De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 10:27

Hiraeth schreef:
Sizzle schreef:
Hireath, Ebola valt niet mee, maar dat laat zich gelukkig tot nu toe goed isoleren. Over Ebola maakt men zich continue zorgen, alleen niet elke uitbraak is groot in de media.

Kijk, daar komt al naar boven dat ik er niet veel van weet.

Maar is Ebola ook een bedreiging voor de westerse wereld? Of hoe zit dat precies? Want ik denk dat het voor mij gewoon moeilijk te bevatten is dat er zorgen zijn om ziektes terwijl we in een land wonen met best goed ontwikkelde medische hulp e.d.

Ik kom hier vooral om wat te leren over een onderwerp waar ik niks over weet, dus alle beetjes helpen voor m'n beeldvorming.

Nee, het zit enkel in Afrika dacht ik.
Onlangs zag ik nog een nieuwsbericht dat het daar weer opflakkert (in Congo, door geweld en oproer daar zijn de patienten uit het ziekenhuis gelopen en daardoor konden ze weer opnieuw anderen gaan besmetten),
en al de problemen die het naast de dood met zich meebrengt (veel dokters gaan naar de ebolacenters waardoor de gewone ziekenhuizen onderbemand raken en moeten sluiten).

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/01/23 ... ercruysse/
2300 doden en vorige week 16 nieuwe besmettingen.

Dus nee, het valt niet mee.

Berdien

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-20 10:42

Ebola valt absoluut niet mee :n Het voordeel van Ebola is dat het niet via de lucht zich kan verspreiden, het nadeel is dat het virus zich via élke vorm van lichaamssappen zich kan verspreiden. Dus ook via zweet. Daarnaast is het sterftecijfer ongekend hoog. Ebola in de westerse wereld zou een absolute ramp zijn. Gelukkig zijn ze er in Afrika enorm scherp op, en doen ze daar hun best om het zo goed mogelijk te lokaliseren en isoleren. Over ebola en de angst ervoor was er laatst een serie op National Geographic, daarin werd ook wel veel uitgelegd.

Ik heb de documentaire Pandemic op Netflix gekeken, en dat is echt wel een aanrader. Er wordt geen angst gezaaid, ze belichten de bedreiging van een pandemie van veel verschillende kanten.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 11:06

Pocca_Locca schreef:
Dit Corona virus is verwant aan het SARS Corona virus, wat ook een virusenvelop heeft. Net als influenza o.a.

P.s. Ik zaai geen paniek, en ben totaal niet bang..

Zo’n envelopje is juist helemaal niet zo stabiel in vergelijking met “naakte” virussen. Het membraanlaagje waar het uit bestaat valt relatief snel uiteen buiten een gastheer om en omdat juist op het envelopje die “spijkertjes” zitten waarmee het virus een cel binnen kan dringen verliest het dan ook gelijk zijn activiteit.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 11:13

Memories schreef:
Pocca_Locca schreef:
Dit Corona virus is verwant aan het SARS Corona virus, wat ook een virusenvelop heeft. Net als influenza o.a.

P.s. Ik zaai geen paniek, en ben totaal niet bang..

Zo’n envelopje is juist helemaal niet zo stabiel in vergelijking met “naakte” virussen. Het membraanlaagje waar het uit bestaat valt relatief snel uiteen buiten een gastheer om en omdat juist op het envelopje die “spijkertjes” zitten waarmee het virus een cel binnen kan dringen verliest het dan ook gelijk zijn activiteit.

Oke, dat wist ik niet! Dankjewel. Geldt dat voor elk virus - met envelop- in dezelfde mate, of vooral Corona vanwege de “ spijkertjes”?

Jadeleigh263

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 11:25

Pocca_Locca schreef:
@Jadeleigh, ja ik weet wat je ermee bedoeld, dat een virus niet zonder gastheer kan overleven. Net als een reiziger niet kan reizen zonder vervoermiddel.
Wat maakt dat dit virus ( nog) niet goed kan repliceren in de mens? Is dat het feit dat het eigenlijk per ongeluk/ spontaan de “ soorten- barrière” heeft gepasseerd? Dus eigenlijk een beetje een suffertje oftewel beginneling onder de virussen is?

Het kan zijn dat gastheercellen van de vleermuis vergelijkenis met de mens hebben, of dat zo is, weet ik niet. Maar vaak is een kleine mutatie al goed genoeg waardoor het de oversteek kan maken van dier naar mens

Ebola is het perfecte voorbeeld dat de mens is slechte gastheer is voor het virus. Het virus heeft een reservoir in primaten en vleermuizen die kunnen overleven. De mortaliteit bij de mens van ebola is zeer hoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 11:37

Fijn, we hebben hier in ons huis een pianoschool (is fulltime beroep van ouders), en dan komt de volledige familie chinees gewoon op les die net terug zijn van vakantie uit China. Dan denk ik ook van: bel even af, neem het zekere voor het onzekere.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 11:49

Resistance schreef:
Fijn, we hebben hier in ons huis een pianoschool (is fulltime beroep van ouders), en dan komt de volledige familie chinees gewoon op les die net terug zijn van vakantie uit China. Dan denk ik ook van: bel even af, neem het zekere voor het onzekere.

