Corona, sociale onthouding en psychische klachten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Re: Corona, sociale onthouding en psychische klachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 09:51

Het moet helemaal niet Germie. Je blijft het over moeten hebben, maar jezelf iets opleggen is hetgeen waar jij het over hebt en dat heeft niks te maken met moeten.

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 09:53

Ik vind wat Germie schrijft echt een schreeuw om aandacht... ja deze situatie is ronduit vervelend, ja ik wil ook nog heel veel. Ja ik ik vind sommige dagen ook weggegooid. Maar he, ik ben gezond, de rest komt wel. Al zou de wereld een jaar stilliggen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 09:56

Boheme schreef:
Ik vind wat Germie schrijft echt een schreeuw om aandacht... ja deze situatie is ronduit vervelend, ja ik wil ook nog heel veel. Ja ik ik vind sommige dagen ook weggegooid. Maar he, ik ben gezond, de rest komt wel. Al zou de wereld een jaar stilliggen.

Maar sommige kunnen zo helaas niet denken, de rest komt wel. Ik wou dat die minister in Duitsland ook zo had gedacht die er een eind aan maakte. Voor sommige is relativeren en accepteren niet zo goed mogelijk.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 09:58

Ik denk alleen dat die minister in Duitsland niet zo zat te zaniken alvorens de zelfmoord. Mensen die dat echt doen lijden immers in stilte.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 09:59

Boheme schreef:

Jij kunt er in berusten. Ik niet. Dat is het verschil. Het heeft niets met roepen om aandacht te maken, het is gewoon hoe ik me voel. En als je denkt dat het onzin is, reageer dan liever niet. Maar dit gaat over sociale onthouding en wat het psychisch met je doet. Sommigen weinig, anderen heel veel.
Maar ik denk er wel echt over na dat de wereld gewoon doorgaat als Germie er niet meer is. Er zal dan niet om gerouwd worden, en sommigen zullen zelfs de vlag uithangen. Je vergooit nu levens zoals die man op ad.nl schreef.
Daarnaast, je weet nooit of je er volgend jaar nog in dezelfde staat bent. Kijk maar naar Nouri. En anderen die ineens een hartaanval kregen terwijl ze gezond waren. Dus je moet het niet willen dat je je leven op slot zet zoals nu gebeurt. Dit is gewoon heel erg zwaar. En daarom is er dit topic ook. Je mag reageren, hoeft niet. Maar je mag hier wel je ei kwijt.

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:02

moonsparkle schreef:
Boheme schreef:

Maar sommige kunnen zo helaas niet denken, de rest komt wel. Ik wou dat die minister in Duitsland ook zo had gedacht die er een eind aan maakte. Voor sommige is relativeren en accepteren niet zo goed mogelijk.

Dat begrijp ik heel goed, 5 jaar terug kon ik ook alleen maar doemdenken en toen was de wereld nog normaal. Maar nogmaals dit zijn rare en vreemde uitspraken, en of je zoekt hulp daarvoor of je stopt ermee, sommige uitspraken zijn ronduit kwetsend voor vele. Het is nu eenmaal niet anders. Je kan er niets aan veranderen. Dit is het en hier moeten we het meedoen..

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:05

germie schreef:
Boheme schreef:

Jij kunt er in berusten. Ik niet. Dat is het verschil. Het heeft niets met roepen om aandacht te maken, het is gewoon hoe ik me voel. En als je denkt dat het onzin is, reageer dan liever niet. Maar dit gaat over sociale onthouding en wat het psychisch met je doet. Sommigen weinig, anderen heel veel.
Maar ik denk er wel echt over na dat de wereld gewoon doorgaat als Germie er niet meer is. Er zal dan niet om gerouwd worden, en sommigen zullen zelfs de vlag uithangen. Je vergooit nu levens zoals die man op ad.nl schreef.
Daarnaast, je weet nooit of je er volgend jaar nog in dezelfde staat bent. Kijk maar naar Nouri. En anderen die ineens een hartaanval kregen terwijl ze gezond waren. Dus je moet het niet willen dat je je leven op slot zet zoals nu gebeurt. Dit is gewoon heel erg zwaar. En daarom is er dit topic ook. Je mag reageren, hoeft niet. Maar je mag hier wel je ei kwijt.

Germie, ik ben zo iemand bij wie in 2012 het leven stopte. Toen heb ik op sterven gelegen en ik ben nooit meer de oude geworden, ik heb alles moeten laten en omgooien. Dus nogmaals ik begrijp je op een bepaalde manier wel, alleen jou uitspraken vind ik vreemd en soms kwetsend naar andere..

