ElviraKelan schreef:Juist Fleurtje en dat er dingen in mijn mond worden gelegd of erger nog woorden worden verdraait
Een aantal die zelfs een persoonlijke aanval hebben gedaan richting mij. Lees maar eens terug voor degene die mij niet geloven
Sterker nog sta nu eens in mijn schoenen en lees de teksten eens terug.
Ik heb alles onderbouwd met argumenten met img’s waar geen enkele keer op is gereageerd
Er zijn vooral heftige voorbeelden gedeeld
Er is voor mij ingevuld hoe mijn relatie is
Mij benoemd als on empathisch
En het dan vreemd vinden dat ik op een gegeven moment feller reageer?
Wie de broek past trekke hem aan
Wat betreft je relatie: daar zie ik weinig invulling.

Ik heb letterlijk gezegd wat jij over je relatie zei (dat je man met een "gebruiksaanwijzing" voor jou werkt, met o.a. dat hij je (vervelende) dingen op het "juiste" moment moet zeggen en triggers moet helpen vermijden), en vervolgens heb ik gezegd dat dat
voor mij niet gelijkwaardig zou voelen.
Daarin vul ik helemaal niks in over wat jij in je relatie doet, of hoe jou relatie werkt. Ik quote letterlijk jouw woorden, en zeg vervolgens dat ik dat niet zou kunnen, en waarom ik dat niet zou kunnen.
Ik kan er weinig aan doen dat mijn ervaringen met borderline geen positievere uitkomst hadden. Ik had gewild dat ik hier leukere ervaringen kon delen, dat ik had kunnen zeggen
"mijn familielid gaat al jaren trouw naar therapie, slikt medicijnen, heeft een normale baan en kan vriendschappen onderhouden". Helaas is dat niet zo.
Ik kan mijn ervaringen voor jou helaas niet positiever maken. Ik snap dat het niet leuk is om te horen dat mijn familielid zwaar lijdt onder haar ziekte, geen hulp zoekt, en geen rustige relaties heeft. Ik heb echter ook positieve kenmerken genoemd: mijn familielid kan ook heel vrijgevig, creatief, en spontaan zijn. Toen ik ziek was kwam ze bijvoorbeeld eens spontaan langs met een creatief, zelfgemaakt cadeau. Deze positieve ervaringen wegen echter niet op tegen hoe erg zij en haar omgeving onder haar ziekte lijden.
Dat mensen niet op jouw foto's reageerden komt denk ik ook omdat jouw felle reacties meer de aandacht trekken, en meer onderdeel van de discussie zijn. Het is overigens niet persoonlijk dat mensen niet op sommige delen van je bericht reageren: ook op onderdelen van mijn berichten wordt niet altijd gereageerd. Ik schreef bijvoorbeeld een paragraaf over zelfmedicatie, dat niemand daarop reageert is helemaal prima en dan gaat de discussie gewoon verder. Als je het heel belangrijk vindt, kun je het nog een keer noemen.
Ik denk echt dat het belangrijk is om de discussie niet te veel te zien als persoonlijk, ondanks dat het zo'n persoonlijk onderwerp is. De meer negatieve reacties komen toch omdat het lijkt alsof je andere berichten veel negatiever of feller opvat dan ze zijn, en dan worden latere berichten inderdaad feller en persoonlijker. Als je zelf dan niet fel reageert (ook al doen anderen dat wel) blijven andere mensen vaak ook rustiger en is er grotere kans dat je elkaar begrijpt.