Partner met Borderline, eeuwige strijd.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 22:39

Ik zit dit topic met open mond te lezen. Mijn mening doet er niet toe, maar ik vind iedereen hier erg respectvol reageren en snap wérkelijk niet waar jouw felle reacties vandaan komen Elvira %) .
De enige respectloze reacties hier vind ik die van jou, en dan vooral hoe je reageert richting moonfish en avalanche :wow: . Zij hebben jou nergens persoonlijk aangevallen en geven gewoon hun ervaringen aan.
Jammer dat je niet inziet dat je verschrikkelijk fel reageert op letterlijk iedereen die een andere mening heeft dan jou... daarmee toon je eigenlijk exact het punt aan dat mensen maken.

Edit, verder vind ik het héél jammer dat je mensen zegt dat ze de stoornis/het ziektebeeld/hoe je het ook wil noemen niet kennen terwijl ze er zélf mee te maken gehad hebben door partner/familie etc.
Laatst bijgewerkt door Noblesse_ op 04-08-19 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 22:40

Avalanche81 schreef:
BillyJ schreef:
Exact dit.... ik hoor ook vaak van mensen in de omgeving dat IK hem naar pannetje 5 breng terwijl ik er vaak zelf geen invloed op heb of geen bijdrage aan heb. En DIT is heel moeilijk. Want mensen wijzen mij vaak aan als slecht persoon of trigger.

Onzin hoor, er is soms niks voor nodig. Dat is jouw schuld niet, kom zeg!

Je bent NOOIT verantwoordelijk voor het gedrag van een ander. Wel voor dat van jezelf, en als jij weet (eventueel door reflectie in je omgeving, van mensen die zich niet geroepen voelen hem te beschermen) dat jouw gedrag redelijk is, en normaal, is dat gewoon prima.

_/-\o_

Dit is prima gezegd, ik kan er zelf eigenlijk niets beters over zeggen of aan toevoegen.

Je bent absoluut niet verplicht om je aan te passen om iemand's anders woede-uitbarstingen te voorkomen, ook niet als diegene een stoornis heeft. En zeker als de aanpassing zo ver gaat dat je geen leven meer hebt of aanpassing nauwelijks mogelijk is, dan is het gewoon helemaal prima om weg te gaan.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 22:41

ElviraKelan schreef:
Ik zal mijn psychiater morgen nog eens haarfijn dit topic uitleggen

Wedden dat ik 20 veren in mijn reet krijg door rustig te blijven ondanks jullie stigmatiserende reacties

Ik zóu hem het hele topic laten lezen. Dus niet jouw versie uitleggen maar feitelijk laten lezen wat er staat. Ik denk dat er nog een belangrijke les in zit.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-19 22:43

Avalanche81 schreef:

Je bent NOOIT verantwoordelijk voor het gedrag van een ander. Wel voor dat van jezelf, en als jij weet (eventueel door reflectie in je omgeving, van mensen die zich niet geroepen voelen hem te beschermen) dat jouw gedrag redelijk is, en normaal, is dat gewoon prima.

Daarom is het vaak wel moeilijk om met mensen over deze situaties te praten.
Als ik zelf de trigger ben, want dat gebeurd ook wel eens, durf ik dat ook toegeven. Als ik weet dat ik een slechte dag heb of chagrijnig ben is het zowieso al verstandig om samen niet teveel tijd door te brengen bvb want ik weet dat dit een heel grote invloed kan hebben op hem omdat ikzelf dan anders reageer en zo dus trigger. Zodoende hoef ik mij dus in principe niet aan te passen want ik ken lekker grumpy op de bank zitten hahaha -O- :+
Laatst bijgewerkt door BillyJ op 04-08-19 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 22:44

Inderdaad, ik raad je aan het topic te laten lezen door je psychiater zélf.
Oh, ik heb zelf ook helaas de nodige ervaring met stoornissen, psychiaters en psychologen dus ik weet wel degelijk waarover ik praat.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 22:45

Noblesse_ schreef:
Inderdaad, ik raad je aan het topic te laten lezen door je psychiater zélf.
Oh, ik heb zelf ook helaas de nodige ervaring met stoornissen, psychiaters en psychologen dus ik weet wel degelijk waarover ik praat.