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:08

Ze zijn niet kwetsend bedoeld, maar soms voel je je gewoon rot. Maar ik begrijp al dat er ook hier in dit topic geen begrip voor is. Jammer. Ik dacht dat je juist in dit topic je ei kwijt kon.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:12

Ik kan alles volgen wat je zegt Germie, Maar niet dat je zegt dat je paard je kind is maar als ze het Z niet meer kan dan moet ze weg en komt er een jong sportpaard.Dat doe je toch niet met je kind? Alhoewel ik niets heb tegen mensen die hun oudere paard verkopen want ikzelf wil juist zo'n ouder paard en zou er anders immers niet aan kunnen komen.Maar dan is het toch niet je kind want die verkoop je niet? Ben je niet veel te prestatiegericht zowel voor jezelf als voor je paard? In het leven zijn er nu eenmaal behalve pieken ook dalen, en zonder eb kan er geen vloed weer komen!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:13

germie schreef:
Omdat je tijd niet terug krijgt.
.

Wat is een halfjaar?

En onderschat dat virus niet, als je het krijgt en het wordt erg dan gaan je longen eraan. Kun je helemaal niet meer duiken, daar bij stilgestaan?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:20

germie schreef:
Ze zijn niet kwetsend bedoeld, maar soms voel je je gewoon rot. Maar ik begrijp al dat er ook hier in dit topic geen begrip voor is. Jammer. Ik dacht dat je juist in dit topic je ei kwijt kon.

Oh maar je kan hier je ei wel kwijt hoor Germie. Alleen waarom wil je zo graag je ei kwijt als je het prima vind dat je zo denkt en leeft? Je wil er niets aan veranderen, dus waarom er dan over zeuren?
Niemand zegt dat je je niet rot mag voelen.

Je doet alsof je machteloos bent, alsof je er helemaal niets aan kan doen dat je zo in het leven staat, en dat is bullshit. Je moet alleen het wel willen veranderen, dat is de eerste stap.

mnka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:30

Hier gaat het ook niet zo lekker, wordt iedere ochtend wakker met paniek aanvallen :(
Op een of andere manier heb ik heel erg de angst om te horen dat het niet goed gaat met mijn paard, heb haar nu al 3 weken niet gezien door corona.

De tip hier in het topic om proberen een dag structuur te houden, helpt mij heel erg. Geeft toch een soort van hou vast. Maar heb ook nog dagen dat ik mijn bed niet uitkom en dan zit ik mij zelf weer heel erg te straffen in mijn hoofd.

Vind het heel erg om te lezen dat je het leven niet meer ziet zitten Germie, aantal maanden geleden heb ik door depressie in het zelfde schuitje gezeten. Wil alleen tegen je zeggen dat het echt allemaal beter wordt, hou vol! En voor de rest ben ik het helemaal eens met het bovenstaande van Air :j

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:36

Germie bekijk het eens per dag. Sta morgen op met de gedachten:ik ga kijken wat vandaag me gaat brengen en de rest komt wel.
En probeer of je een afspraak kan krijgen via de telefoon met een POH

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:38

Ik zat net voor corona overspannen thuis en juist nu zit ik er echt helemaal doorheen. Ik lees dat bedrijven in m'n branche failliet gaan en heb nu zoveel angst erbij gekregen dat ik straks geen baan meer zou hebben. In de avond, zelfs al denk ik niet echt aan iets, kan ik alleen maar huilen en ook als ik naar bed moet huil ik omdat het me zoveel energie kost om alleen maar naar boven te gaan. Ik heb al hulp gezocht, de wachtlijst voor de psych is zo'n 120 dagen...
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 30-03-20 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Echwel schreef:
Durf jij je echt met Anne Frank te vergelijken?

Ik maakte de vergelijking ergens eerder, en ik deed dat omdat ik het een voorbeeld vind hoe mensen wel degelijk vol kunnen houden in situaties die bijna niet voor te stellen zijn.

Verder denk ik niet dat het helpt op iemand die zich al slecht voelt meer aan te vallen. Elkaar steunen werkt beter, en als dat niet lukt of niet aanslaat, laat het dan, en steun anderen die er voor open staan.

Echwel

3 weken in isolatie hier,,, en toch iedere ochtend bespreek ik met mijn man wat gaan we vandaag doen?

Gewoon om de moed erin te houden, tuurlijk mist iedereen het weggaan, maar wat niet is is niet..
Mis ook dat kleinzoon hier niet kan komen en ik mis ook dingen..

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:40

mnka schreef:
Hier gaat het ook niet zo lekker, wordt iedere ochtend wakker met paniek aanvallen :(
Op een of andere manier heb ik heel erg de angst om te horen dat het niet goed gaat met mijn paard, heb haar nu al 3 weken niet gezien door corona.

De tip hier in het topic om proberen een dag structuur te houden, helpt mij heel erg. Geeft toch een soort van hou vast. Maar heb ook nog dagen dat ik mijn bed niet uitkom en dan zit ik mij zelf weer heel erg te straffen in mijn hoofd.

