Werken met corona patiënten.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 11:51

MonteKarlo schreef:
geerte schreef:
Ik ben vandaag een dagje vrij, en ik merk dat ik echt enorm vermoeid ben. hoe gaan jullie hiermee om? Ik heb namelijk steeds maar 1 dagje om bij te tanken.

Als ik vrij ben ga ik lekker naar stal en chill ik op de bank met een film.
Verder voel ik me wel echt enorm schuldig als ik vrij ben. Heb echt het idee dat ik mn collega’s in de steek laat.

:(:) Wat een inpakt zal deze crisis hebben op jullie. Ik heb makkelijk praten maar probeer zoveel mogelijk te chillen en toch een beetje te genieten van die weinige vrije tijd. Even lekker in het zonnetje zitten kan vandaag. Heel veel sterkte.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 23:58

Afbeelding

Door een Italiaanse tekenaar gemaakt voor de verpleegkundigen aan t front .

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 10:33

prachtig. Ik heb gister weer een avonddienst gehad en binnen no time 5 opnames met hoge verdenking corona.. dit was 3 weken gelden schrikbarend veel nu is het de normaalste zaak.. Ik voel me op zich wel veilig op de afdeling maar toch als je dan weer leest dat er een terugroepactie is op mondkapjes denk ik.. ben ik wel zo beschermd?? gister ook een vrouw in een delier.. alles had ze eruit getrokken, infuus katheter maagsonde etc... een groot bloedbad en overlag lag wel wat.. dan denk ik... hoe krijg ik in godsnaam alles nu weg... ja voor t oog... toch maar de kamer laten reinigen door het covid schoonmaakteam...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 10:51

Ik ben benieuwd hoe ze het bij ons gaan aanpakken als we onze eerste besmetting bij een bewoner krijgen. Tot nu toe wel een paar verdacht maar dat is het dan ook. Dit werkt wel motiverend naar het personeel toe dat het ons lukt om dat vieze beestje buiten te houden voorlopig.

Wij hebben overdag gewoon mondkapje en handschoenen. Voor verdachte personen een beschermschort erbij en dan quarantaine in de kamer voor de bewoner met scheiding van was, linnengoed, afval etc volgens protocol.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 11:03

Gister ook avonddienst gehad op verpleegafdeling (eigen afdeling is een SEH), dat was enorm intensief! Patiënten waren allen positief covid-19, maar zó ziek. Ook de sfeer vond ik -om maar in termen te spreken- benauwend. Lege gangen en onzekere patiënten die veel bevestiging vragen.
@lnvdh: ik zie het zo voor me. Laatst ook een corona verdenking in de nacht in een delier. Hele kamer met ontlasting en bloed (ook zelf infuus verwijderd), arme man...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 13:54

MonteKarlo schreef:
geerte schreef:
Ik ben vandaag een dagje vrij, en ik merk dat ik echt enorm vermoeid ben. hoe gaan jullie hiermee om? Ik heb namelijk steeds maar 1 dagje om bij te tanken.

Als ik vrij ben ga ik lekker naar stal en chill ik op de bank met een film.
Verder voel ik me wel echt enorm schuldig als ik vrij ben. Heb echt het idee dat ik mn collega’s in de steek laat.

Niet schuldig voelen hoor! Dit verhaal gaat namelijk nog lang duren. Over een maand moet je er nog staan. En over twee maanden ook. En als het tegenzit nog langer. En de enige manier om langdurig inzetbaar te blijven, is door heel erg goed voor jezelf te zorgen. Dus doe dat alsjeblieft!

Barbabientje

Re: Werken met corona patiënten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 14:51

Ik merk wel dat ik echt kapot ben als ik klaar ben met werken. Nu 3 dagen vrij, maar gisteren had ik echt wel energie, vandaag ben ik niks waard.

Hier morgen nog extra dag vrij gekregen omdat geplande opschaling nog niet nodig was.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 14:56

Barbardientje waarschijnlijk ging je gisteren nog door op je andreline in je lichaam . Waarschijnlijk is dat vandaag gezakt waardoor je zo moe bent. Wat fijn dat je dag extra vrij hebt. Pak je rust zoveel mogelijk en doe alleen dat waar je blij van wordt.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 15:10

Dat denk ik ook, als je dan even niet op scherp staat voel je pas hoe moe je bent.