Ooooh, maar dat telt niet. Je bent kritisch, dus dan kan het niet anders dan dat je het niet begrijpt. :+

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 22:50

Ik ben het trouwens wel eens dat het het vervelend is dat mensen met een persoonlijkheidsstoornis als borderline neergezet worden als allemaal verschrikkelijke, gestoorde mensen, of in de media neergezet worden als mensen die altijd heel gevaarlijk of zelfs moordlustig zijn (o.a. de afgewezen minnares in "Fatal Attraction"). Dat is niet tof, en zorgt ervoor dat mensen er met de stoornis misschien liever niet voor uit komen, en dat moet je natuurlijk niet willen. Mensen met borderline zijn ook complexe mensen, en kunnen ook heel lief zijn. Mijn familielid kan heel vrijgevig, spontaan en creatief zijn.

Ik lees hier echter in het topic, over het algemeen, helemaal niet dit soort stigmatisering of negatieve typering. De meeste mensen hier delen simpelweg hun eigen (negatieve of zeer heftige) ervaring met borderline, en blijven respectvol in de reacties. De kunst is, voor iedereen, om eventueel vervelende reacties niet met eigen negatieve, heftige reacties te beantwoorden.

Sommige mensen spreken Elvira rechtstreeks aan, omdat haar reacties soms heftiger leken dan de andere reacties, of in tegenstrijd waren met hun eigen kennis en ervaring of haar eerder reacties. Maar anderen, waaronder de TS, zeiden ook haar input en perspectief te waarderen.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 22:57

Ygritte schreef:
Ik ben het trouwens wel eens dat het het vervelend is dat mensen met een persoonlijkheidsstoornis als borderline neergezet worden als allemaal verschrikkelijke, gestoorde mensen, of in de media neergezet worden als mensen die altijd heel gevaarlijk of zelfs moordlustig zijn (o.a. de afgewezen minnares in "Fatal Attraction"). Dat is niet tof, en zorgt ervoor dat mensen er met de stoornis misschien liever niet voor uit komen, en dat moet je natuurlijk niet willen. Mensen met borderline zijn ook complexe mensen, en kunnen ook heel lief zijn. Mijn familielid kan heel vrijgevig, spontaan en creatief zijn.

Ik lees hier echter in het topic, over het algemeen, helemaal niet dit soort stigmatisering of negatieve typering. De meeste mensen hier delen simpelweg hun eigen (negatieve of zeer heftige) ervaring met borderline, en blijven respectvol in de reacties. De kunst is, voor iedereen, om eventueel vervelende reacties niet met eigen negatieve, heftige reacties te beantwoorden.

Sommige mensen spreken Elvira rechtstreeks aan, omdat haar reacties soms heftiger leken dan de andere reacties, of in tegenstrijd waren met hun eigen kennis en ervaring of haar eerder reacties. Maar anderen, waaronder de TS, zeiden ook haar input en perspectief te waarderen.

Ik snap best dat dingen gevoelig kunnen liggen. Ik heb ADHD en mijn zoon ook. Hoe vaak ik daar geen negatieve reacties op krijg...( vooral in de trant dat ADHD niet bestaat en luie ouders hun beetje drukke kinderen volproppen met medicatie wat mi voorbij gaat aan de invloed die ADHD heeft op het hele leven). Maar goed je kan de ervaring van een ander nooit wegzetten als niet relevant. Ondanks dat ik mezelf er miss niet in herken. Het is óók niet persoonlijk bedoeld. Asus ik iets zeg over borderline zeg ik niets over Elvira. Want die ken ik niet.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 23:03

Ja, en ik denk een belangrijk, zelfs cruciaal onderscheid is: dat iemand een andere mening heeft, of een andere ervaring, betekent niet dat iemand "tegen" jou is. :j

Een voorbeeld: als ik zeg dat ik persoonlijk een relatie waarin een partner altijd rekening moet houden om "uitbarstingen" van de ander te voorkomen niet gelijkwaardig vind, bedoel ik daarmee niet dat ik Elvira verschrikkelijk vindt, of dat ik haar niet respecteer, of haar relatie niet respecteer, of zelfs niet dat ik borderliners haat of verschrikkelijk of minderwaardig vind. Helemaal niet zelfs. Ik bedoel (en schrijf) alleen maar dat dat, voor mij, niet zou voelen als een gelijkwaardige relatie. Het is prima als iemand anders daar anders over denkt, of zelfs heel gelukkig is in die relatie.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 23:08

BillyJ schreef:
Avalanche81 schreef:

