Borstkanker. Check jij jezelf?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 14:31

Maartje1990 schreef:
MarcoBorsato schreef:
Nee, daarom krijgt ze 2 andere therapieën, dat samen maakt de kans op uitzaaiingen/terugkeer 2%, dus dat is te verwaarlozen. Chemo was niet preventief. Ze zijn nu zoveel verder dan toen jouw moeder ziek was.

Ze kan morgen ook onder een auto komen.

Mijn moeder kreeg ook niet alleen chemo hoor. Maar goed laat maar...

Heb je zelf echt niet door hoe lomp je reageert? Maar inderdaad, ik heb liever dat je het laat. Mijn moeder heeft een totaal andere kanker dan die van jou dus dat is sowieso niet te vergelijken. Houd maar gewoon op.

On topic: ben gister zelf voor een check up geweest, had al dagen een trekkend gevoel tussen borst en oksel.

Ik heb een gekneusde rib. "Marco, je borsten zitten hier, niet daar". Thanks :')

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 14:57

Fijn dat je weet waar de hangjongeren uithangen :))
Maar een gekneusde rib is ook niet lekker. Kun je verrekte veel last van hebben.

Forbiddenpie, voor jou heel veel sterkte. Die onzekerheid is ellendig en wachten duurt altijd lang.

Anoniem

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 15:01

Trots op je dat je bent gaan laten checken hoor. Dat dan weer wel. :D
Gekneusde rib... Hoe?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 15:20

Je weet wat voor leeghoofd ik ben, ben vast ergens tegenop geknald. :') Maar belde de huisarts en ze zeiden, vrouwen die iets denken nemen we heel serieus en mogen direct komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 15:54

En zo hoort het!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 17:32

Gelukkig een gekneusde rib MB!

Dat had ik dus ook een paar weken geleden, waarschijnlijk ben ik door mijn 8 maanden oude kleinzoon iets te hardhandig als klimrek gebruikt.
Mijn huisarts was vol begrip.

Kirja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 18:23

Forbiddenpie: Fijn dat je word doorgestuurd om te laten checken! Wachten is wel verschrikkelijk, sterkte daarmee!

Mb: Fijn dat het ‘alleen maar’ een gekneusde rib is. Goed dat je het hebt laten checken!

Ik mag dinsdag alweeeer naar het ziekenhuis. Zie er zo tegenop.
Ben laatst terug geweest, nadat de echo niks uitwees maar de pijn blijft.
Had toen zo’n hork van een vent! Die zei meteen al toen ik daar één voet binnenzette, oh dus je hebt pijn? Nou dat is goed want dan is het meestal niks.
Even snel gevoeld, knobbeltje waarvoor ik echo had was niet meer te voelen.
Maar hij voelde n ander knobbeltje, wat ik zelf dus niet voel (en dus ook geen pijn doet)..
Ik moest maar terugkomen als het zou gaan groeien en terug naar de huisarts voor pijnbestrijding.
Geen tijd om vragen te stellen ook, hij stond meteen al weer met de deur open. Ben denk ik 3 minuten binnen geweest.

Ben dezelfde middag bij de ha geweest die niet wist wat ie voor me moest doen qua pijn. Maar heb daar ook even gal gespuugd over die hork in het ziekenhuis.
Hoe moet ik weten of een knobbeltje groeit als ik het zelf niet voel??
En dit was een ander knobbeltje, is dat stukje borst ook meegenomen op de echo??
Ha pakte meteen de telefoon en heeft een nieuwe afspraak gemaakt, bij een andere arts, dus mag ik dinsdag weer..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 20:27

Fijne huisarts, iemand die koppen met spijkers slaat! Ik duim dat het niks is!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 21:09

Kirja, wat een hork zeg! Fijn dat je huisarts zo vlot ingrijpt en dat je dinsdag naar een andere arts mag.

Forbiddenpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 19:34

Het wachten is inderdaad verschrikkelijk. Ik wil gewoon weten waar ik aan toe ben, one way or another. Dan kan ik op basis daarvan ook plannen maken of afzeggen etc. Maar goed, helaas heb ik hier geen controle over en moet ik toch echt de regie uit handen geven voor nu tot ze bellen voor de afspraak. Helaas niet bij mijn gebruikelijke ziekenhuis waar ik al een vaste patient ben over een aantal afdelingen verspreid maar de dokter raadde mij dit ziekenhuis aan op basis van expertise en veel kortere wachttijden.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 00:31

@kirja, goed dat je het bij je arts hebt gemeld en nu weer mag. Bij mijn collega hebben ze 2 echo's gemaakt waar ze niks op zagen, maar toch vertrouwde ze het niet. Ze hebben toen voor een MRI gekozen en bleek er een knobbel van 2.5cm te zitten.