Volgen mij ook heel fijn om deze sterke frisse wind door je haar te laten waaien vandaag, even genieten van de buitenlucht als dat mogelijk is.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 15:10

Iris82 schreef:
[ [url=m/pe7OAB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Door een Italiaanse tekenaar gemaakt voor de verpleegkundigen aan t front .

Wat prachtig!

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 15:44

Jis_ schreef:
Dat denk ik ook, als je dan even niet op scherp staat voel je pas hoe moe je bent.

Volgen mij ook heel fijn om deze sterke frisse wind door je haar te laten waaien vandaag, even genieten van de buitenlucht als dat mogelijk is.

Ja precies dat hoor ik echt van al m’n collega’s.

Gelukkig hier een hond die 4x per dag naar buiten moet, maar m’n paard vandaag even aan stalgenootje overgelaten. Kon me er niet toe zetten..

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 15:51

Kan ik me voorstellen, sterkte.

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 16:12

Die moeheid merk ik ook, het kost toch enorm veel energie.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 16:31

noviceh schreef:
Gister ook avonddienst gehad op verpleegafdeling (eigen afdeling is een SEH), dat was enorm intensief! Patiënten waren allen positief covid-19, maar zó ziek. Ook de sfeer vond ik -om maar in termen te spreken- benauwend. Lege gangen en onzekere patiënten die veel bevestiging vragen.
@lnvdh: ik zie het zo voor me. Laatst ook een corona verdenking in de nacht in een delier. Hele kamer met ontlasting en bloed (ook zelf infuus verwijderd), arme man...

Ik lees en leef met jullie mee. Werk zelf niet in de zorg, dus begrijp niet al jullie termen en afkortingen. Hoe komt het dat iemand een delier krijgt? En wat houdt het precies in? Ik ken deze term alleen enigszins vanuit verslavingsproblematiek, maar verder geen ervaring mee.
Ik wil jullie topic niet verstoren, dus als jullie geen zin hebben om dingen uit te leggen dan zeg dat gerust, dan blijf ik enkel meelezen.

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 19:14

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 08:55

Wat mijn moeder dr afvroeg.
Mensen die aan de beademing komen te liggen, hoeveel komen er hierna goed vanaf? En wat is het percentage dat aan de beademing overlijd?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 09:09

Ik wil me ook graag melden. Heb bijna 2,5 week ziek thuis gezeten (griep) maar ga van de week weer werken in de verstandelijk gehandicaptenzorg. Had er eerder nog niet zo bij stil gestaan, maar ben toch wel huiverig om weer aan de slag te gaan. Ook omdat ik er net achter ben gekomen dat er ook een client is met vermoeden van corona nu.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 09:15

Ik meld mij hier ook even. Ik werk als verpleegkundige in de VVT en helaas zit ik midden in een 'corona haard' met meerdere positieve cliënten. Ik temperatuur mezelf twee maal daags en tot nog toe gelukkig geen klachten, ik hoop dat dit zo blijft want wij zijn met zijn 2e van het hele team die nog niet ziek zijn geweest. ( met verkoudheid /griepklachten). 1 collega is positief getest en ligt in het ziekenhuis.
Het is pittig maar merk dat we samen heel sterk staan voor elkaar en de cliënten.

@barbabientje: begrijpelijk die vermoeidheid, hopelijk kom je wat tot rust in je vrije dagen.
Laatst bijgewerkt door timokyana op 30-03-20 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 09:18

Is dat een verplichting 2 maal daags tempen? Ik heb bijna geen kapjes meer voor de oorthermometer, en die zijn ook nergens meer te krijgen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 09:19

@ Susanh: bij ons is het protocol inderdaad 2 x daags tempen, maar ik werk nu op een cohort groep met positieve cliënten. Mogelijk is dit bij jullie nog niet het geval.

@noviceh: wat heftig zeg, ook nog een delier erbij. Zo triest..

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 09:34

kiki1976 schreef:
Wat mijn moeder dr afvroeg.
Mensen die aan de beademing komen te liggen, hoeveel komen er hierna goed vanaf? En wat is het percentage dat aan de beademing overlijd?