Als ik zelf de trigger ben, want dat gebeurd ook wel eens, durf ik dat ook toegeven. Als ik weet dat ik een slechte dag heb of chagrijnig ben is het zowieso al verstandig om samen niet teveel tijd door te brengen bvb want ik weet dat dit een heel grote invloed kan hebben op hem omdat ikzelf dan anders reageer en zo dus trigger. Zodoende hoef ik mij dus in principe niet aan te passen want ik ken lekker grumpy op de bank zitten hahaha -O- :+

Maar het fijnste en het hoogste in een relatie is naast de liefde voor elkaar , dat je jezelf kunt zijn en in het samenleven/zijn met persoon met een stoornis kun je dus niet jezelf zijn. Zie de woorden van Elvira, ze geeft zelf aan dat haar man zich aan moet passen om te zorgen dat ze niet in de snelkookpan terecht komt.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 23:12

BillyJ schreef:
Avalanche81 schreef:

Maar je mag best eens chagrijnig zijn hoor lief. Dat is heel normaal, daar moet je je niet om aanpassen he. Ieder mens is weleens chagrijnig, dat valt gewoon binnen normaal en redelijk, en dat maakt jou helemaal geen trigger. 't Is van de zotten dat je niet eens chagrijnig zou mogen zijn hoor.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 23:16

Mijn goede ex zei altijd over chagrijnige of ongestelde vrouwen:
Zeg maar wat je nodig hebt en wat ik doen moet, dekentje? Chocolade?
Om me vervolgens aan pukkels te helpen door ondanks nee op chocolade het toch te voeren.
Zo kan het dus ook.

maralyn

Re: Partner met Borderline, eeuwige strijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 23:18

Iedereen mag chagrijnig zijn! Jij ook.
En het enige wat je als mens hoeft te doen is, ruimte er voor geven.

Wij zijn ook wel eens chagrijnig! Sterker nog, wij hebben ook irritaties van elkaar.
Maar dan ontploft het niet!

Een stukje begrip van beide kanten! Niet alleen dat hij het vervelend vind, maar ook snapt dat je mens bent.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 23:19

moonfish13 schreef:
Mijn goede ex zei altijd over chagrijnige of ongestelde vrouwen:
Zeg maar wat je nodig hebt en wat ik doen moet, dekentje? Chocolade?
Om me vervolgens aan pukkels te helpen door ondanks nee op chocolade het toch te voeren.
Zo kan het dus ook.

Precies, en mijn lief zegt, als ik klaag dat ik te dik ben: je mag best wat vet hebben als vrouw hoor <3

Ipv te klagen dat hij zich niet in dat wespennest gaat steken.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 23:23

Ik heb ergens aan het begin in dit topic gereageerd, maar de rest meegelezen.
Wat ik vermoed is dat Elvira vooral struikelt over het punt dat er een aantal zeer slechte ervaringen zijn gedeeld door mensen die dingen hebben meegemaakt. Of het nou moeders, zussen of een niet nader te noemen familielid is, er zijn een aantal heftige dingen gedeeld die een hele nare kant van Borderline laten zien.
Er is ook iemand geweest die positieve ervaringen heeft gedeed, twee vriendinnen met borderline als ik me niet vergis.
Doordat de negatieve ervaringen de meerderheid hebben kan ik enigszins begrijpen dat Elvira daar tegenin gaat, het is tenslotte niet allemaal negatief.
Ik denk dat Borderline een hele heftige stoornis KAN zijn, die zeer destructief kan zijn voor de omgeving. Ik heb er dan ook alle begrip voor dat mensen contact verbreken met diegene. Niet omdat de persoon met borderline slecht is of niks verdient, maar omdat het de persoonlijke gezondheid(geestelijk en/of lichamelijk) van de ander (kan) schaaden.

Ik denk dat het er op neer komt dat je moet doen van voor jou goed voelt. Jij moet met je beslissingen leven en vrede kunnen hebben met hoe je leven eruit ziet. Jij bent de enige die jouw leven kan inrichten zoals jij het wil.
Andere mensen kunnen zeggen dat zij het nooit zo zouden doen of willen, maar als dat is waar jij gelukkig van wordt, dan is het goed.
Het enige wat je je echt af moet vragen is: wordt ik hier gelukkig van? Eigenlijk met alles. En dat telt voor iedereen denk ik.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 23:37

Ibbel schreef:
Pandora2 schreef:
Jeetje... hier heeft TS echt niks meer aan. :

Hmm. Weet ik niet. Ze kan letterlijk lezen hoe een andere borderliner persoon met BPS een compleet topic volledig naar haar hand zet, en de schuld bij alle anderen neer legt. Misschien is het een grotere eye-opener dan je denkt.