Vind het heel erg om te lezen dat je het leven niet meer ziet zitten Germie, aantal maanden geleden heb ik door depressie in het zelfde schuitje gezeten. Wil alleen tegen je zeggen dat het echt allemaal beter wordt, hou vol! En voor de rest ben ik het helemaal eens met het bovenstaande van Air :j

Waarom straf je jezelf in je hoofd? Omdat je je bed niet uit komt?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:43

En waarom kan je niet naar je paard MNKA?
Het is toch niet verboden naar je paard te gaan?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:44

moonsparkle schreef:
Ik zat net voor corona overspannen thuis en juist nu zit ik er echt helemaal doorheen. Ik lees dat bedrijven in m'n branche failliet gaan en heb nu zoveel angst erbij gekregen dat ik straks geen baan meer zou hebben. In de avond, zelfs al denk ik niet echt aan iets, kan ik alleen maar huilen en ook als ik naar bed moet huil ik omdat het me zoveel energie kost om alleen maar naar boven te gaan. Ik heb al hulp gezocht, de wachtlijst voor de psych is zo'n 120 dagen...

En de POH? Daar zou je eventueel wel in de tussentijd terecht kunnen

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:48

Daar heb ik morgen weer een gesprek mee, ook met de bedrijfsarts terwijl ik eigenlijk pas eind april een afspraak heb maar omdat het eigenlijk alleen maar slechter gaat.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:55

Popstra schreef:
Ik denk alleen dat die minister in Duitsland niet zo zat te zaniken alvorens de zelfmoord. Mensen die dat echt doen lijden immers in stilte.

Ho!!! NIET WAAR dit. Gooi alsjeblieft nooit weer zulke aannames op internet. Ik ken mensen, oa mijn moeder, maar ook anderen, die hun leven lang zanikten (zoals je het noemt) en het uiteindelijk wel degelijk deden.

mnka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 11:07

belle_boef schreef:
Waarom straf je jezelf in je hoofd? Omdat je je bed niet uit komt?

Ja, zijn we ook mee bezig met therapie. Heb het gevoel als ik mijn bed niet uitkom, ik gefaald heb. En eigenlijk zou het ook helemaal niet erg moeten zijn om 1 dagje in bed te liggen luieren, maar heb ook heel erg de angst om terug te vallen om zo weken te blijven liggen.

Popstra schreef:
En waarom kan je niet naar je paard MNKA?
Het is toch niet verboden naar je paard te gaan?

Mijn moeder werkt in de zorg en is positief getest, ik woon nog thuis. Mijn paard staat bij een oud stel aan huis en ik wil het risico niet nemen om ze te besmetten. Ze zorgen goed voor haar en ze komt niks te kort. Het is alleen een beetje een maandagmorgen model, er is altijd wel wat kwa gezondheid.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 11:08

Echwel schreef:
Durf jij je echt met Anne Frank te vergelijken?

Hoe diep kun je zinken,word jij vervolgt?

Nee dat is gerelateerd aan een post van Shadow die over Anne Frank begon.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 30-03-20 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 11:24

Ik zit nu twee maanden thuis ivm burn-out gerelateerde klachten. Het ging best wel goed, maar ik merk wel dat deze hele situatie wel flink inwerkt op mijn hoofd. Gelukkig heb ik elke week een gesprek met de psycholoog, dat helpt absoluut! Zij geeft me hele praktische, pragmatische tips over hoe hier mee om te gaan. Dat is zó fijn. Ik zit gelukkig ook niet in totale isolatie, we mogen nog gewoon naar stal en daar spreek ik (op anderhalve meter afstand!) ook gelukkig nog genoeg mensen. Ik spreek niet meer af met vrienden en ga ook niet meer naar mijn ouders. Dat mis ik wel heel erg. Zeker omdat ik al twee maanden thuis zit, de muren komen dan echt wel op je af als je wereld ineens nog zoveel kleiner wordt. Maar goed, ik tel mijn zegeningen en hoop maar dat het snel voorbij is.

@moonsparkle: bij mij werd ook gezegd dat ik 3-4 maanden moest wachten. Ik heb mezelf echter op de wachtlijst laten zetten, en kon na 3 weken (!!) de intake doen omdat er iemand was uitgevallen. Geef de moed dus niet op! Ik zit bij HSK, dat is een landelijke groep. Kan ze alleen maar aanraden.

Tja, en dat hier mensen zeggen die alles zo dwangmatig in moeten halen en dat ze 'dan maar een burn-out ervan moeten krijgen' weten níet wat ze zeggen. Weet je hoe ongelofelijk kút een burn-out is? Dat je niet meer op je hoofd kunt vertrouwen, letterlijk alles teveel is (boodschappen doen? naar je paard? even naar buiten? VERGEET HET MAAR) en de wereld dan pas écht zwart is? Echt, hoe haal je het in je hoofd om zulke uitspraken te doen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 11:29

Oh dat is wel zuur MNKA