Wij houden rekening met ongeveer 50% sterfte obv data uit Italië, maar niemand weet het zeker. Beste getallen komen uit kleine Chinese studie (24%), maar in zo'n zelfde soort studie is ook een ic-sterfte van 95% gerapporteerd. Het kan zijn dat het in Nederland iets gunstiger uitpakt omdat wij altijd al gewend zijn te beoordelen of mensen zo'n zware behandeling nog aan kunnen.
Op dit moment is 11% van het totaal aantal ic-opnames overleden (stichting-nice.nl), maar gezien de relatief korte ligduur van de grootste groep op dit moment zal dit percentage nog wel stijgen.

sandra1312

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 09:51

Ik meld me hier toch ook maar even.. Lees al een poosje mee maar had tot nu toe nog niet te maken met positief geteste COVID-19 patiënten. Ik werk als verpleegkundige op een GRZ afdeling, afwisselend op beide afdelingen (orthopedie, neuro en dubbelzorg).

Echter is er na overleggen met o.a. het ROAZ besloten dat onze locatie wordt gebruikt voor tijdelijke opvang voor COVID-19 patiënten, Dus patiënten die na ontslag uit het ZH nog niet naar huis kunnen of mensen die vanuit de thuissituatie komen waarvoor thuiszorg niet meer afdoende is. Ze willen de derde afdeling die tot nu toe nog gesloten was i.v.m. personeelstekort ook in gebruik gaan nemen.

Vandaag gaat de huidige groep revalidanten verhuizen naar andere locaties en wordt het gebouw voorbereid op de komst van de nieuwe patiënten. Er moet nog al wat aangepast worden om o.a. sluizen te hebben bij toegang tot de afdeling ed. Ook zou er extra personeel bij komen (VZ, VP, artsen) om uiteindelijk totaal 46 patiënten te kunnen ontvangen. Deze patiënten worden dus opgenomen voor herstel na COVID-19 maar er wordt ook één van de afdelingen ingericht voor palliatieve zorg..

Ik vind het toch wel spannend, ik kom net vanuit de thuiszorg werken bij de GRZ (sinds 1 feb.) en was net een beetje gewend aan de huidige gang van zaken. Nu wordt alles dus omgegooid en werken we straks met een heel andere groep patiënten. Voor alle medewerkers een hele omschakeling!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 09:58

Mijn moeder werkt bij een thuiszorgorganisatie (in Brabant). Normaal gesproken niet meer aan het bed, maar ze heeft zich nu toch weer opgegeven voor de flex pool om haar collega’s te ondersteunen. Ze vind het wel heftig, ziet echt wel schrijnende dingen.
Ook wordt er nu enorm veel van ze verwacht, naast de verplegende zorg wordt nu ook verzorging verwacht. Dus eten en drinken verzorgen, badderen, etc, omdat er niemand is die bij ze mag/kan langskomen voor hulp. Maar daar is natuurlijk helemaal geen tijd voor, want ze hebben het ram druk (en ze zijn bovendien verplegenden en geen verzorgenden).

Zo zou er van de week een bed worden geleverd voor een zieke man, maar toen mijn moeder open deed in haar beschermende outfit weigerde de leverancier binnen te komen om het bed op te zetten en is met bed en al weggereden. De man sliep al twee nachten beneden in een tuinstoel, omdat hij niet meer naar boven kon.. Zijn vrouw lag al beneden en zou gaan overlijden.
Ook overlijden er nu vrijwel dagelijks ouderen.

Heel veel respect voor jullie allemaal!! +:)+

LisaaSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:25

Vannacht heb ik mijn eerste nachtdienst ooit en moet ik ook voor het eerst op IC-covid19 werken.

Misschien een gekke vraag, hoe doen jullie het nu met naar stal gaan en omgang andere mensen?
Ik merk dat er mensen zullen zijn die vinden dat ik niet meer op stal mag komen en vgm heeft de familie van mijn vriend liever dat er geen contact meer is (met hem)...
ik heb hier persoonlijk heel veel moeite mee, dit is voor mij mijn moment rust en uitlaatklep..

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 10:32

Ik doe nog alles wat anderen, nu ook doen. Ik denk dat ik beter beschermd ben dan mensen die in de supermarkt of op straat lopen.