Ook na de laatste pagina's zal ik hierin moeten meegaan, vooral als ik kijk naar hoe posts worden geïnterpreteerd en het schuld versus verantwoordelijkheid verhaal.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 23:41

Juist Fleurtje en dat er dingen in mijn mond worden gelegd of erger nog woorden worden verdraait
Een aantal die zelfs een persoonlijke aanval hebben gedaan richting mij. Lees maar eens terug voor degene die mij niet geloven
Sterker nog sta nu eens in mijn schoenen en lees de teksten eens terug.
Ik heb alles onderbouwd met argumenten met img’s waar geen enkele keer op is gereageerd
Er zijn vooral heftige voorbeelden gedeeld
Er is voor mij ingevuld hoe mijn relatie is
Mij benoemd als on empathisch
En het dan vreemd vinden dat ik op een gegeven moment feller reageer?

Wie de broek past trekke hem aan

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 23:46

Elvirakelan, die broek past jou ook of schoen. Ik zie in hoe jij reageert een van de gevolgen van een persoonlijkheidsstoornis. Ik word aangevallen, ik kom in pannetje vier, ik ik ik . Ook voor jou telt, lees alles eens door en dan echt, wanneer je weer in pan 1 of 2 zit zou dit wel eens verhelderend kunnen zijn. Want jij betrekt alles op jou, als een persoonlijke aanval en misschien hoort dit wel bij jou en kun je er totaal niets aan doen maar het ligt toch echt iets genuanceerder.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 23:49

bigone schreef:
Elvirakelan, die broek past jou ook of schoen. Ik zie in hoe jij reageert een van de gevolgen van een persoonlijkheidsstoornis. Ik word aangevallen, ik kom in pannetje vier, ik ik ik . Ook voor jou telt, lees alles eens door en dan echt, wanneer je weer in pan 1 of 2 zit zou dit wel eens verhelderend kunnen zijn. Want jij betrekt alles op jou, als een persoonlijke aanval en misschien hoort dit wel bij jou en kun je er totaal niets aan doen maar het ligt toch echt iets genuanceerder.

Net als anderen doen praat ik vanuit ervaring
Schijnbaar tellen in dit topic alleen de eigen ervaringen met iemand die borderline heeft
De eigen ervaring, kennis vanuit dit ziektebeeld word niet gewaardeerd. Ook al zet ik er tig keer bij wat het mijn omgeving doet. Haal ik goede argumenten aan vanuit boeken. Toon ik empathie naar mijn omgeving toe en naar jullie toe.
Enkel de ervaring met de persoon die borderline heeft doet er toe.
Dus ja het ligt genuanceerder dan dat jullie denken

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 23:52

ElviraKelan schreef:
Juist Fleurtje en dat er dingen in mijn mond worden gelegd of erger nog woorden worden verdraait
Een aantal die zelfs een persoonlijke aanval hebben gedaan richting mij. Lees maar eens terug voor degene die mij niet geloven
Ik heb alles onderbouwd met argumenten met img’s waar geen enkele keer op is gereageerd

Wat betreft je relatie: daar zie ik weinig invulling. :j Ik heb letterlijk gezegd wat jij over je relatie zei (dat je man met een "gebruiksaanwijzing" voor jou werkt, met o.a. dat hij je (vervelende) dingen op het "juiste" moment moet zeggen en triggers moet helpen vermijden), en vervolgens heb ik gezegd dat dat voor mij niet gelijkwaardig zou voelen.

Daarin vul ik helemaal niks in over wat jij in je relatie doet, of hoe jou relatie werkt. Ik quote letterlijk jouw woorden, en zeg vervolgens dat ik dat niet zou kunnen, en waarom ik dat niet zou kunnen.

Ik kan er weinig aan doen dat mijn ervaringen met borderline geen positievere uitkomst hadden. Ik had gewild dat ik hier leukere ervaringen kon delen, dat ik had kunnen zeggen "mijn familielid gaat al jaren trouw naar therapie, slikt medicijnen, heeft een normale baan en kan vriendschappen onderhouden". Helaas is dat niet zo.

