Relaxed schreef:Volgens mij is het echt een fabel dat je niet bruin wordt met zonnebrand.. Het gaat waarschijnlijk alleen minder snel?
Ligt per persoon, voor mij is het geen fabel. Voor m’n zus wel
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Relaxed schreef:Zertab schreef:Ik word mooier bruin als ik zonnebrand smeer. En het gaat bij mij even snel, maar ik word snel bruin.
Als ik niet smeer ben ik geheid na een week aan het vervellen..
Zertab schreef:Ik heb dat dus niet gedaan. Afgelopen zomer op vakantie geweest en toen super goed gesmeerd, en ook echt bruin geworden. Een maand later ging ik weer op vakantie, nog steeds volop zon op die bestemming. Niet gesmeerd, want ach, was al bruin. Nou... geen goed idee! Kreeg hele rode plekken op mijn lichaam. Niet verbrand, maar mijn huid was overduidelijk niet blij met mijn beslissing. Leek wel iets van uitslag.
Janine1990 schreef:Zertab schreef:Ik heb dat dus niet gedaan. Afgelopen zomer op vakantie geweest en toen super goed gesmeerd, en ook echt bruin geworden. Een maand later ging ik weer op vakantie, nog steeds volop zon op die bestemming. Niet gesmeerd, want ach, was al bruin. Nou... geen goed idee! Kreeg hele rode plekken op mijn lichaam. Niet verbrand, maar mijn huid was overduidelijk niet blij met mijn beslissing. Leek wel iets van uitslag.
Weet niet hoor, maar als ik jouw verhaal zo een beetje lees klinkt dit wat als pytiriasis versicolor...
Kan heel vreemd kleuren is mijn ervaring.
_Denise_ schreef:Inhakend op het wel/niet bruin worden met SPF.
Bruin worden in de zon ontstaat omdat je pigmentcellen na blootstelling aan zonlicht hun pigmentkorrels harder gaan produceren. Er heeft door de Uv-straling uit het zonlicht DNA-schade plaatsgevonden. Als reactie hierop wil je lichaam de celkernen in de basis van de opperhuid zich gaan beschermen. Dit doet zij door een soort parapluutjes van pigmentkorrels aan te maken. Dit is wat wij waarnemen als zonbruining. De ene huid kan dit makkelijker dan de andere, dat is afhankelijk van je huidtype. Vanzelfsprekend heeft een huid die lastig bruin wordt een groter risico op het ontwikkelen van huidkankers.
Als je zonnebrandcrème gebruikt, wordt er logisch gezien een gedeelte van het zonlicht gereflecteerd en/of geabsorbeerd. Hierdoor kan het langer duren voordat je huid zelf aan het werk gaat zichzelf te beschermen. Betekent echter niet dat je niet bruin wordt. SPF beschermt nooit 100%.