Eerder las ik dat je je geen zorgen maakt, maar nu zou je willen dat iedereen die in de afgelopen tijd in China is geweest (misschien in een hele andere regio) zijn leven on hold zet voor onbepaalde tijd? Dat is een beetje dubbel natuurlijk.....

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 11:53

Super bedankt voor alle informatie! Ik voel me haast schuldig dat ik ebola zo heb weggewuifd. :o

Berdien schreef:
Ik heb de documentaire Pandemic op Netflix gekeken, en dat is echt wel een aanrader. Er wordt geen angst gezaaid, ze belichten de bedreiging van een pandemie van veel verschillende kanten.

Dankjewel voor de aanrader! Ik ga 'm zeker even opzoeken.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 11:55

Resistance schreef:

Hoezo, de aarde is toch overbevolkt? Ik zou denken dat jij dan juist voorstander moet zijn dat ze zich maar lekker gaan mengen onder de mensen.

Of mogen enkel anonieme chinezen doodvallen om de wereld te redden en liever niet jijzelf of je ouders?

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 11:59

Schemerdier schreef:
Hoezo, de aarde is toch overbevolkt? Ik zou denken dat jij dan juist voorstander moet zijn dat ze zich maar lekker gaan mengen onder de mensen.

Of mogen enkel anonieme chinezen doodvallen om de wereld te redden en liever niet jijzelf of je ouders?

Is dat niet vaak zo? Roepen dat de wereld overbevolkt is, dat zo'n ziekte misschien wel een keer goed is. Iedereen mag dood neervallen behalve jezelf en je familie en iedereen waar je om geeft :+

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 12:02

Whale schreef:
Schemerdier schreef:

Is dat niet vaak zo? Roepen dat de wereld overbevolkt is, dat zo'n ziekte misschien wel een keer goed is. Iedereen mag dood neervallen behalve jezelf en je familie en iedereen waar je om geeft :+

Tja... het moet natuurlijk niet té dichtbij komen he..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 12:05

Goh, wat zijn we allemaal weer ontzettend volwassen. :+

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 12:19

Tja dan moet je maar niet zo'n hypocriete dingen schrijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 12:25

Ik kan me eigenlijk best voorstellen dat dat het eerste is wat in je opkomt...

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 12:33

Schemerdier schreef:
Tja dan moet je maar niet zo'n hypocriete dingen schrijven.

Nou zeg :+ je kan het ergens niet mee eens zijn maar ondanks dat dit anoniem achter je beeldscherm is, kan je nog steeds aardig blijven.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 12:54

Als medisch onderlegd persoon intrigeert me dit wel. Ik heb een studie gedaan rond Influenza virussen en heb toen geconcludeerd dat de volgende pandemie een grote kans heeft om een gemuteerd influenza virus te zijn.

Wrong, het is dus een corona virus (en kan de media alstublieft wat beter specifieren, want er zijn miljoenen corona virussen, en deze is in mijn ogen nog lang niet de gevaarlijkste).

Spijtig genoeg werk ik nu niet meer met virussen, dus de extra informatie moet ik nog bij mijn ex-collega's gaan halen, maar ik merk wel dat vooral de desinformatie problemen geeft. Al vind ik de lege straten en spooksteden die ze op tv laten zien ook eng. Zeker nu ik hoogzwanger ben, er is nog geen idee wat 2019-nCov-virus gaat doen op foetussen...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 12:57

Hiraeth schreef:
Super bedankt voor alle informatie! Ik voel me haast schuldig dat ik ebola zo heb weggewuifd. :o

Berdien schreef:

Dankjewel voor de aanrader! Ik ga 'm zeker even opzoeken.

De film 93 days is ook een aanrader om de ernst van Ebola te zien.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 13:03

Whale schreef:
Schemerdier schreef:

Dat is inderdaad een walgelijke hypocrisie van veel mensen.
Zolang het mij of mijn naasten maar niet treft vind ik het allemaal prima. In de hoop dat je er voor jezelf en je naasten nog een mooi slaatje uit kunt slaan. In dit geval een slaatje die mij doet denken aan het woord "lebensraum".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 13:19

Toch ergens wel ironisch als je als Jood met Nazi Duitsland wordt vergeleken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 13:20

Ik mag ook dood neervallen hoor, merk ik niks van.
En nee, ik heb geen ambitie om uit het leven te stappen, maar als ik morgen ineens omval, dan is dat zo...

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 13:26

Resistance schreef:

Dus omdat jij joods bent mag je van alles roepen en mogen we geen kritisch weerwoord geven? Of heb ik je verkeerd begrepen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 13:27

Pocca_Locca schreef:
Resistance schreef:

Dus omdat jij joods bent mag je van alles roepen en mogen we geen kritisch weerwoord geven? Of heb ik je verkeerd begrepen?

Dat heb je inderdaad verkeerd begrepen. :)

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 13:29

Gelukkig maar dan. Het leek een beetje die kant op te gaan.

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 13:40

LadyMadonna schreef:
Ik mag ook dood neervallen hoor, merk ik niks van.
En nee, ik heb geen ambitie om uit het leven te stappen, maar als ik morgen ineens omval, dan is dat zo...

Hahaha sorry moet hier om lachen. Maar ben blij dat je ambities elders liggen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 13:43

Resistance schreef:

Ook wel ironisch dat je als jood zijnde zo je gedachtegoed verwoord. Ik zou er wat voorzichtiger mee zijn om verwarring te voorkomen.