Ik kan mijn ervaringen voor jou helaas niet positiever maken. Ik snap dat het niet leuk is om te horen dat mijn familielid zwaar lijdt onder haar ziekte, geen hulp zoekt, en geen rustige relaties heeft. Ik heb echter ook positieve kenmerken genoemd: mijn familielid kan ook heel vrijgevig, creatief, en spontaan zijn. Toen ik ziek was kwam ze bijvoorbeeld eens spontaan langs met een creatief, zelfgemaakt cadeau. Deze positieve ervaringen wegen echter niet op tegen hoe erg zij en haar omgeving onder haar ziekte lijden.

Dat mensen niet op jouw foto's reageerden komt denk ik ook omdat jouw felle reacties meer de aandacht trekken, en meer onderdeel van de discussie zijn. Het is overigens niet persoonlijk dat mensen niet op sommige delen van je bericht reageren: ook op onderdelen van mijn berichten wordt niet altijd gereageerd. Ik schreef bijvoorbeeld een paragraaf over zelfmedicatie, dat niemand daarop reageert is helemaal prima en dan gaat de discussie gewoon verder. Als je het heel belangrijk vindt, kun je het nog een keer noemen.

Ik denk echt dat het belangrijk is om de discussie niet te veel te zien als persoonlijk, ondanks dat het zo'n persoonlijk onderwerp is. De meer negatieve reacties komen toch omdat het lijkt alsof je andere berichten veel negatiever of feller opvat dan ze zijn, en dan worden latere berichten inderdaad feller en persoonlijker. Als je zelf dan niet fel reageert (ook al doen anderen dat wel) blijven andere mensen vaak ook rustiger en is er grotere kans dat je elkaar begrijpt. :j

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 23:56

Ygritte schreef:
ElviraKelan schreef:

Wat betreft je relatie: daar zie ik weinig invulling. :j Ik heb letterlijk gezegd wat jij over je relatie zei (dat je man met een "gebruiksaanwijzing" voor jou werkt, met o.a. dat hij je (vervelende) dingen op het "juiste" moment moet zeggen en triggers moet helpen vermijden), en vervolgens heb ik gezegd dat dat voor mij niet gelijkwaardig zou voelen.

Daarin vul ik helemaal niks in over wat jij in je relatie doet, of hoe jou relatie werkt. Ik quote letterlijk jouw woorden, en zeg vervolgens dat ik dat niet zou kunnen, en waarom ik dat niet zou kunnen.

Ik kan er weinig aan doen dat mijn ervaringen met borderline geen positievere uitkomst hadden. Ik had gewild dat ik hier leukere ervaringen kon delen, dat ik had kunnen zeggen "mijn familielid gaat al jaren trouw naar therapie, slikt medicijnen, heeft een normale baan en kan vriendschappen onderhouden". Helaas is dat niet zo.

Ik kan mijn ervaringen voor jou helaas niet positiever maken. Ik snap dat het niet leuk is om te horen dat mijn familielid zwaar lijdt onder haar ziekte, geen hulp zoekt, en geen rustige relaties heeft. Ik heb echter ook positieve kenmerken genoemd: mijn familielid kan ook heel vrijgevig, creatief, en spontaan zijn. Toen ik ziek was kwam ze bijvoorbeeld eens spontaan langs met een creatief, zelfgemaakt cadeau. Deze positieve ervaringen wegen echter niet op tegen hoe erg zij en haar omgeving onder haar ziekte lijden.

Dat mensen niet op jouw foto's reageerden komt denk ik ook omdat jouw felle reacties meer de aandacht trekken, en meer onderdeel van de discussie zijn. Het is overigens niet persoonlijk dat mensen niet op sommige delen van je bericht reageren: ook op onderdelen van mijn berichten wordt niet altijd gereageerd. Ik schreef bijvoorbeeld een paragraaf over zelfmedicatie, dat niemand daarop reageert is helemaal prima en dan gaat de discussie gewoon verder. Als je het heel belangrijk vindt, kun je het nog een keer noemen.

Ik denk echt dat het belangrijk is om de discussie niet te veel te zien als persoonlijk, ondanks dat het zo'n persoonlijk onderwerp is. De meer negatieve reacties komen toch omdat het lijkt alsof je andere berichten veel negatiever of feller opvat dan ze zijn, en dan worden latere berichten inderdaad feller en persoonlijker. Als je zelf dan niet fel reageert (ook al doen anderen dat wel) blijven andere mensen vaak ook rustiger en is er grotere kans dat je elkaar begrijpt. :j

Ik begrijp wat je bedoelt echter is het ook aan de ander om respectvol te blijven reageren in plaats van een felle reactie neer te zetten of mij in het verdomhoekje te zetten. Daar pas ik voor. Lees alles maar eens terug kritisch.