Goed dat je niet laat afschepen. Succes dinsdag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 10:46

Zijn jullie GTST kijkers? Ik nog altijd wel, mijn guilty pleasure. Momenteel zit daar een verhaallijn in met Jeanine die borstkanker heeft. Ik heb net op Videoland de aflevering van vrijdag 3 januari vooruitgekeken. Een vreemde mix van soap en realiteit, met een aantal dames die een stukje van hun echte verhaal doen. Heel bijzonder gedaan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 10:31

Ik moet maandag om een mammografie. Ik maak me niet echt zorgen, want de huisarts dacht aan een verstopte klier en ik zelf ook.

Maar ik maak me wel druk om die mammo. Ik wil dat echt niet. Ik ga die maandag vragen of het niet gewoon een echo kan zijn.

Anywho. Dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 10:32

:(:)
Zelf geen ervaring, maar kan mij er iets bij voorstellen.

Succes en goed dat je gaat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 11:34

_San87_ schreef:
Ik moet maandag om een mammografie. Ik maak me niet echt zorgen, want de huisarts dacht aan een verstopte klier en ik zelf ook.

Maar ik maak me wel druk om die mammo. Ik wil dat echt niet. Ik ga die maandag vragen of het niet gewoon een echo kan zijn.

Anywho. Dat.

Goed dat je gaat. Hopelijk idd gewoon een klierige klier.
Echo zou fijn zijn als het kan. Anders is de pletpret gelukkig niet zo lang.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 11:38

Ik ga t vragen. Ik vind pletten niet zo'n pret :=.

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 20:18

_San87_ schreef:

Ik vraag me al heel lang af, hoe doen ze dat bij mensen die niet veel hebben? weet nou niet of mijn hoeveelheid nou echt te pletten is. Maargoed, geen idee of ze dat voorzichtig doen ook

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 20:32

thirteenn schreef:
_San87_ schreef:

Ik vraag me al heel lang af, hoe doen ze dat bij mensen die niet veel hebben? weet nou niet of mijn hoeveelheid nou echt te pletten is. Maargoed, geen idee of ze dat voorzichtig doen ook

Ik heb geen idee. Ik heb nog nooit een mammografie gehad en ik hoop eigenlijk dat dat zo kan blijven. Het lijkt me enorm pijnlijk en ik vraag me af of het geen kwaad kan, gevoelig weefsel zo pletten.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 22:52

Ik heb niet veel. Maar ze trekken er gewoon flink aan en pletten het dan. Ff paar seconden pijn.
Maar heb geen cup AA ofzo. Daar ben ik ook wel benieuwd naar of dat lukt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 22:58

Nu wil ik nog minder. Ze gaan maar een echo maken. Ik wil geen mammo. Barbaars gedoe als er ook een pijnvrije optie is.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 23:00

Ik duim voor je mee, San.

Over het pletten hoor je heel veel verschillende verhalen. Het is niet zo dat het altijd heel veel pijn doet, dat dat een vast gegeven is ofzo. Ik vond het wel een onprettig gevoel, maar dat was vooral aan de kant waar al iets serieus mis was. De andere kant viel eigenlijk best mee. Niet fijn natuurlijk, je doet het niet voor de lol ofzo, maar ook niet dat ik het als heel erg pijnlijk of vervelend ervaren heb.
Om je een idee te geven: als ze zouden zeggen dat ik morgen weer zou moeten dan zou ik er komende nacht geen minuut minder om slapen. Dat zegt denk ik wel wat.

Maar al met al wordt het wel hoog tijd dat ze er een keer een alternatief voor gaan gebruiken. Bij dit soort technieken denk je toch al gauw aan de prehistorie en ik kan me goed voorstellen dat het een drempel kan zijn bij alleen het idee al.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 23:15

Ik maak me er echt enorm druk om. Ik heb best een hoge pijngrens, maar alles aan dat onderzoek staat me tegen. Ik heb een filmpje bekeken van gezondheidsplein en dat heeft echt totaal niet geholpen om me een beter gevoel te geven.

Ik ben in staat de boel af te bellen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 23:17

Ik snap sowieso niet waarom men denkt dat kanker opsporen met kankerverwekkende stralen een goed idee is...

Kak. Ik lig er echt wakker van.

Om die foto's dan. Niet omdat ik bang ben wat te hebben, want dat denk ik niet.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 23:28

Krijg jaarlijks een controle mammografie en ook een MRI. Moet zeggen dat het niet fijn is. Maar ook echt niet zo vreselijk dat ik er tegenop zie of zo.
De kant waar ik geopereerd ben en waar de tumor zat zit vrij hoog, dus om die er onder te krijgen is altijd een soort van onmogelijke houding waarbij de alle tumor markers er goed op willen hebben.
Denk altijd, dat gaat niet, maar geloof me ze zorgen er voor dat het toch lukt hoor haha.

De uitslag is uiteraard spannender.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 23:31

Maar wat staat je dan zo tegen als je een hoge pijngrens hebt.
Tis maar een paar seconden. Dan ben je er vanaf.
Ik zou ook liever iets hebben wat pijnloos is.
Maar duidelijkheid met een paar seconden pijn... vind ik persoonlijk prima.
Heb het nu 3 keer gehad ofzo. En ik weet dat het even pijn doet. Maar dat houdt me echt niet tegen om het uit te laten voeren zolang er geen alternatief is.