Ik heb hier nog steeds bijna dagelijks last van, dus in mijn geval kan het zeker wel kwaad.

:(:)
Dit heet: een onmogelijke opdracht moeten uitvoeren -
en dan de schuld (letterlijk de klappen) krijgen als het jou menselijkerwijze niet lukt.

(Of gewoon willekeur onder het mom van opvoeding.)

Dat valt gewoon onder geweld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 16:40

Blussem schreef:
Corigeren moet altijd kunnen. Of staan jullie te juigen wanneer je kind met criminaliteit bezig houdt en met gestolen geld thuis komt?

Ik denk dat je tegen die tijd te laat bent met een corrigerende tik :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 17:19

Janneke2 schreef:
Citaat:
Omdat het regelmatiger gebeurde, telkens als ik over hun streep ging en ik wist nooit precies waar die lag, heb ik faalangst ontwikkeld en een extreem laag zelfbeeld gekregen. (...) Ik heb hier nog steeds bijna dagelijks last van, dus in mijn geval kan het zeker wel kwaad.

:(:)
Dit heet: een onmogelijke opdracht moeten uitvoeren -
en dan de schuld (letterlijk de klappen) krijgen als het jou menselijkerwijze niet lukt.

(Of gewoon willekeur onder het mom van opvoeding.)

Dat valt gewoon onder geweld.

Ja idd, vreselijk :knuffel:

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 01:24

verootjoo schreef:
Maar in het voorbeeld van hete thee... Misschien ben ik overbezorgd, maar ik zet nooit hete thee neer waar die vingertjes bij kunnen. :? Want in die ene seconde dat je even niet kijkt hebben ze dan alsnog het hele glas over zich heen.

Bij de oven kan ie ook niet, en die wordt trouwens ook niet warm van buiten. En kaarsen brand ik nooit in het bijzijn van kinderen.

Als ze iets gevaarlijks doen zoals plots de weg over steken, grijp ik ze bij de arm en vertel ik dat we eerst goed kijken of er een auto aan komt. Daar ga ik niet om slaan of boos om worden ofzo eigenlijk.

Dit dus. Ik heb mijn stiefdochter wel eens bij haar arm gegrepen, kan ze ook best gevoeld hebben, maar puur omdat ze 3 was en de straat op wilde rennen terwijl er een auto aankwam. Niet uit boosheid maar uit reflex en bescherming, met daarna uiteraard de uitleg dat dit gevaarlijk is. Inmiddels is ze 7 en snapt ze dat ze niet zomaar de weg mag oplopen.
Alsnog sla ik haar nooit, ik waarschuw en als ze niet luistert volgt er een sanctie op haar gedrag. Dit kan zonder verhaaltje lezen naar bed zijn, geen tv kijken die dag of even op de trap moeten. Ze weet dit heel goed dus ze laat het wel uit haar hoofd om het zover te laten komen. De kunst is volgens mij ook om consequent te waarschuwen en consequent te blijven. Daar waar het bij manlief fout gaat. Die telt tot drie maar doet ook 2.5, 2.6, 2.7. Ja dan weten ze dat ze tijd hebben hoor. :')

Een vriendin van mij zegt altijd: "ik kan ze sturen met mijn ogen" en ik denk dat dat een stuk beter is dan slaan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 06:47

Lunapower schreef:
Ik vind dat ouders hun kind dus geen fysiek geweld aan mogen doen als het kind geen acuur gevaar loopt.

Om eerdere vragen te beantwoorden: ja. Inmiddels heb ik hier begeleiding in, sinds een paar dagen. Daarom kwam ik ook op het idee van deze discussie.Wat mijn ouders doen valt namelijk niet meer onder corrigerende tik, want het blijft echt wel minimaal een uur gevoelig en het is ook niet omdat ik gevaar loop.

Je bent 14 jaar, dus je hoort fysiek niet gecorrigeerd te worden en zeker niet als normale opvoed "tool".

Mijn zoontje was heel jong en totaal grenzeloos. Ik werd er echt niet goed van. Totdat ik ontdekte als ik zachtjes met mijn vinger een tik gaf op zijn handje of zijn pamper kwam ik wel binnen. Het was eventjes : 'o , nu moet ik echt luisteren". Het scheelde enorme drama's toen ik dit eenmaal ontdekt had. Dus die vinger kwam in het begin en niet als ik al boos was geworden vanuit pure machteloosheid. Dat werkte voor ons alletwee vele male beter.

HEt is goed Lunapower dat je begeleiding zoekt en wellicht dat hierdoor bij jullie thuis zaken anders kunnen gaan lopen. Met een jonge vrouw van 14 jaar, of een groot kind van 14 jaar, je zit precies in het grensgebied, valt namelijk heel goed te praten of als het nodig is op andere manieren sancties te treffen.
Bv even afkoelen door naar je kamer gestuurd te worden.