Wat betreft jouw intentie en ervaring stel ik op prijs. Jij past die bewuste broek dus ook niet
Laatst bijgewerkt door Blazy op 04-08-19 23:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 23:57

ElviraKelan schreef:
bigone schreef:

Schijnbaar tellen in dit topic alleen de eigen ervaringen met iemand die borderline heeft

Er is hier, letterlijk in de laatste paar pagina's, zowel door mij als TS gezegd dat jouw perspectief gewaardeerd wordt. Er is enkele pagina's gepraat over jouw pannetjes-perspectief, iets wat jij hebt ingebracht! :j

Het lijkt nu alsof je alleen de negatieve reacties ziet en uitvergroot, terwijl mensen ook vragen aan jou stelden en jouw ervaringen wilden weten. Jouw ervaring staat zelfs heel centraal in dit topic.

Het lijkt zelfs andersom: het klinkt voor mij een beetje alsof je negatievere ervaringen liever niet wil horen, en dus dat mijn ervaringen voor jou niet tellen. Verscheidene keren heb je andere ervaringen weggezet als "niet echt borderline" of "geen kennis van echte borderline", of het vervelend vindt dat juist die ervaringen genoemd worden en geen positieve ervaringen. Ik vind niet dat je kunt spreken van dat anderen jouw ervaring niet waarderen, terwijl jij hetzelfde bij anderen lijkt te doen. Snap je? Dat hoort niemand te doen, ik niet, een ander niet, maar ook jij niet.
Laatst bijgewerkt door Ygritte op 05-08-19 00:02, in het totaal 2 keer bewerkt

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 23:58

Maar er zijn eveneens een heleboel mensen die hebben aangegeven dat er ook goede periodes zijn, mensen met borderline ook mooie, positieve eigenschappen hebben, ...

Maak een topic aan over een andere stoornis of beperking en je gaat gelijkaardige negatieve reacties lezen. Ik heb eens een vergelijkbaar topic gelezen van een partner van iemand met ptss. Die persoon vond het zeer erg, maar trok het niet meer samen met die persoon. Hierop kwamen ook andere negatieve reacties waarin gesteld werd dat samenleven met iemand met ptss heel moeilijk is. Het verschil was dat iedereen, inclusief mensen met ptss, die ervaringen er lieten zijn en er ook ruimte was voor de kijk van mensen met Ptss. Samenleven met iemand met een psychische kwetsbaarheid heeft invloed, laat je bepaalde zaken anders bekijken en doet je bepaald gedrag stellen. Als dan gevraagd wordt naar ervaringen is het logisch dat daar ook negatieve reacties bij zijn. Die hebben evenveel bestaansrecht als positieve ervaringen.

Blazy

Re: Partner met Borderline, eeuwige strijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 00:01

Allereerst hebben ervaringen vanuit het andere perspectief net zoveel waarde.
Enkel worden er hier dingen in mijn mond gelegd die ik nooit zo heb gezegd. Dingen in combinatie getrokken etc
Daar reageer ik wel op en terecht lijkt mij zo

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 00:02

ElviraKelan schreef:
bigone schreef:

De eigen ervaring, kennis vanuit dit ziektebeeld word niet gewaardeerd. Ook al zet ik er tig keer bij wat het mijn omgeving doet. Haal ik goede argumenten aan vanuit boeken. Toon ik empathie naar mijn omgeving toe en naar jullie toe.
Enkel de ervaring met de persoon die borderline heeft doet er toe.
Dus ja het ligt genuanceerder dan dat jullie denken

Ik vind jouw ervaringen wel interessant om te lezen. Alleen ik lees eerlijk gezegd niet dat je empathie toont naar je omgeving, en ik vind dat je heel kil reageert op de berichten van Moonfish en dat vind ik wel pijnlijk.
Volgens mij hebben mensen met een persoonlijkheidsstoornis moeite met zelfreflectie en misschien komt het daardoor dat het lastig voor je is?
Ik denk dat niemand eropuit is om je aan te vallen, maar dat jij je wel snel aangevallen voelt. Dat is vervelend en vandaaruit is een felle reactie wel begrijpelijk, maar toch niet altijd handig.